Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-09-24, 10:03   #25276
jimmitjoo
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Ort: Kalmar
Inlägg: 221
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja. Jag gick igenom några utav hans veckor vid ett tillfälle, vill minnas att han hade två-tre kvalitetspass varje vecka. Utöver det så springer han sina långpass i bra fart(4:00 eller strax snabbare). För honom är det säkert högst mellanmjölk men man reagerar ändå när man ser det.

Är jävligt nyfiken på om han är den enda som tränar så där eller om det finns konkurrenter som ligger på samma volymer Ställde den frågan till en snubbe som ska intervjua honom idag, hoppas den tas med!
Cam Levins är väl rätt ökänd för sin mängd på 30+mil och 3 pass per dag, dock sprang han bara upp till 10000 under sin prime. Pers på 27:07. Nu kör han väl maraton iofs, men skulle vara intressant att se om han bestämmer sig för ultra i framtiden. Tåligheten har han ju utan större tvekan med tanke på den kvalitén han fått in genom åren.
__________________
5km 16:41, 10km 34:23. Löpning.se
jimmitjoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-25, 19:27   #25277
caelus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 180
Någon mer här som sprang Lidingöloppet igår?

Själv sprang jag 30 km för tredje gången. Blev nytt personbästa på 2:40. Senast jag sprang var 2020 (virtuellt), då jag sprang på 3:06. Är rätt nöjd då jag ändå sprungit mindre senaste året jämfört med 2020. Aldrig sprungit längre än 20 km i år och nästan inga intervallpass. Har dock tränat mer styrketräning och kört cykelintervaller, nästan dagligen.

Denna gång tog jag det också lugnare första 20 km. Skönt att lunna spurta om många på sista milen.
caelus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-26, 09:43   #25278
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av jimmitjoo Visa inlägg
Cam Levins är väl rätt ökänd för sin mängd på 30+mil och 3 pass per dag, dock sprang han bara upp till 10000 under sin prime. Pers på 27:07. Nu kör han väl maraton iofs, men skulle vara intressant att se om han bestämmer sig för ultra i framtiden. Tåligheten har han ju utan större tvekan med tanke på den kvalitén han fått in genom åren.
Bra inskjut! Han är ju faktiskt känd för sin extrema träningsmängd. Skulle jag gissa så gissar jag även på att han tränar något hårdare än Sorokin då hans tävlingsgren är mer beroende av kvalitetspassen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-26, 10:06   #25279
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av caelus Visa inlägg
Någon mer här som sprang Lidingöloppet igår?

Själv sprang jag 30 km för tredje gången. Blev nytt personbästa på 2:40. Senast jag sprang var 2020 (virtuellt), då jag sprang på 3:06. Är rätt nöjd då jag ändå sprungit mindre senaste året jämfört med 2020. Aldrig sprungit längre än 20 km i år och nästan inga intervallpass. Har dock tränat mer styrketräning och kört cykelintervaller, nästan dagligen.

Denna gång tog jag det också lugnare första 20 km. Skönt att lunna spurta om många på sista milen.
Jag sprang, gick i mål på 2:31. Hade som mål att gå under 2:30 så det var ju rätt surt, men jag var helt död sista milen efter att ha hetsat som en tok mellan 10-20 km för att ta igen "förlorad tid" i starten. Det var ju så jävla trångt! Jag startade ändå i led två och kunde inte börja springa obehindrat förrän runt 10 km (där jag klockade 50 minuter, det funkar liksom inte att starta så långsamt på Lidingöloppet om målet är 2:30).

Jaja, jag ska inte gnälla utan se till att seeda mig bättre om jag springer igen nästa år. Det eller se till att stå längst fram i startfållan och kuta utav bara helvete första kilometern.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-26, 15:39   #25280
caelus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag sprang, gick i mål på 2:31. Hade som mål att gå under 2:30 så det var ju rätt surt, men jag var helt död sista milen efter att ha hetsat som en tok mellan 10-20 km för att ta igen "förlorad tid" i starten. Det var ju så jävla trångt! Jag startade ändå i led två och kunde inte börja springa obehindrat förrän runt 10 km (där jag klockade 50 minuter, det funkar liksom inte att starta så långsamt på Lidingöloppet om målet är 2:30).

Jaja, jag ska inte gnälla utan se till att seeda mig bättre om jag springer igen nästa år. Det eller se till att stå längst fram i startfållan och kuta utav bara helvete första kilometern.
Surt att missa målet på en minut! Men 2:31 är ju ingen dålig tid det heller.

