Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-15, 16:35   #61
Pontus H
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 267
vet att det är dåligt att äta enformig, men det där lchf receptet på baconburgare är för jävla gott och enkelt att göra.. hur "nyttigt" eller "onyttigt" är det att äta det 3-4 ggr i veckan? 70% nöt 30% fläsk (1kg blandfärs totalt) 2 ägg ½ dl vispgrädde, 1 paket bacon salt peppar, stek, lite ost ovanpå, woila munorgasm!.

börjar för övrigt känna mig pigg hela dagen, samt snus-suget har avtagit och har inte varit sugen på godis/chips/skräpmat/fikabröd och dylikt.. gymmandet knallar på som vanligt, har inte märkt av några försämringar.
Pontus H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-15, 19:28   #62
Vanish
Registered User
 
Vanishs avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Stenungsund
Inlägg: 805
Jag har nu prövat i totalt 3 dar. Har inte orkat räkna på kalorier osv då jag kör en testvecka med maten + komigångvecka på gymmet. Nästa vecka blir det räkning, ätning och träning =)

Det ända jag kännt såhär långt är att jag tror jag äter för lite. Ska nog testa dom där hamburgarna, ser jävulusiskt goda ut!
Vanish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-15, 19:58   #63
BengtZz
Registered User
 
BengtZzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 100
Helt klart lättaste sättet att ligga på ett energiunderskott för mig är att äta LCHF.

Jag har väldigt svårt att komma på ett energiöverskott med LCHF, därför äter jag kolhydrat om jag vill öka i fettvikt.

Är svårt att deffa med kolhydrat i kosten tycker jag. :/
__________________
Majoriteten av mina ämnessvar är skrivna i ett syfte om muskelhypertrofi om inte annan information framgår i texten.

sʇsod ɹnoʎ ,uılloɹʇ 'pɐǝɹɥʇ ɹnoʎ uı ɯɐ ı
BengtZz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-15, 20:15   #64
Vanish
Registered User
 
Vanishs avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Ort: Stenungsund
Inlägg: 805
Vad är det som säger att man inte kan öka i annat än fettvikt för att man äter kolhydrater? Räcker det inte bara med att äta vettiga mängder för att boosta upp kcal lite?
Vanish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-15, 20:50   #65
Pontus H
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 267
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz Visa inlägg
Helt klart lättaste sättet att ligga på ett energiunderskott för mig är att äta LCHF.

Jag har väldigt svårt att komma på ett energiöverskott med LCHF, därför äter jag kolhydrat om jag vill öka i fettvikt.

Är svårt att deffa med kolhydrat i kosten tycker jag. :/
varför vill man öka i fettvikt? är du bergsklättrare?
Pontus H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-15, 20:52   #66
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus H Visa inlägg
varför vill man öka i fettvikt? är du bergsklättrare?
Vill och vill, det är ofta en förutsättning för att kunna göra bra ökningar i massa och/eller styrka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 05:54   #67
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Ja, speciellt när man vill öka muskelmassan. Det krävs en del hårt arbete för att musklerna ska växa

Att passivt bara äta för att öka muskelmassan fungerar det också. Tyvärr så ökar fettmassan många gånger mer
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 17:24   #68
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus H Visa inlägg
varför vill man öka i fettvikt? är du bergsklättrare?
Jag är bergsklättrare och det sista jag vill är att öka fettmassan. Att hänga i fingrarna är tungt nog som det är .
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 17:52   #69
Ape3
Registered User
 
Ape3s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 217
Finns det några som tränar långa pass som är konditionsintensiva då?

Jag funderar på att gå över till LCHF. Kommer nog prova en variant. Hur som helst så består träningen på hösten av kampsport i 2 timmars pass.

Mitt problem jag vill komma ifrån är hungern mellan frukost 0600 tills lunch tidigast 11 senast 12. Det är en lång jefla period där och jag kan liksom inte bara traska iväg och äta hur som helst. Sedan kommer ju nästa period då hungern kommer runt 15 tills jag kan äta ett mellanmål.

Periodiskfasta kanske är bättre då? Alltså ett fete stort frukost mål? Stort mål till lunch? Svårt.
Ape3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 18:35   #70
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Ape3 Visa inlägg
Finns det några som tränar långa pass som är konditionsintensiva då?

Jag funderar på att gå över till LCHF. Kommer nog prova en variant. Hur som helst så består träningen på hösten av kampsport i 2 timmars pass.
Uppehåll där för min del, men om jag extrapolerar vad jag klarar av på ett stort kaloriunderskott, och hur jag fungerar normalt på LCHF hade det inte varit några problem med mig. Trots att det är två timmar träning brukar det ändå vara ganska mycket vila emellanåt.

