Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-24, 08:56   #1681
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Ja, man måste äta mycket mer kolhydrat än vad som lagras in i muskulaturen för att maximera glykogeninlagringen, om det är målet. Det handlar om hundratals gram kolhydrat på några få timmar.

Citat:
Research from our laboratory, however, suggests that when providing carbohydrate supplementation at 2-hour intervals, 1.2 to 1.4 g of glucose·kg-1 body wt (0.6 to 0.7 g carbohydrate·kg-1 body wt·h-1) is required to maximize muscle glycogen storage (Ivy et al., 1988a; 1988b).

The rate of glycogen synthesis that is maintained by supplementing at 2-hour intervals, approximately 7 mmol·kg-1 wet wt·h-1, does not appear to be the highest rate of muscle glycogen synthesis possible. Some studies have found that supplementing at increased frequency and the addition of protein to the carbohydrate supplement can positively influence the rate of synthesis (Doyle et al., 1993; Piehl-Aulin et al., 2000; van Hall et al., 2000).

When carbohydrate supplementation occurs at frequent intervals such as every 15 to 30 minutes and in high amounts, the rate of muscle glycogen storage has been found to be approximately 30% higher than when supplementing every 2-hours (Doyle et al., 1993; Piehl-Aulin et al., 2000; van Hall et al., 2000). Doyle et al. (1993) reported glycogen storage rates of 10 mmol·kg-1 wet wt·h-1during the first 4 hours of recovery from exercise when subjects received 0.4 g carbohydrate·kg-1 body wt every 15 minutes (1.6 g carbohydrate·kg-1 body wt·h-1)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3905295/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 09:01   #1682
AriGold
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 53
Tjabba!

182 cm, 65kg, 10-11% kroppsfett. Styrketräning 4ggr i veckan á 1h och typ 30 minuter vardagsmotion varje dag (typ lugn promenad/cykel). Försöker lägga på mig långsamt och har fått ganska varierade förslag med olika räknare online. Vet att det bästa är att räkna ut själv men har inte möjlighet att införskaffa våg atm. Låter det rimligt att ca 2800 kalorier om dagen skulle utgöra svagt överskott? Märker att jag ökar och har bra ork på gymmet men ser väl inte jättemycket skillnad i spegeln. Känner mig inte sprängmätt heller om dagarna (trots högt protein och mycket potatis/grönsaker).

Trevlig torsdag

/Ari
AriGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 12:04   #1683
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av AriGold Visa inlägg
Tjabba!

182 cm, 65kg, 10-11% kroppsfett. Styrketräning 4ggr i veckan á 1h och typ 30 minuter vardagsmotion varje dag (typ lugn promenad/cykel). Försöker lägga på mig långsamt och har fått ganska varierade förslag med olika räknare online. Vet att det bästa är att räkna ut själv men har inte möjlighet att införskaffa våg atm. Låter det rimligt att ca 2800 kalorier om dagen skulle utgöra svagt överskott? Märker att jag ökar och har bra ork på gymmet men ser väl inte jättemycket skillnad i spegeln. Känner mig inte sprängmätt heller om dagarna (trots högt protein och mycket potatis/grönsaker).

Trevlig torsdag

/Ari
Det fetstilta tolkar jag som du har legat på 2800 kcalintag en period, redan? Hur har viktutveckling sett ut? Hur lång period? Har du inte gått upp i vikt får du äta mer (öka kcalintaget). Jag brukar öka med 100 kcal per dag (700 kcal extra per vecka) om jag viktstagnerat i tre-fyra veckor (veckomedel ej stigit).

Senast redigerad av 1x0 den 2018-05-24 klockan 12:06.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 12:06   #1684
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Svårt att säga, de individuella variationerna är stora. Någonstans mellan 2500 och 3000 kcal låter rimligt för någon som väger 65kg och är hyfsat aktiv.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 12:38   #1685
AriGold
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 53
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
...
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
...
Stort tack för er input. Jag har nog snarare legat runt 2600-2700. Anledningen till att jag vill öka till 2800 är för att ha lite bättre marginal. Jag har som sagt ökat i styrka och tycker att jag blivit mer vaskulär på vissa ställen men min storlek har varit densamma (enligt vad jag ser i spegeln och hur mina kläder sitter). Känns ju egentligen onödigt att öka så länge vikterna går upp men å andra sidan vill jag inte recompa.

Bonusfråga: jag har p.g.a. sjukdom och inaktivitet från träning torskat ganska mycket vikt och var betydligt mer muskulös innan. Spelar detta någon roll för hur "aggressivt" överskottet bör vara?

