Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-11, 20:18   #16
Zepp
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 4
Ja, jag är nybörjare men jag kan läsa och ta till mig information och den säger att det inte finns något nybörjarprogram som är optimalt utan man får lägga till eller plocka bort övningar för att åstadkomma detta.

Jag vill inte slösa bort mina så kallade newbie gains på program som inte nyttjar allt jag har, därför som jag frågade om det finns något program som är komplett då jag med mina sökningar inte hittat något.

Bara för att man är nybörjare så betyder det inte att man inget kan så att säga att man ska följa program som inte är optimala säger mer om er än om mig som vill ta tillvara på första årets skörd.

Löser det själv. Tråden kan stängas.
Zepp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-11, 20:20   #17
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Fattar inte att ni orkar agumentera ens. SS och Stronglifts har fungerat för tusen och åter tusentals människor och är skrivna helt eller delvis av professionella coacher med decenniers erfarenhet av träning. Du som nybörjare har inte kunskaper för att avgöra det du dillar om, svälj snöflingekänslorna and go skwaat.

Om din aspberger prompt insisterar på att du kommer se ut som en fet drake pga marklyft 1-2 gånger i veckan så kan du lägg till 2 set dips till pass A och 2 set pullups till pass B.
Efter alla trådar om 5x5 gick jag in och läste lite på stronglifts.com, satan vad mer detaljerad och uttänkt det är nu jämfört med när jag började med Stronglifts5x5.

Där har de faktiskt just det du säger som förslag för att lägga till extra armträning, fast 3x10 i slutet på varje pass.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-11, 20:25   #18
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Zepp Visa inlägg
Ja, jag är nybörjare men jag kan läsa och ta till mig information och den säger att det inte finns något nybörjarprogram som är optimalt utan man får lägga till eller plocka bort övningar för att åstadkomma detta.

Jag vill inte slösa bort mina så kallade newbie gains på program som inte nyttjar allt jag har, därför som jag frågade om det finns något program som är komplett då jag med mina sökningar inte hittat något.

Bara för att man är nybörjare så betyder det inte att man inget kan så att säga att man ska följa program som inte är optimala säger mer om er än om mig som vill ta tillvara på första årets skörd.

Löser det själv. Tråden kan stängas.
Men vad är det du är ute efter för optimalitet som din otränade kropp inte får här? Det är lite det som är huvudfrågan som jag försöker få dig att svara på.

Du citerade in att frekvensen var viktig. Då svarade jag dig att frekvensen för pressmusklerna, dragmusklerna, och benmusklerna, var praktiskt taget densamma. Vad är det för svar du ville ha? Något med höga reps, mycket armträning och magträning?

En av de absolut finaste sakerna med att vara nybörjare är ju hur lite det krävs för att få så jävla mycket.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-11, 20:44   #19
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Zepp Visa inlägg
Ja, jag är nybörjare men jag kan läsa och ta till mig information och den säger att det inte finns något nybörjarprogram som är optimalt utan man får lägga till eller plocka bort övningar för att åstadkomma detta.

Jag vill inte slösa bort mina så kallade newbie gains på program som inte nyttjar allt jag har, därför som jag frågade om det finns något program som är komplett då jag med mina sökningar inte hittat något.

Bara för att man är nybörjare så betyder det inte att man inget kan så att säga att man ska följa program som inte är optimala säger mer om er än om mig som vill ta tillvara på första årets skörd.

Löser det själv. Tråden kan stängas.
Du borde nog läsa allt igen.

Det är ju just för att du är newbie som det här funkar extra bra. Inte som att du har x antal gratis kilo muskler som du själv kan välja var de kommer hamna på kroppen bara för att du är ny till träning..
Efter ett par år kommer du veta vad just du behöver lägga till..
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-11, 20:53   #20
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Du har missförstått termen "nybörjarökningar". Det finns ingen klocka i kroppen som börjar ticka igång så fort man nuddar en hantel och sedan har man bara två år sig på att lägga på sig extra snabba gains. Ordet "nybörjarökningar" betyder rätt och slätt att ju bättre man har blivit, desto svårare är det att bli ännu bättre. Om du tränar kasst de närmaste tio åren kommer du sannolikt kunna göra "nybörjarökningar" år elva och tolv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-11, 23:28   #21
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Jaja, invänta beställningen på kostillskott för 2000:- också för det är väl ingen mening med att slösa tid på gymmet innan man har supermega-booster3000 och 12 gram kreatin i kroppen.

