Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-09-09, 14:07   #1
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Träna med lägre intensitet, få bättre resultat?

Det pratas ganska mycket om vikten av att ta i ordentligt för att få bra träningsresultat. Men samtidigt ser jag emellanåt uttalanden om att det är dåligt att ta i för mycket. Frågan har lyfts ett par gånger på forumet på sistone, t ex här:
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ja, det ingår liknande i det program jag följer, och jag tränar/coachar folk med liknande lösningar.
rpe 9-10 för ofta är alldeles för tungt i längden.

Och här:

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Uppriktigt sagt är jag ganska säker på att du kör över muskeln och tar ut den för mycket dvs taxar ut kroppen. Min högst personliga åsikt efter många års träning i skilda miljöer.

Träningen taxar i så fall ut för mycket. Anpassning sker mot ett rimligt stimuli och det gäller både för naturliga som för tunga missbrukare.
Vissa påstår att man inte ska gå till failure i det hårdaste setet i 5/3/1 (och de andra seten är ju ännu mindre intensiva), här hittade jag en diskussion om det: https://www.stronger247.com/topic/76...t-sets-of-531/

Inom byggarvärlden har vi Lee Haneys bevingade ord "stimulate, don't annihilate". Hittade en artikel som jag bara skummade igenom men verkar argumentera för samma sak: https://www.ironmanmagazine.com/stim...vs-annihilate/

Jag tycker det är ett jäkligt intressant ämne, och jag misstänker att jag själv håller mig tillbaka i utvecklingen genom att träna med för hög intensitet. Jag går ofta till eller nära failure och tycker mig ha märkt att om jag tar ut mig riktigt jävla ordentligt i en övning så är jag svagare nästa pass, men om jag tar ut mig mindre så är jag starkare.

Mina funderingar går väl att summera i två huvudfrågeställningar:

1) Ligger det något i det här? Eller har jag missförstått ämnet, eller är det kanske en grej det inte alls råder konsensus inom?

2) Hur ska man tillämpa det isåfall? Räcker det med att ha en så enkel tumregel som att man alltid ska ha minst en rep kvar i tanken? Eller kanske att man ska avsluta setet när rörelserna börjar bli långsamma? Eller krävs det mer kompicerad periodisering för att det ska vara lönt att bry sig om?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2022-09-09 klockan 14:08.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-09, 15:08   #2
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Tycker ärligt talat att jag får lika bra resultat av:

A) Låg volym. Hög intensitet (sett till ansträngning)

B) Hög volym (x-2-3 av "A"). Låg/medel intensitet (@5-6-7-8)

Samma frekvens de olika träningssätten. Liknande intensitet sett till 1RM (65-85%).


Hög volym med hög intensitet vågar jag inte prova.

För- och nackdelar: Alternativ A): kortare pass. Kroppen känns bättre (mindre sliten). Bättre pump. Omöjligt att det blir junkvolume.
Negativa = ångest inför passen, svårt att ta sig till gymmet. Ökad skaderisk (av slafs-amraps). Blir mer sliten i skallen (cns-slitage?), ger mig sämre sömn och mycket brainfog.
Kroppsformen ser sämre ut. Lite platt och tomma muskler gentemot mer fyllig med högvolymträning (låter lite konstigt för jag skrev bättre pump av lågvolymträningen tidigare, jag vet).
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-09, 15:18   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Tycker ärligt talat att jag får lika bra resultat av:

A) Låg volym. Hög intensitet (sett till ansträngning)

B) Hög volym (x-2-3 av "A"). Låg/medel intensitet (@5-6-7-8)

Samma frekvens de olika träningssätten. Liknande intensitet sett till 1RM (65-85%).


Hög volym med hög intensitet vågar jag inte prova.