Tror också man har mycket att vinna på att hamna i en så bra startgrupp som möjligt för att undvika trängsel. Jag startade också i grupp 2. Hamnade först i grupp 3 men begärde omseedning och kom då i grupp 2 istället. Måste ha tjänat ganska många minuter på det. När jag sprang första gången 2018 minns jag det som att trängseln var långt värre.

Annars är väl Lidingöloppet ett av de svårare loppen att disponera på rätt sätt, med tanke på hur varierat det är. Blir svårt att hålla samma tempo hela banan. Just 10-20 km, eller 15-20 km snarare, är väl ett av de jobbigaste partierna där det är lätt att gå på för hårt.
caelus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-27, 08:50   #25281
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av caelus Visa inlägg
Surt att missa målet på en minut! Men 2:31 är ju ingen dålig tid det heller.

Tror också man har mycket att vinna på att hamna i en så bra startgrupp som möjligt för att undvika trängsel. Jag startade också i grupp 2. Hamnade först i grupp 3 men begärde omseedning och kom då i grupp 2 istället. Måste ha tjänat ganska många minuter på det. När jag sprang första gången 2018 minns jag det som att trängseln var långt värre.

Annars är väl Lidingöloppet ett av de svårare loppen att disponera på rätt sätt, med tanke på hur varierat det är. Blir svårt att hålla samma tempo hela banan. Just 10-20 km, eller 15-20 km snarare, är väl ett av de jobbigaste partierna där det är lätt att gå på för hårt.
Det finns ett helt avsnitt mer eller mindre dedikerat till Lidingöloppet gjort av Maratonlabbet. Poängen där var att man rekommenderades att springa något snabbare(ett par minuter) under första halvan men ändå förhållandevis jämnt. Avslappnat uppför, trycka på utför. Rekommenderad lyssning inför loppet!

Jag var i startgrupp två sist jag sprang. Upplevde mig som begränsad under de första kilometerna, sedan kunde jag springa fritt. Sprang på hyfsat snabbt i början för att undvika den värsta trängseln.

Ska nog springa LL nästa år, suget har börjat komma tillbaka. Problemet är dock att det finns så jävla mycket att göra, framförallt med min nisch, så jag tvingas sannolikt sålla bland vilka lopp jag ställer upp i.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-02, 10:18   #25282
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Jag hade planerat springa maraton på lördag men blev förkyld i torsdags. Det verkar vara relativt lindrigt, lätt halsont i början som nu är borta. Nu snorig och lite känningar i bihålorna, vilket är standard för mig.

Anta att jag vilar tills jag känner mig helt återställd och hinner få in en-två pass där jag känner mig ok och då haft en veckas vila från löpningen men med den viktiga träningen gjord. Vad är då sannolikheten för:

1. Riskera hälsan

2. Prestera hyggligt nära mitt max.

Det är nämligen inget fancy lopp på kontinenten kombinerat med semester, utan dagen skulle bestå av uppstigning 05 och 3 timmar bilkörning, springa, trycka en pizza och förhoppningsvis inte somna framför ratten på vägen hem. Trist att inte få springa det man fokuserat på under en tid, men inte hela världen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-03, 09:15   #25283
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Jag hade planerat springa maraton på lördag men blev förkyld i torsdags. Det verkar vara relativt lindrigt, lätt halsont i början som nu är borta. Nu snorig och lite känningar i bihålorna, vilket är standard för mig.

Anta att jag vilar tills jag känner mig helt återställd och hinner få in en-två pass där jag känner mig ok och då haft en veckas vila från löpningen men med den viktiga träningen gjord. Vad är då sannolikheten för:

1. Riskera hälsan

2. Prestera hyggligt nära mitt max.

Det är nämligen inget fancy lopp på kontinenten kombinerat med semester, utan dagen skulle bestå av uppstigning 05 och 3 timmar bilkörning, springa, trycka en pizza och förhoppningsvis inte somna framför ratten på vägen hem. Trist att inte få springa det man fokuserat på under en tid, men inte hela världen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jag är inte på tillräckligt hög nivå löpmässigt eller tillräckligt kunnig "medicinskt" för att kunna ge dig ett svar som du ska förhålla dig till. Men jag kan ju svara på hur jag hade tänkt och jag hade sprungit loppet. Du kanske har möjlighet att stämma av vilopulsen under kommande dagar, om den är normal eller inte? Som en extra försäkran. Men du får ju ganska många dagar där du klassas som frisk fram tills loppstart. Det hade jag tyckt känts tryggt.

Som jag förstod det var ditt tillstånd precis nu ungefär normaltillstånd? D.v.s. du upplever dig frisk trots lite snor men vilar som en extra försäkran?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-03, 11:01   #25284
jimmitjoo
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Ort: Kalmar
Inlägg: 221
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Jag hade planerat springa maraton på lördag men blev förkyld i torsdags. Det verkar vara relativt lindrigt, lätt halsont i början som nu är borta. Nu snorig och lite känningar i bihålorna, vilket är standard för mig.

