Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-09, 17:40   #22936
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
På tal om giftemål, tror ni folk gifter sig utan att riktigt vara säkra på sin sak? Dvs, att det verkligen är det dom vill, men att ena parten trugar?

Folk verkar flytta ihop ganska lättvindigt iaf. Typ hälften av dom jag frågat har svarat "det var antingen flytta ihop eller göra slut". Jag har dock aldrig stött på nån som resonerat på samma sätt inför giftemål, vad jag kan minnas. Eller så ljuger dom bara
Svårt o säga, jag tror och vill nog tro att mina vänner och bekanta har tagit gemensamma beslut om giftemål för att relationen har känts så pass bra att den är värd att satsa långsiktigt på och ta en sådan symbolisk handling för det.

Att flytta ihop ser jag som en helt annan sak. Jag ser en symbolik och ett steg i relationen även där, men att flytta ihop innebär också att man lär känna sin partner på ett helt nytt plan. Det är så ofantligt mycket som går att dölja, mörka eller undanhålla när man inte bor ihop. Det blir lätt lite som att man datear varje gång man ses, man gör sig lite fina för varandra, skurar toan en extra gång osv.

Sedan finns det ju en ekonomisk aspekt också, ensamboende är ingen hit kontra ett samboskap där, det går att lägga undan rätt stora slantar om man har en bra hushållsplan och för de pengarna kan man plötsligt unna sig en extra resa ihop mm.

Men absolut, man kanske bör tänka till när och med vem man flyttar ihop med. Det är ju ändå en hel del praktiskt arbete omkring det hela och inte minst om det sedan spricker så är det bra mycket jobbigare att genomgå en separation kontra ett vanligt uppbrott.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2012-06-09, 18:01   #22937
Nodan
Älskar Balle!
 
Nodans avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Bacontown!
Inlägg: 757
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Däremot kan det finnas vinster rent pappersmässigt på att vara gifta, beroende på hur man ser på arvsrätt, vad barnen ska få ärva, om det finns flera barn i relationen på varsitt håll mm. Det är en skillnad på äktenskap kontra sambolagen. Jag vet också att i vissa sammanhang kan det märkligt nog vara bättre att vara gift än bara sambo, t.ex. när man söker lån så ger det hos vissa banker högre rating i scoringen.
Jag skulle önska att fler fick vetskap om skillnaderna när det är särkullebarn inblandat (alltså icke gemensamma barn). Om ena parten går bort så kan det vara illa för andra parten om man "bara" är sambos och inte har testamente skrivet.
Nodan är inte uppkopplad  
Gammal 2012-06-09, 18:22   #22938
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Nodan Visa inlägg
Som motvikt mot det Madame skriver så har jag flera gånger hört tjejer säga typ "vårat förhållande är lite svajigt/dåligt/tråkigt så vi ska gifta oss". Fast det är inte lika vanligt som "vi håller på att glida isär så nu ska vi skaffa barn/ett till barn". Konstig problemlösning tycker jag
Misstänker att männen inte är helt medvetna om resonemanget.
ni tjejer är konstiga!
Postat via en mobil enhet
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2012-06-09, 18:31   #22939
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Min gissning är att det blir allvarligt för att det är viktigt. Varför ändra på det? Säg det med eftertryck istället. Det kan rentav vara en fördel att glada och lättsama mikaelj växlar till att vara allvarlig ibland. En lättsam charm är bra, men det finns ju stunder där du behöver visa att det är slutlekt och allvar som gäller.
förvisso. det är mer att jag låter så.... nästan arg? får öva på det. se det från en annan vinkel, dvs att det ska vara allvarligt och det är helt okej att det är det. svårt, tycker jag!

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Så mitt tips är att göra det ännu allvarligare. Ta tag i henne, lägg händerna på hennes axlar och håll en stadig ögonkontakt hela tiden. Säg vad du vill säga. Skippa frågan på slutet och kyss henne istället. Du kommer märka hur hon ser på det ändå.
ja, det är nog inte ett helt dåligt tips.
Postat via en mobil enhet
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2012-06-09, 18:39   #22940
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Varför, när man hittar sin great white buffalo, the one love, börjar varenda het brudjävel skriva? Innan de ens vet om det? Before: 0 chicks, wants 1000, After: 1000 chicks, wants 1
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad  
Gammal 2012-06-09, 18:41   #22941
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Varför, när man hittar sin great white buffalo, the one love, börjar varenda het brudjävel skriva? Innan de ens vet om det? Before: 0 chicks, wants 1000, After: 1000 chicks, wants 1
är du säker på att det är the one love? i så fall skulle du nog inte brytt dig ett dugg om andra.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad  
Gammal 2012-06-09, 18:43   #22942
Nodan
Älskar Balle!
 
