Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-07, 20:09   #1
puppas
groovie
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Östersund
Inlägg: 1 933
Min katt är sjuk, någon som kan hjälpa ?

Hejsan...
Det är såhär att våran katt har sedan en tid tillbaka lidit av vad som enklast kan förklaras som bullemi, han äter upp sin mat och efter ett tag så spyr han upp allt igen. Oftast nattetid, för att sedan nä tillfälle ges ha lika god aptit igen. Kollade upp honom hos en vet. för ett tag sen och då var allting bra, tog prov ifrån levern och en massa annat (läs ingen aning) men allt var
bra. Han är 12 år gammal och har alltid varit en lugn och allmänt slö katt som lägger sig i princip var som helst, hur som helst. Hans beteende är oförändrat, men det jag har lagt märke till är att han tvättar sig väldigt ofta, sen om det är något jag inte tänkt på förut eller ngt han börjat med nu är jag osäker på. Pälsen är fin och det är inget "fel" på honom, bara det att han blir smalare
och smalare, är osäker på att han fixar vintern.

Om någon har varit med om detta eller vet någonstans på nätet man kan få reda lite om sånt här så
får du gärna dela med dig.

// Andreas.
__________________
www.puppas.se

Avdankad byggare.
puppas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-07, 20:16   #2
påven
Registered User
 
påvens avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Huskvarna
Inlägg: 1 056
min flickvän hälsar att du kan test amed att köpa ett torrfoder som heter Feline I/D, svindyrt, 230spänn för en påse men det funkar. Används till katter med mag o tarmproblem
__________________
The right of strength is the right to take it all.
påven är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-07, 20:26   #3
Biceps
FFFUUU
 
Bicepss avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: Lund
Inlägg: 564
exakt samma symptom som vår katt hade... han fick avlivas, men jag vet ej vad det var för sjukdom... han var iofs 14 år
hoppas din katt klarar sig...
Biceps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-07, 20:39   #4
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av puppas
Hejsan...
Det är såhär att våran katt har sedan en tid tillbaka lidit av vad som enklast kan förklaras som bullemi, han äter upp sin mat och efter ett tag så spyr han upp allt igen. Oftast nattetid, för att sedan nä tillfälle ges ha lika god aptit igen. Kollade upp honom hos en vet. för ett tag sen och då var allting bra, tog prov ifrån levern och en massa annat (läs ingen aning) men allt var
bra. Han är 12 år gammal och har alltid varit en lugn och allmänt slö katt som lägger sig i princip var som helst, hur som helst. Hans beteende är oförändrat, men det jag har lagt märke till är att han tvättar sig väldigt ofta, sen om det är något jag inte tänkt på förut eller ngt han börjat med nu är jag osäker på. Pälsen är fin och det är inget "fel" på honom, bara det att han blir smalare
och smalare, är osäker på att han fixar vintern.

Om någon har varit med om detta eller vet någonstans på nätet man kan få reda lite om sånt här så
får du gärna dela med dig.

// Andreas.

PM.a Emmzan!


Hon är ju snart veterinär!


MVH
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-07, 21:24   #5
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Citat:
Ursprungligen postat av puppas
Hejsan...
Det är såhär att våran katt har sedan en tid tillbaka lidit av vad som enklast kan förklaras som bullemi, han äter upp sin mat och efter ett tag så spyr han upp allt igen. Oftast nattetid, för att sedan nä tillfälle ges ha lika god aptit igen. Kollade upp honom hos en vet. för ett tag sen och då var allting bra, tog prov ifrån levern och en massa annat (läs ingen aning) men allt var
bra. Han är 12 år gammal och har alltid varit en lugn och allmänt slö katt som lägger sig i princip var som helst, hur som helst. Hans beteende är oförändrat, men det jag har lagt märke till är att han tvättar sig väldigt ofta, sen om det är något jag inte tänkt på förut eller ngt han börjat med nu är jag osäker på. Pälsen är fin och det är inget "fel" på honom, bara det att han blir smalare
och smalare, är osäker på att han fixar vintern.

Om någon har varit med om detta eller vet någonstans på nätet man kan få reda lite om sånt här så
får du gärna dela med dig.

// Andreas.
Få se nu.. några följdfrågor:

* Är katten vaccinerad och avmaskad?
* Vad väger katten nu? Är den riktigt riktigt mager eller är den "bara" smal? Hur mkt har den tappat i vikt senaste tiden?
* Dricker, kissar och bajsar han normalt?
* Vad äter han för foder?
* Hur kräks han? Dvs sitter han och hulkar upp maten eller är det mer att maten "bara" kommer upp och hur ser kräkningen ut? Hur länge efter maten på ett ungefär?
* Vad togs mer för prover än leverprov? Kollades njurvärden, T4, TSH, vit blodbild etc?

Nu spånar jag alltså bara allmänt. Att katten kräks kan ha massa olika orsaker självklart, alltifrån främmande kroppar till infektioner osv osv. 12 år är ju dock ingen ålder då det gäller en katt.

PM-a mig med svaren på frågorna ska jag spåna vidare samt kan höra med veterinärerna på skolan om dom har någon idé om vad du kan göra!

