Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-22, 19:38   #1
Johan86
Registered User
 
Johan86s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 880
Ont i hälsenan

Var ute och joggade igår. Idag har jag lite ont i hälsenan. Mellan hälsenan och insidan smalben. Brukar det bero på att man är stel?
Johan86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-22, 22:09   #2
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86 Visa inlägg
Var ute och joggade igår. Idag har jag lite ont i hälsenan. Mellan hälsenan och insidan smalben. Brukar det bero på att man är stel?
Nja...Det kan finnas massor med orsaker. Hur ofta brukar du springa?
__________________
http://traningslara.se/blogg, en blogg om träningslära, prestation och skador
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-22, 22:28   #3
Johan86
Registered User
 
Johan86s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 880
Det brukar köra minst 2 vilodagar mellan passen. Så det blir ungefär 2 gånger i veckan. Jag skulle vilja köra med men fotlederna/benhinnorna säger ifrån. Dock endast en gång denna veckan.
Johan86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-22, 22:34   #4
Johan86
Registered User
 
Johan86s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 880
Jag glömde skriva att det gör som ondast när jag gör tåhävning.
Johan86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-22, 22:58   #5
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86 Visa inlägg
Det brukar köra minst 2 vilodagar mellan passen. Så det blir ungefär 2 gånger i veckan. Jag skulle vilja köra med men fotlederna/benhinnorna säger ifrån. Dock endast en gång denna veckan.
Att det gör ont kan som sagt ha många så orsaker. Både inre och yttre. Yttre är ofta "to much to soon" dvs en alltför snabb ökning av träningsmängd, intensitet, hårt underlag, osv osv. Inre faktorer kan vara tex vinkelfelställningar i fot, knä, ofullständig rehabiliterad muskelaktur efter tidigare skada. Alltså är det mycket man skulle fråga dig, tex; Har du kollat ditt löpsteg? Vad har du för skor? Har du god rörlighet i fotlederna? Hur långt springer du, Hur mycket väger du? hur snabbt och på vilket underlag? Är det mycket uppförs/nedförsbackar? Har du bra stabilitet i fotleden? Har du vrickat dig någon gång? Hur är det med styrkan/stabiliteten/rörligheten i höftleden/knäleden?
__________________
http://traningslara.se/blogg, en blogg om träningslära, prestation och skador
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-23, 12:47   #6
Johan86
Registered User
 
Johan86s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 880
Citat:
Ursprungligen postat av obesogen Visa inlägg
Att det gör ont kan som sagt ha många så orsaker. Både inre och yttre. Yttre är ofta "to much to soon" dvs en alltför snabb ökning av träningsmängd, intensitet, hårt underlag, osv osv. Inre faktorer kan vara tex vinkelfelställningar i fot, knä, ofullständig rehabiliterad muskelaktur efter tidigare skada. Alltså är det mycket man skulle fråga dig, tex; Har du kollat ditt löpsteg? Vad har du för skor? Har du god rörlighet i fotlederna? Hur långt springer du, Hur mycket väger du? hur snabbt och på vilket underlag? Är det mycket uppförs/nedförsbackar? Har du bra stabilitet i fotleden? Har du vrickat dig någon gång? Hur är det med styrkan/stabiliteten/rörligheten i höftleden/knäleden?
Jag har inte kollat mitt löpsteg. Brooks Alpha ca 1år gamla. Min förlighet i fotlederna är god. Springer mellan 5-7,5km. Väger 85kg. Relativt långsamt men ruscher i vissa pass. Det är spån/grus jag springer på. Många uppförs/nedförsbackar. Har övat upp stabiliteten sen i höstas då jag skadade ledbandet(på andra foten). Jag har vrickade fötterna då och då när jag var yngre. Den sista vet jag inte.

Eftersom jag vilade 4dagar sen förra joggingpasset så borde det inte vara "to much to soon".

