Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-09-29, 18:06   #1
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Svagare i vissa övningar än i andra.

Saken är den att jag under en längre period har uteslutit att träna vissa övningar vilket nu har givit upphov till att jag är mycket svagare i dessa övningar än andra. För att bli starkare i dessa övningar krävs flera månader av träning men.

Den övning där jag för tillfället anser mig vara mycket svagare än övriga övningar är axelpress i maskin där jag endast kör med 32 kg i 8 rep × 3 set. För pec fly maskin orkar jag lasta på 70,5 kg med samma antal reps och set. Pulldown orkar jag 68 kg för samma reps och set.

Hur gör jag för att de antal kilon jag lyfter i dessa och andra övningar ska ligga närmare varandra än det gör idag? Bör jag kanske sluta öka vikten men ändå träna de övningar som jag är starkare i och då endast öka vikten i det svagare övningarna för att på så vis komma i kapp? Eller finns det andra snabbare sätt att få avståndet mellan de olika övningarna och styrkeskillnaden mellan olika muskler att krympa?
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-29, 18:45   #2
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
Saken är den att jag under en längre period har uteslutit att träna vissa övningar vilket nu har givit upphov till att jag är mycket svagare i dessa övningar än andra. För att bli starkare i dessa övningar krävs flera månader av träning men.

Den övning där jag för tillfället anser mig vara mycket svagare än övriga övningar är axelpress i maskin där jag endast kör med 32 kg i 8 rep × 3 set. För pec fly maskin orkar jag lasta på 70,5 kg med samma antal reps och set. Pulldown orkar jag 68 kg för samma reps och set.

Hur gör jag för att de antal kilon jag lyfter i dessa och andra övningar ska ligga närmare varandra än det gör idag? Bör jag kanske sluta öka vikten men ändå träna de övningar som jag är starkare i och då endast öka vikten i det svagare övningarna för att på så vis komma i kapp? Eller finns det andra snabbare sätt att få avståndet mellan de olika övningarna och styrkeskillnaden mellan olika muskler att krympa?

Vill du försöka hinna ikapp kan du ju försöka höja vikten lite varje gång och kanske börja från 6 reps och sen klättra till 8... och andra övningarna gör du lite fler reps med men med samma vikter.

Jag sitter i samma sits - ökar i styrka i nästan alla övningar utom just axelpress. Även om det är lite irriterande att fastna på nån vikt i en övning, gläds jag dock över att jag blir starkare i andra övningar.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-29, 19:09   #3
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Vill du försöka hinna ikapp kan du ju försöka höja vikten lite varje gång och kanske börja från 6 reps och sen klättra till 8... och andra övningarna gör du lite fler reps med men med samma vikter.

Jag sitter i samma sits - ökar i styrka i nästan alla övningar utom just axelpress. Även om det är lite irriterande att fastna på nån vikt i en övning, gläds jag dock över att jag blir starkare i andra övningar.
Det är inte det att jag inte ökar i styrka utan jag höjer alla övningar med ett kilo vid nästan varje pass. Dock hade jag redan tränat flera månader i de andra övningarna innan jag började med axelpress vilket gör att jag nu är mycket svagare i just axelpress än i övriga övningar.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-30, 08:15   #4
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 854
Vad spelar det för roll vilken vikt du tar i övningar i maskin?
Träna så att du blir trött i musklerna, verkar onödigt att med flit hejda sig i vissa övningar.

Utväxlingen i maskiner kan vara olika, att vikten i magasinet visar 70kg respektive 32kg betyder inte så mycket, det kan vara olika många block och taljor som gör att vikten känns lättare i t ex pec fly, rörelseaxeln kan vara oval istället för rund osv.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-30, 08:28   #5
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Vad spelar det för roll vilken vikt du tar i övningar i maskin?
Träna så att du blir trött i musklerna, verkar onödigt att med flit hejda sig i vissa övningar.

Utväxlingen i maskiner kan vara olika, att vikten i magasinet visar 70kg respektive 32kg betyder inte så mycket, det kan vara olika många block och taljor som gör att vikten känns lättare i t ex pec fly, rörelseaxeln kan vara oval istället för rund osv.
Precis. En bra maskin har variabel belastningskurva så det går inte riktigt att jämföra med en som inte har det.
Vi har tex en form av dips-maskin där fullt mag på 110 kg inte är något att skryta med. Men flyttar man tex in greppet någon dm blir hävstången en helt annan och det går knappt att rubba.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-30, 08:31   #6
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
Den övning där jag för tillfället anser mig vara mycket svagare än övriga övningar är axelpress i maskin där jag endast kör med 32 kg i 8 rep × 3 set. För pec fly maskin orkar jag lasta på 70,5 kg med samma antal reps och set. Pulldown orkar jag 68 kg för samma reps och set.
Som tidigare förklarats, det går inte att jämföra maskiner med varandra. Jag blir allt för ofta fascinerad över vilka beslut som måste ha tagits när utvecklingen av en ny maskin pågår. Helt absurda skillnader även på maskiner från samma företag (vanligare bland skitmärken som Technogym).

Testa att köra pec flyes med hantlar och använd sedan samma hantlar i axelpress så får du se vilken övning du är svagast i.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-30, 10:49   #7
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Yah. Sen är det ju vettigare att öka i vikter i t ex militärpress än maskin. Med maskin = Har man någorlunda koll på att justera säte, rygg osv så att det är samma varje gång går det att följa progressionen rätt bra.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-30, 11:22   #8
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Hur kan man ha som mål flytta samma magasinvikt(obs inte faktiskt motstånd) i olika maskiner för helt olika muskelgrupper?
Ska vikten i marklyft vara samma som reverse flyes också?

