Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-22, 17:47   #736
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Principen är ju samma i en middle/side split när man börjar komma djupt nog. Om man inte har APT så börjar de flesta känna att trochanter major (knölen på utsidan av höften) börjar klämma mot höftleden. Ett annat sätt att få bort den ur vägen är att utåtrotera fötterna istället, men då blir det ju ingen adduktor side split utan hamstrings istället.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 15:50   #737
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Vilka variationer gör ni på vanliga chins och hur lägger ni upp er chinsträning?


Jag varierar nästan bara mellan brett/smalt grepp. Alltid pronerat då jag får problem med smärta i underarmen vid supinerat grepp.

Chins är en så rolig övning men kan bli lite enformig om man vill träna den mycket.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 16:23   #738
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Vilka variationer gör ni på vanliga chins och hur lägger ni upp er chinsträning?


Jag varierar nästan bara mellan brett/smalt grepp. Alltid pronerat då jag får problem med smärta i underarmen vid supinerat grepp.

Chins är en så rolig övning men kan bli lite enformig om man vill träna den mycket.
Jag kör chins på ett annat pass än front leverträning, med ganska få reps. 3 set med 3 reppare med dipbälte+vikt, 2 set med 5-reppare, möjligen något AMRAP nån gång för att testa. Supinerat, då pronerat tidigare gav axelbesvär och lite annat. Sedan avslutar jag med ett set (utökar det möjligen i senare skede) OAC-träning isometriskt/excentriskt genom att fästa en romersk ring i en latsdragmaskin och dra ned med båda armarna och hålla emot långsamt upp med ena, 5 reps per sida. Mikroökar vikterna med 0.5kg per pass.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 18:00   #739
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag kör chins på ett annat pass än front leverträning, med ganska få reps. 3 set med 3 reppare med dipbälte+vikt, 2 set med 5-reppare, möjligen något AMRAP nån gång för att testa. Supinerat, då pronerat tidigare gav axelbesvär och lite annat. Sedan avslutar jag med ett set (utökar det möjligen i senare skede) OAC-träning isometriskt/excentriskt genom att fästa en romersk ring i en latsdragmaskin och dra ned med båda armarna och hålla emot långsamt upp med ena, 5 reps per sida. Mikroökar vikterna med 0.5kg per pass.
Att mikroöka vikterna är en bra idé. Enkelt att hänga i en extra 0.5kg viktskiva vid varje pass.

Du kör alltså chins 1x/vecka? Varierar du repsantal, alltså tränar oviktade chins?
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 18:30   #740
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Att mikroöka vikterna är en bra idé. Enkelt att hänga i en extra 0.5kg viktskiva vid varje pass.

Du kör alltså chins 1x/vecka? Varierar du repsantal, alltså tränar oviktade chins?
Jag kör en 5-split, så det blir var sjätte dag. Periodiserade mer innan, men sedan mikroprogressionsstuket påbörjades så har jag försökt hålla set och reps konstant, möjligen modifiera lite här och där om jag tyckte att återhämtningen blev dålig eller tvärtom.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 06:37   #741
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Som ett tillägg så kör jag på mitt andra pass som involverar övre rygg (som är två dagar innan ovan nämnda pass) liknande upplägg men med ryggliggande lat pulldowns för att härma front lever, men med samma princip med 3-reppare och 5-reppare. Sedan kör jag 3 set 5-reppare med sittande rodd och avslutar den med excentriskt/isometriskt med en hand i taget 5 reps (dvs som one arm chin-träningen fast i roddvariant, där iaf jag är några kilo svagare).

+ femtielva andra övningar typ dragon press-träning, manna wall slides, nackträning, thoracic bridge, QDR / queda de rins och lite annat smått och gott.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 11:37   #742
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Som ett tillägg så kör jag på mitt andra pass som involverar övre rygg (som är två dagar innan ovan nämnda pass) liknande upplägg men med ryggliggande lat pulldowns för att härma front lever, men med samma princip med 3-reppare och 5-reppare. Sedan kör jag 3 set 5-reppare med sittande rodd och avslutar den med excentriskt/isometriskt med en hand i taget 5 reps (dvs som one arm chin-träningen fast i roddvariant, där iaf jag är några kilo svagare).

