Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-02, 12:27   #16
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Alltså orientering är väl efter eget tempo, du kan ju gå och orientera.
Kan man tävla i promenadorientering? ett av målen var ju "satsa på någon amatörtävling"
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-11, 16:15   #17
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Mitt förslag:

Satsa på att lägga tiden du nämnde på att göra ett grymt resultat i vansbrosimningen.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-11, 19:40   #18
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Wilt the Stilt Visa inlägg
Mitt förslag:

Satsa på att lägga tiden du nämnde på att göra ett grymt resultat i vansbrosimningen.
Har suttit och läst lite om det nu och det verkar faktiskt intressant..

Nån som har koll på hur svårt det är att lära sig bra simteknik som nybörjare? Är det görbart på egen hand med hjälp av internet om man inte är helt efter mentalt, eller blir man tvungen att uppsöka en klubb? Hur stor del av året kan man simma utomhus om man har våtdräkt?
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-12, 14:28   #19
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Har suttit och läst lite om det nu och det verkar faktiskt intressant..

Nån som har koll på hur svårt det är att lära sig bra simteknik som nybörjare? Är det görbart på egen hand med hjälp av internet om man inte är helt efter mentalt, eller blir man tvungen att uppsöka en klubb? Hur stor del av året kan man simma utomhus om man har våtdräkt?
Det är lite som att fråga hur fort och långt man kan köra med bil

Våtdräkter är en djungel, med allt från lätta dräkter som funkar bra i sommarvatten och mer skyddar mot sol och ger liiiite extra värme på kvällen. till rejäla vinterdräkter med integrerad huva som man kombinerar med skor och handskar och kan simma med även vintertid.

Börja läs lite här https://surfers.se/vatdrakter/guide-vatdrakter/

Sedan beror det ju på hur köldkänslig man är, och hur långa passa man vill köra, och hur hårt man orkar pressa sig (man producerar ju mer värme om man simmar "hårdare")
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-13, 06:50   #20
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Det är lite som att fråga hur fort och långt man kan köra med bil

Våtdräkter är en djungel, med allt från lätta dräkter som funkar bra i sommarvatten och mer skyddar mot sol och ger liiiite extra värme på kvällen. till rejäla vinterdräkter med integrerad huva som man kombinerar med skor och handskar och kan simma med även vintertid.

Börja läs lite här https://surfers.se/vatdrakter/guide-vatdrakter/

Sedan beror det ju på hur köldkänslig man är, och hur långa passa man vill köra, och hur hårt man orkar pressa sig (man producerar ju mer värme om man simmar "hårdare")
Och det är väl både en solklar och konkret fråga? Men jag får börja med att testa mig fram lite och se vad jag tycker om simning till att börja med, sen kan jag ju alltid uppsöka klubb om jag känner behov av det.

Jag vill väl gärna inbilla mig att jag tål köld ganska bra, är långtidsutövare av WHM och älskar att pusha mig mentalt hårt och länge (lite det som är drivfaktorn bakom allt detta).

Bra länk, synd att det var såpass dyrt med våtdräkter.. Men om detta är något jag verkligen fastnar för kanske det är något jag kan satsa på längre fram när ekonomin är bättre
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-16, 11:58   #21
jimmitjoo
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Ort: Kalmar
Inlägg: 221
Vet att triatleterna som kör Ironman här i stan har problem med att träna simning eftersom åtminstone de kommunala simhallarna har stängt under pandemin.

Du nämnde tidigt att cykling var intressant, men att du inte hade råd med en bra cykel. Det är ju klockrent, för du behöver inte en bra cykel till att börja med. Börja cykla på gym och köp sedan en begagnad cykel för under 10k, eftersom det är en materialsport som saknar motstycke lär du hitta förra eller förrförra årets modeller till riktigt bra priser.
__________________
5km 16:41, 10km 34:23. Löpning.se
jimmitjoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-16, 13:18   #22
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Min obejktiva bedömning är att du borde börja med armbrytning.
David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-16, 14:24   #23
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Kanot är fin idrott. Går du med i en klubb är det billigt att starta, du kommer dock vilja ha en egen paddel efter ett tag. Finns ex Dalslands Kanotmaraton och liknande tävlingar. Bor du i Stockholmstrakten så körs en serie motionstävlingar på tisdagarna.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-16, 15:36   #24
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Phjanton Visa inlägg
Frisbee-golf är ganska kul. Många banor är gratis att spela på och en frisbee eller disc som man kallar dom kostar en hunka.
+1
Disc golf är relativt billig. Att tävla är lätt och är man intresserad av att förutom bara spela rundor som träning även träna fieldwork så finns goda chanser att utvecklas och bli duktig även som vuxen.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-16, 16:12   #25
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Är det görbart på egen hand med hjälp av internet om man inte är helt efter mentalt, eller blir man tvungen att uppsöka en klubb?
Jag skulle säga att du "måste" gå en kurs åtminstone. Du kanske redan kan crawla bra och länge men en erfaren simlärare kan åtgärda de stora eller små saker som du gör fel. Det brukar finnas nybörjarkurs, någon sorts medelvariant och en avancerad kurs.

