Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-07-05, 19:14   #301
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Har för mig styrkelabbet sade i deras pod, någon kreatinstudie där deltagarna druckit sitt kreatin i kaffet. Jag hade rört i kreatinet i gröten efteråt när gröten kokat klart. Borde vara lugnt. Vet ej om det försämrar grötsmaken dock? Återkom när du testar.
Mättar sämre! Själv äter jag bara havregryn för mättnaden å njutning (bra volym för lite kcal, tar långt tid att äta). Hade hellre ätit dem råa också, godare. Men inte värt tradeoffen för mig. Äter hellre flingor/cornflakes/musli då också.


Försämrar inte smak eller liknande. Är så lite (6-10g) så det är i princip obefintligt.

Tänkte mest om det "förstördes"
Som när protein blir uppvärmt.

Vad hände med deltagarna som drack kreatin i kaffet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 19:21   #302
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Kreatin är inte stabilt i värme. Ju högre värme, desto snabbare bryts det ned.

http://docdro.id/1Uacbhb
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 19:32   #303
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kreatin är inte stabilt i värme. Ju högre värme, desto snabbare bryts det ned.

http://docdro.id/1Uacbhb


Tack! Sänker det med vatten då.

Fråga: varför är det sämre om det bryta ner snabbare?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 19:53   #304
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Kreatinet reagerar med sig själv och bildar värdelöst kreatinin.
Finns ingen anledning att påskynda ombildningen.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 20:30   #305
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
'Bästa' kreatinintaget är alltid en torr skopa rakt in i käften och sen massvis med vatten.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 21:35   #306
Tristan1
Registered User
 
Tristan1s avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: SnapCity
Inlägg: 323
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
'Bästa' kreatinintaget är alltid en torr skopa rakt in i käften och sen massvis med vatten.
Ända rätta sättet att ta Kreatin!
Tristan1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-06, 11:47   #307
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Hur bör man räkna kalorier för att bygga efter ett pass?
I förrgår hade jag en vilodag och åt ca 3700kcal (normala är 3400 kcal), dagen efter det skulle jag träna bröst och ben och åt knappt någonting under hela dagen (400kcal) för att sedan få i mig typ 2000kcal direkt efter passet på kvällen och gick sedan och lade mig. Äter jag ordentligt nu fram till dess att 24h gått efter passet, har jag då ätit tillräckligt för just det passet? Hoppas att ni förstår hur jag menar, detta händer med jämna mellanrum.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-06, 14:17   #308
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
När jag inte har med mig lunch och inte känner för plocksallad så blir det allt som oftast en kebab i pitabröd eller en kebabrulle(om jag är väldigt hungrig). JAG VET att man inte kan ge några exakta svar på kcal-mängd då storlek och exakt innehåll varierar, men jag försökte ändå googla mig till det.

En sida sa att en kebabrulle innehåller ungefär 1000 kcal.
En annan sida sa att en kebab i pitabröd innehåller ungefär 500 kcal.

Vad tror ni om siffrorna?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-06, 15:25   #309
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Hur viktigt är det att få i sig en måltid direkt efter träningen och hur stor skillnad gör det mor att exempelvis ta 30 gram vassle eller 30 gram vassle och äta 2-3 h efter det en stor måltid.
Kommer det vara nån skillnad och påverka resultat mm.
Med andra ord kommer 1 måltid efter träningen och ytterligare en måltid påverka eller göra skillnad gentemot att dricka vassle eller vassle och typ 0,5-1 liter mjölk och en stor måltid 2-3 h senare ?
Hoppas ni förstår och har några svar!
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-06, 17:02   #310
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
Hur viktigt är det att få i sig en måltid direkt efter träningen och hur stor skillnad gör det mor att exempelvis ta 30 gram vassle eller 30 gram vassle och äta 2-3 h efter det en stor måltid.
Kommer det vara nån skillnad och påverka resultat mm.
Med andra ord kommer 1 måltid efter träningen och ytterligare en måltid påverka eller göra skillnad gentemot att dricka vassle eller vassle och typ 0,5-1 liter mjölk och en stor måltid 2-3 h senare ?
Hoppas ni förstår och har några svar!
Hugget som stucket. Det du svävar mellan är marginaler som spelar roll för spetsen och eliten.