+ femtielva andra övningar typ dragon press-träning, manna wall slides, nackträning, thoracic bridge, QDR / queda de rins och lite annat smått och gott.
Hur många timmar i veckan kör du?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 11:57   #743
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Hur många timmar i veckan kör du?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Typ 3 timmar per dag totalt kanske. Morgonträningen mellan ca 5-7.30 (lite varierat) och 45 minuter cardio till efter jobbet (75min totalt just nu, brukade ligga på 90 men lite höftskador o skit som begränsar).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 16:19   #744
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Typ 3 timmar per dag totalt kanske. Morgonträningen mellan ca 5-7.30 (lite varierat) och 45 minuter cardio till efter jobbet (75min totalt just nu, brukade ligga på 90 men lite höftskador o skit som begränsar).
Kors i taket. Du lever och andas träning. Kul. När lägger du sig på kvällen?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 17:22   #745
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Kors i taket. Du lever och andas träning. Kul. När lägger du sig på kvällen?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Typ 9, senast 9.30, upp 4.30. Ja, träning på det sättet när det finns i princip "oändligt" med mål och utmaningar att sätta upp verkar inte få mig att tröttna inom någon överskådlig framtid.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-25, 06:45   #746
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag gillar den här killens tutorials för saker och ting. En av GMB-tränarna (Gold Medal Bodies) vid namn Eduardo Orihuela på instagram. T.ex. senaste tutorial han postade på GMBs sida var bent arm pike press to handstand.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-25, 08:29   #747
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag gillar den här killens tutorials för saker och ting. En av GMB-tränarna (Gold Medal Bodies) vid namn Eduardo Orihuela på instagram. T.ex. senaste tutorial han postade på GMBs sida var bent arm pike press to handstand.
Grym.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 11:34   #748
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
När ni gör paralette push-ups, var "träffar" era händer kroppen? Mina händer hamnar ganska långt bak, under bröstvårtorna, när jag är i bottenläget. Upplever att det blir stökigt i axelpartiet annars. Har generellt sett svårt att få till övningen bra och läser gärna tips på hur man ska tänka för att göra den på ett säkert sätt.
Bifogade bilder
Filtyp: png Skärmavbild 2019-10-30 kl. 10.46.22.png (140.3 KB, 0 visningar)
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 11:49   #749
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
När ni gör paralette push-ups, var "träffar" era händer kroppen? Mina händer hamnar ganska långt bak, under bröstvårtorna, när jag är i bottenläget. Upplever att det blir stökigt i axelpartiet annars. Har generellt sett svårt att få till övningen bra och läser gärna tips på hur man ska tänka för att göra den på ett säkert sätt.
Det beror ju lite på vad målet är också, om armhävningarna är ett medel att nå ett mer avancerat mål. Om det är t.ex. 90 degree pushups via en bent arm planche så blir det ju till slut att händerna måste vara ganska nära höfterna för att hitta en jämvikt. Denna video visar det på ett bra sätt.

Om man vill gå vidare och träna mot t.ex. pelican pushups så kanske det blir mer naturligt att händerna går mer i höjd med bröstvårtorna.

Själv kör jag mestadels som första varianten. Roterar ut händerna lite grand och varierar faktiskt lite också hur trycket läggs mot handflatorna. Ibland lite mer mot tumsidan och ibland lite mer mot lillfingersidan. En guide av Yaah Mohammed från Labcoatfitness tar upp lite tips och trix kring var trycket "bör" läggas i olika varianter av planche (vilket ändå blir någorlunda närbesläktat), även på paralletter.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 20:39   #750
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det beror ju lite på vad målet är också, om armhävningarna är ett medel att nå ett mer avancerat mål. Om det är t.ex. 90 degree pushups via en bent arm planche så blir det ju till slut att händerna måste vara ganska nära höfterna för att hitta en jämvikt. Denna video visar det på ett bra sätt.

Om man vill gå vidare och träna mot t.ex. pelican pushups så kanske det blir mer naturligt att händerna går mer i höjd med bröstvårtorna.

Själv kör jag mestadels som första varianten. Roterar ut händerna lite grand och varierar faktiskt lite också hur trycket läggs mot handflatorna. Ibland lite mer mot tumsidan och ibland lite mer mot lillfingersidan. En guide av Yaah Mohammed från Labcoatfitness tar upp lite tips och trix kring var trycket "bör" läggas i olika varianter av planche (vilket ändå blir någorlunda närbesläktat), även på paralletter.
Tack för länkarna! Spanar in dem.

Gällande mål, så är mitt främst att ersätta vanliga basövningar med kroppsviktsövningar/funktionella övningar, som jag tycker är mycket roligare. Har länge kört vanliga armhävningar istället för bänkpress, men nu känner jag att jag behöver mer variation. Militärpress hade jag gärna bytt mot HSPU om inte min ena axel hade sagt ifrån skarpt. Filly Press (femte bilden i series) tycker jag är en grym övning som ersättare för militärpress. Att oavsett muskelgrupp arbeta unilateralt, där obliquerna får sig en rejäl omgång i samband med utförandet, ger en extra krydda till träningspasset.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)