Däremot kan du säkert som så många andra uppleva att det är segt den första tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Ape3 Visa inlägg
Mitt problem jag vill komma ifrån är hungern mellan frukost 0600 tills lunch tidigast 11 senast 12. Det är en lång jefla period där och jag kan liksom inte bara traska iväg och äta hur som helst. Sedan kommer ju nästa period då hungern kommer runt 15 tills jag kan äta ett mellanmål.
Det går fint att äta mycket mat och "buffra" på lågkolhydratkost, de flesta tycker att det funkar bättre än på kolhydratrik mat pga blodsockersvängningar och själva volymen på maten för att få i sig samma från fett. Jämför 100g kokt pasta som ger ~100 kcal och 100g creme fraiche som ger 330 kcal.

Det funkar helt klart på LCHF.

Citat:
Ursprungligen postat av Ape3 Visa inlägg
Periodiskfasta kanske är bättre då? Alltså ett fete stort frukost mål? Stort mål till lunch? Svårt.
Nej, periodisk fasta (som de flesta tillämpar det) är att du äter under en begränsad tid, och vanligtvis första målet vid träningstid eller lunch. Du skulle alltså i så fall inte äta någonting förrän 11, och sedan sista gången vid 19-20.

Men det tror jag inte hade löst ditt hungerproblem, direkt, om du känner att du blir hungrig snabbt efter frukost. Min röst går på en frukost bestående av ägg och smör. Det håller du dig på till 11 eller 15 utan problem...
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 14:17   #71
jontet
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 435
har käkat lchf i typ 2 veckor nu. Att min acetonandedräkt jag hade i 5-6 dagar nu nästan är borta samt att gymtrycket börjar återkomma ser jag som ett bra tecken men hur lång tid brukar folk uppleva att det tar innan man är tillbaka i full idrottsprestation? Tycker också det är knivigt att få i sig såpass mycket fett när nästan alla grejjer man käkar består av så mycket protein. Stekta ägg tex. är ju ca 50/50 protte/fett i energiprocent. Käkar man kyckling som nästan är rent protein blir det ju svårt att hitta något tillbehör som gör att måltiden totalt blir ca 80% fett och 20% protein
jontet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 14:44   #72
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av jontet Visa inlägg
Stekta ägg tex. är ju ca 50/50 protte/fett i energiprocent.
Nja. 10g fett, 13g protein/100g => 63E% fett, 57E% protein. Lägg till stekfett så ökar siffran betydligt.

Citat:
Ursprungligen postat av jontet Visa inlägg
Käkar man kyckling som nästan är rent protein blir det ju svårt att hitta något tillbehör som gör att måltiden totalt blir ca 80% fett och 20% protein
Sväng ihop en sås till? 1 dl creme fraiche (eller ~1/3 dl majonnäs) och 150g kycklingfilé ger 75E% / 25E%.

Du kan ju även äta fetare mat.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 14:53   #73
Los
Registered User
 
Loss avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 663
Citat:
Tycker också det är knivigt att få i sig såpass mycket fett när nästan alla grejjer man käkar består av så mycket protein. Stekta ägg tex. är ju ca 50/50 protte/fett i energiprocent. Käkar man kyckling som nästan är rent protein blir det ju svårt att hitta något tillbehör som gör att måltiden totalt blir ca 80% fett och 20% protein
Så väldans mycket extra fett behövs inte:

Ägg: 63E% fett / 36%E protein. Släng på lite majjo så har du bra fördelning.

Kyckling är ju inte bara filéer Heltstekt kyckling eller ännu bättre kyckling klubbor (70E% fett / 30E% protein) är både godare och billigare. Gör en vinegrett på oliv- eller rapsolja om du vill ha mer (och annan typ av) fett till

Gräddsåser med olika svampar (färsk eller på burk) eller ostar (ädelostar förslagsvis) passar till nästan allt kött. Enkelt och billigt!
__________________
Träningsdagbok. | Löpning: 10K @ 35:54 min, 21,1K @ 1:21:52, Marathon @ 2:59:21 | Cykling: Vätternrundan: 8:55, solo
Los är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 21:52   #74
jontet
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 435
tack för svaren, det kanske bara är jag som nojjar i onödan. Kan skriva ner dagens mat så får ni säga vad ni tycker.

Förmiddagsmålet:

4 bitar senapssill
2 stekta ägg
2dl mjölk 3%
ett litet salt kex med en stor klick smör
2 kapslar omega 3

Kvällsmålet:

1 stekt ägg
1 paket bacon, stekt
1 avokado
4 sillbitar senapssill
2dl mjölk
2dl vatten
2 kapslar omega 3


oftast brukar jag äta lite grönsaker till kvällsmålet men inte just idag, när jag gör det blir det en blandning av frysta grönsaker som består av blomkål, broccoli, ärtor, majs, paprika, morot
jontet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-17, 08:31   #75
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Ser väl bra ut, även om det är väldigt lite energi du får i dig. Det där täcker väl knappt proteinbehovet om du tränar?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)