Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-23, 11:56   #16
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero Visa inlägg
Hur gick det för henne? Hur går snacket kring FAI 2019?
Nu kommer jag inte ihåg specifikt hur det gick för henne, men generellt tycker jag att folk blir bra, åtminstone bättre. Det är lätt att man ibland fokuserar mycket på radiologiska svar, men det behöver inte alltid vara något som orsakar så mycket problem eller begränsar.

Precis som med axeln kan det fungera väldigt bra att stärka upp de muskler och funktioner som håller ledhuvudet bra i ledpannan och således minska glidningen framåt som kan orsaka smärta om man har pincer, cam eller båda. Väldigt ofta är de svaga i höftens extensorer, rotatorer eller flexorer (eller alltihopa). Man får jobba med att skapa bättre förutsättningar för leden och öka stabiliteten. I många fall är det också bra att jobba med olika positioner, bredd på stansen osv för att minska eventuell inklämning.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 10:15   #17
BarryHero
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Nu kommer jag inte ihåg specifikt hur det gick för henne, men generellt tycker jag att folk blir bra, åtminstone bättre. Det är lätt att man ibland fokuserar mycket på radiologiska svar, men det behöver inte alltid vara något som orsakar så mycket problem eller begränsar.

Precis som med axeln kan det fungera väldigt bra att stärka upp de muskler och funktioner som håller ledhuvudet bra i ledpannan och således minska glidningen framåt som kan orsaka smärta om man har pincer, cam eller båda. Väldigt ofta är de svaga i höftens extensorer, rotatorer eller flexorer (eller alltihopa). Man får jobba med att skapa bättre förutsättningar för leden och öka stabiliteten. I många fall är det också bra att jobba med olika positioner, bredd på stansen osv för att minska eventuell inklämning.
Tack för svar. Vad brukar du rekommendera för övningar för att jobba med dessa fetade delar?
BarryHero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-28, 12:42   #18
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero Visa inlägg
Tack för svar. Vad brukar du rekommendera för övningar för att jobba med dessa fetade delar?
Här har jag skrivit lite om just höftsmärta och FAI.

https://www.styrkelabbet.se/hoftsmarta/
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-02, 09:21   #19
BarryHero
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Här har jag skrivit lite om just höftsmärta och FAI.

https://www.styrkelabbet.se/hoftsmarta/
Tack! Har faktiskt sett denna tidigare i ett annat sammanhang.

Ska tillbaka till ortopeden nästa vecka för att se vad han säger.
BarryHero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 11:57   #20
BarryHero
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 7
Jag har fått en diagnosticerande spruta i höften nu med mestadels smärtlindrande men även kortison. Detta gav noll effekt. Enligt min ortoped innebär detta att man kan utesluta att problemet beror på så kallad FAI. Detta kom som lite av en överraskning för mig.

Istället har han skickat mig till en fysioterapeut och vi jobbar nu tillsammans för att stärka upp mina rumpmuskler, m.m. för att se om det kan lindra smärtan.
BarryHero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 21:20   #21
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Hoppas det går bra för dig!
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-29, 16:21   #22
BarryHero
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Hoppas det går bra för dig!
Tack!

Jag följer mitt rehabschema religiöst och hoppas verkligen kunna bli återställd. Tyvärr har jag inte känt av någon smärtlindring ännu, men ska kriga på i ytterligare två veckor innan jag har återbesök hos fysioterapeuten.
BarryHero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 08:24   #23
BarryHero
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero Visa inlägg
Tack!

Jag följer mitt rehabschema religiöst och hoppas verkligen kunna bli återställd. Tyvärr har jag inte känt av någon smärtlindring ännu, men ska kriga på i ytterligare två veckor innan jag har återbesök hos fysioterapeuten.
Uppdatering:

Jag var nära att bokas in för operation under våren 2020 men sen så kom coronapandemin och sköt på alla operationer av den typen. Jag har inte hört något från läkaren sedan dess. Dock har jag inte haft så bråttom att åtgärda problemet då jag mer eller mindre lärt mig leva med begränsningarna. Om jag ser till att undvika de moment som jag vet skapar smärta i höftområdet så kan jag leva nästan helt normalt. Nu är frågan om man ska lägga sig under kniven (vilket alltid har risker, innebär en lång rehabperiod, och dessutom inte med 100% säkerhet kommer att innebära någon förbättring) eller bara bita ihop och leva med det.
BarryHero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-04, 13:18   #24
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero Visa inlägg
Jag har fått en diagnosticerande spruta i höften nu med mestadels smärtlindrande men även kortison. Detta gav noll effekt. Enligt min ortoped innebär detta att man kan utesluta att problemet beror på så kallad FAI. Detta kom som lite av en överraskning för mig.

Istället har han skickat mig till en fysioterapeut och vi jobbar nu tillsammans för att stärka upp mina rumpmuskler, m.m. för att se om det kan lindra smärtan.
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero Visa inlägg
Uppdatering:

Jag var nära att bokas in för operation under våren 2020 men sen så kom coronapandemin och sköt på alla operationer av den typen. Jag har inte hört något från läkaren sedan dess. Dock har jag inte haft så bråttom att åtgärda problemet då jag mer eller mindre lärt mig leva med begränsningarna. Om jag ser till att undvika de moment som jag vet skapar smärta i höftområdet så kan jag leva nästan helt normalt. Nu är frågan om man ska lägga sig under kniven (vilket alltid har risker, innebär en lång rehabperiod, och dessutom inte med 100% säkerhet kommer att innebära någon förbättring) eller bara bita ihop och leva med det.
Var detta två olika ortopeder som gjorde testet samt som planerade en operation?
De borde snacka ihop sig..
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 16:38   #25
BarryHero
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 7
Nej, det var samma. Han har numera även uteslutit att det är något muskelärt pga att det aldrig ger med sig.
BarryHero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 20:20   #26
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Ok, är det något kvar som han misstänker att det är då?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 07:34   #27
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero Visa inlägg
Jag har blivit diagnosticerad med FAI under året och har haft höftbesvär i cirka ett år nu. Har kört rehab under en längre tid men inte fått någon jätteutväxling. Mest när jag sitter som jag har besvär ska dock sägas. Irriterande!


Någon uppdatering så här ett par år senare?
Sanslöst försenat svar. Ber om ursäkt för det. Jag opererades i Finspång (region östergötlands dagkirurgi) 2016. Rehabträning gav mig inte någon lindring av besvär. Hade igångsättningssmärta efter jag suttit och åkt bil eller ätit och haltade alltid första 6-10 stegen. Hade molvärk efter träning och under nätterna. Jag hade CAM-pålagring samt en labrumskada som åtgärdades.

Efter operationen har det stadigt blivit bättre, men det har tagit lång tid. Känner fortfarande att vissa saker kan irritera höften men till vardags skulle jag säga att jag är helt återställd.

Jag kan INTE:
knäböj
marklyft
långvarigt huksittande

Utför all benträning med unilaterala övningar så som utfallssteg osv. Snabba rotationer kan irritera. Spelar en hel del frisbeegolf och kan känna av lite om jag spelat länge/ofta.

Som helhet är jag väldigt nöjd att jag opererade mig.
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)