Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-09-07, 11:24   #1
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
"En rep till" egensnickrad metod att motivera sig till fler reps.

Jag vill dela med mig av ett träningsknep man kan använda sig av när man har svårt att ta i ordentligt i sina träningsset. Ofta kommer 3 set på samma vikt i en övning bli kanske 10 reps i första setet, 9 i andra och 8 i sista. Med mitt knep kommer det istället bli 10, 11, 12.

Låt ditt första arbetsset i en övning bli så många reps du kan göra strikt i en följd i ett moderat tempo. Varje efterföljande set skall du slå ditt förra set med 1 rep. Du får lyfta i snabbt tempo, korta av rom, tut:a, studsa, svinga, fula, ha en restpause. Naturligtvis inte allt det på en gång, men efter vad som krävs för att göra 1 mer rep än förra setet.

Detta funkar bäst i dragövningar men går även i pressövningar.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-07, 13:38   #2
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-07, 14:16   #3
DunderMumrik11
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2022
Inlägg: 3
"5 more for the haters"
DunderMumrik11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-07, 14:26   #4
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Funkar för dig för att du är en halvgud, desto svårare för en vanlig dödlig men har man tro nog borde det gå.

"Därför att ni har så lite tro. Amen säger jag er: Om ni har tro, bara som ett senapskorn, skall ni säga till detta berg: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting skall vara omöjligt för er."
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-07, 15:07   #5
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Funkar för dig för att du är en halvgud, desto svårare för en vanlig dödlig men har man tro nog borde det gå.

"Därför att ni har så lite tro. Amen säger jag er: Om ni har tro, bara som ett senapskorn, skall ni säga till detta berg: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting skall vara omöjligt för er."
Tvärtom. Det är för de som inte tar i ordentligt i varje set. Pallar du att ta i ordentligt med ordentlig teknik i varje set är metoden helt onödig. Det är avsett för lite bekvämare personer för att kräma ur fler reps och genom det kanske få bättre resultat.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-07, 17:02   #6
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Låter jobbigt att gå till fail.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-07, 17:31   #7
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Aproved. Ibland orkar man inte go full anal.
Några cheatreps på slutet har bara några få dött av.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-07, 17:51   #8
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Bra tips.

Men för mig funkar det nog inte. Mitt första arbetsset är jag alltid superklen i. Nästkommande och tredje setet vaknar nervsystemet till liv. Kanske ska räkna bort mitt första arbetsset.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-08, 13:41   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag vill dela med mig av ett träningsknep man kan använda sig av när man har svårt att ta i ordentligt i sina träningsset. Ofta kommer 3 set på samma vikt i en övning bli kanske 10 reps i första setet, 9 i andra och 8 i sista. Med mitt knep kommer det istället bli 10, 11, 12.

Låt ditt första arbetsset i en övning bli så många reps du kan göra strikt i en följd i ett moderat tempo. Varje efterföljande set skall du slå ditt förra set med 1 rep. Du får lyfta i snabbt tempo, korta av rom, tut:a, studsa, svinga, fula, ha en restpause. Naturligtvis inte allt det på en gång, men efter vad som krävs för att göra 1 mer rep än förra setet.

Detta funkar bäst i dragövningar men går även i pressövningar.
Det låter mest som du kör konditionsträning. Tror du att du får den muskel kontraktion i målmuskeln som du är ute efter att träffa eller utmanar du bara din kardiologiska kapacitet med metoden?

Jag tror inte på din metod den kommer troligen bara tära på kraftsystemet och troligtvis försämra utvecklingspotentialen.

Min högst personliga uppfattning och ur ett erfarenhets perspektiv ser jag de här personerna rätt ofta på gymmen ymnigt svettandes ofta sugrör som verkar använda styrketräningen som konditionsträning.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-08, 14:25   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Min högst personliga uppfattning och ur ett erfarenhets perspektiv ser jag de här personerna rätt ofta på gymmen ymnigt svettandes ofta sugrör som verkar använda styrketräningen som konditionsträning.
Det är ju trådskaparen i ett nötskal.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-08, 14:31   #11
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det låter mest som du kör konditionsträning. Tror du att du får den muskel kontraktion i målmuskeln som du är ute efter att träffa eller utmanar du bara din kardiologiska kapacitet med metoden?

Jag tror inte på din metod den kommer troligen bara tära på kraftsystemet och troligtvis försämra utvecklingspotentialen.

Min högst personliga uppfattning och ur ett erfarenhets perspektiv ser jag de här personerna rätt ofta på gymmen ymnigt svettandes ofta sugrör som verkar använda styrketräningen som konditionsträning.
Vad är problemet med att göra 10 strikta reps första setet och 8+3 fuskreps i andra setet?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-08, 17:22   #12
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Vad är problemet med att göra 10 strikta reps första setet och 8+3 fuskreps i andra setet?
Uppriktigt sagt är jag ganska säker på att du kör över muskeln och tar ut den för mycket dvs taxar ut kroppen. Min högst personliga åsikt efter många års träning i skilda miljöer.

Träningen taxar i så fall ut för mycket. Anpassning sker mot ett rimligt stimuli och det gäller både för naturliga som för tunga missbrukare.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2022-09-08 klockan 17:23.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-08, 20:06   #13
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Uppriktigt sagt är jag ganska säker på att du kör över muskeln och tar ut den för mycket dvs taxar ut kroppen. Min högst personliga åsikt efter många års träning i skilda miljöer.

Träningen taxar i så fall ut för mycket. Anpassning sker mot ett rimligt stimuli och det gäller både för naturliga som för tunga missbrukare.
Så.... Om jag kör 10 strikta curls i första setet, 8 strikta + 3 med lite sving i andra setet.... då har jag kört över muskeln och tagit ut den för mycket?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-08, 20:25   #14
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Så.... Om jag kör 10 strikta curls i första setet, 8 strikta + 3 med lite sving i andra setet.... då har jag kört över muskeln och tagit ut den för mycket?
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-21, 20:18   #15
Buddhablo
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 2
Brukar dela upp mina set mentalt så om jag ska köra 10 reps räknar jag bara till exempel 2-3 åt gången, blir inte lika ”mentalt tufft” om man bryter ned det till mindre bitar.
__________________
MrGym.se
Lär dig att bygga muskler som hairdgainer
Buddhablo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)