Anta att jag vilar tills jag känner mig helt återställd och hinner få in en-två pass där jag känner mig ok och då haft en veckas vila från löpningen men med den viktiga träningen gjord. Vad är då sannolikheten för:

1. Riskera hälsan

2. Prestera hyggligt nära mitt max.

Det är nämligen inget fancy lopp på kontinenten kombinerat med semester, utan dagen skulle bestå av uppstigning 05 och 3 timmar bilkörning, springa, trycka en pizza och förhoppningsvis inte somna framför ratten på vägen hem. Trist att inte få springa det man fokuserat på under en tid, men inte hela världen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
1. Om du känt dig frisk i nästan en vecka bör den risken vara minimal.
2. Väldigt hög, många vågar inte vila. Vilan kan ge dig en superkompensation vilket innebär att kroppen hunnit återhämta sig helt och bygga upp din annars något nedbrutna kropp från en tuff träningsperiod inför ett maraton.

Det är ganska klassiskt att folk presterar som bäst efter en sjukdomsvecka eftersom de vilat.

Sista dagarna bör bara innehålla lättare pass med några avslutande stegringslopp. Träningen ska vara gjord och du hinner inte bli bättre sista veckan. Stort lycka till!
__________________
5km 16:41, 10km 34:23. Löpning.se
jimmitjoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-03, 11:59   #25285
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Tack för svar. Ja, helt frisk nu är väl inte helt sant men inget utöver lätta känningar i bihålorna med tillhörande känsla av att det är ett lager mellan verkligheten och en själv så är jag inte särskilt sjuk.

Testjogg onsdag och/eller torsdag avgör om det blir efteranmälan. Lite surt att inte få testa formen ordentligt i år då den är rätt bra, och hade hoppats på pers på distansen (nuvarande 2:47)

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-03, 12:36   #25286
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Någon som har ägt ett par Nike ZoomX Invincible? Åsikt om dessa skor på ultralopp?
Jag är verkligen ingen skoexpert då mina sju eller åtta senaste asfaltsskor är Nike Pegasus. Jag har liksom inte så mycket att jämföra med Men jag klickade hur som helst hem ett par av dessa och tycker att de är supersköna, sprungit nästan två mil i dom och oj vilken skillnad det var på dessa jämfört med Pegasus. De första stegen kändes det som att jag studsade fram.

Jag kollade skohistoriken på Strava och jag har 703 raka mil i Pegasus. Enda gången jag har använt en annan sko har varit i skogen och då har det inte varit väldämpade sådana. För mig blev det således ett riktigt wake up call; "aha, så här kan en sko också kännas!".
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-03, 18:11   #25287
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 314
Missade din fråga MackeJuve men jag har loggat 36 mil i mina och älskar dem.
Det börjar synas lite slitage på sulan men uppskattar att de är goda för minst lika många mil till och är fortfarande riktigt sköna!
Beställde faktiskt ett till par att ha för framtiden… de har helt bänkat Hokas Clifton som var min mängdsko annars - de gav upp omkring 45-50 mil redan.

Låter som du har lite att utforska i skovärlden för jag skulle inte vilja köra med dessa Nike på intervallpass. Där är Saucony Endorphin Speed sjukt härliga!
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016

Senast redigerad av forslund den 2022-10-03 klockan 18:13.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-03, 18:28   #25288
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag är verkligen ingen skoexpert då mina sju eller åtta senaste asfaltsskor är Nike Pegasus. Jag har liksom inte så mycket att jämföra med Men jag klickade hur som helst hem ett par av dessa och tycker att de är supersköna, sprungit nästan två mil i dom och oj vilken skillnad det var på dessa jämfört med Pegasus. De första stegen kändes det som att jag studsade fram.

Jag kollade skohistoriken på Strava och jag har 703 raka mil i Pegasus. Enda gången jag har använt en annan sko har varit i skogen och då har det inte varit väldämpade sådana. För mig blev det således ett riktigt wake up call; "aha, så här kan en sko också kännas!".
Jag kör själv med Pegasus för närvarande och det är ju en rätt bra sko för sitt pris jämfört med andra skomärken, i och med att man ofta kan fynda dem för under tusenlappen. Men med tanke på hur mycket du springer så är det värt att satsa på bättre grejer.

