Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-07, 07:56   #1
Athlete
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 26
Höft som hoppar ur led? Eller vad?

Hej. Nu är det så att så länge som jag kan minnas så har jag haft vissa problem med min höft(led). Jag ska försöka förklara så gott jag kan..
Ibland kan det knäppa till i leden, som om höftkulan inte legat rätt mot höftskålen elr nåt(?), och av ren reflex så sparkar jag ut benet och sträcker ut hela kroppen pga smärtan som strålar ned längs hela benet (och även en liten bit upp på överkroppen). Förmodligen är det väl någon nerv som blir klämd? Smärtan försvinner dock lika snabbt som den kommit, men under sekunderna detta händer kan jag inte röra mig (för annars ligger smärtan kvar längre), ibland kan jag även känna av att det är nära att hända och kan (ibland) förhindra det genom att slappna av i höften och/eller sträcka ut benet.

Någon som vet vad det kan vara? Och kan man göra något åt det? (Träna?)
Athlete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 10:16   #2
nyrjoh
Registered User
 
nyrjohs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Jönköping, uppvuxen i Orsa.
Inlägg: 1 401
Det kan ju vara s k "snapping hip" du har råkat ut för den beror oftast på att det iliotibiala bandet hoppar över trochanter major. Det är då det knäpper, smäller till i höften. För att komma åt besvären så är det bra att stretcha tensor fascia latae och gluteér. Ofta har man även svagheter i höftabduktorer och utåtroterare. Bålstabiliteten är också något man bör titta på.
nyrjoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 11:00   #3
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av nyrjoh Visa inlägg
Det kan ju vara s k "snapping hip" du har råkat ut för den beror oftast på att det iliotibiala bandet hoppar över trochanter major. Det är då det knäpper, smäller till i höften. För att komma åt besvären så är det bra att stretcha tensor fascia latae och gluteér. Ofta har man även svagheter i höftabduktorer och utåtroterare. Bålstabiliteten är också något man bör titta på.
+1
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 18:44   #4
Athlete
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av nyrjoh Visa inlägg
Det kan ju vara s k "snapping hip" du har råkat ut för den beror oftast på att det iliotibiala bandet hoppar över trochanter major. Det är då det knäpper, smäller till i höften. För att komma åt besvären så är det bra att stretcha tensor fascia latae och gluteér. Ofta har man även svagheter i höftabduktorer och utåtroterare. Bålstabiliteten är också något man bör titta på.
Jag vet inte om jag förstod allt rätt, dessa latinska namn och termer är jag ganska dålig på. Men jag har bra rörlighet rent allmänt, även i höftled, och har bra styrka i utåtvridning (om det var det du menade?), eftersom jag dansat endel balett i mina dar. Är även stark i bål.. Kan man vara för rörlig och få dessa problem mån tro? Eller ostabilitet i styrka på något annat sätt?
Athlete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 19:34   #5
nyrjoh
Registered User
 
nyrjohs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Jönköping, uppvuxen i Orsa.
Inlägg: 1 401
Citat:
Ursprungligen postat av Athlete Visa inlägg
Jag vet inte om jag förstod allt rätt, dessa latinska namn och termer är jag ganska dålig på. Men jag har bra rörlighet rent allmänt, även i höftled, och har bra styrka i utåtvridning (om det var det du menade?), eftersom jag dansat endel balett i mina dar. Är även stark i bål.. Kan man vara för rörlig och få dessa problem mån tro? Eller ostabilitet i styrka på något annat sätt?
Ja du kan ju vara rörlig generellt men ändå ha ett kort iliotibialt band(ITB)/tensor fascia latae. Tensor fasciae latae heter den muskeln som övergår i det breda senstråket som kallas för det iliotibiala bandet. Bild på det här:http://www.mtchuizen.com/oefeningen/...s/itb-ana2.gif
Stretchas så här:http://www.easyvigour.net.nz/fitness/h_TFL_StrSt.htm
Prova den och se om du känner någon sidoskillnad. Ja du kan vara rörlig och få detta problem iaf. Det kan även vara gluteus maximus som är den struktur som ger upphov till knäppningen.
Om det är ITB som ger upphov till knäppningen så sker knäppet oftast när du belastar benet i böjt läge och sedan rätar upp kroppen/höften, ITB går då från framsidan av trochanter major till baksidan och då knäpper det till. Trochanter major hittar du här:http://www.sportnetdoc.dk/injury/pics/s149c.jpg
Markerad som C på bilden. Det är den hårda knölen du känner på utsidan av höften.
Intressant att du är dansare för det är faktiskt relativt vanligt med detta problem hos just balettdansare. Tjejer drabbas också oftare än killar. Mitt tips är att lägga krut på övningar som ökar stabiliteten i höften t ex enbens knäböjningar, enbenshöftlyft, marklyft osv. Jämför längden på muskulaturen i höfterna:Höftböjare, rectus femoris, gluteér, utåtroterare och ffa tensor fascia latae. Även kort vadmuskulatur och eventuell dålig fotstabilitet bör ses över. Lycka till!
nyrjoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 20:09   #6
Athlete
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av nyrjoh Visa inlägg
Ja du kan ju vara rörlig generellt men ändå ha ett kort iliotibialt band(ITB)/tensor fascia latae. Tensor fasciae latae heter den muskeln som övergår i det breda senstråket som kallas för det iliotibiala bandet. Bild på det här:http://www.mtchuizen.com/oefeningen/...s/itb-ana2.gif
Stretchas så här:http://www.easyvigour.net.nz/fitness/h_TFL_StrSt.htm
Prova den och se om du känner någon sidoskillnad. Ja du kan vara rörlig och få detta problem iaf. Det kan även vara gluteus maximus som är den struktur som ger upphov till knäppningen.
Om det är ITB som ger upphov till knäppningen så sker knäppet oftast när du belastar benet i böjt läge och sedan rätar upp kroppen/höften, ITB går då från framsidan av trochanter major till baksidan och då knäpper det till. Trochanter major hittar du här:http://www.sportnetdoc.dk/injury/pics/s149c.jpg
Markerad som C på bilden. Det är den hårda knölen du känner på utsidan av höften.
Intressant att du är dansare för det är faktiskt relativt vanligt med detta problem hos just balettdansare. Tjejer drabbas också oftare än killar. Mitt tips är att lägga krut på övningar som ökar stabiliteten i höften t ex enbens knäböjningar, enbenshöftlyft, marklyft osv. Jämför längden på muskulaturen i höfterna:Höftböjare, rectus femoris, gluteér, utåtroterare och ffa tensor fascia latae. Även kort vadmuskulatur och eventuell dålig fotstabilitet bör ses över. Lycka till!
Shit. Om jag stretchar rätt nu så har du alldeles rätt! Hade ingen aning.. Jag ska absolut kolla upp det där andra. Dålig fotstabilitet är mycket möjligt att jag har, vet även att ena mitt ben är lite längre än det andra, vilket en massör påpekat. Tack så mycket! Nu ska det stretchas.
Athlete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 20:15   #7
nyrjoh
Registered User
 
