Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-05-08, 17:31   #16
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av guest
Ok, åter till sjukgymnasten då. Diabetes har jag inte. Brorsan har, så kollar mina värden då och då "för skojs skull".
btw, inte lite skumt att klämma samma nerv på armarna? Eller är det för att musklerna växer som det trycker på?
Som jag skrev tidigare så är det inte alls säkert att inklämningen sitter på armen, men iochmed att innervationsområdet är armen är det också där det känns
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 00:00   #17
walegard
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 122
Har en konstig känsla i mina händer.. mest på handflata sidan och ut över fingrarna.. Det känns som att händerna precis vaknat ur från att de sovit, stickande känsla men absolut inte så att det gör ont.. Det sitter i nu och det kom när jag började spela ett spel på min ipod touch..Vad tror ni problemet är? Bara dålig blodcirkulation? Fast händerna är varma!

Brukar även ha kalla händer när jag är ute och går och rör på mig.. Tappar känseln i dem.
Men jag tränar regelbundet och äter o sover bra.

Hjälp O.o?
walegard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 00:08   #18
walegard
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 122
Mina händer domnar också bort väldigt lätt om jag ligger på min armbåge eller spelar ipod touch i sängen när jag ligger på ryggen..

lol jag vill inte dö?
walegard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 00:20   #19
walegard
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 122
buähhh. svara nån, jag blir orolig
walegard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 14:37   #20
strong
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 13
Låter lite som mitt problem...

på mig kan det komma från armbågen och under armhålan typ, då börjar det pirra i lillfingret och kanske till ringfingret

för några år sedan kollade jag upp det hos läkaren,men han sa att det INTE var karpal tunnelsyndrom, för då får man inte stickningar i lillfingret

får det här i olika perioder mer eller mindre, brukar bli värre om jag chattat eller skrivit mycket på datorn

fotfarande vet jag ej vad det är....
strong är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 14:48   #21
Mourten
Broilerfjårtisen
 
Mourtens avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Kalmar AK / Sthlm
Inlägg: 3 931
Bra tråd, har typ samma fråga, min vänstra hands lillfinger har domnat bort sen typ 6 veckor, känns ungefär som sovande men har i princip noll känsel. De känns lite efterblivet/förlamat också, är ute på sjön i 3 veckor till sen ska jag gå till läkare å kolla men är de någon som har en gissning?

Tack på förhand.
__________________
RAW Styrkelyft + snyggträning, mkt bilder å filmer
Mourten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 15:53   #22
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Mourten Visa inlägg
Bra tråd, har typ samma fråga, min vänstra hands lillfinger har domnat bort sen typ 6 veckor, känns ungefär som sovande men har i princip noll känsel. De känns lite efterblivet/förlamat också, är ute på sjön i 3 veckor till sen ska jag gå till läkare å kolla men är de någon som har en gissning?

Tack på förhand.
Du har antagligen fått det trångt i armbågen så att nerven delvis är klämd. Se till att sova med raka armar och inte ihopvikta och undvik att sitta med armbågarna mot bordet när du sitter framför datorn.
Lite tips på engelska: http://www.eatonhand.com/hw/hw007.htm
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 18:10   #23
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
I höstas somnade både händer och ben och fötter sådär på bara några sekunder, t.ex. om jag hade foten på andra benets knä. Eller när jag hoppade hopprep kunde hela armarna domna av. Skräddare eller sitta på huk så var det myrkrig i hela benen på rekorttid.

Ödem kan göra så att nerver komma i kläm, hade jag läst, så jag funderar på om det var det.

Nu händer det inte längre för mig, men jag vet inte heller varför det blev bättre. För då var det riktigt jobbigt.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-25, 08:59   #24
Icefire
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 1 025
Karpaltunnelsyndrom beror på att n. Medianus kommit i kläm. Symtomen kommer främst från de tre mellersta fingrarna. (Medianus försörjer tumme, pek- och långfinger samt halva ringfingret)

Är det, precis som walegard o strong beskriver, lillfinger (och ringfinger) som domnar är det n. Ulnaris som kan ha kommit i kläm. Den ligger ytligt vid insidan av armbågen och kröker sig ganska kraftigt just i det området. När man har armen böjd kan den lätt komma i kläm.
Försök ha armen så rak som möjligt, särskilt om man sitter vid datorn länge kan man öka avståndet till tangentbordet. På natten är det bra om man kan undvika att ligga på armen/ha den böjd.
__________________
RandomC är snygg.
Icefire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 19:49   #25
CrazyJoeDavola
Registered User
 
CrazyJoeDavolas avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 288
Bumpar denna tråd lite angående domningar.

Har nu fått rejäla domningar i vänster kroppshalva, främst hela vänsterben men även vänster bröst och lite i armen. Har ingen förminskad muskelstyrka eller motorik, men det känns grymt obehagligt som att det "somnat". Kännst nästan som om hela benet är blött. Har haft det i tre dagar nu och börjar bli nojig över att det är någon "stroke-light" eller liknande. Innan det hände så har hade jag tränat benen tungt tre ggr på en vecka, lite väl mycket kanske.
CrazyJoeDavola är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)