Man gör väl en övning tills man tröttat ut muskeln, om då motståndet är 100kg, 20m, svart gummiband eller 32bananer spelar väl ingen roll.
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-30, 11:58   #9
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av Kicken Visa inlägg
Hur kan man ha som mål flytta samma magasinvikt(obs inte faktiskt motstånd) i olika maskiner för helt olika muskelgrupper?
Ska vikten i marklyft vara samma som reverse flyes också?

Man gör väl en övning tills man tröttat ut muskeln, om då motståndet är 100kg, 20m, svart gummiband eller 32bananer spelar väl ingen roll.
Såklart kan man ej vara lika stark i alla muskler men i och med att jag väntade så länge innan jag började träna just axelpress vet jag att jag skulle varit betydligt starkare i den övningen idag om jag istället hade kört den från början samtidigt som jag började med de övriga maskinerna/övningarna viket borde ha gjort att styrkan i de olika övningarna hade legat närmare varandra.

Jag har lätt för att öka i styrka i de olika maskinerna/övningarna och ökar som tidigare sagt 1 kg i varje maskin/övning vid nästan varje pass.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-30, 12:16   #10
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 854
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
Såklart kan man ej vara lika stark i alla muskler men i och med att jag väntade så länge innan jag började träna just axelpress vet jag att jag skulle varit betydligt starkare i den övningen idag om jag istället hade kört den från början samtidigt som jag började med de övriga maskinerna/övningarna viket borde ha gjort att styrkan i de olika övningarna hade legat närmare varandra.

Jag har lätt för att öka i styrka i de olika maskinerna/övningarna och ökar som tidigare sagt 1 kg i varje maskin/övning vid nästan varje pass.
Men du vet egentligen inte om du är svagare i axelpress, maskinen är/kan vara utformad på ett annat sätt med kortare hävstänger, färre block/taljor osv som gör att du inte kan lyfta lika mycket vikt.
Fortsätt bara träna, strunta i vad vikten säger, speciellt i maskiner, den är inte rättvisande.
Testa axelpress med skivstång eller hantlar, o se om det skiljer mycket jämfört med flyes, bänkpress eller hantelpress.
Enligt mig är det rimligt att bänka ca dubbelt mot vad du tar i axelpress.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-30, 12:34   #11
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Men du vet egentligen inte om du är svagare i axelpress, maskinen är/kan vara utformad på ett annat sätt med kortare hävstänger, färre block/taljor osv som gör att du inte kan lyfta lika mycket vikt.
Fortsätt bara träna, strunta i vad vikten säger, speciellt i maskiner, den är inte rättvisande.
Testa axelpress med skivstång eller hantlar, o se om det skiljer mycket jämfört med flyes, bänkpress eller hantelpress.
Enligt mig är det rimligt att bänka ca dubbelt mot vad du tar i axelpress.
Instämmer.
Testa styrkan i bänkpress och militärpress. Jämför. Bänkpressar du mer än dubbla din militärpress känns det lämpligt att prioritera axelstyrka ett tag?
Du behöver inte maxa. Gör reps i båda övningarna och klicka in på 1RM-kalkylator. Brukar dock vara bättre på reppa i bänkpress, än militärpress, eftersom det inte finns något vidare bra ställe att ha intra-setvila på i militärpress.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-30, 12:49   #12
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Men du vet egentligen inte om du är svagare i axelpress, maskinen är/kan vara utformad på ett annat sätt med kortare hävstänger, färre block/taljor osv som gör att du inte kan lyfta lika mycket vikt.
Fortsätt bara träna, strunta i vad vikten säger, speciellt i maskiner, den är inte rättvisande.
Testa axelpress med skivstång eller hantlar, o se om det skiljer mycket jämfört med flyes, bänkpress eller hantelpress.
Enligt mig är det rimligt att bänka ca dubbelt mot vad du tar i axelpress.
I och för sig finns det en poäng i det du skriver. Men i och med att jag hade tränat de övriga övningarna mycket mer inne jag påbörjade axelpress samt att jag var ganska svag överlag då jag började träna kan man tänka sig att det rimliga vore att jag är svagare i den maskin/övning jag har tränat kortare tid med.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-30, 14:28   #13
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 854
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
I och för sig finns det en poäng i det du skriver. Men i och med att jag hade tränat de övriga övningarna mycket mer inne jag påbörjade axelpress samt att jag var ganska svag överlag då jag började träna kan man tänka sig att det rimliga vore att jag är svagare i den maskin/övning jag har tränat kortare tid med.
Du flyttar mindre vikt, ja, men det spelar ingen roll om du inte tränar inför något specifikt, t ex för att bli bra just på axelpress.

Men vi som säger att det inte spelar någon roll ser det från våra ögon, har du några mål osv som vi inte känner till, eller handlar din träning mest om att bli starkare och må bra (som jag kanske tänkte mig från början)?

mvh
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-30, 14:49   #14
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Du flyttar mindre vikt, ja, men det spelar ingen roll om du inte tränar inför något specifikt, t ex för att bli bra just på axelpress.

Men vi som säger att det inte spelar någon roll ser det från våra ögon, har du några mål osv som vi inte känner till, eller handlar din träning mest om att bli starkare och må bra (som jag kanske tänkte mig från början)?

mvh
Ja du har delvis rätt. Jag tränar även för att både bli starkare i de olika övningarna och öka i muskelmassa samt få en kropp som är trevligare att vila ögonen på och då är symmetri mellan musklerna att föredra för att det ska se bra ut.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)