Har också sneglat lite på Nike Invincible så nu kanske jag måste köpa ett par när du var så positiv. Alltid kul att testa nya skor och bilda sig en egen uppfattning. Men som jag har uppfattat det är de mest kända för supermjuk komfort för mängdträning och kanske inte tempopass. Finns ju några nivåer till om man är ute efter maximal komfort, energiåtergivning och snärt - typ årets modeller med nylonplatta eller kolfiberplatta.

Lätt hänt att bli skonörd av löpning. Nästa inköp för min del blir nog Saucony Speed 3 och Invincible alternativt Asics Novablast 3.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-04, 08:39   #25289
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Missade din fråga MackeJuve men jag har loggat 36 mil i mina och älskar dem.
Det börjar synas lite slitage på sulan men uppskattar att de är goda för minst lika många mil till och är fortfarande riktigt sköna!
Beställde faktiskt ett till par att ha för framtiden… de har helt bänkat Hokas Clifton som var min mängdsko annars - de gav upp omkring 45-50 mil redan.

Låter som du har lite att utforska i skovärlden för jag skulle inte vilja köra med dessa Nike på intervallpass. Där är Saucony Endorphin Speed sjukt härliga!
Härligt! Jag har hört samma åsikt från andra, att de inte är de bästa skorna i snabba tempon. Det är okej då jag har köpt dom för att skona fötterna vid extremlånga distanser. Det är faktiskt intressant då jag tycker mig ha hittat en distans där en smärtgräns går för Pegasus Sprang 147 km i somras, inga problem med fötterna(ska dock sägas att det var på skonsam löpbana). På 100 miles senast(mestadels grusväg) så gick någon sorts smärtgräns kring 15 mil. Det var på det sista varvet(13,5 km) som jag verkligen led av att fötterna var slut.

Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Jag kör själv med Pegasus för närvarande och det är ju en rätt bra sko för sitt pris jämfört med andra skomärken, i och med att man ofta kan fynda dem för under tusenlappen. Men med tanke på hur mycket du springer så är det värt att satsa på bättre grejer.

Har också sneglat lite på Nike Invincible så nu kanske jag måste köpa ett par när du var så positiv. Alltid kul att testa nya skor och bilda sig en egen uppfattning. Men som jag har uppfattat det är de mest kända för supermjuk komfort för mängdträning och kanske inte tempopass. Finns ju några nivåer till om man är ute efter maximal komfort, energiåtergivning och snärt - typ årets modeller med nylonplatta eller kolfiberplatta.

Lätt hänt att bli skonörd av löpning. Nästa inköp för min del blir nog Saucony Speed 3 och Invincible alternativt Asics Novablast 3.
Ja, som jag skrev så ska man inte värdera just min åsikt så högt men jag köpte ju dom för att min kompis(som är på någon/några nivåer högre än mig) var lyrisk över dom som distansko. Litade blint på honom och blev inte besviken.

Jag kommer nog att fortsätta med Pegasus på de snabbare passen och generellt varva Pegasus och Invincible. Det blir inga ytterligare skoköp. Dock är mina Torrent som jag använder i skogen helt sjukt slut så där måste jag tids nog köpa ett par nya. Torrent är ju inte kända för sin dämpning så här har jag väl insett att jag kanske bör kolla på en annan modell. Jag vet dock inte hur mycket avkall jag vill göra på stabilitet för att få mer dämpning då jag inte har några ultralopp i trailmiljö i pipelinen. Torrent har funkat bra för ultrapass, däremot så utgår jag från att de inte är så lämpliga för t.ex. 100 miles. Samtidigt vet jag inte ens om det är aktuellt för mig att springa 100 miles trail.

Tankar? Jag behöver inte ha trailskor för extremt teknisk stiglöpning då detta sällan är något jag ägnar mig åt. Gissar att jag kommer att få tips om Speedgoat. Hur är de storleksmässigt? Jag har t.ex. 44,5 i mina Nike. I Torrent har jag 44 2/3.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-04, 12:34   #25290
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag är tänkt att göra BYU-debut den 21:e oktober. Skulle springa med en kompis och för säkerhets skull bokade vi med avbeställningsskydd(tror det heter så). Nu har min kompis dragit sig ut och då jag går i bostadsköpstankar så är varje spänn värd rätt mycket och jag vill också dra mig ut. Det här jävla skyddet är ju dock inte vad jag trodde, man måste ha en väääldigt bra anledning till att få pengarna tillbaka. Är du skadad behövs intyg från läkare, har det skett ett dödsfall krävs bevis för det, den nivån är det...

Finns det något sätt att krångla sig ur detta om ens enda egentliga anledning är att man har ångrat sig? Någon med erfarenhet? Det jag vet nu är i alla fall att man lika gärna kan skita i den där försäkringen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)