Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-03-15, 07:43   #1
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Hur kan man töja revbensmuskulaturen?

Detta handlar om koonsekvenserna av att dra omkull med cykeln, så det är väl inget riktigt "träningsskadeinlägg", men om det skall vara väldigt ortodoxt får väl någon flytta det till spam-allmänt ...
Hursomhelst har jag efter utförd cykelakrobatik ont på den sida jag s.a.s. "lade mig" på (vänster), främst vid djupandning (både typ "suckar" och "ansträngningsflås") och vissa rörelser (ryggresningar och bakåtböjningar av olika slag, när jag lägger mig alt tippar bakåt, sit ups etc.). Det känns "runtom" bröstkorgen, ganska "långt in" (inte ömt för tryck m.a.o.) ungefär i höjd med skulderbladets undersida. Jag antar att det är revbensmuskulturen eler någon liten ryggmuskel som fått sig en törn, och har ngåon idé om att det skulle kunna kännas bra att töja lite på den/dem. Frågan är bara hur man gör det? Tips, någon?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-15, 14:36   #2
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Fick liknande problem efter sjukdom då jag hostade utan uppehåll i 3 dagar.
Jag fick höra att det var bindväven som tagit stryk.
Det enda som jag kom på är att ligga på rygg, andas in djupt, tryck ut lungorna/revbenen och svanka tills du känner att det drar ordentligt. För mig så gjorde det überförjävligt ont, men det släppte efterhand och blev bättre.
Annars så kan du försöka med varmvattenflaska o dyl, det kan du också använda innan du försöker stretcha.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-15, 15:07   #3
Semiramis
Formidabel
 
Semiramiss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 5 671
Kan vara värt att gå till en naprapat också som kan jobba med revbenen. Inte jordens skönaste men efteråt känns det underbart.
__________________
People need to be reminded more often than they need to be instructed.
Samuel Johnson
Semiramis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-16, 10:38   #4
Johnny
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 121
Kan också rekommendera någon terapeut, det du beskriver kan vara en låsning i en revbensled, t ex, säkert muskler som behöver få sig en omgång.
Johnny är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)