Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-09-13, 10:37   #31
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 449
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg


Ja, vad tror ni. Varför inte FU-bänk? Eller får folk till bryggan ändå? Greppbredden kanske också hade kunnat justerats istället. Tycker det låter svårt att titta på axelleden under en t-shirt och samtidigt armbågens relation till den.
Exakt, benen testar vi i böj och mark. Inte i bänkpress. Enkel lösning. Men det kommer aldrig att hända tyvärr.

Ser inte hur denna regeländring kommer att bli bättre. Kommer bara bli svårare att döma.

Fast förhoppningsvis så slipper vi de allra värsta fallen där skivstången knappt rör på sig.

En annan sak de borde ta bort är assisterade avlyft. kan du inte lyfta av skivstången så kan du inte lyfta vikten, punkt slut.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 07:34   #32
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 172
Ni alla som antingen tävlar, har tävlat eller är nördigt insatta i bänkpress. Vad är er uppfattning om regeländringen?
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 08:08   #33
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Bra början, tycker dom bör ta bort avlyftet också.

Tror dock det hade varit bättre att man kollat att röven var i ordentligt. Super bänkare ligger mer på övre lår än röven. Hade man sagt att övre röv skulle vara i så hade det gjort stor skillnad.


Det största problemet med den här ändringen blir för domarna.
Dom sitter i dålig vinkel för att se axlar och armbågar, passare och skyddsarmar skymmer rejält.

Med röv regel så har man domarna redan på rätt ställe, man skulle kunna kräva en förändring av hur trikån ska se ut för att det ska vara lättare att se att hela röven är i.

Typ så. Bort med avlyft och ner med rumpan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 09:12   #34
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Ni alla som antingen tävlar, har tävlat eller är nördigt insatta i bänkpress. Vad är er uppfattning om regeländringen?
Jag passar väl någonstans i det där. Min åsikt som delas av några andra jag känner som också tävlat är att det är too little, too late. Bänkpress är helt dött och ingen bryr sig om bänk längre, tack vare de senaste 6-7 årens bänkar.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 09:27   #35
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Bra början, tycker dom bör ta bort avlyftet också.

Tror dock det hade varit bättre att man kollat att röven var i ordentligt. Super bänkare ligger mer på övre lår än röven. Hade man sagt att övre röv skulle vara i så hade det gjort stor skillnad.


Det största problemet med den här ändringen blir för domarna.
Dom sitter i dålig vinkel för att se axlar och armbågar, passare och skyddsarmar skymmer rejält.

Med röv regel så har man domarna redan på rätt ställe, man skulle kunna kräva en förändring av hur trikån ska se ut för att det ska vara lättare att se att hela röven är i.

Typ så. Bort med avlyft och ner med rumpan.
Kanske lättare att helt enkelt bestämma att man inte får svanka mer än t ex 5 cm
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 09:32   #36
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Man skulle kunna ha något mätverktyg, typ en avlång dyna. Kan man trycka in dynan mellan bänkarens rygg och bänken så är svanken för stor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 09:59   #37
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Man skulle kunna ha något mätverktyg, typ en avlång dyna. Kan man trycka in dynan mellan bänkarens rygg och bänken så är svanken för stor.

Absolut. Är ju skitmärkligt att det finns tydliga regler för mark och böj men urdåliga hittepå-regler för bänk. 3cm böj hade sett löjligt ut men i bänk är det godkänt lol.

Jag hade inte kunnat se mig själv i spegeln och hävda att jag vunnit t ex guld med de där 3 cm lyften. Usch vad pinsamt. Svärtar ju ner seriösa lyftare.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 10:15   #38
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Absolut. Är ju skitmärkligt att det finns tydliga regler för mark och böj men urdåliga hittepå-regler för bänk. 3cm böj hade sett löjligt ut men i bänk är det godkänt lol.

