Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-09-10, 20:31   #31
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag ser det inte som riktig progression bara för att jag ökar vikten jag arbetar med. Progression ser jag som att öka vikten jag klarar av att arbeta med. Tänker jag fel? För alltid när jag hör folk prata om progression och att det är viktigt så tänker jag att Ja det är klart jag också vill öka, men ökar jag inte så kan jag inte magiskt göra en till bara för att jag borde. Detta är för att jag 4/5 gånger kör till sista rep. Jag kan oftast inte göra en till.

Du menar att man gör en check på vad är ens max inom ett rep antal, och sedan följer ca 4 veckor där man successivt jobbar sig upp för att sista, 5te veckan vid 1 pass/vecka, göra en check igen, och då bör man ha ökat?

Varför inte då? Bara för att du inte tar ut dig så betyder det inte att stimulansen är för låg. Du får ser det som att du har progression i olika intervall kanske.

Första vändan kanske 100x8 är rpe 7 i en övning. Vända 2 så kanske 100x8 är rpe 6. Progression, du hanterar vikten bättre än senast. Pers och progression tycker jag sällan handlar om vad du kan göra i ett topset rpe 10. Det är allt fram till dess som är viktigt.

Angående det sista, du kan estimera ditt max 1 pass i veckan, och utgå ifrån det estimerade maxet på alla set under veckan.
Jag kör min böj och bänk på måndag, och mark tisdag(singlar i alla 3). Estimerar jag min bänk till 180 så kan jag utgå ifrån 180 på alla arbetsset jag kör under veckan.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-10, 20:39   #32
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
För styrka (imo) så är rpe 9-10 något man bygger upp till och fram till under flera veckors tid. Speciellt om du är väldigt stark.
Om du vill göra ett topset @10, så är det bäst (imo) att börja på kanske rpe 6-7 och bygga upp till 10an under ett par veckor.
När den sedan är gjord bör man byta block eller börja om med lättare vikter för att kunna bygga upp en ny progression.

Att ha flow i sin träning är också extremt underskattat. Att kunna gå in varje vecka och lyfta mer vikt flera veckor i sträck ger en bra feel i kroppen.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-10, 21:23   #33
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
4-6 RPE och 7-9 RPE förbättrar styrkan i knäböj lika bra.
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...&postcount=603
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-10, 21:51   #34
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Lite kul att en studie som iaf stödjer mig lite genom att säga att man inte behöver träna så nära fail dyker upp.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-11, 07:41   #35
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
För styrka (imo) så är rpe 9-10 något man bygger upp till och fram till under flera veckors tid. Speciellt om du är väldigt stark.
Om du vill göra ett topset @10, så är det bäst (imo) att börja på kanske rpe 6-7 och bygga upp till 10an under ett par veckor.
När den sedan är gjord bör man byta block eller börja om med lättare vikter för att kunna bygga upp en ny progression.

Att ha flow i sin träning är också extremt underskattat. Att kunna gå in varje vecka och lyfta mer vikt flera veckor i sträck ger en bra feel i kroppen.
Kan jag börja med detta samtidigt som jag dietar eller borde jag fortsätta ligga nära fail för att inte tappa?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-11, 08:57   #36
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Är du väldigt stark, kör tunga övningar som mark och böj, fokuserar på styrka och bli stark i just dessa övningar ger det mer att lämna några reps i majoriteten av set, fokusera på explosiva lyft och jobba mot ett PB inom loppet av några veckor. Men är det ren byggning bör fokus vara att utmana muskeln i varje pass och är du avancerad och tränat många år är jag övertygad om att du behöver pressa hårt i de set du kör. Det du skrev Dio i att du känner dig starkare passet efter om du undviker fail tyder ju på att du inte återhämtat dig, ska du köra med rpe 10 måste du dra ner volymen så pass att du hinner återhämta dig. Jag kör alla set jag kör med rpe 10, allt mindre ser jag som uppvärmning, men volymen är låg 4-6 set per muskel och pass. Funkar utmärkt.


Kan tillägga att min fru började träna med mig och kör samma upplägg för 3 år sedan och hon har ökat (fler reps eller mer vikt) varje pass sedan dess i stort sätt.

