Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-05, 23:04   #91
andnel
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 223
Ja, jag finner mitt liv meningsfullt. Så länge jag kan visa kärlek till mig själv och andra med Gud vid min sida så finns det inget som är mer meningsfullt. Kärleken och Gud, det ger livet mening.

Jag kan utveckla påståendet hur mycket som helst, men det får räcka som svar.

Det värsta för mig skulle vara att leva i en vardagsslentrian... det är ärligt talat min mardröm.
andnel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 23:04   #92
elys
Registered User
 
elyss avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 49
Livet blir meningslöst när man bara väntar på att bättre saker ska hända i framtiden. Jag gillar mitt liv och njuter av vardagen så jag tycker absolut mitt liv är meningsfullt. Dock går jag sista året på gymnasiet och härefter blir det antagligen bara tråkigare
Men det finns dagar som man kan se tillbaka på och känna fyfan va gött det är att leva. Hade en sån dag på sportlovet. Underbart väder, spenderade hela dagen i parken med vänner och allt satt perfekt. Testade lite nya grejer som jag aldrig trodde jag skulle våga för det kändes verkligen som "a perfect day to die". När backen sen stängt och vi satt o kollade när solen gick ner på andra sidan dalen tänkte jag verkligen att detta kommer nog bli en av dom dagar som jag kommer minnas. En dag då man verkligen levde det goda livet
__________________
Träningsjournalen: I'm a winner baby

Senast redigerad av elys den 2009-04-05 klockan 23:07.
elys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 23:26   #93
Bahir
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Bäcksunda
Inlägg: 270
Man kan betrakta sitt liv från ett "kosmiskt" perspektiv och inse att man inte är mer än fis i en stormvind, eller så kan man betrakta sitt liv med en själv i centrum, och göra det man tycker är kul. Jag väljer det senare alternativet. Jag tycker det är kul att se saker utvecklas, och utvecklas själv. Se nya delar av världen, utforska, lära mig nya saker osv. Hitta en balans mellan att ha kul för studen och bygga för att ha mer kul i framtiden.


Sen ett annat inlägg. För er som har "försökt" ta livet av sig men misslyckas, så får ni fundera på om ni verkligen ville ta livet av er själva egentligen. Vill man verkligen dö så får man det gjort. Piller och sprit är mer ett rop på hjälp än ett äkta sätt att ta livet av sig - vill man göra det så hoppar man från ett högt hus och landar på huvudet.
Bahir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 23:27   #94
Pejij
guaxickn
 
Pejijs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 1 704
Mitt liv är nog inte så meningsfullt... Än... Jobbar på det dock!
__________________
Journal
Pejij är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 23:29   #95
Pelle2
Registered User
 
Pelle2s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 657
Tror folk har för höga tankar om livet, det är bara å leva..
Pelle2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 23:35   #96
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela
 
Fatalists avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 8 279
Först när jag läste detta tänkte jag, shit, så många människor som jag tycker tänker så fel! Sen insåg jag, att det är de människornas ensak, jag är bara ansvarig för mitt eget välmående, precis som de människorna är ansvariga för sitt. Och inte lägga över sitt eget välmående på andra, lägga det i en tjej eller i ett mål eller materiell sak. Hear ye hear ye, sluta lida, börja leva.
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 23:39   #97
swiftin
Summer is the best!
 
swiftins avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Määäääh
Inlägg: 1 086
Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist Visa inlägg
Först när jag läste detta tänkte jag, shit, så många människor som jag tycker tänker så fel! Sen insåg jag, att det är de människornas ensak, jag är bara ansvarig för mitt eget välmående, precis som de människorna är ansvariga för sitt. Och inte lägga över sitt eget välmående på andra, lägga det i en tjej eller i ett mål eller materiell sak. Hear ye hear ye, sluta lida, börja leva.
& andra sidan kanske du vill delge ditt sätt att se på det hela om du tror andra människor själva kan finna mening genom det?

Edit: Meningen med mitt liv är något jag fortfarande funderar över och har fram till den femtonde april på mig att fundera på. Det är viktiga grejer det här. Jag har varit kristen i min uppväxt men mer och mer insett att organiserad religion i mångt och mycket skadar mer än det hjälper. Dock börjar jag ifrågasätta denna värld utan någon som helst annan kraft, och däri kan jag nog skapa mig en mening med mitt eget liv. (Flummish)
__________________
/SwifTy
swiftin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 23:46   #98
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela
 
Fatalists avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 8 279
Citat:
Ursprungligen postat av swiftin Visa inlägg
& andra sidan kanske du vill delge ditt sätt att se på det hela om du tror andra människor själva kan finna mening genom det?

