Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Ska man ha en bild med på CV:t?
Ja 54 54.55%
Nej 31 31.31%
Spelar ingen roll 4 4.04%
Ja, men bara om man handlar på lidl och slår en krabba på bilden 10 10.10%
Antal röster: 99. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-07, 00:10   #31
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Torg eller butikssäljare, ja. Övrigt, Nej.

Så länge du inte är en snygg brud som söker jobb inom mansdominerade machoyrken.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 01:33   #32
Manta
Hey, Hey, My, My
 
Mantas avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Adelaide
Inlägg: 170
Från en arbetsgivares håll så är det helt klart dåligt, och ska en bild finnas med så ska den vara bifogad på ett sådant sätt att man kan titta på den efter att man läst resten av ansökan. Det finns gott om forskning på hur mycket vi påverkas av att personer är fysiskt attraktiva, bland anant bedöms fysiskt attraktiva personer som mer trovärdiga, och vi har en tendens att tycka bättre om fysiskt attraktiva personer.

Det handlar med andra ord inte om att folk anställer snygga personer för att de hellre vill ha en snygg person (även om det också garanterat händer), utan om att du omedvetet överskattar (eller i alla fall inte gör en likvärdig bedömning av) det som står skrivet. Du tror dig välja den person som är bäst enligt vad som står på papperet, men din bedömning av det som står på papperet är förvrängt av att du vet att personer är snygg. Det kan leda till att du anställer fel person, vilket givetvis blir kostsamt för företaget. Det gör det också förmodligen svårare att identifiera problem med anställningsprocessen, eftersom det inte finns några tydliga och jämförbara likheter mellan de ansökande (förutom att personen är snygg, och väljer man att utesluta snygga personer så blir det ju också fel). Utseende kommer ju spela in i alla fall, i en intervju, varför inte försöka göra en så objektiv bedömning som möjligt först?

För dig som ansökande, är du snygg, kör hårt.
__________________
...like those who go off on a journey to see a longed-for city with their own eyes and imagine that one can enjoy in reality the charm of a dream
Manta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 09:00   #33
kaer
Gillar just DIG!
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Södermalm
Inlägg: 479
Jag arbetar på ett (it)konsultbolag och vi har bild på alla CV's vi skickar ut, det är kanske inte riktigt samma sak, men jag har aldrig hört någon kommentar om det.
__________________
Rome wasn't built in a day
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 09:48   #34
Alfers
Pump up the jam.
 
Alferss avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Halmstad
Inlägg: 802
Nu har ju jag aldrig behövt söka något jobb så jag har aldrig behövt fundera över det här men; dafuq?!
Jag kände direkt "är det här ens en fråga" trodde alltid att man har med en bild.
Kanske inte semesteralbumet från barcelona men en neutral bild, typ passfoto.
Kan ju handla om att jag är bättre på ansikten än namn och det skulle bli lättare för mig att hålla ordning på alla ansökningarna men ändå?

Skickat från min GT-S7710 med Tapatalk
__________________
Instagram
Alfers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 09:52   #35
awesomooo
Groggluder
 
awesomooos avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 499
Det kan väl vara kul att se hur personen ser ut som man sitter och läser om. Dessutom tror jag arbetsgivaren alltid kommer ha den där bilden lite i huvudet när h*n bläddrar runt bland alla CV.
awesomooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 10:37   #36
Nikodemus
Skrivbordsbyggar-hen
 
Nikodemuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Västerbotten
Inlägg: 593
Citat:
Ursprungligen postat av Dravena Visa inlägg
När jag rekryterar tycker jag att det är positivt, i de fall det är en trevlig och neutral bild. Detta eftersom jag oftast vet exakt vad kunden letar efter. Duckfacebilder med upptryckt urringning och spännbilder i linne från gymet (båda vanligt förekommande) åker rakt i papperskorgen utan att passera gå i 98% av fallen.
haha är det på riktigt folk som skickar sådanna bilder? berätta mer : )
vilken branch anställer du inom?
Nikodemus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 11:07   #37
Dravena
30% Cyborg
 
Dravenas avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 155
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemus Visa inlägg
haha är det på riktigt folk som skickar sådanna bilder? berätta mer : )
vilken branch anställer du inom?
Personlig assistans, vilket medför att det är många yngre som söker tjänsterna som annonseras ut. Min personliga uppfattning är att 90-talisterna inte har riktigt har grepp om vad som är Facebook och vad som är den riktiga världen. Jag har sett det mesta i bildväg! Det värsta var killen som inte ens hade tröja på sig och satt med någon form av spelkonsol och en ölburk i handen. Förutom alla klassiska "tagna snett uppifrån, pluta med läpparna, tryck upp brösten, se ut som Bambi och håll andan".

Någon gång har ett riktigt bra CV kunnat överväga en dåligt vald bild och det har blivit bra assistenter i slutändan, men chansen att komma så långt minskar markant.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Vunnis Visa inlägg
Thats why we love you. Ass and cakes!
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ingen stjärt i världen kan få mig att springa.
On the road to straight perfection
Dravena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 11:12   #38
Nikodemus
Skrivbordsbyggar-hen
 
Nikodemuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Västerbotten
Inlägg: 593
Citat:
Ursprungligen postat av Dravena Visa inlägg
Personlig assistans, vilket medför att det är många yngre som söker tjänsterna som annonseras ut. Min personliga uppfattning är att 90-talisterna inte har riktigt har grepp om vad som är Facebook och vad som är den riktiga världen. Jag har sett det mesta i bildväg! Det värsta var killen som inte ens hade tröja på sig och satt med någon form av spelkonsol och en ölburk i handen. Förutom alla klassiska "tagna snett uppifrån, pluta med läpparna, tryck upp brösten, se ut som Bambi och håll andan".

Någon gång har ett riktigt bra CV kunnat överväga en dåligt vald bild och det har blivit bra assistenter i slutändan, men chansen att komma så långt minskar markant.
haha ok då är jag med (jobbar själv inom samma område, fast på myndighetssidan). Det känns som att det är en ganska crazy spridning på folk som söker assisstant jobb! Ålder, bakgrund osv
Nikodemus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 11:18   #39
Dravena
30% Cyborg
 
Dravenas avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 155
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemus Visa inlägg
haha ok då är jag med (jobbar själv inom samma område, fast på myndighetssidan). Det känns som att det är en ganska crazy spridning på folk som söker assisstant jobb! Ålder, bakgrund osv
Ja det är vansinnigt stor spridning! Det är det som är charmen, det är ju helt olika att rekrytera till en barnfamilj än till en äldre människa med förvärvad hjärnskada till exempel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Vunnis Visa inlägg
Thats why we love you. Ass and cakes!
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ingen stjärt i världen kan få mig att springa.
On the road to straight perfection
Dravena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-07, 11:26   #40
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Som ung och tvålfager med långt, vackert hår fick jag alla jobb jag sökte. Vet dock inte om det hade med bild på CV:t att göra...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)