Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-09-28, 19:46   #1
Grekiskgud
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 31
Smile Oskrivna lagar på gym och var ny

Jo jag tänkte börja endå på gym , kan ju vara bra att komma ut och träffa lite folk

Men jag vet inte riktigt om jag vågar
För det första så har jag inte kroppen för det eller musklerna

Här kommer tjockisen och förstör alla våra maskiner och han andvänder dem fel,
Lite så tänker jag att alla på gymmet tänker mej
Så där av lite rädsla för att faktiskt börja

Är lite nervös eller ganska mycket nervös för att faktiskt gå in på gymmet, jag åker förbi där varje dag
Jag både vill och ja vågar inte


Tänkte bara höra med er erfarna gymmare
Om det kommer någon ny
Är det någon som går igenom maskinerna och visar hur maskinerna funkar
Så man inte gör fel

Det borde finnas osynliga lagar på gym
Vad skulle typ de oskrivna lagarna vara på ett gym
Villl vara lite förberedd på sådant

Vad ska man tänka på

Senast redigerad av Grekiskgud den 2022-09-28 klockan 19:48.
Grekiskgud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-28, 19:53   #2
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Inget att vara orolig/rädd över, alla har varit nybörjare.

Rimligtvis finns det personal som kan hjälpa till med övningar och gå igenom gymmet, annars är du bara öppen och trevlig så kommer garanterat personer på plats hjälpa till. Har inte varit på gym än där man inte får hjälp när man frågar på ett vänligt sätt

De enda "oskrivna" lagarna som är uppenbara i min värld

plocka undan efter dig, lukta inte sopor.

Sedan är du rätt ok på det
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-28, 20:05   #3
meathead
Registered User
 
meatheads avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Landet
Inlägg: 165
Som ovanstående säger, plocka undan efter dig. Tror dom flesta inte skulle ha något emot att hjälpa dig om du frågar snällt.

Skulle nån brösta upp sig kan du alltid dra en krabba och bli legendarisk direkt.
__________________
_______________________________________________
"Somliga går med trasiga skor..."
meathead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-28, 20:06   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
I princip alla de största och mest vältränade på gymmen är vänliga och hjälpsamma mot nybörjare. Alla minns när de själva var färska på gymmet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-28, 22:09   #5
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Jupp. Plocka undan efter dig. Lukta inte illa (dvs ta inte med gamla kläder som luktar svett). Fråga om du kan få en genomgång av maskinerna eller kanske till och med ett program när du börjar. Fråga gärna om hjälp så får du det, annars är grundregeln att man inte erbjuder/stör dig om du inte frågar. Men som sagt, att fråga är välkommet.

Som Grub skriver, alla kommer ihåg sina första dagar på gymmet. En del var feta, en del var spinkiga. Men alla hade en första dag.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-28, 22:12   #6
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Ja det är bara till att fråga. Jag själv blir bara glad när någon ställer en fråga och jag kan hjälpa till.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-28, 23:44   #7
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Tror inte du behöver oroa dig över att någon skulle se dig som en "sämre" person bara för att du är ny, troligtvis tvärtom.

Vett och etikett brukar vara att torka av maskinen om du svettas. Se till att du inte använder kläder som luktar illa (typ glömt i gymväskan och inte hunnit tvätta etc).

Plocka under vikter och sätt tillbaka på rätt plats efteråt.

Var inte orolig att fråga om du undrar något eller behöver hjälp, de flesta är hjälpsamma speciellt de med lite längre erfarenhet. Vänta tills personen är färdig med sitt set däremot.

Det finns många anledningar man tränar på gym och det är oftast väldigt blandat när det gäller målsättning. Vissa vill gå ned i vikt, andra upp i vikt, en tredje kanske tränar extra för att bättra sin huvudsport etc.

Ingen normalt fungerande person skulle döma dig för att du inte vet exakt hur vad du ska göra med allt. Generellt är det bara roligt med nya som är där för att förbättra sig.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-29, 05:06   #8
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Träna inte biceps i buren för knäböj.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-29, 05:50   #9
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Jag är kluven men jag personligen hade inte sökt efter goda råd från personliga tränare eftersom kunskapen de besitter verkar vara väldigt varierande. Har sett PT som lär ut helt tokiga övningar till medelålders kvinnor som lär orsaka axelproblem längre fram, pressar dem till det yttersta i benpress osv.

Jag hade hellre tittat på seriösa youtubers som lär ut grunderna ordentligt, t ex Jeff Nippard, Sean Nalewanyj - de har många bra tips om hur man utför övningarna korrekt.
98% av självutnämnda Instagramprofiler ska du alltså undvika.