Edit: Meningen med mitt liv är något jag fortfarande funderar över och har fram till den femtonde april på mig att fundera på. Det är viktiga grejer det här. Jag har varit kristen i min uppväxt men mer och mer insett att organiserad religion i mångt och mycket skadar mer än det hjälper. Dock börjar jag ifrågasätta denna värld utan någon som helst annan kraft, och däri kan jag nog skapa mig en mening med mitt eget liv. (Flummish)
Det tror jag är vad det handlar om, och det är klyschigt, men mycket klyschigt är även sant. Det är väl klyschigt för att det egentligen är så uppenbart sant, även om folk inte alls tar klyschorna på allvar: Att skapa en mening med sitt liv. Sen hur man gör det är väl skitsamma, så länge man inte dömmer andras sätt att skapa en mening, eller skadar andra med sin egen mening.
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 09:48   #99
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Intressant tråd som får en att tänka lite. Vet inte om det är bra eller dåligt men jag inbillar mig att det ibland i alla fall är bra att gå ut ur sig själv och se "the big picture" och inte bara leva i sin egen bubbla i nuet. Det finns många bra inlägg i denna tråd men Yes inlägg bet sig fast i min skalle. Just meningen med att vi kommer vara döda fan så mycket längre än vi lever är ju rätt talande.

En dag kommer allt vara slut och då finns det alltid saker som vi ångrar att vi inte gjort. Det behöver inte enbart handla om att man skall dö utan hela tiden i vårt liv finns det episoder som har en början, en gång och ett slut. Det gäller att identifiera dessa och berätta för sig själv vad man vill ha ut av dessa. Vissa av dem sträcker sig genom hela livet medan andra är över en betydligt kortare stund. Det finns mål som man vill ha avklarat inom det närmsta och andra mål som man vill kunna uppnå inom sin livstid. Att uppnå ett mål är enligt mig ett sätt att höja sitt välbefinnande och självkänsla. Det får även livet att ha en mening på individnivå.


Att mitt och era liv skulle ha någon större mening till Universums framfart är ju naivt men visst påverkar vi alla med vår blotta närvaro (Butterfly effect).

Däremot är vår påverkan på vårt eget liv samt människor i vår närhet oundviklig och genom att föra en meningsfull vardag och bidra så gott som man kan kommer man själv samt folk i ens närhet få en bättre tillvaro.

Jag är optimist och ser positvit på mig själv och min framtid. Jag har dock inte alltid varit i den sitsen utan bara för några år sedan var jeg mer negativ vilket på sätt och vis åt upp mig själv. Jag vägrade lyssna på beröm och hade alldeles för höga krav på mig själv. Detta + att uppskatta nuet gjorde att tiden gick och jag tänkte att "det blir bättre sen". Det är väl där problemet ligger. Det finns inget "sen". När du väl är där är "sen" nu och genom att alltid bara tänka framåt glömmer man bort att uppskatta nuet. Jag är säker på att om en framtida version av dig själv kunnat åka tillbaka i tiden och berätta vad du skall göra är det säkert små saker som du skall tänka på resans väg som kommer ge dig glädjen. Det är inte alltid de uppenbara sakerna som man i framtiden kommer tänka tillbaka på med nostalgisk blick. Ett exempel, för någon månad sedan hade min dotter en gnällig dag och var uppe och klängde hos mig när jag egentligen ville arbeta på i huset. Jag tänkte till att om några år vill hon allt annat än vara nära mig och jag borde istället uppskatta nuet istället för att känna stressen av att jag inte fick mitt arbete gjort. Denna isnikt gjorde att vi tots allt fick en mycket trevlig dag men framför allt gav det mig insikten att man ibland kan vända tråkiga saker till något positivt. Sedan är det ju upp till var och en att faktiskt försöka uppskatta även små positiva saker i livet.