Jag hade inte kunnat se mig själv i spegeln och hävda att jag vunnit t ex guld med de där 3 cm lyften. Usch vad pinsamt. Svärtar ju ner seriösa lyftare.
3 cm ROM går att fixa i marklyft iallafall (men man kanske tappar för mycket i styrka med den tekniken för att det ska vara värt det).

Går inte att klistra in bildjäveln: https://miro.medium.com/max/1400/1*B...OnveCXyQA.jpeg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 10:26   #39
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Kanske lättare att helt enkelt bestämma att man inte får svanka mer än t ex 5 cm
Ja det hade kanske funkat, Sätt en lasermätare som piper till om strålen passerar under lyftarens svank. Easy.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 10:44   #40
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
3 cm ROM går att fixa i marklyft iallafall (men man kanske tappar för mycket i styrka med den tekniken för att det ska vara värt det).

Går inte att klistra in bildjäveln: https://miro.medium.com/max/1400/1*B...OnveCXyQA.jpeg

Haha! Den var ball. Ja, men det är ju så låtsasbänkpressarna vill ha det om de själva fick välja.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 12:34   #41
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Haha! Den var ball. Ja, men det är ju så låtsasbänkpressarna vill ha det om de själva fick välja.
*Tävlingsbänkare som nyttjar regelverket.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 12:47   #42
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Är man konspiratorisk som tror att det är utrustningsbänkarna som pressat fram denna förändring för att skapa konflikt bland raw-bänkarna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-22, 03:15   #43
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 591
Jag tillhör skaran som välkomnar regeländringarna, även fast det kan innebära att just mina resultat påverkas negativt. Jag tror att jag kan klara djupet i tröjbänk, i klassiskt mer osäkert. Däremot min setup med fötterna på bänken och i färdig startställning, och därtill så lite som möjligt av rumpan i kontakt med bänken måste jag ändra på. Det är bara att försöka anpassa sig till det nya och hoppas på det bästa.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-23, 09:29   #44
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 449
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Absolut. Är ju skitmärkligt att det finns tydliga regler för mark och böj men urdåliga hittepå-regler för bänk. 3cm böj hade sett löjligt ut men i bänk är det godkänt lol.

Jag hade inte kunnat se mig själv i spegeln och hävda att jag vunnit t ex guld med de där 3 cm lyften. Usch vad pinsamt. Svärtar ju ner seriösa lyftare.
Det är nog för att bänkpress redan från början är en väldigt märklig övning (säger inte att det är dåligt), man ska alltså ligga ner och lyfta en vikt. Hela konceptet är väldigt udda. Kan inte komma på någon annan styrkeövning som man tävlar i som liknar den på det sättet.

Det är som en isolationsövning fast som har utvecklats till att inte bli en isolationsövning. Det är lite som att man ska bicepcurla en vikt och sedan kommer man på att, man kan ju använda hela kroppen och luta sig bakåt.

Tävlar man i bicepcurl så har man ju kommit på en bra lösning där hela baksidan av kroppen ska vara mot en vägg t.ex. Fast där har man inte problemet med att bedöma lyftväg på samma sätt som bänk.

Jag tycker ändå att den bästa lösningen för bänkpress är att göra det till en isolerad övning för övre kroppen. Låt alla bänka på samma sätt som paralyftarna gör. Spänn fast de i bänken och lyft. Benen ska inte ha någon inverkan alls i bänkpress i mitt tycke.

Senast redigerad av DiktatorN den 2022-09-23 klockan 09:30.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-23, 09:32   #45
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
En fråga angående att lyfta 3 cm, eller för den delen 3 mm: Nog kräver den väl en väldig styrka att ens lyckas lyfta så långt med en tung vikt? En klenis kan väl inte ens rubba en riktigt tung vikt?

Tror inte att jag själv hade klarat att ens hålla upp 200 kg på raka armar en sekund (hmm, kanske ska prova nästa pass...)

Bara för att nyansera diskussionen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)