För- och nackdelar: Alternativ A): kortare pass. Kroppen känns bättre (mindre sliten). Bättre pump. Omöjligt att det blir junkvolume.
Negativa = ångest inför passen, svårt att ta sig till gymmet. Ökad skaderisk (av slafs-amraps). Blir mer sliten i skallen (cns-slitage?), ger mig sämre sömn och mycket brainfog.
Kroppsformen ser sämre ut. Lite platt och tomma muskler gentemot mer fyllig med högvolymträning (låter lite konstigt för jag skrev bättre pump av lågvolymträningen tidigare, jag vet).
Intressant. Ja, en väldigt relevant faktor är huruvida man måste kompensera sänkt intensitet med förhöjd volym.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-09, 15:26   #4
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Du får också se till övningsval och frekvens. Det är en massiv skillnad på att köra a) benpress, lårcurl och benspark 1 gång i veckan ett par 2-3 set vardera som benträning och att b) knäböja 4 ggr i veckan, marka 3 ggr och varianter av de lyften och kommer ha en inverkan på hur intensivt du kan träna.

Tillhör du kategori a) kommer du få kassa resultat av att minska intensiteten i träningen, den bör istället ligga på nära max i vartenda arbetsset.

Ceejay med klienter hör till kategori b)
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-09, 15:28   #5
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
https://www.styrkelabbet.se/storre-o...-till-failure/
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-09, 15:31   #6
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Sedan jag började lämna 1-2 reps och gå till 0 rir i det sista setet har jag märkt att jag fått lite bättre resultat. Iaf blev musklerna inte större av att ständigt ha max intensitet. Musklerna hinner återhämta sig till nästa pass och skaderisken är avsevärt mindre än om jag hade gått till 0 rir i varje set. Men aldrig att jag skulle lämna 3 reps i tanken det skulle kännas så halvdant.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-09, 15:49   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Sedan jag började lämna 1-2 reps och gå till 0 rir i det sista setet har jag märkt att jag fått lite bättre resultat. Iaf blev musklerna inte större av att ständigt ha max intensitet. Musklerna hinner återhämta sig till nästa pass och skaderisken är avsevärt mindre än om jag hade gått till 0 rir i varje set. Men aldrig att jag skulle lämna 3 reps i tanken det skulle kännas så halvdant.
Jag skulle nog inte våga lämna 3 reps i tanken av den enkla anledning att jag inte litar på min kroppskännedom, jag tror inte jag kan känna skillnad på 3 reps i tanken och 5 reps i tanken. Men skillnaden mellan 0 och 1 tror jag att jag klarar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-09, 15:55   #8
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Tror att om man ska bli riktigt stark så måste man ibland köra utan reps i tanken. Alltså inte till fail men så tungt det bara går. Kanske 1 pass i veckan så, sen några reps i tanken de andra passen.

Ska man bli riktigt grov så kan man köra lite hursomhelst så länge passen i helhet blir mustiga, alltså 60-90 minuter av rejält köttande. Om man ska ha lite lägre intensitet då kan man ju också sänka setvilan lite t.ex. för att kompensera.

Om man ser till uthållighet så tycker jag nog att fail är ganska viktigt. Fysiskt sett så är volymen viktigast för att bygga uthållighet, men den mentala delen är ännu viktigare att träna upp för uthållighetens skull och då måste man öva på att inte ge upp.

Kondition har jag ingen aning om, så där ska jag inte uttala mig.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-09, 16:25   #9
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Att pressa sig till fail i flera set bygger även karaktär. Nästan alla kan pressa sig till fail i ett set. Färre i tre set på raken.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-09, 16:32   #10
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag skulle nog inte våga lämna 3 reps i tanken av den enkla anledning att jag inte litar på min kroppskännedom, jag tror inte jag kan känna skillnad på 3 reps i tanken och 5 reps i tanken. Men skillnaden mellan 0 och 1 tror jag att jag klarar.