Oskrivna regler - tycker det mesta redan har nämnts men en grej till kan vara att inte stirra på snygga tjejer 😅
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-29, 06:32   #10
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
När du lyfter/drar i någon maskin så ha inte hörlurar med hög musik så att du släpper ner vikten med en jävla smäll utan att du själv förstår varför alla blänger på dig.

Torka av din svett ordentligt efter dig.

Plocka undan allt du plockat fram.

Ta inte upp en station i 15 minuter genom att sitta och snacka i telefon eller slösurfa i 7 minuter mellan varje set.

När en tonåring i yogatights bänder sin späda kropp så titta utan att stirra. En snabb flukt måste man ha, det är sen gammalt.

Stink inte svett. Att man svettas och viss lukt då kan uppstå är normalt. Men stinker du rutten gubbsvett så duscha innan om du behöver, annars deodorant.

Bjud inte med andra män till bastun.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-29, 07:31   #11
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
När du lyfter/drar i någon maskin så ha inte hörlurar med hög musik så att du släpper ner vikten med en jävla smäll utan att du själv förstår varför alla blänger på dig.

Torka av din svett ordentligt efter dig.

Plocka undan allt du plockat fram.

Ta inte upp en station i 15 minuter genom att sitta och snacka i telefon eller slösurfa i 7 minuter mellan varje set.

När en tonåring i yogatights bänder sin späda kropp så titta utan att stirra. En snabb flukt måste man ha, det är sen gammalt.

Stink inte svett. Att man svettas och viss lukt då kan uppstå är normalt. Men stinker du rutten gubbsvett så duscha innan om du behöver, annars deodorant.

Bjud inte med andra män till bastun.
Absolute number one. Surfa och SMSa kan du göra någon annanstans. Värsta jag vet är när någon "tränar" i någon maskin genom att sitta och lyfta lite slött för att sedan sitta kvar i 10 minuter och stirra i telefonen. Bättre att stanna hemma.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-29, 07:59   #12
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Rök inte utanför gymdörren för att sedan gå runt som en ask-wunderbaum i gymmet
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-29, 08:49   #13
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Du har absolut inget att oroa dig för, det där är bara hjärnspöken och du kommer att ångra dig när du kommer upp i åldern om du låter dig styras av rädslan för vad andra kan tycka och tänka. Jag själv respekterar överviktiga som jag ser på gymmet, då de kämpar för en positiv förändring, jag och många andra på gymmet har själva varit där. Min erfarenhet stämmer även bra överens med vad Grub skrev, dvs, att de flesta vältränade är trevliga och hjälpsamma.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-29, 10:40   #14
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
När du lyfter/drar i någon maskin så ha inte hörlurar med hög musik så att du släpper ner vikten med en jävla smäll utan att du själv förstår varför alla blänger på dig.

Torka av din svett ordentligt efter dig.

Plocka undan allt du plockat fram.

Ta inte upp en station i 15 minuter genom att sitta och snacka i telefon eller slösurfa i 7 minuter mellan varje set.

När en tonåring i yogatights bänder sin späda kropp så titta utan att stirra. En snabb flukt måste man ha, det är sen gammalt.

Stink inte svett. Att man svettas och viss lukt då kan uppstå är normalt. Men stinker du rutten gubbsvett så duscha innan om du behöver, annars deodorant.

Bjud inte med andra män till bastun.
Denna var bra! Lägger till ett par punkter:

- Om ni har viktskivor som läggs på golvet, släpp inte dessa i backen från 0,5 m höjd.

- Avbryt inte någon mitt i ett set, vänta tills denne är klar innan du t.ex. frågar hur lång tid denne har kvar eller om du kan köra emellan.

- Ockupera inte träningsbänkar om du endast använder dom till vila. Möjligtvis ok om ni är få på gymmet och det finns gott om bänkar.

- Ockupera inte flera träningsstationer samtidigt.

- Denna kanske delar Kolozzeum men jag tycker verkligen inte att man ska använda löpbanden för att gå på. På löpbanden tränar man, man strosar inte. Så klart ok att gå om man gör det intensivt och det faktiskt ser ut som att det är träning. Det är väl ok om man är väldigt överviktig också och det finns särskilda anledningar till att man promenerar på bandet. Märkte att detta inte blev någon glasklar punkt Men nidbilden är liksom en person som i en halvtimme regelrätt promenerar lite lugnt på bandet samtidigt som denne kollar på något på telefonen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-29, 11:06   #15
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Gå inte runt med kuken i vädret och ställ dig med ena foten på bänken så att paketet hamnar i yngre människors ansiktshöjd för att berätta om gamla goda tiden. Det är ett privilegium som kommer med pensionsåldern.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)