Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2006-05-06, 02:02   #1
cardio
Registered User
 
cardios avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 100
Dietist

Jag funderar på att ubilda mig till dietist, eftersom jag är mycket intresserad av kost och näringslära.

Men jag vill helst inte jobba inom sjukvården...

Vad finns det för marknad för nyutbildade Dietister?
Finns här några dietister som kan berätta lite mer deras yrke och utbildningen i stort?
cardio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-06, 09:13   #2
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Jag läser på dietistprogrammet i Uppsala, visserligen bara termin 3 än så länge, men ändå.. Marknaden för nyutbildade dietister är i dagens läge inte direkt jättestor, däremot så verkar den expandera och då främst inom den privata sektorn. Tidigare har det främst funnits dietister inom primärvården, men nu kommer det alltfler tjänster inom friskvård och liknande. Många idrottsföreningar och liknande har egna dietister och även en del större företag har det i sina friskvårdssatsningar. Vissa jobbar på gym som kostrådgivare åt tränande och en del håller i föreläsningar. Det är även vanligt att dietister startar eget och då kan man ju välja inriktning lite mer själv, men det blirju tufft till en börja, precis som inom de flesta branscher. Det handlar fortfarande mycket om att sälja in sig själv och det man kan hos potentiella arbetsgivare, då många inte har den blekaste aning om vad en dietist kan och gör.

Kan även tillägga att dietetiken man läser är väldigt inriktad på just olika sjudomar och hur man lägger upp kosten för människor med t.ex. diabetes, njurproblem osv. Så vill man inte överhuvudtaget ägna sig åt den biten, kanske det är fel utbildning. När jag började programmet var jag helt inriktad på att jag absolut inte ville jobba inom vården, men ju mer vi läser desto mer tror jag att det skulle vara en otroligt bra erfarenhet. Kan man jobba med sjuka kan man även jobba med friska, tvärtom är mer tvesamt.
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-06, 09:47   #3
Lizard
Registered User
 
Lizards avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 643
För att stämma in i machine guns fina redovisning så är skillnaden den att dietister kan ratta ihop en meny om du har diagnos x. En nutritionist kan kan tala om vilka ämnen du behöver vid samma diagnos eller säga vad du har för diagnos när de ser dina ämnen. Det ger vid handen att en nutritionist arbetar tidigare i problematiken med och har en mer teoretisk verkan, en dietist arbetar senare och mer praktiskt tillämpat.
Det blir flytande skalor mellan läkare, nutritionist, sjukskötare och dietist.

Lizard
__________________
Facts are meaningless - they can be used to prove anything!
Homer Simpson
Lizard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-06, 11:32   #4
Cerberus
Adam e söt.
 
Cerberuss avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: På en bananbåt utanför Colombias kust
Inlägg: 6 178
har också funderingar på att börja studera inom området också...

nog mest för att få en utbildning inom nutrition eftersom marknaden inte är så stor för dietister/nutritionister..jag är mest bara grymt intresserad
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-06, 15:17   #5
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Ja, nutritionister har en mycket bredare teoretisk bakgrund vad gäller näringsämnen mm. De börjar hela utbildningen med 40 p kemi exempelvis.
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-06, 15:45   #6
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Vad är näringsfysiolog då?
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-06, 17:00   #7
Callister
Fetförbrännarn
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Sthlm
Inlägg: 2 268
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S
Vad är näringsfysiolog då?
En nutrionist med avlagd doktorexamen.
Näringsfysiolog = näringsforskare, enligt ams.
Callister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 10:38   #8
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Måste en person ha avlagt doktorsexamen för att kalla sig näringsfysiolog? Jag trodde inte det var en skyddad titel.
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 10:48   #9
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S
Vad är näringsfysiolog då?
Det riktiga namnet på det som många kallar nutritionist.

Edit: Jag har inte koll på vad vilka titlar som ska bli licensierade i framtiden, dietist är en av dem men det borde finnas en till inom näringslära för de som inte är dietister.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"

Senast redigerad av z_bumbi den 2006-05-07 klockan 10:50.
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 13:19   #10
pragmatist
Registered User
 
pragmatists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 3 024
Det finns en nutritionslinje på Stockholms universitet i samarbete med Karolinska institutet, 160p. Om du sedan ska doktorera krävs en forskarutbildning motsvarande ytterligare 160p, men det krävs nog knappast för att du ska få kalla dig näringsfysiolog. Enligt KI:s katalog är nutritionist och näringsfysiolog synonyma begrepp.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 13:22   #11
Cerberus
Adam e söt.
 
Cerberuss avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: På en bananbåt utanför Colombias kust
Inlägg: 6 178
Det är onekligen otroligt intressant att veta hur kropp, näring och träning påverkar kroppen
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 14:07   #12
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Det fanns tidigare en nordisk utbildning till klinisk näringsfysiolog, som man nog kan säga var ett mellanting mellan nutritionist och dietistutbildningen, men den finns inte längre. Möjligtvis kallar de sig för näringsfysiologer i norge.

Näringsfysiolog och nutritionist är vad jag vet inte en skyddad yrkestitel och därför får nog vem som helst kalla sig det om man kan eller tycker att man kan lite näringslära. Dietist eller nutritionist bör man nog inte kalla sig om man inte gått respektive program. Men numera blir man legitimerad dietist om man gått dietistprogrammet, det är dessutom en skyddad yrkestitel.

För att instämma i föregående, utbilda dig inte till dietist om du inte vill jobba i vården. Vill du forska, är det en bra början men det finns många vägar att gå. Om du vill ge kostråd till tränande och kompisar, jobba på gym och träningsanläggningar behöver du ingen unuversitetsutbildning, det vore slöseri med tid och pengar. Utbilda dig hellre till någon slags friskvårdare och gör en egen fördjupning i näringslära och skaffa ett diplom eller nått.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 20:10   #13
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
(Bump)

Hur ser arbetsmarknaden ut för Dietister/Nutritionister i dag och vilka karriärsmöjligheter finns? (Vill ej starta eget och söker en utbildning som är ett säkert kort.)

Senast redigerad av xan den 2019-10-22 klockan 20:12.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 20:23   #14
iCYAto
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 34
Blev Cardio någonsin dietist?
iCYAto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-25, 14:43   #15
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
(Bump)

Hur ser arbetsmarknaden ut för Dietister/Nutritionister i dag och vilka karriärsmöjligheter finns? (Vill ej starta eget och söker en utbildning som är ett säkert kort.)
Bättre än någonsin faktiskt (för dietister). Finns lediga jobb i stort sett över hela landet.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)