Fortsatt trevlig dag!
/Ari
AriGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 12:42   #1686
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Är det främst muskler du har förlorat så kommer en överätning också resultera i en viktökning bestående av mer muskelmassa, tills du är tillbaka till mängden innan inaktiviteten. Det är om man förlorar kroppsfett som överätning resulterar i att kroppsfettet återbildas av en överätning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 12:52   #1687
AriGold
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 53
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Är det främst muskler du har förlorat så kommer en överätning också resultera i en viktökning bestående av mer muskelmassa, tills du är tillbaka till mängden innan inaktiviteten. Det är om man förlorar kroppsfett som överätning resulterar i att kroppsfettet återbildas av en överätning.
Tack för ditt svar. Spännande. Jag har förlorat bådera, förstår jag ovanstående rätt som att det är motiverat att ha ett större överskott tills man "återställt" den muskelmassan man en gång haft för att sedan sänka överskottet igen? Är inte intresserad av att utföra någon regelrätt "bulk" utan vill försöka göra en sund viktuppgång (men är inte rädd för att lägga på mig lite fett på min numera spinkiga kropp ).

Tack på förhand.
/Ari
AriGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 08:21   #1688
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Hur ska man tänka kring kosten om man är ifrån gymmet/träningen 5-7 dagar? Endast vardagsmotion i form av promenader och sedan vardagssysslor mm.
Ligga lika högt i energi intag eller mer kring balans osv? Hur ska man tänka här? Hur hade du gjort?
Syftet med dessa dagar är att få motivation tillbaka till träningen, känna sig pigg o hel i kroppen och få lite energi och explosivitet/tryck mm igen.
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 09:24   #1689
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
Hur ska man tänka kring kosten om man är ifrån gymmet/träningen 5-7 dagar? Endast vardagsmotion i form av promenader och sedan vardagssysslor mm.
Ligga lika högt i energi intag eller mer kring balans osv? Hur ska man tänka här? Hur hade du gjort?
Syftet med dessa dagar är att få motivation tillbaka till träningen, känna sig pigg o hel i kroppen och få lite energi och explosivitet/tryck mm igen.
Tänk mindre på det, men ta samtidigt inte det här som tillåtelse att grisa igång med skräp. Om syftet är att ta en liten vilovecka är en mental paus minst lika värd, så släpp tyglarna lite och fortsätt ät en varierad kost.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 09:32   #1690
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Tänk mindre på det, men ta samtidigt inte det här som tillåtelse att grisa igång med skräp. Om syftet är att ta en liten vilovecka är en mental paus minst lika värd, så släpp tyglarna lite och fortsätt ät en varierad kost.
Ok. Tack.
Syftet är det du nämner. Försöker bli ner avslappnad när det gäller båda delarna. Tack för bra svar
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 10:21   #1691
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Tänk mindre på det, men ta samtidigt inte det här som tillåtelse att grisa igång med skräp. Om syftet är att ta en liten vilovecka är en mental paus minst lika värd, så släpp tyglarna lite och fortsätt ät en varierad kost.
Förresten. Hur kan man minimera att tappa styrka eller kondition om man gör så här? Går det? Vill inte börja om från scratch o tappa massor där liksom. Är redan liten och klen så det räcker.
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 10:50   #1692
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
Förresten. Hur kan man minimera att tappa styrka eller kondition om man gör så här? Går det? Vill inte börja om från scratch o tappa massor där liksom. Är redan liten och klen så det räcker.
Om du håller dig dagligt aktiv och inte enbart sitter på arslet kommer kondis och styrka återgå en liten bit, men inte värre än att du plockar igen det efter ett pass.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 11:01   #1693
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Om du håller dig dagligt aktiv och inte enbart sitter på arslet kommer kondis och styrka återgå en liten bit, men inte värre än att du plockar igen det efter ett pass.
Ok. Tack igen.
Nej sitta på arslet bara funkar inte. Speciellt inte nu när jag tar/tagit en paus. Kryper liksom i kroppen så förutom dagliga promenader som blivit o blir grjar jag mer än jag brukar med saker o ting
Tack igen
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 14:00   #1694
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
Förresten. Hur kan man minimera att tappa styrka eller kondition om man gör så här? Går det? Vill inte börja om från scratch o tappa massor där liksom. Är redan liten och klen så det räcker.
Är du på motionärsnivå så är en vecka ingenting. Slappna av och ät som vanligt.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 14:08   #1695
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Är du på motionärsnivå så är en vecka ingenting. Slappna av och ät som vanligt.
Stämmer. Ingen elit Nivå.
Har inte haft nått uppehåll från träningen förut pga sjukdom eller i vintras då jag åkte på tråkig skit ( psykiskt ) och återupptog träningen i våras igen.
Pga av den händelsen så tränade jag under föra sommaren o en bit in på hösten enormt mycket för att komma ifrån den psykiska biten men det resulterade i att det plus den enorma träningen kom ikapp och jag var i princip helt utbränd. Tror det förfarande sitter kvar. Men vill nu få mer avslappnad förhållande till både träningen och kosten liksom. Så börjar med detta att ta det lungt en kort period och kommer troligen göra en lika dan grej framöver igen.
Knepigt iaf att få en bra balans tycker jag
😊
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)