nyrjohs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Jönköping, uppvuxen i Orsa.
Inlägg: 1 401
Citat:
Ursprungligen postat av Athlete Visa inlägg
Shit. Om jag stretchar rätt nu så har du alldeles rätt! Hade ingen aning.. Jag ska absolut kolla upp det där andra. Dålig fotstabilitet är mycket möjligt att jag har, vet även att ena mitt ben är lite längre än det andra, vilket en massör påpekat. Tack så mycket! Nu ska det stretchas.
ok ofta så är det det långa benet som är det som ger symtomen, rätt? Varsågod! Kul att kunna vara till hjälp!
nyrjoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 20:21   #8
Strosaren
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 77
Jag har (har haft) samma problem med höger höft. Har blivit mycket bättre av att stretcha Hamstrings, Gluteus-gruppen och Tensor fasciae latae riktigt mycket. Har nästan försvunnit helt.
Strosaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 20:31   #9
Strosaren
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 77
Kan tillägga att sjukgymnast konstaterade att mina högra Rectus femoris är kortare/stramare än vänster i samband med ett helt annat problem, mitt knä. Så din analys verkar stämma riktigt bra på mig …
Strosaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 20:35   #10
Athlete
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Strosaren Visa inlägg
Kan tillägga att sjukgymnast konstaterade att mina högra Rectus femoris är kortare/stramare än vänster i samband med ett helt annat problem, mitt knä. Så din analys verkar stämma riktigt bra på mig …
Don't tell me.. vänster knä?
Athlete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 20:42   #11
Strosaren
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av Athlete Visa inlägg
Don't tell me.. vänster knä?
Nä, höger knä.

Alltså på samma sida som Rectus femoris är kort …
Strosaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 20:51   #12
Athlete
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Strosaren Visa inlägg
Nä, höger knä.

Alltså på samma sida som Rectus femoris är kort …
Doh!
Hmm.. Men är det större risk att få problem med vänster knä om man har dessa problem med höger höft? Det blir väl ändå en sorts felbelastning.. har nämligen rätt mycket problem med mitt vänstra knä.. nyrjoh?


Citat:
Ursprungligen postat av nyrjoh Visa inlägg
ok ofta så är det det långa benet som är det som ger symtomen, rätt? Varsågod! Kul att kunna vara till hjälp!
Oj, missade att du skrev. Men för att svara; Ja, det är rätt! Jag är för övrigt löjligt glad över att veta, nu kan man ju faktiskt göra något åt det!
Athlete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 08:53   #13
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av Strosaren Visa inlägg
Nä, höger knä.

Alltså på samma sida som Rectus femoris är kort …
Ja kort och stram rectus femoris kommer komprimera knäskålen mot brosket och ge broskskador.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-10, 16:52   #14
nyrjoh
Registered User
 
nyrjohs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Jönköping, uppvuxen i Orsa.
Inlägg: 1 401
Citat:
Ursprungligen postat av Athlete Visa inlägg
Doh!
Hmm.. Men är det större risk att få problem med vänster knä om man har dessa problem med höger höft? Det blir väl ändå en sorts felbelastning.. har nämligen rätt mycket problem med mitt vänstra knä.. nyrjoh?




Oj, missade att du skrev. Men för att svara; Ja, det är rätt! Jag är för övrigt löjligt glad över att veta, nu kan man ju faktiskt göra något åt det!
Ja det är ju alltid så att har man besvär i ena benet så kompenserar man med det andra. Men rehabilitera besvären i höften så kommer det att avlasta andra benet oxå.
nyrjoh är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)