Det du vill åstadkomma efter ett normalt styrkepass är tillförsel av en viss mängd protein för att tillgodose möjligt behov och stimulera proteinsyntesen.

Kolhydrater får man i sig så muskelglykogen återställs.

Ju mindre komplicerat du gör det, desto bättre för att bygga en hållbar rutin. Anpassa intaget efter träning runt ditt schema, gör gärna inte tvärtom.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 11:12   #311
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
När jag inte har med mig lunch och inte känner för plocksallad så blir det allt som oftast en kebab i pitabröd eller en kebabrulle(om jag är väldigt hungrig). JAG VET att man inte kan ge några exakta svar på kcal-mängd då storlek och exakt innehåll varierar, men jag försökte ändå googla mig till det.

En sida sa att en kebabrulle innehåller ungefär 1000 kcal.
En annan sida sa att en kebab i pitabröd innehåller ungefär 500 kcal.

Vad tror ni om siffrorna?
Ett normalstort tacobröd (vetetortilla) är ~150 kcal. Baserat på det skulle jag gissa att brödet i en normal kebabrulle är ca 250 kcal då den är betydligt större än en taco.
En googling ger att kebabkött innehåller 250 kcal/100g vilket låter rimligt då det är ungefär vad en medelfettig nötfärs innehåller (~15% fett). Hur mycket kött kan det vara i en normalstor kebabrulle, 150 gram kanske? Så säg bröd+kött 650 kcal. Salladen är ju försumbar, så då är det upp till såsen, hur mycket och hur fettig. 300 kcal därifrån är nog inte omöjligt. Så ja, 1000 kcal för en kebabrulle borde vara en uppskattning som inte är heeeelt off. Du kan ju plocka hem en rulle, dissikera den och väga alla beståndsdelar för att få bättre siffror men känner jag dig rätt är detta 100% otänkbart (vilket är rimligt, vem fan gör så)
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 11:37   #312
Depzon
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 904
Om jag skulle dra till med en gissning på hur mycket sås en kebabmakare klämmer ut på kebaben så är det 40-50 g per sås om man vill ha två olika. Det brukar se ungefär likadant ut när de klämmer ut sås som när jag själv hemma häller på sås uppmätt till c:a 50 g. Sen är det nog väldigt olika vad de har i såsen. Men eftersom den oftast är vattnig så är det ju knappast några skyhöga kcal. Men inte heller låga. Pepplez gissning på sås-kcalen tror jag är rimlig!
__________________
60 reps om dan gör kroppen dramatisk
208 reps om dan med slumpmässig muskelgrupp gör kroppen sporadisk
Depzon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 20:42   #313
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Varför slutade Ica med sina söta riskakor och vad kan jag ersätta de med(inte de med typ chipssmak)?
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-08, 12:25   #314
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Ersätta med Skånepepparkakor kanske? Sött, gott och kolhydratsrikt, om det var syftet
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-08, 13:54   #315
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Ett normalstort tacobröd (vetetortilla) är ~150 kcal. Baserat på det skulle jag gissa att brödet i en normal kebabrulle är ca 250 kcal då den är betydligt större än en taco.
En googling ger att kebabkött innehåller 250 kcal/100g vilket låter rimligt då det är ungefär vad en medelfettig nötfärs innehåller (~15% fett). Hur mycket kött kan det vara i en normalstor kebabrulle, 150 gram kanske? Så säg bröd+kött 650 kcal. Salladen är ju försumbar, så då är det upp till såsen, hur mycket och hur fettig. 300 kcal därifrån är nog inte omöjligt. Så ja, 1000 kcal för en kebabrulle borde vara en uppskattning som inte är heeeelt off. Du kan ju plocka hem en rulle, dissikera den och väga alla beståndsdelar för att få bättre siffror men känner jag dig rätt är detta 100% otänkbart (vilket är rimligt, vem fan gör så)
Det har hant tidigare pa Kolozzeum, dock med en kebabtallrik. http://www.kolozzeum.com/forum/archi.../t-210004.html
Han gjorde till och med en Excel-fil om hur mycket protein som kom fran vad osv.

MackeJuve, du ska val inte vara samre?

edit: Sibyllas ar lite snalare: http://www.sibylla.se/PageFiles/679/...ik_nov2016.pdf
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.

Senast redigerad av J.V den 2017-07-08 klockan 13:58.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)