Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-09-19, 17:48   #1
Grekiskgud
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 31
Är det såhär och en massa frågor om träning och vikter

Är det så här
Ju mer och större muskler jag har , desto mer kalorier bränner min kropp i vila ?

Protein gör det så att kroppen bränner mer kalorier ?

Hur mycket protein ska jag då få i mej?

Om jag äter för mycket protein vad händer då ?

Så om jag styrketränar
Jag har lyckats gå ner 13 kilo och väger 100 kilo nu (mitt delmål är 2 siffrigt på vågen är snart där , förhoppningsvis nästa söndag,då tänkte jag skulle fira med att gå en mil )

Hur mycket ska jag styrketräna, ?jag klarar bara 5 armhävningar knappt, är helt slut efter det

Och när jag läser om hur andra styrketränar så kan de hålla på i timme efter timme.

Vad ska jag börja med för vikt

Jag lyfter en kettleball 6 kilo i ca 2 minuter sen är jag helt slut och får träningsvärk så det heter duga typ två dagar

Ska jag sänka till 2 kilo för att kunna hålla på längre ?
Eller 4 kilo

Det är ju det jag orkar ju bara några minuter känns som att ingenting händer

Kan jag räkna det som ett träningspass ? Även fast det bara är två minuter

Och då ha en vilodag ?

Jag är ute och går iallafall 6-8 kilometer varje dag , jag snittar på lite över 6000 steg per dag

Och vad gör man åt träningsvärk man man mildra den på något vis genom kosten eller något?


Hur gjorde ni när ni började träna ?

Vad var det värsta felet ni gjorde när ni börjar , som ni nu i efterhand såhär kan tänka ,varför gjorde jag så ?, varför tränade jag sådär ? och varför åt jag det ?
Grekiskgud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 18:19   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Ju mer och större muskler jag har , desto mer kalorier bränner min kropp i vila ?

Ja. Varje kilo muskler kostar 11 kcal extra per dygn

Protein gör det så att kroppen bränner mer kalorier ?

Ja. Men det är inte så att du går ned i vikt av att äta mer. Du får fyra gånger så många kalorier av ett gram protein än det grammet förbränner.

Hur mycket protein ska jag då få i mej?

2 gram per kilo kroppsvikt och dygn är en jämn och fin siffra.

Om jag äter för mycket protein vad händer då ?

Du får ett dyrare matkonto.

Hur mycket ska jag styrketräna, ?jag klarar bara 5 armhävningar knappt, är helt slut efter det

Börja med ett vettigt nybörjarprogram typ https://www.styrkelabbet.se/tranings...for-nyborjare/

Vad ska jag börja med för vikt

En du klarar 6-10 reps med.

Och vad gör man åt träningsvärk man man mildra den på något vis genom kosten eller något?

Mer aktivitet är den bästa medicinen. Det finns vissa bevis för att BCAA, kompressionskläder, kallvattenbad och massage har en viss effekt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 19:20   #3
Grekiskgud
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 31
wow wow wow du är kung, alltså jätte tack du anar inte tusen tusen tack 😀😀😀😀😀 länken till nybörjar programmet är awsom ska helt klart köra på det, och alla svar på frågorna , så mycket funderingar som blev lösta, super tack

Nu med allt så är det bara att köra igång 👍👍😀😀😀

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ju mer och större muskler jag har , desto mer kalorier bränner min kropp i vila ?

Ja. Varje kilo muskler kostar 11 kcal extra per dygn

Protein gör det så att kroppen bränner mer kalorier ?

Ja. Men det är inte så att du går ned i vikt av att äta mer. Du får fyra gånger så många kalorier av ett gram protein än det grammet förbränner.

Hur mycket protein ska jag då få i mej?

2 gram per kilo kroppsvikt och dygn är en jämn och fin siffra.

Om jag äter för mycket protein vad händer då ?

Du får ett dyrare matkonto.