Senast redigerad av Johan86 den 2007-12-23 klockan 12:48. Anledning: tillägg
Johan86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-23, 13:40   #7
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86 Visa inlägg
Jag har inte kollat mitt löpsteg. Brooks Alpha ca 1år gamla. Min förlighet i fotlederna är god. Springer mellan 5-7,5km. Väger 85kg. Relativt långsamt men ruscher i vissa pass. Det är spån/grus jag springer på. Många uppförs/nedförsbackar. Har övat upp stabiliteten sen i höstas då jag skadade ledbandet(på andra foten). Jag har vrickade fötterna då och då när jag var yngre. Den sista vet jag inte.

Eftersom jag vilade 4dagar sen förra joggingpasset så borde det inte vara "to much to soon".

Ok det kan vara en idé att kolla löpsteget. Springer du mycket du mycket på främre delen av foten? Detta kan göra att du får problem med benhinnorna. Pronerar du? Överpronation är en mycket vanlig orsak till smärttillstånd i achillessenan. Om foten sviktar inåt efter hälinsättningen, vinklas achillessenan vilket meför en stor belastning på de mediala fibrerna. Har du övat upp stabiliteten på båda fötterna? Kan även vara idé och kolla stabiliteten i höft/knä då det har en överförbarhet till fötterna och tvärtom. Löpning ställer faktiskt stora krav på utövaren. Man avverkar flera tusen steg under en runda och vid varje steg landar du med en kraft 4-6 ggr kroppsvikten.
__________________
http://traningslara.se/blogg, en blogg om träningslära, prestation och skador
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-23, 14:58   #8
Johan86
Registered User
 
Johan86s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 880
Jag springer med hela foten. Fast jag har hört att man ska springa med framfoten för att undvika fotbesvär. Jag har självklart övat upp balansen i bägge fötterna. Och jag tycker att fötterna vill vikas utåt när jag springer. Det händer emellanåt att dom gör det. Det blir ju ingen riktigt stukning då.

Stabilitet i höft/knä, menar du tex balansövningar då man står på ett ben osv? För då tycker jag att jag har en fullgod balans.
Johan86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-23, 21:45   #9
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86 Visa inlägg
Jag springer med hela foten. Fast jag har hört att man ska springa med framfoten för att undvika fotbesvär. Jag har självklart övat upp balansen i bägge fötterna. Och jag tycker att fötterna vill vikas utåt när jag springer. Det händer emellanåt att dom gör det. Det blir ju ingen riktigt stukning då.

Stabilitet i höft/knä, menar du tex balansövningar då man står på ett ben osv? För då tycker jag att jag har en fullgod balans.
Jag kan inte ge bättre svar än att du borde kolla upp det. Vi kommer nog inte längre än så här. Jag kan inte över internet veta hur du springer och alltså endast gå på din beskrivning, och enligt den verkar du inte ha något problem. Men uppenbarligen finns ändå ett problem. Det behöver ju inte vara så att (inte för att vara taskig på något sätt) din uppfattning av hur din funktion är stämmer med någon som jobbar med denna typ av problem te x sjukgymnast/naprapat.
__________________
http://traningslara.se/blogg, en blogg om träningslära, prestation och skador
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-25, 18:58   #10
Johan86
Registered User
 
Johan86s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 880
Tack så länge. Tror du att nya joggingskor kan vara ett bra första steg?
Johan86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 19:45   #11
Johan86
Registered User
 
Johan86s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 880
Stretchade vaderna/hälsenan ordenltigt. Jag har inte känt något där på flera dagar nu. Testade och sprang igår. Fast nu gör det ont i benhinnan i stället. Hoppas att det är träningsvärk.
Johan86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 11:06   #12
Mitched
Registered User
 
Mitcheds avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Lund
Inlägg: 74
Jag har tidigare haft stora problem med ena hälsenan, hade ont efter träning och var jävligt stel på morgonen.

Problemen försvann sedan jag köpte hälinlägg som dämpar "smällen" när man sätter foten i marken. Så det kan jag rekommendera starkt.
Mitched är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)