Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-22, 12:59   #1
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Den stora tråden om Padel

Tänkte jag chansar på att skapa tråden, den kanske självdör innan den ens skapats.

Spelade för första gången i april 2019 och har senaste 3-4mån blivit mer och mer frekvent på banorna. Jag gillar hur svårighetsgraden initialt inte är särskilt hög, långt under tennis och även squash där det är värdelöst att spela som två jämndåliga i början. Svårighetsgraden är snarare lik badminton för min egen del skulle jag säga - lätt att komma in i, ett helsicke att bli bra på, vilket också skapar den morot jag behövde för att kontinuerligt vilja utvecklas!

Jag struntar fullständigt i att folk anser det vara en fluga hit och dit, det får man tycka om man vill, jag bryr mig inte om det är trendigt eller inte, utan helt enkelt fastnat för att det ger så fruktansvärt mycket positiv energi i utbyte för mig!

Så, har vi fler koloiter som fastnat för sporten? Finns säkert de som spelat i 100 år, er är jag avis på!
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 13:03   #2
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=47

Är för rädd över mitt icke existerande korsband för att spela.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 13:24   #3
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Aldrig testat faktiskt. Men din beskrivning över svårighetsgraden gör att man blir lite sugen.

För ett gäng år sedan lirade jag och en jämndålig (läs helkass) polare en hel del squash. Jag tror vi bägge slog sönder minst två racketar under de månader vi höll på. Tror främst vi lessnade för att det blev för dyrt att köpa nya racketar hela tiden.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 14:31   #4
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=47

Är för rädd över mitt icke existerande korsband för att spela.
Förstår det, har, ta i trä, sluppit den typen av skador genom åren åtminstone. Ryggen jäklas fortf. med jämna mellanrum men padel och badminton i lagom mängd varvat med halvintensiv gymträning har senaste tiden fått kroppen att må bättre än på länge!

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Aldrig testat faktiskt. Men din beskrivning över svårighetsgraden gör att man blir lite sugen.

För ett gäng år sedan lirade jag och en jämndålig (läs helkass) polare en hel del squash. Jag tror vi bägge slog sönder minst två racketar under de månader vi höll på. Tror främst vi lessnade för att det blev för dyrt att köpa nya racketar hela tiden.
Definitivt värt ett försök! Enklast är om man har med någon som har ett hum om det hela som kan ge tips (givet att mottagarna är öppna för sådana såklart). För man springer ofta runt som en yr höna första gångerna
Haha sjukt, då kanske du är en sådan som hade slagit sönder rack mot galler/plexiväggen också kanske. Finns ju dock hyr-rack för 40:- osv så. Värt å prova helt klart!
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 15:02   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag tror jag slog sönder bägge mina rack under ett och samma pass. Försökte nå nån boll som var för nära väggen, och hade noll finmotorik och bara sopade skiten ur racketen.

Tror polaren sopade i alla fall en av sina racketar i golv då jag vann en långdragen boll eller nåt liknande.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 15:10   #6
tigerofsweden
Fitness4Life
 
tigerofswedens avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Lomma
Inlägg: 6 865
Jag har, liksom du Kimball, fastnat stenhårt i Padel. Spelar mycket, varit iväg i Spanien och både tränat och spelat och tycker det är en fantastisk sport. Är inte på långa vägar så bra som jag hade velat vara eller tycker att jag borde vara men skam den som ger sig. Det största problemet jag har med padel är att det är en otroligt dyr sport om man vill spela och träna mycket, i södra delarna av vårt avlånga land får man punga ut med 540:- för 90min om man vill spela någon gång efter jobbet. Gör man det några gånger i veckan och slår ut det på ett år så blir det väldigt dyrt. När (det är bara en tidsfråga) det blir billigare så kommer jag bo i hallen, om jag inte har hunnit tröttna då jag insett att jag aldrig kommer få en stenhård bandeja dvs
tigerofsweden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 15:14   #7
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Någon sade att Padel är tennis för människor med korta armar. För mig som aldrig provat, vad är egentligen skillnaden mellan tennis och padel?
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 15:28   #8
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av tigerofsweden Visa inlägg
Jag har, liksom du Kimball, fastnat stenhårt i Padel. Spelar mycket, varit iväg i Spanien och både tränat och spelat och tycker det är en fantastisk sport. Är inte på långa vägar så bra som jag hade velat vara eller tycker att jag borde vara men skam den som ger sig. Det största problemet jag har med padel är att det är en otroligt dyr sport om man vill spela och träna mycket, i södra delarna av vårt avlånga land får man punga ut med 540:- för 90min om man vill spela någon gång efter jobbet. Gör man det några gånger i veckan och slår ut det på ett år så blir det väldigt dyrt. När (det är bara en tidsfråga) det blir billigare så kommer jag bo i hallen, om jag inte har hunnit tröttna då jag insett att jag aldrig kommer få en stenhård bandeja dvs
De bygger en padelhall nära mig nu, men de ligger på 675:- för 90 min. Så nä...
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 15:50   #9
tigerofsweden
Fitness4Life
 