Hur mycket ska jag styrketräna, ?jag klarar bara 5 armhävningar knappt, är helt slut efter det

Börja med ett vettigt nybörjarprogram typ https://www.styrkelabbet.se/tranings...for-nyborjare/

Vad ska jag börja med för vikt

En du klarar 6-10 reps med.

Och vad gör man åt träningsvärk man man mildra den på något vis genom kosten eller något?

Mer aktivitet är den bästa medicinen. Det finns vissa bevis för att BCAA, kompressionskläder, kallvattenbad och massage har en viss effekt.
Grekiskgud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 19:25   #4
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Ett annat tips är att låta någon kunnig hjälpa dig IRL med träningen också. Framförallt teknik till en början.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-20, 08:07   #5
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Grekiskgud Visa inlägg
Vad var det värsta felet ni gjorde när ni börjar , som ni nu i efterhand såhär kan tänka ,varför gjorde jag så ?, varför tränade jag sådär ? och varför åt jag det ?
Började träningsnoja. Måste absolut till gymmet för att inte missa ett pass även då jag var rejält förkyld och snoret rann. Nojade även med kosten i början så kunde inte äta ett enda kex eller ens ett chipsflarn när det bjöds.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-20, 08:26   #6
Beachen
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2022
Inlägg: 42
Hej!,

Vad kul att du vill göra en resa mot bättre hälsa, jag tror på att du klarar det!!


Jag är i ungefär samma sits, och mina största tips såhär i en bit in, är att verkligen se det som en permanent ändring av livsstil, och se till att underlätta att göra rätt val.


Ha tålamod, det är verkligen ett marathon, ge inte upp.

Senast redigerad av Beachen den 2022-09-20 klockan 08:30.
Beachen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-20, 08:48   #7
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 031
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Började träningsnoja. Måste absolut till gymmet för att inte missa ett pass även då jag var rejält förkyld och snoret rann. Nojade även med kosten i början så kunde inte äta ett enda kex eller ens ett chipsflarn när det bjöds.
Samma här. Det var mycket såna tankar i början. Tänkte på veckans träning och kost istället för att se på månadens eller årets träning snarare. Fokusera långsiktigt. "Hur ska jag klara av att åka utomlands om jag inte kan träna?" och såna tankar.

Sen att inte byta program för ofta, inte tappa fokus och progression och sådär. För egen del tycker jag att det ska vara kul också. Även om inte varje pass är det.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-20, 09:44   #8
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Grekiskgud Visa inlägg
Vad var det värsta felet ni gjorde när ni börjar , som ni nu i efterhand såhär kan tänka ,varför gjorde jag så ?, varför tränade jag sådär ? och varför åt jag det ?
Bulkade för hårt, gick upp 40 kg på ett år. Visst fick jag extrema bra resultat men till priset av att jag la på mig för mycket fett. Det som retar mig mest är att jag efter 20 kg viktuppgång fortfarande hade magrutor, men där gick gränsen, de andra 20 kg jag gick upp var betydligt större del fett än muskler.


Andra felet var att inte följa något strukturerat program, detta var 1991 så informationen var inte lika lättillgängligt, noll koll på teknik eller hur jag skulle träna i huvudtaget utan bara körde på måfå.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-20, 10:00   #9
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Mina största misstag är: Felaktig teknik, vilade för lite mellan passen. Och att jag körde för hög volym samt i princip alla set till failure. Gjorde alltså alla fel man kan göra. :-D
På den tiden fanns det inga PT eller Youtube så man fick försöka klura ut hur man skulle lyfta en vikt med hjälp av böcker, tidningar osv. Vilket givetvis inte är opti.

Förlorade typ decennier av bra utveckling och skadefri träning men på äldre dagar försöker jag träna smart. Nu när jag gör allt tvärtom tycker jag absolut att utvecklingen går åt rätt håll.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-20, 10:13   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Mitt största nybörjarmisstag var att jag började träna för hårt. Innan jag började träna hade jag "leder av glas" och skadade mig överallt av att träna ett normalt styrketräningsschema. Jag skulle ha börjat med extremt lätta vikter och sakta ha ökat dem för att vänja kroppen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)