Jag gick en nybörjarkurs och den var jättebra. Folk gick ifrån att inte ha en aning om vad de gjorde till att faktiskt kunna crawla rätt ok. Jag tillhör tyvärr kategorin människor med en usel motorik så jag var nog den som gjorde minst framsteg Vill dock rekommendera något liknande ändå då jag såg de andras framsteg samt vet att anledningen till att det gick sådär för mig är mitt fel och inte lärarens.

Säg att det är en simlektion per vecka och att du utöver det simmar ett par tre gånger till och övar på det du fått lära dig - då tror jag att du snabbt går framåt om du har någorlunda lätt för att lära dig nya saker.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-16, 17:03   #26
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Många bra idéer i tråden här, det uppskattas!

Planen just nu är att ägna sommaren åt att pröva så mycket som möjligt och se vad jag gillar bäst helt enkelt. Lyckades få tag på en hygglig roddmaskin på blocket för några hundralappar, fick tag på en hygglig spinningcykel genom en bekant, och jag ska testa simma utomhus några gånger i sommar, sen får jag se var jag står efter det efter att jag åtminstone prövat på lite olika rörelsemönster. Samtidigt kan jag börja träna upp grundkonditionen och jobba lite skadeförebyggande redan nu. Har även hittat en bana för frisbee-golf inte långt hemifrån där jag ska testa att latja lite under sommaren och se hur det känns

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag skulle säga att du "måste" gå en kurs åtminstone. Du kanske redan kan crawla bra och länge men en erfaren simlärare kan åtgärda de stora eller små saker som du gör fel. Det brukar finnas nybörjarkurs, någon sorts medelvariant och en avancerad kurs.

Jag gick en nybörjarkurs och den var jättebra. Folk gick ifrån att inte ha en aning om vad de gjorde till att faktiskt kunna crawla rätt ok. Jag tillhör tyvärr kategorin människor med en usel motorik så jag var nog den som gjorde minst framsteg Vill dock rekommendera något liknande ändå då jag såg de andras framsteg samt vet att anledningen till att det gick sådär för mig är mitt fel och inte lärarens.

Säg att det är en simlektion per vecka och att du utöver det simmar ett par tre gånger till och övar på det du fått lära dig - då tror jag att du snabbt går framåt om du har någorlunda lätt för att lära dig nya saker.
Hade väl nästan en känsla av det, i uthållighetsidrotter är ju rörelseekonomi A och O, och då är det nog vettigt att få en ordentlig genomgång från de som kan. Men några simlektioner kan ju knappast vara någon omfattande ekonomisk investering, så fastnar jag för simning för jag helt enkelt uppsöka en klubb
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-16, 21:46   #27
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Nu skrev du iofs i trådstarten att du ej har råd med en "bra" cykel. Men man behöver ingen superdyr cykel för att cykla fort.

Nu under corona har dock priserna skjutit i höjden på begagnatmarknaden så kanske inte superbra tillfälle att införskaffa en cykel.

Men annars kan jag varmt rekommendera cykling. Det är den enda konditionsidrott som jag personligen klarar av (helst vill man bara lyfta skrot ).
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-16, 23:03   #28
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Min obejktiva bedömning är att du borde börja med armbrytning.
Fördelen med armbrytning är att allt man behöver är ett brinnande självhat, och en kompis som hatar en lika mycket som en själv gör.
David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-17, 00:07   #29
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Fördelen med armbrytning är att allt man behöver är ett brinnande självhat, och en kompis som hatar en lika mycket som en själv gör.
Samt en höger handled som inte riskerar att knäckas som en torr kvist så fort man funderar på armbrytning.

Jag föreslår HEMA. Jag vill börja med HEMA. Jag är nog inte den enda klenfete medelålders mannen som skulle syssla med det.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-17, 12:54   #30
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Spara ihop till en bra cykel! Lätt roligaste sporten.
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)