tigerofswedens avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Lomma
Inlägg: 6 865
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Någon sade att Padel är tennis för människor med korta armar. För mig som aldrig provat, vad är egentligen skillnaden mellan tennis och padel?
Låter som en bitter tennisspelare
tigerofsweden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 16:46   #10
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Hur fan kan det kosta 500-700:- för 90min? Vem i helvete betalar det? Snacka om att intresset svalnade hastigt! lol
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 16:53   #11
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Typ alla banor i Stockholm är bokade hela tiden på kvällen. Men sen spelar man också 4 personer på samma bana så 440kr i timmen som är rätt normalt i Stockholm blir ju 110 per person. Inte så mycket högre än t.ex. badminton eller tennis.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 17:06   #12
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Typ alla banor i Stockholm är bokade hela tiden på kvällen. Men sen spelar man också 4 personer på samma bana så 440kr i timmen som är rätt normalt i Stockholm blir ju 110 per person. Inte så mycket högre än t.ex. badminton eller tennis.
Spelar man dubbel alltså? Alltid? 500 utslaget på fyra låter ju lite mer överkomligt än om det skulle gälla per person. Dock är det knappast nåt man skulle vilja ägna sig åt på särskilt regelbunden basis. 6000:- om man spelar två gånger i veckan under ett halvår, vilket väl är typ vad man vill göra om man faktiskt försöker spela och bli bättre. Men man kanske kan spela nån enstaka gång bara för att prova på. Å andra sidan bor ju inte jag i fjollträsk, så det borde ju rimligtvis vara bra mycket billigare här i närheten.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 17:30   #13
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Aldrig hört talas om "padel" före denna tråd, som jag trodde skulle handla om paddelsport.

Tack.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 10:28   #14
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Ja padel är alltid dubbel, vissa hyr ju banor för att bara träna slag osv men matchspel är allti dubbel.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 11:17   #15
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Citat:
Ursprungligen postat av tigerofsweden Visa inlägg
Jag har, liksom du Kimball, fastnat stenhårt i Padel. Spelar mycket, varit iväg i Spanien och både tränat och spelat och tycker det är en fantastisk sport. Är inte på långa vägar så bra som jag hade velat vara eller tycker att jag borde vara men skam den som ger sig. Det största problemet jag har med padel är att det är en otroligt dyr sport om man vill spela och träna mycket, i södra delarna av vårt avlånga land får man punga ut med 540:- för 90min om man vill spela någon gång efter jobbet. Gör man det några gånger i veckan och slår ut det på ett år så blir det väldigt dyrt. När (det är bara en tidsfråga) det blir billigare så kommer jag bo i hallen, om jag inte har hunnit tröttna då jag insett att jag aldrig kommer få en stenhård bandeja dvs
Kul! Ska själv försöka passa på att ta lite coachingsessioner under vår 1v semester runt Torreveja i maj!
Frågan är om man någonsin kommer vara så bra som man "tycker", jag tycker man hela jäkla tiden kommer till nya små strategiska insikter, nya sätt man kan hantera olika situationer på osv! Har nött såväl "The Padel School" på youtube (klart rekommenderbart för alla, Sandu är fantastisk!) men köpte faktiskt också 1års-prenumeration på Padeltrainer.com, sjukt mycket bra material där!

Hur skulle du bedömma dig själv i dagsläget? Medel-ish? Jag svävar själv mellan medel-/medel beroende på hur tidvattnet ser ut, vilken gren den blå/röda fågeln sitter på osv. Men något jag insett genom att spela med mycket olika folk, såväl polare som randoms, är ju att det är så sinnessjukt beroende av vem man spelar med och den personens nivå! Det är både frustrerande och fascinerande

Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Någon sade att Padel är tennis för människor med korta armar. För mig som aldrig provat, vad är egentligen skillnaden mellan tennis och padel?
Största skillnaden är väl "kraften" som krävs, mycket mindre i padel, mer precision. Det är dessutom generellt mycket fler tillslag per "boll" än i tennis, det går oftast inte "avsluta" en boll på samma sätt som i tennis (fine, bollen går att slå ut utanför boxen men det är inte lika vanliga som ett smash-avslut i tennis). Generellt är padel lite enklare än tennis! Mao lättare för folk att komma in i osv! Många tennisspelare har såväl för som nackdelar i padel - deras volleyspel är ofta mycket bättre, men deras topspinslag går knappt använda effektivt i padel

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Spelar man dubbel alltså? Alltid? 500 utslaget på fyra låter ju lite mer överkomligt än om det skulle gälla per person. Dock är det knappast nåt man skulle vilja ägna sig åt på särskilt regelbunden basis. 6000:- om man spelar två gånger i veckan under ett halvår, vilket väl är typ vad man vill göra om man faktiskt försöker spela och bli bättre. Men man kanske kan spela nån enstaka gång bara för att prova på. Å andra sidan bor ju inte jag i fjollträsk, så det borde ju rimligtvis vara bra mycket billigare här i närheten.
Japp så är det, 110:-/person per timme gäller i Göteborg om man inte spelar dagtid, då är det några kronor billigare. Padel spelas sällan under 90min utan standard är 90 eller 120min, det krävs helt enkelt så lång tid för att komma igång ordentligt, det är generellt lite mindre fysiskt jobbigt vs. tennis & badminton (om vi jämför singel). Jag har senaste 3mån snittat 2-3k/mån bara i banhyror vilket är helt sinnessjukt, men eftersom det inte finns något laternativ så har jag bara vant mig vid det och bidgeterar därefter.

Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Aldrig hört talas om "padel" före denna tråd, som jag trodde skulle handla om paddelsport.

Tack.
Vi fick oss ett gott skratt när en kollega på ett möte efter ett lunchpadel-pass frågade "vadå, padlade ni utomhus i december?! Måste varit svinkallt?!".

Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Ja padel är alltid dubbel, vissa hyr ju banor för att bara träna slag osv men matchspel är allti dubbel.
Finns 3st hallar i GBG som har singelbanor också faktiskt! Det är rätt kul att variera med, lite annat spel, mer precision pga smalare men lika lång bana som original men det är inte alltid man löser 4 pers så.
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)