Yes håller med. Har blivit ganska duktig på att träffa rätt vad gäller 1-2 rir men sen är det bara rena gissningar
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-09, 17:54   #11
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Att pressa sig till fail i flera set bygger även karaktär. Nästan alla kan pressa sig till fail i ett set. Färre i tre set på raken.
Det ofta stor skillnad på att pressa sig till fail i övningarna. Det handlar mer om att känna när du har utmanat muskeln i tillräcklig utsträckning och det kan kännas som du inte kan klara fler repetitioner utan att utförande blir lidande och kontakten med muskeln upphör.

Om vi tar knäböj tror jag att det är sällan någon går till total fail. Det händer som jag tror det enbart på tävling att en van lyftare misslyckas.

Nu finns det många studier på att det är bättre att inte gå till ett totalt misslyckande eftersom det tär för mycket på kroppen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-09, 17:58   #12
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Att folk får bättre resultat av lägre intensitet är för att dom tränar för ofta och för mycket, Push Pull Legx2, totalt 6 pass/vecka är ju på tok för mycket för en odopad person att återhämta sig ifrån om du går till fail på flera av dom passen.

Du kan gott köra med hög intensitet, men då måste din vila och återhämtning vara minst lika hög.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2022-09-09 klockan 18:00.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-09, 18:12   #13
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Att folk får bättre resultat av lägre intensitet är för att dom tränar för ofta och för mycket, Push Pull Legx2, totalt 6 pass/vecka är ju på tok för mycket för en odopad person att återhämta sig ifrån om du går till fail på flera av dom passen.

Du kan gott köra med hög intensitet, men då måste din vila och återhämtning vara minst lika hög.
Varför inte ta det säkra före det osäkra ?
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-09, 19:00   #14
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det ofta stor skillnad på att pressa sig till fail i övningarna. Det handlar mer om att känna när du har utmanat muskeln i tillräcklig utsträckning och det kan kännas som du inte kan klara fler repetitioner utan att utförande blir lidande och kontakten med muskeln upphör.

Om vi tar knäböj tror jag att det är sällan någon går till total fail. Det händer som jag tror det enbart på tävling att en van lyftare misslyckas.

Nu finns det många studier på att det är bättre att inte gå till ett totalt misslyckande eftersom det tär för mycket på kroppen.
Fail i knäböj är rätt jobbigt ja Den tror jag ofta beror på att känslan är att jag klarar en rep till, men att man överskattar sig själv. Känslan är inte att "jag chansar" utan faktiskt att jag kan, men så kan man inte, därav fail.

Jag tror att i många andra övningar, för väldigt många om repsantalet inte är så lågt så är upplevd fail "nu orkar jag inte en rep till" en underskattning, särskilt i en maskin, utan hade man vart absolut tvungen hade man orkat en rep till. Därför är det bra att försöka pressa sig till nära fail, med den underskattningen med oförmågan att ta i och hålla sig en bit från fail= det blir väldigt tamt. Så inte känslan av 3 rep i tanken, utan känslan av 0 eller 1 rep i tanken blir vettigare.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-09, 19:05   #15
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Fail i knäböj är rätt jobbigt ja Den tror jag ofta beror på att känslan är att jag klarar en rep till, men att man överskattar sig själv. Känslan är inte att "jag chansar" utan faktiskt att jag kan, men så kan man inte, därav fail.

Jag tror att i många andra övningar, för väldigt många om repsantalet inte är så lågt så är upplevd fail "nu orkar jag inte en rep till" en underskattning, särskilt i en maskin, utan hade man vart absolut tvungen hade man orkat en rep till. Därför är det bra att försöka pressa sig till nära fail, med den underskattningen med oförmågan att ta i och hålla sig en bit från fail= det blir väldigt tamt. Så inte känslan av 3 rep i tanken, utan känslan av 0 eller 1 rep i tanken blir vettigare.
Det enda jag reagerar på var att göra allt som stod till din makt för att få upp den. Då blir det både överutnyttjande och blir åt hållet kardiologisk utmaning dvs konditionsträning.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)