Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-05, 19:05   #61
n1tro
MOARR! INC.
 
n1tros avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 757
!!
n1tro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 19:05   #62
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag tror att jag förstår vad du menar. Samtidigt tycker jag att man delvis definierar sig själv (dvs den man "är") genom det man faktiskt gör också. Håller dock med om att man är ute på farlig is om det bara handlar om att prestera. Det finns en annan sida av görandet som också är utvecklande. Den handlar nog mer om upplevelser, intryck och känslor än om resultat.
Precis. Leva i nuet utan att tänka så mycket. Njuta av vad som händer. Tillåta sig själv att inte göra något ("ha tråkigt"). Inte få panik av att inget händer. Försöker man hela tiden pressa sig eller situationen blir det ändå aldrig riktigt rätt, tror jag.

För att citera Cirkus Sol -- Haga:

Citat:
Tänk att få vandra i en sommarnattsaga
Med bara ben på kullersten i vackra Haga
Och titta på allt folk och bara va'
Hon och jag
(http://www.cirkussol.com/web-musik/Haga%2030%20s.mp3 och http://cirkussol.com/web-bilder/04.%...0och%20jag.pdf om någon är nyfiken)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 19:11   #63
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Knappast som att jag stannat upp och uppskattat det, snarare är det nya saker jag längtar till. Med erfarenheten av att det hittills bara inneburit att jag vill vidare igen så skrämmer det mig eftersom jag antagligen kommer känna på samma vis då.

När jag väl fått en examen t.ex. (vilket är ett mål). Då kommer jag inte känna att jag uppnått något, snarare lär jag få panik inför vad det blir härnäst. Låt säga att jag då får ett jobb, vips kommer jag känna en ny press inför att klara det och behålla det. Etablerar jag mig på arbetsmarknaden kommer antagligen nya framtidsplaner komma och så känns det som det kommer fortsätta. Känslan av att "bara jag kommer dit så blir det bra" är väl det som skrämmer eftersom den känslan bara kommer på nytt hela tiden.

Svårt att föklara.
Jag förstår precis. Been there, done that, got the t-shirt. Kort om ett exjobb har jag pluggat klart, ägnar stor del av fritiden åt samma saker som på jobbet och är bra på det jag gör. Men ändå känns det som att man alltid kan bli lite bättre, lite vassare.

Då letar man nya mål, som du säger, och tänker att när man bara uppnått det där speciella målet kommer allt bli så bra. Men det blir det ju naturligtvis inte.

När jag var yngre (dummare, mer naiv?) satte jag aldrig upp mål utan levde var dag som den var den bästa & sista. Men plötsligt började jag se fram emot saker och tappade grepp om nuet. Sedan dess har jag kämpat för att hinna ikapp vardagen. Det går, men det är något man hela tiden aktivt måste tänka på.

(och du, klart det kommer gå bra med studierna och får ett riktigt bra jobb!)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 19:12   #64
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Sedan gäller det också att inte låta sin önskan om att i en avlägsen framtid uppnå en stor sak få en att missa sådant som är bra på mikroskalan. Typ att även om man längtar efter att ha etablerat sig på marknaden som framgångsrik egen företagare fortfarande kunna längta efter nästa helgs cykeltävling.
Det gamla uttjatade "uppskatta de små sakerna i livet"? Det är ett bra talesätt. Man måste bara komma på ett sätt att kunna följa det, också.

Tips?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 19:15   #65
Osten80
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 367
Det finns nog få händelser i livet som är så jobbiga, som den när det man hade tagit för mening med livet blottar sig, och visar sig vara falskt och får världsbilden att rasa.
Osten80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 19:16   #66
Imni
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
...


+1 på den. Jag ryggar direkt när någon säger "men tänk inte så mycket". Jag kan köpa "problematisera inte så mycket" i vissa situationer, för det är jag ganska bra på att göra in absurdum, men att sluta tänka är aldrig ett alternativ för mig. Sen är det naturligtvis svårt om man handlar i en cirkel av "onda" och jobbiga tankar, och jag har inget bra svar på hur man tar sig ur en sådan.

//Kristin
Väldigt bra skrivet. Jag har hela tiden fått höra att jag "tänker för mycket". I vissa situationer kan jag hålla med om att det inte ger mer att tänka mycket men dem situationerna är mycket få. Min hjärna går på högvarv hela dagarna.
Imni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 19:41   #67
Cerberus
Adam e söt.
 
Cerberuss avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: På en bananbåt utanför Colombias kust
Inlägg: 6 178
har läst igenom en fjärdedel av The selfish gene(läst annat förstås också) och jag kan sannerligen konstatera att rent objektivt är ALLT liv helt meningslöst. Jag har dock valt att bygga massa muskler och ha skoj , men mitt liv är då fan inte meningsfullt rent objektivt! Ja bidrar inte till nåt i världen mer än att hjälpa lite vänner då å då.

Den boken har både gett mig insikt och samtidigt förstört min syn på livet och världen, överlevnad och fortplantering för att våra gener ska leva vidare, sen är vi(deras fordon som förbrukas) döda och inget minne av oss existerar längre antagligen.