Att uppskatta fint väder, en dag när du är frisk, ett gott skratt, en trevlig middag, en stund med dina barn eller whatever. Det är bra att ha saker och mål att se fram emot men om man inte trivs i vardagen med alla dess sysslor är det lätt att bara tiden springer förbi. En stor anledning att jag mår så bra som jag gör är att jag försöker glädjas åt vardagens bestyr, inte bara längta till helgen eller semestern.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 10:04   #100
useless
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist Visa inlägg
Först när jag läste detta tänkte jag, shit, så många människor som jag tycker tänker så fel! Sen insåg jag, att det är de människornas ensak, jag är bara ansvarig för mitt eget välmående, precis som de människorna är ansvariga för sitt. Och inte lägga över sitt eget välmående på andra, lägga det i en tjej eller i ett mål eller materiell sak. Hear ye hear ye, sluta lida, börja leva.
den jag älskar lägger sitt välmående i mina händer också , det kallas kärlek och jag ska få tillbaka mitt ex
useless är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 10:13   #101
Fat tony
Registered User
 
Fat tonys avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 507
haha det finns ingen mening med livet.... livets mening är det du ger den
__________________
I,m gona fuck you til you love me fagot // Mike Tyson
Fat tony är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 10:20   #102
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Sedan det här med åldersnoja som många verkar lida av, klart man inte vill bli gammal och sjuk men jag hörde om en man som var så jävla nöjd med livet, han sade att ahn aldrig mått bättre, han var på topp på alla sätt och vis och hade en enormt positiv syn på sin egen framtid. Denna man var 65 år och kände att han hade det bästa framför sig även om han levt ett bra liv. Nu kanske inte detta var sant men om man har inställningen är det fan så mycket enklare. Det som avgör hur lycklig eller välmående du är sitter till 9%% i ditt eget huvud. Genom att tänka på "rätt" sätt kommer du se utmaningar när andra ser omöjliga uppdrag. Du kommer se lärorika erfarenheter när andra ser totala misslyckande. Du försöker uppskatta vad du har och inte sörja vad du inte har.


Jävligt lätta att rada upp massa klyschor i ett inlägg och jag inser att det inte alltid är så enkelt men att sträva efter att se positvia saker i vardagen får om inte annat dig själv att må bättre.

Oavsett vad som sker kan man se på saken med olika ögon och din syn på händelser är det som till stor del avgör hur du ser på din egen livssituation.

Sedan en sak till, att sitta och tycka syd om sig själv leder aldrig någonvart. Är man missnöjd över någonting i sitt liv är det upp till en själv att förska få en förändring. Som sagt, man har ett liv och varför inte då försöka må så bra som möjligt?
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 10:29   #103
mjölk-dryck
Registered User
 
mjölk-drycks avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 133
Citat:
Ursprungligen postat av Biceps Visa inlägg
Meningen med livet ligger väl i att maximera sitt eget välmående, dvs må bra och göra saker man tycker är roligt. Räcker för mig.

Ser ingen mening i att fundera längre än så. Om man ständigt går runt och tänker på vad som ger en glädje så är ju risken att man inte blir så närvarande och då blir man blockerad från att uppleva det roliga. Släpp kontrollen och häng med på resan...
+11111111111111

Enligt mig har man gått för djupt i frågan om man letar efter något mer meningsfullt än att vara lycklig, sen om man uppnår lycka genom att hjälpa andra eller äta hundbajs är nog väldigt individuellt
Om jag inte längre hade sett någon mening med livet hade jag nog gjort alla de saker jag skulle vilja göra, men är för feg för, om du inte har något att förlora kan du ju ge dig in i något helhjärtat.
__________________
Beef me up, scotty!
mjölk-dryck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 11:04   #104
Moritz
Registered User
 
Moritzs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 6
Jag säger som min filosofilärare i gymnasiet sa.
Definiera livet.

Men annars coxie har jag ett tips till dig, börja spela go.
Det tror jag du skulle gilla, det är ett brädspel från japan. Det är så mycket mer
komplext än shack.( Dom har lyckats skapa en shackdator som vinner mot den starkaste spelaren, men kommer inte ens i närheten när det kommer till go. Go används också som ett mått på AI) Dom säger att det tar 15 år att nå högsta styrkan i det
om man spelar varje dag och är normalbegåvad.

Det kanske inte ger dig någon mening, men om du säger att du tycker att du tänker
för mycket, kanske du kan fokusera detta tänkande på något annat.
Jag postar lite länkar om du vill kika närmare på det.

http://www.playgo.to/interactive ( förklarar reglerna)
En annan användbar webbplats är: http://senseis.xmp.net/

Hoppas att jag kunde bidra med något
Moritz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 11:05   #105
maaherra
Registered User
 
maaherras avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Feldkirch
Inlägg: 330
Vad passar bättre än lite Oscar Wilde nu?

"Livet är för viktigt för att tas seriöst"
__________________
Kolozzeums bästa journal
maaherra är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)