Det finns ett par optimala nybörjarprogram de kallas Starting Strength och Stronglifts.

Lycka till med skörden!
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 00:48   #22
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Optinojan is strong in this one.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 09:32   #23
frippe86
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 143
Ska berätta en hemlighet, men berätta det inte för kroppen.

Din kropp, har ingen aning om vad du tänker, den vet inte vad det är för dag, den vet inte vilken vikt du har på stången och den vet inte om den får i sig näring/mineraler via mat eller tillskott.

Chocka dig själv och bryt din optinoja och börja med att köra första träningspasset mitt i veckan, det kommer göra dig gott.

Lycka till och kör hårt!
frippe86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 10:18   #24
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Huvudsyftet med nybörjarscheman är de att bygga en vettig grundstyrka och ta dig från svag till någorlunda stark på kortast tid möjligast.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 12:58   #25
frippe86
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 143
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Huvudsyftet med nybörjarscheman är de att bygga en vettig grundstyrka och ta dig från svag till någorlunda stark på kortast tid möjligast.
De är inget man ska ha i åtanke som nybörjare. Helt fel inställning då det kommer hämma mer att fokusera på hur snabbt allt går.

Stor anledning till att många nybörjare slutar träna är pga att man trott att allt ska gå snabbare än man tänkt.
frippe86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 15:04   #26
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av frippe86 Visa inlägg
De är inget man ska ha i åtanke som nybörjare. Helt fel inställning då det kommer hämma mer att fokusera på hur snabbt allt går.

Stor anledning till att många nybörjare slutar träna är pga att man trott att allt ska gå snabbare än man tänkt.
Kommer bara gå snabbt i några månader och man ska ej höja vikterna såtillvida att tekniken är dålig.

Nybörjaprogram som SS och SL har linjär progression inbyggt, tycker du istället att man ska köra med samma vikt i en övning flera veckor trots adekvat teknik?
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 15:07   #27
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av frippe86 Visa inlägg
De är inget man ska ha i åtanke som nybörjare. Helt fel inställning då det kommer hämma mer att fokusera på hur snabbt allt går.

Stor anledning till att många nybörjare slutar träna är pga att man trott att allt ska gå snabbare än man tänkt.
Tills de följer ett 5x5 eller dylikt program ordentligt och slutar lalla runt. Det är utformat för att utveckla grundstyrka så snabbt som möjligt och det är vad programmet är till för. Det betyder inte samma sak som viktkåt egolyftare som ger upp efter 2 pass bänkpress.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 15:27   #28
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av frippe86 Visa inlägg
De är inget man ska ha i åtanke som nybörjare. Helt fel inställning då det kommer hämma mer att fokusera på hur snabbt allt går.

Stor anledning till att många nybörjare slutar träna är pga att man trott att allt ska gå snabbare än man tänkt.
Fast det där tror jag inte på.
Att man vill att det ska gå snabbt ligger i nybörjarens natur, ingen tycker om att vara subpar. Men det fina med styrketräning är att det kan gå väldigt snabbt med väldigt lite upp till en viss gräns.

Jag skulle snarare säga att ge nybörjare en rejäl styrkeökning (som kommer mycket snabbare än den muskulära tillväxten) gör att man får in viljan och rutinen lättare.

Sen kommer där alltid finnas personer som ger upp vid minsta motgång, men det är inte på grund av träningsformen, det är människor.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 17:51   #29
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Stoltz uttryckte det jag ville ha sagt. Jag var hungrig.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 18:13   #30
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ni vet att ni pratar med er själva nu va? TS har ju helt otippat kommit fram till att han inte ver ett dugg intresserad av att få nån slags hjälp (som går emot sitt eget confirmation-bias) och har nu "löst det själv".

Ingen av alla de andra som kommer ha samma problem i framtiden kommer nånsin söka upp denna tråd för att hitta svar på sina frågor. De kommer starta en ny tråd där det kommer visa sig att också de vet bäst trots att de aldrig tränat.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)