Som sagt så försöker ja göra de bästa av saken
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 19:43   #68
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Man kan inte resonera sig fram till livets mening eftersom det är en emotionell fråga, inte en intellektuell. De flesta som upplever att "tillvaron är meningslös" gör det felet, alternativt handlar det rätt o slätt om en brist på t.ex. dopamin eller serotonin.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 19:49   #69
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
har läst igenom en fjärdedel av The selfish gene(läst annat förstås också) och jag kan sannerligen konstatera att rent objektivt är ALLT liv helt meningslöst. Jag har dock valt att bygga massa muskler och ha skoj , men mitt liv är då fan inte meningsfullt rent objektivt! Ja bidrar inte till nåt i världen mer än att hjälpa lite vänner då å då.

Den boken har både gett mig insikt och samtidigt förstört min syn på livet och världen, överlevnad och fortplantering för att våra gener ska leva vidare, sen är vi(deras fordon som förbrukas) döda och inget minne av oss existerar längre antagligen.


Som sagt så försöker ja göra de bästa av saken
Nja, frågan är felställd skulle jag vilja påstå. Mening är kontextuell, och kan bara appliceras på detta liv, typ: Meningen med att gå upp i morgon är för att tjäna pengar så jag kan leva i övermorgon.
Problemet kommer när man försöker hitta en objektiv mening, som du säger, som sträcker sig utöver detta livet, alltså någon slags universalmening i likhet med "vad är meningen med universum?" Frågan är felställd eftersom det inte finns någon kontext att sätta frågan i perspektiv till (kontexten vore i det fallet att medvetandet är evigt/lever vidare efter den fysiska döden, eller att det finns en plan för universum, d.v.s. en gud som styr o ställer eller nåt annat).
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 19:50   #70
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
Jag brukar inte resonera kring det alls - det går ju inte komma fram till något hållbart. Man får försöka leva så gott som möjligt (och allt vad det kan innebära...).
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 19:51   #71
Cerberus
Adam e söt.
 
Cerberuss avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: På en bananbåt utanför Colombias kust
Inlägg: 6 178
då e meningen med mitt liv att ha massa snygga tjejer o se freeeaky ut
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 19:55   #72
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av jesse Visa inlägg
Fast det handlar ju som sagt om den "onda cirkeln". Det krävs ju inte så lång tid för att komma fram till att det vi gör på jorden inte har någon betydelse i det stora hela (eller har det?) och sedan kommer man kanske inte så mycket längre i den riktningen. Då är det ju poänglöst att fortsätta tänka så mycket på just det. Då återstår att försöka fokusera på tankar som kan gagna ens tillvaro istället även om det kan vara nog så svårt.
För vissa kanske det är så enkelt: "Nu har jag funderat på det här ett slag och jag kommer inte fram till något. Nähe, då släpper jag det och går vidare med något annat." Jag fungerar inte så. Möjligen att jag kan släppa saker tillfälligt för att annat mer akut pockar på uppmärksamhet, men frågor som jag inte funnit någon lösning på ligger latent i bakhuvudet och återkommer alltid. Jag gillar att tänka.

Citat:
Ursprungligen postat av Imni Visa inlägg
Väldigt bra skrivet. Jag har hela tiden fått höra att jag "tänker för mycket". I vissa situationer kan jag hålla med om att det inte ger mer att tänka mycket men dem situationerna är mycket få. Min hjärna går på högvarv hela dagarna.
Det är ömsom en förbannelse och ömsom en välsignelse, skulle jag vilja säga . Bäst är att kunna dela tankar.

//Kristin
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 20:01   #73
Player
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 311
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Man kan inte resonera sig fram till livets mening eftersom det är en emotionell fråga, inte en intellektuell. De flesta som upplever att "tillvaron är meningslös" gör det felet, alternativt handlar det rätt o slätt om en brist på t.ex. dopamin eller serotonin.
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Nja, frågan är felställd skulle jag vilja påstå. Mening är kontextuell, och kan bara appliceras på detta liv, typ: Meningen med att gå upp i morgon är för att tjäna pengar så jag kan leva i övermorgon.
Problemet kommer när man försöker hitta en objektiv mening, som du säger, som sträcker sig utöver detta livet, alltså någon slags universalmening i likhet med "vad är meningen med universum?" Frågan är felställd eftersom det inte finns någon kontext att sätta frågan i perspektiv till (kontexten vore i det fallet att medvetandet är evigt/lever vidare efter den fysiska döden, eller att det finns en plan för universum, d.v.s. en gud som styr o ställer eller nåt annat).
Låter vettigt, och behövligt i trådens utformning.
+ 1, med andra ord.
Player är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 21:03   #74
jesse
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2002
Inlägg: 818
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
För vissa kanske det är så enkelt: "Nu har jag funderat på det här ett slag och jag kommer inte fram till något. Nähe, då släpper jag det och går vidare med något annat." Jag fungerar inte så. Möjligen att jag kan släppa saker tillfälligt för att annat mer akut pockar på uppmärksamhet, men frågor som jag inte funnit någon lösning på ligger latent i bakhuvudet och återkommer alltid. Jag gillar att tänka.

//Kristin
Jag skrev inte att det var enkelt, fast mår man inte bra av dessa tankar måste man ju försöka ändra tankesätt, det är ju ändå sättet att komma förbi det. Jag är själv en tänkare men det innnebär inte att jag är oförmögen att fokusera mina tankar på saker som inte är destruktiva.



I övrigt håller jag med Doctor Snuggles i det han skriver.
jesse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 21:11   #75
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Jag har lämnat den bästa tiden bakom mig

Jag vill vara 10 år igen, spela kula på skolgården, bli jagad av tjejer och palla äpplen av grannarna. Livet nu är bara ett ekorrhjul som trummar på och jag är störande medveten om det.

Längtar tillbaka nästan varje dag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)