Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-11, 13:42   #61
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Jag har redan flyttat en gång på grund av jobb. Nu lär det inte hända för min del inom de närmsta åren. Men om det händer så får jag anpassa mig. Jag har inga problem med att byta inriktning.
En gång är ingen gång :P
Men jag håller väl delvis med dig. Tycker att folk är dåliga på att planera och förutse risker och chanser.
Men det är fan inte alltid så jävla lätt för alla. Du har bara behövt flytta en gång t ex.
Hur hade du känt om du vart tvungen att flytta för att kanske få ett jobb (som du inte gillar och är på tok för överkvalificerad för) som varar i 6 månader och enbart om du har tur, längre?
Om detta var ditt enda alternativ hade du gjort det då? kostnaden för hela kalaset kan uppgå till en hel del av den sammanlagda lön du kommer att få ut (innan du blir arbetslös igen i nya stan).
Eller avvaktar du nån månad till och hoppas på att en bättre lösning går att hitta under den tidsperioden?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2013-10-11 klockan 13:44.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 13:43   #62
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Det ironiska är att bidragssamhället skapar arbetslöshet, och sen ska det betalas bidrag för att det är svårt att hitta jobb.
Ja, det är ju onekligen är ond jäkla cirkel. Att komma ur det finns det ju dock möjligheter till, men som politiken sätter stopp för.
Ett exempel är när jag var arbetslös var att jag fick gå på olika ställen där man bara satt och fikade, för att det skulle synas att jag var sysselsatt. Det enda detta bidrog till var att jag inte fick tid till att söka jobb, eller, jag kunde få hjälp på dessa ställen, men det var mer i stil med att dom tolkade en jobbannons åt mig:

"Här står det t.ex att du ska vara flexibel.. vet du vad flexibel innebär?" Det gör mig fortfarande arg.

Anledningen till att jag skyller på politikerna är inte grundlöst och missriktad utan för att jag pratade med en av cheferna på att av dessa ställen och han sa det rakt ut att detta är bara för statistiken, det var en order han hade fått. Man sket i om det kom något nyttigt av det, men det skulle synas att Moderaternas arbetslöshet minskade, och man var inte arbetslös på pappret om man var inskriven på såna här ställen.
Tänk istället om man lät dessa personer gå kurser som gjorde att de kunde vidga sina arbetsansökan? Jag tjatade som fan på att jag skulle få utbilda mig på olika sätt men blev nekad om och om igen.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 13:51   #63
mangemani
Amiga forever
 
mangemanis avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: sundsvall
Inlägg: 5 984
fruktar att jag ej kommer tillbaka till mitt jobb och att jag nu hamnar i det där helvetet.
ska jag kunna stämpla så MÅSTE jag varje dag åka ned till AF, sitta vid deras datorer typ 1 timme, söka på allt ledigt och sedan när månaden är slut, redovisa allt.
min handledares ord.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Livet är inte värt att leva om man inte ligger på minst 60 fps konstant.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 14:05   #64
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Parasitismen maskeras och samtidigt får fler ta del av den.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 14:18   #65
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
Såklart man måste anpassa sig.

Men, säg att man är i min situation, inget yrkesutbildning som för några år sen var arbetslös. Jag sökte alla möjliga skitjobb(ca 80 jobb per månad) och la ner extremt mycket tid på att skriva bra ansökningar, ändå tog det mig 4 år att hitta ett jobb.


.
Men det är väl för fåglarna ditt ansvar att utbilda dig till rätt saker? Du skriver inte bra ansökningar om du inte får jobb på fyra år. Det är den bistra sanningen.
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 14:29   #66
Jokester
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Qva
Inlägg: 1 428
Att arbetslösheten bara beror på bidragspolitik stämmer ju inte.
Jokester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 14:31   #67
Duffman
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 184
Citat:
fruktar att jag ej kommer tillbaka till mitt jobb och att jag nu hamnar i det där helvetet.
ska jag kunna stämpla så MÅSTE jag varje dag åka ned till AF, sitta vid deras datorer typ 1 timme, söka på allt ledigt och sedan när månaden är slut, redovisa allt.
min handledares ord.
Hur fan kan det funka så? Ska alla som blir arbetslösa tvingas till Arbetsförmedlingen varje dag i en timma och sedan redovisa allt en gång per månad? VAD ÄNDA IN I HELVETE?
Duffman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 14:31   #68
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av MrLomax Visa inlägg
Har en kompis som får socialbidrag och hon berättade att hon måste söka 1 jobb per dag för att få bidrag. Problemet är att i den hålan eller i en radie på 10 mil från henne finns inga jobb att söka. Så hon måste skicka ansökningar på jobb i resten av landet som hon ändå inte kan få.

Om kuvert och porto kostar 7 kr per ansökan, 30 ansökningar i månaden = 210 kr. Av dom är väl minst 25 ansökningar på jobb som hon inte kan få. Alltså 175 kr i sjön + en jävla massa tid till spillo för företagen som måste läsa och sortera alla ansökningar.
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Då får hon flytta, svårare än så är det inte.

Sen kan du tipsa henne om henne om Internet och e-post.
Om jag själv var i den situationen skulle jag självklart fundera på att flytta men det verkar man ju vara ganska ensom om...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 14:32   #69
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
En gång är ingen gång :P
Men jag håller väl delvis med dig. Tycker att folk är dåliga på att planera och förutse risker och chanser.
Men det är fan inte alltid så jävla lätt för alla. Du har bara behövt flytta en gång t ex.
Hur hade du känt om du vart tvungen att flytta för att kanske få ett jobb (som du inte gillar och är på tok för överkvalificerad för) som varar i 6 månader och enbart om du har tur, längre?
Om detta var ditt enda alternativ hade du gjort det då? kostnaden för hela kalaset kan uppgå till en hel del av den sammanlagda lön du kommer att få ut (innan du blir arbetslös igen i nya stan).
Eller avvaktar du nån månad till och hoppas på att en bättre lösning går att hitta under den tidsperioden?
Okej, vi formulerar om det. Jag har bytt stad (längre än 10 mil bort) en gång. Sen får jag flytta ett par gånger per år inom Stockholm då bostadsmarknaden är som den är. Jag flyttade på samma premisser, sex månaders provanställning. Vad innebär överkvalificerad?