Nodans avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Bacontown!
Inlägg: 757
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
ni tjejer är konstiga!
Postat via en mobil enhet
Ja, fast det är väl ingen nyhet
Nodan är inte uppkopplad  
Gammal 2012-06-09, 18:43   #22943
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
är du säker på att det är the one love? i så fall skulle du nog inte brytt dig ett dugg om andra.
Jag bryr mig inte ett dugg om de andra, jag tycker bara det är irriterande, de kunde väl för fan skrivit för ett år sen istället
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad  
Gammal 2012-06-09, 18:47   #22944
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Jag bryr mig inte ett dugg om de andra, jag tycker bara det är irriterande, de kunde väl för fan skrivit för ett år sen istället
Tjejer vill ha killar som andra tjejer vill ha...
Postat via en mobil enhet
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2012-06-09, 18:48   #22945
Spartansk
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 3 468
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Varför, när man hittar sin great white buffalo, the one love, börjar varenda het brudjävel skriva? Innan de ens vet om det? Before: 0 chicks, wants 1000, After: 1000 chicks, wants 1
Självsäkerhet. Du blir självsäker när du hittar din vita buffel. Tjejer kan känna av självsäkerhet på ett magiskt vis. Det handlar inte om beteende, kroppsspråk, eller ens feromoner. Det är tankeläsning.

Om 50 år kommer vetenskapen bevisa mig rätt.
Spartansk är inte uppkopplad  
Gammal 2012-06-09, 19:42   #22946
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Självsäkerhet. Du blir självsäker när du hittar din vita buffel. Tjejer kan känna av självsäkerhet på ett magiskt vis. Det handlar inte om beteende, kroppsspråk, eller ens feromoner. Det är tankeläsning.

Om 50 år kommer vetenskapen bevisa mig rätt.
Vore nåt det om vetenskapen bevisade magi.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad  
Gammal 2012-06-09, 20:28   #22947
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Vore nåt det om vetenskapen bevisade magi.
Hur bevisar man något som är per definition obevisbart? I'm serious.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad  
Gammal 2012-06-09, 20:31   #22948
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Tjejer vill ha killar som andra tjejer vill ha...
Postat via en mobil enhet
De vet ju inte att någon vill det ;d

Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Självsäkerhet. Du blir självsäker när du hittar din vita buffel. Tjejer kan känna av självsäkerhet på ett magiskt vis. Det handlar inte om beteende, kroppsspråk, eller ens feromoner. Det är tankeläsning.

Om 50 år kommer vetenskapen bevisa mig rätt.
Jag tror allvarligt på det här, även om jag tror att det reflekterar i hur man beter sig, fast man kanske inte märker det. Att vara allvarligt självsäker för att man i grunden verkligen inte bryr sig verkar vara key ^^ Tror tjejer är extremt bra på att undermedvetet se igenom bullshit på väldigt djupa nivåer!
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad  
Gammal 2012-06-09, 20:36   #22949
regus
Regustered Abuser
 
reguss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 3 350
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Självsäkerhet. Du blir självsäker när du hittar din vita buffel. Tjejer kan känna av självsäkerhet på ett magiskt vis. Det handlar inte om beteende, kroppsspråk, eller ens feromoner. Det är tankeläsning.

Om 50 år kommer vetenskapen bevisa mig rätt.
Du tror att den mest sannolika förklaringen för huruvida tjejer upplever självsäkerhet är tankeläsning och inte att du står (osäkert) lite ihopsjunken och samtidigt nervöskliar lite i skrevet eller kanske andra omedvetna beteendemönster som du håller på med?

Great reasoning brah.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Men vad fan, ersätt fet med klen era jävla sopor och berätta för oss alla varför er existens är värd mer än de fetas.
Konventionell styrketräning
regus är inte uppkopplad  
Gammal 2012-06-09, 20:56   #22950
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
Fråga: Är det en bra el dålig idé att fråga den man träffar hur det förra förhållandet tog slut? Fördelar/nackdelar o vits med den frågan?
__________________
&

Lellan är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)