Senast redigerad av Mats J den 2022-09-11 klockan 09:01.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-11, 19:40   #37
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Är du väldigt stark, kör tunga övningar som mark och böj, fokuserar på styrka och bli stark i just dessa övningar ger det mer att lämna några reps i majoriteten av set, fokusera på explosiva lyft och jobba mot ett PB inom loppet av några veckor. Men är det ren byggning bör fokus vara att utmana muskeln i varje pass och är du avancerad och tränat många år är jag övertygad om att du behöver pressa hårt i de set du kör. Det du skrev Dio i att du känner dig starkare passet efter om du undviker fail tyder ju på att du inte återhämtat dig, ska du köra med rpe 10 måste du dra ner volymen så pass att du hinner återhämta dig.
Håller med om allt du skriver här.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-11, 20:04   #38
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Kan jag börja med detta samtidigt som jag dietar eller borde jag fortsätta ligga nära fail för att inte tappa?
Såklart du kan köra så, att träna nära fail bara för att du dietar låter slitigt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-11, 20:54   #39
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Såklart du kan köra så, att träna nära fail bara för att du dietar låter slitigt.
Ja det är ganska slitigt.

Det här progressionsschemat då, det grundar sig i att kroppen inte hinner återhämta sig efter ett pass med ett par set RPE 10 och RPE 9 till nästa pass, antar jag? För hade man gjort det så hade det väl inte varit någon mening med att hålla igen?

Och bonusfråga då: När du pratar om hur du lägger upp progression mellan pass 1-4. Hur lång tid går det mellan varje pass?

Och en till bonusfråga när jag ändå har dig på tråden .
Kör du intensiteten parallellt mellan push/pull och legs, alltså du är i din "lätta" fas i alla samtidigt? Eller när marken är tung så kör du lätt i ben?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-11, 21:05   #40
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Ja, hade du kört en brosplit hade du nog kunnat gå till nära rpe 10 varje pass, pga att frekvensen blir så låg. Men ska du bänka 3 gånger i veckan blir det svårt att snitta över 7-8 rpe.

Kör du 4 pass per vecka så blir det 1 vecka mellan passen Varje pass har sina övningar och progression. Beror ju på hur du lägger upp det också, kör du rullande så blir det ju lite annorlunda.

Just nu kör jag "lättare" böj när det är tung mark på schemat för veckan och vice versa. Men båda passen är ändå utmanande. Pushar topsingeln lite hårdare en övning i taget.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-11, 22:08   #41
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ja, hade du kört en brosplit hade du nog kunnat gå till nära rpe 10 varje pass, pga att frekvensen blir så låg. Men ska du bänka 3 gånger i veckan blir det svårt att snitta över 7-8 rpe.

Kör du 4 pass per vecka så blir det 1 vecka mellan passen Varje pass har sina övningar och progression. Beror ju på hur du lägger upp det också, kör du rullande så blir det ju lite annorlunda.

Just nu kör jag "lättare" böj när det är tung mark på schemat för veckan och vice versa. Men båda passen är ändå utmanande. Pushar topsingeln lite hårdare en övning i taget.
Ska testa
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-12, 12:02   #42
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Jag tror du tänker för mycket och tränar för lite
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-12, 13:42   #43
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ja, hade du kört en brosplit hade du nog kunnat gå till nära rpe 10 varje pass, pga att frekvensen blir så låg. Men ska du bänka 3 gånger i veckan blir det svårt att snitta över 7-8 rpe.

Kör du 4 pass per vecka så blir det 1 vecka mellan passen Varje pass har sina övningar och progression. Beror ju på hur du lägger upp det också, kör du rullande så blir det ju lite annorlunda.

Just nu kör jag "lättare" böj när det är tung mark på schemat för veckan och vice versa. Men båda passen är ändå utmanande. Pushar topsingeln lite hårdare en övning i taget.
Förståndet börjar infinna sig
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-12, 14:01   #44
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av dluddeckens Visa inlägg
Jag tror du tänker för mycket och tränar för lite
Jag kan träna mer men inte tänka mindre, jag tänker före, under och efter träning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-12, 17:33   #45
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Tycker alla ska testa att dra ner 50% av träningsvolymen och gå nära fail till 50% av seten och utvärdera hur musklerna reagerar. Skulle tro att de flesta kommer att få bättre resultat.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)