Om du flyttar från en liten ort där det inte finns några jobb till en stad. Har dina förutsättnignar för att få ett nytt jobb efter sex månader försämrats då menar du?

Jag avvaktar inte. Vad är det för lösning som ska komma? Ska Google starta upp ett kontor i Lyckesle?
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 14:37   #70
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Men det är väl för fåglarna ditt ansvar att utbilda dig till rätt saker? Du skriver inte bra ansökningar om du inte får jobb på fyra år. Det är den bistra sanningen.
Är det enkelt att bara avfärda allting med att alla är lata och inkompetenta? Måste vara bekvämt.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 14:45   #71
bigtraps
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: hälsingland
Inlägg: 969
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Ingen av de byggarbetare jag känner skulle kunna tänka sig att ta ett annat arbete under tiden de stämplar. De ser det som en semester. Och vad jag förstått så är jargongen likadan hos de flesta.
Kanske beror på hur länge man får gå arbetslös. Har man flera barn och huslån blir det jävligt kännbart att gå på A kassa
bigtraps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 14:46   #72
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Men det är väl för fåglarna ditt ansvar att utbilda dig till rätt saker? Du skriver inte bra ansökningar om du inte får jobb på fyra år. Det är den bistra sanningen.
Tänk dig att du skulle vara uppväxt i en bruksort på 90-talet. Rätt sak att göra är att utbilda sig på ortens gymnasium som alla andra till att börja jobba på ortens pappersbruk, precis som din far, din farfar och din gammelfarfar, i 4-5 generationer har man gjort det. Orten blomstrar, alla har jobb, alla har pengar, alla känner alla, och alla jobbar på det där pappersbruket.

Så vips en dag finns inte pappersbruket mer, stan dör, kvar bor bara ett par pensionärer, hus och fabrik ligger öde, för ingen ids ens riva skiten. Butiker, vårdcentral etc. bommar igen en efter en. Hela ditt liv skulle gå som på räls, du skulle få jobb direkt efter sommarlovet på gymnasiet, du skulle gifta dig och kunna skaffa barn och hus, allt skulle vara tryggt, säkert och gå som på räls. Nu sitter du där, arbetslös, utbildning och erfarenhet av pappersbruk som inte är värd ett skit.

Just det där är verklighet för en hel drös folk. Tror fasen de blir bittra och anser att samhället är skyldigt dem något, hela tillvaron bara släcktes ut av en redan superrik girigbuk som tjänar ytterligare löjligt mycket mer pengar någon annan stans. Hade jag vart i den sitsen hade jag hatat hela världen, och när sedan någon soussebourgare skäller på mig, kallar mig lat och tycker att jag skall flytta till Stockholm för att få ett korttidsvikariat som servitör på en salladsbar hade jag fått mord i sinnet.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 14:49   #73
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Ingen av de byggarbetare jag känner skulle kunna tänka sig att ta ett annat arbete under tiden de stämplar. De ser det som en semester. Och vad jag förstått så är jargongen likadan hos de flesta.
Låter hemskt att behöva sitta en timma om dagen vid en dator och knappa för att få ut 80% av lönen.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 14:50   #74
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
Är det enkelt att bara avfärda allting med att alla är lata och inkompetenta? Måste vara bekvämt.
Det handlar ju inte riktigt om det heller även om så är fallet många gånger

Men det finns ju i regel två alternativ som kan hända om man nu är arbetslös i Lycksele:

1: Helt plötsligt öppnar en jättearbetsgivare verksamhet och alla får jobb eller att man får ett jobb någonstans.

2: Man får inget jobb på X-tid och sannolikheten verkar inte öka för att man ska få ett heller då får man ju helt enkelt fundera ut vad man kan göra åt situationen och hitta en lösning. Ofta är lösningen att flytta och söka jobb på nytt område eller att kanske komma in på en utbildning.

Jag har med stått utan jobb i en småstad och utan jätteutbildning en gång i tiden men efter lite flax så fick jag jobb i en annan stad och flyttade således. Nu så här ca: 5 år efter har jag haft fyra olika jobb i denna staden och har sedan några år lyckats landa ett för mig kanonjobb.

Alternativ 3 är ju möjligen och vad man verkar ha valt: Jag bor kvar, gör inget för att förändra situationen utan lever på soc och gnäller att de ställer för höga krav på mig eller att jag får för lite pengar av dem. Troligen kommer någon erbjuda mig ett jobb bara jag väntar tillräckligt länge...

Nej det är INTE lätt att flytta med barn och familj men det finns ju inte så mycket alternativ till slut. För att dra en extrem liknelse, flyktingarna som flyr från sina länder i krig kan ju inte direkt säga att -nä det är så bökigt så jag tror jag stannar kvar och klagar istället....de tvingas göra uppoffringar, extremt exempel jag vet men ändå.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 14:52   #75
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Låter hemskt att behöva sitta en timma om dagen vid en dator och knappa för att få ut 80% av lönen.
Det låter som lyx i jämförelse med att sitta och "fika" med grava alkolister 7 timmar om dagen i ett tyst konferensrum.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)