/Emma
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-07, 23:19   #6
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Vad ger du katten för slags mat?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-08, 06:47   #7
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Sigge gjorde så också.

Hade av missriktigt omtanke fått alldeles för mycket burkmat och gädda/abborre/mört/brax enligt djurdoktorn.Då uppstår de symptomen.

Därefter fick Sigge Hills Science Diet för 200:- påsen och han blev bättre men aldrig bra. Något med att kosten blir alldeles för proteinrik
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-08, 21:02   #8
emmzan
SL-Kirurg
 
emmzans avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 10 830
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Sigge gjorde så också.

Hade av missriktigt omtanke fått alldeles för mycket burkmat och gädda/abborre/mört/brax enligt djurdoktorn.Då uppstår de symptomen.

Därefter fick Sigge Hills Science Diet för 200:- påsen och han blev bättre men aldrig bra. Något med att kosten blir alldeles för proteinrik
Hmmm det där låter skumt i mina öron! Inget annat bakomliggande sjukdomstillstånd som gjorde att du skulle byta till den maten?

För proteinrikt till en katt? Hmmmm jag känner en viss skepticism här så jag ska återvända till mina böcker för att rota reda på det här.
__________________
Cardiologer gör det underifrån
emmzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-08, 21:30   #9
Spike
Spinkig Medlem
 
Spikes avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: AK
Inlägg: 813
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Sigge gjorde så också.

Hade av missriktigt omtanke fått alldeles för mycket burkmat och gädda/abborre/mört/brax enligt djurdoktorn.Då uppstår de symptomen.

Därefter fick Sigge Hills Science Diet för 200:- påsen och han blev bättre men aldrig bra. Något med att kosten blir alldeles för proteinrik
Haha så ironiskt att en byggares katt blir dålig av proteinöverdos
__________________
- Har frugan tagit körkort?
- Nej, bucklorna var där redan när jag köpte bilen!
Spike är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-09, 07:20   #10
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Citat:
Ursprungligen postat av emmzan
Hmmm det där låter skumt i mina öron! Inget annat bakomliggande sjukdomstillstånd som gjorde att du skulle byta till den maten?

För proteinrikt till en katt? Hmmmm jag känner en viss skepticism här så jag ska återvända till mina böcker för att rota reda på det här.

Tjaa.. det var den fantastiska personalen på Strömsholm Djursjukhus som gav den diagnosen och kostbehandlingen.

Däremot höll veterinären på att ramla baklänges när den tittade närmre på Sigge. Sigge var 10 år, kastrerad hankatt och slank !

Sigge hade gått ned kraftigt i vikt pga den inte kunde behålla maten så den tidigare fettman var borta.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-09, 07:23   #11
T-train
Insaneinthemembrane
 
T-trains avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 2 015
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Tjaa.. det var den fantastiska personalen på Strömsholm Djursjukhus som gav den diagnosen och kostbehandlingen.

Däremot höll veterinären på att ramla baklänges när den tittade närmre på Sigge. Sigge var 10 år, kastrerad hankatt och slank !

Sigge hade gått ned kraftigt i vikt pga den inte kunde behålla maten så den tidigare fettman var borta.

Är du säker på att det inte var proteinkällan i sig han reagerade på? Protein från fisk är en inte allt för ovanlig katt"allergi".

/T
__________________
Shit pommefritte
Det tar sig
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
http://petitessozoe.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
T-train är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-09, 07:38   #12
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Citat:
Ursprungligen postat av T-train
Är du säker på att det inte var proteinkällan i sig han reagerade på? Protein från fisk är en inte allt för ovanlig katt"allergi".

/T
Hjärnan jobbar på högvarv och jag försöker minnas.

Inte helt säker men jag tror det var något med att proteinet gav höga halter av urinsyra i blodet och att det i sin tur påverkade nerverna som i sin tur gav kräkreflexer

Det fungerade bättre när kosten utgjordes av vegetabiliskt protein.


Fisk är en naturlig del av kosten hos en katt till en sportfiskare.
K-A-T-T-F-N anföll hälsenorna bara jag tog ut fiskespöna ur garderoben. Inte en chans att jag skulle komma hem utan fisk.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-09, 09:59   #13
aliquis
Banned User
 
aliquiss avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Örebro
Inlägg: 17 591
Min katt får iaf royal canin kitten, men jag skulle ju vilja ge den vegecat/evolution men vet inte om man vågar.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-15, 18:18   #14
puppas
groovie
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Östersund
Inlägg: 1 933
Var på Djursjukhuset idag i Östersund, och 2st röntgenplåtar senare så visade det sig att det satt en klump vid mitten av magen som gjorde att när Musse åt så klämde den åt magen vilket resulterar i att han spyr. Den klumpen var för övrigt Cancer.


Då den bara kommer att fortsätta växa så kommer Musse till slut inte att kunna äta nåt förrän han spyr, så han kommer att tas bort innan veckan är slut. Så var det med det.
__________________
www.puppas.se

Avdankad byggare.

Senast redigerad av puppas den 2004-11-15 klockan 18:21.
puppas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-15, 18:32   #15
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)