Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-03-01, 09:43   #1
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Axlar som hoppar ur led

Jag har haft problem med överrörliga axlar i halva mitt liv. Axlarna har hoppat ur led flera gånger men ännu oftare har det varit nära att hända men jag har lyckats knycka till dem i plats innan det händer.
Hände senast för en månad sen när jag testade köra axelpress med hantlar. Har tagit det lugnt med axelträningen sen dess men tänkt börja träna axelpress i maskin.

Nu undrar jag om det finns någon specifik träning man kan köra för att stärka axlarna så att det här inte händer? Eller räcker det med axelpress plus den träning de får i alla andra övningar för att stärka dem på sikt så att de inte hoppar ur led mer?
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-01, 12:34   #2
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Exakt hur just du bör träna är det nog bäst att du tar med en sjukgymnast.
Men jag kan tänka mig att cuff-träning och övningar för att kunna kontrollera axlarna bättre bör ligga i fokus snarare än volym och vikt.
Jag skulle iaf köra alla övningar som involverar axlarna lätt, långsamt och framförallt kontrollerat.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-01, 13:56   #3
broman
Registered User
 
bromans avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 476
Har själv haft en överrörlig axel många år. Utåtrotationer och annat som jag fått av sjukgymnast har inte hjälp mycket, det som har hjälpt är militärpress med pauser i toppläget utan att översträcka i axlarna. Kan märka effekten redan nästa dag att axeln känns mer stabil om jag kör dead hangs tex.
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-01, 14:31   #4
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Haft samma problem, undvik saker som gör att de hoppar ur led. Det fördröjer processen så de hela tiden sträcker ut musklerna som håller de på plats. Men bli bara stark och bygg muskler allsidigt utan att riskera att de ploppar så blir det bra med tiden.
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-02, 08:41   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Att anpassa övningsvalet har fungerat ganska bra för mig. Undviker allting bakom nacken, hantelpressar och alla övningar där axeln hamnar i utsatt eller instabilt läge. Se upp för pec-deck maskiner.

De flesta luxationer sker framåt och nedåt, och tyvärr finns det inte så många muskler i just den vinkeln som kan hålla armen på plats. Har du väldigt mycket problem går det att operera.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.

Senast redigerad av vicarious den 2021-03-02 klockan 08:43.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)