Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-09-21, 19:42   #16
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Newbie93 Visa inlägg
Tack för alla svar, uppskattar det verkligen. Många olika meningar om upplägget men jag kommer lägga till lite övningar varje pass, både maskin och fria vikter.

En snabb fråga bara. Vi säger att jag ska göra 8-10 reps på latsdrag, ska vikten vara så pass tung att jag inte orkar göra en elfte utan nästan failar på 10e? Det låter mer rimligt i mitt huvud. Då får jag prova mig fram isåfall med olika vikter.
Låt säg att du kör 3x10 när du klarar alla med god form öka vikten, nästa pass kanske blir 9,8,7 fortsätt tills du gör 10,10,10
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-21, 20:21   #17
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Newbie93 Visa inlägg
Tack för alla svar, uppskattar det verkligen. Många olika meningar om upplägget men jag kommer lägga till lite övningar varje pass, både maskin och fria vikter.

En snabb fråga bara. Vi säger att jag ska göra 8-10 reps på latsdrag, ska vikten vara så pass tung att jag inte orkar göra en elfte utan nästan failar på 10e? Det låter mer rimligt i mitt huvud. Då får jag prova mig fram isåfall med olika vikter.
Jag tycker inte att du ska behöva gå till repet innan fail på alla set.
Säg att du gör 3 set för latsdrag. Du kan t ex köra första setet tills du når 2-3 repetitioner till nästan fail. (på mig brukar jag ha ca 3 reps kvar att ge när repetitionen börjar gå långsammare).
Andra setet 2 rep till nästan fail. Tredje setet 1 rep till nästan fail*.

* "1 rep till nästan fail" -> kan fortfarande utföra repetitionen med god teknik. Men det går märkbart mycket långsamt att utföra repetitionen.

På så vis får du tillräckligt med stimulans men riskerar inte orsaka för mycket utmattning, både i muskeln eller nervsystemet.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-21, 20:39   #18
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av Newbie93 Visa inlägg
Tack för alla svar, uppskattar det verkligen. Många olika meningar om upplägget men jag kommer lägga till lite övningar varje pass, både maskin och fria vikter.

En snabb fråga bara. Vi säger att jag ska göra 8-10 reps på latsdrag, ska vikten vara så pass tung att jag inte orkar göra en elfte utan nästan failar på 10e? Det låter mer rimligt i mitt huvud. Då får jag prova mig fram isåfall med olika vikter.
Till slut kommer du ju hamna där. Jag menar säg att du börjar köra bänkpress på 50 kg, och 10x3 reps. När du gjort 12xx3 går du upp till 62.5, 12x12x12 där med.. efter några månader så kommer du ju även fast du ökat otroligt långsamt börja komma upp i vikter som är utmanande och där du måste komma in med en bra dag för att klara av.

Men nu i början så skulle jag absolut inte söka ut att gå till fail, utan låt failen komma automatiskt med tiden.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2022-09-21 klockan 20:41.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)