Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-18, 21:32   #31
Kamp
Registered User
 
Kamps avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 220
Citat:
Ursprungligen postat av Konradsson Visa inlägg
+1

Jag säger inte att Klein har fel, men han har en närmast religiös övertygelse att mjölkprodukter är nyttiga.
Desto råare - desto nyttigare
Kamp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 21:59   #32
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Går det att få tag på proteinpulver gjort av opastöriserad mjölk?
Allt proteinpulver är baserat på pastöriserad mjölk så vitt jag vet och pulver i sig självt är en kraftigt processad och raffinerad produkt som inte går att jämföra med opastöriserad mjölk.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 22:00   #33
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Jag skulle inte lyssna på klein gällande nutrition överhuvudtaget, åtminstone inte om du vill ha korrekt fakta och inte vriden information.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 22:07   #34
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Lyssna inte på Klein därför att because.

Det enda som intresserar mig är fakta. Opastöriserad mjölk ger inte mig acne och jag dricker litervis varje dag. Jag har extrem benägenhet att få acne och tål varken socker, proteinpulver, eller pastöriserad mjölk i några större mängder.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 22:09   #35
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Jag skulle inte lyssna på klein gällande nutrition överhuvudtaget, åtminstone inte om du vill ha korrekt fakta och inte vriden information.
Är du verkligen rätt person att försöka få det att handla om personen och inte informationen som delges?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 22:13   #36
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Är du verkligen rätt person att försöka få det att handla om personen och inte informationen som delges?
Jag tror han syftar på den genomgående kvalitén av informationen som delges ^^
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 22:16   #37
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jag tror han syftar på den genomgående kvalitén av informationen som delges ^^
Informationen är tydligen av väldigt hög kvalitet eftersom ingen här utmanar den utan går direkt på ad hominem.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 22:33   #38
Konradsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Informationen är tydligen av väldigt hög kvalitet eftersom ingen här utmanar den utan går direkt på ad hominem.
Jag hittade inga studier som undersöker opastöriserad mjölk på akne, så det påståendet verkar vara helt anekdotiskt.

Angående prostatacancer borde opastöriserad mjölk rimligtvis vara värre, eftersom de skadliga miDNA-sekvenserna delvis förstörs vid upphettning (studien som blåvitt länkade). Jag hittade även detta:
Citat:
The men in our study predominantly consumed whole, unpasteurized cow’s milk, particularly in rural areas in the early 20th century.
...
In summary, our data show that residency in rural areas and corresponding high milk intake in early life is associated with increased risk of advanced prostate cancer.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3249408/

Angående sambandet mellan mjölk och hjärnvolym har du rätt (positiv korrelation). Hur det påverkar IQ eller inkomst vet jag inte, och det är nog nästintill omöjligt att isolera en enskild faktor i sådana fenotyper.
Konradsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-18, 22:57   #39
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Informationen är tydligen av väldigt hög kvalitet eftersom ingen här utmanar den utan går direkt på ad hominem.
Jag har länkat en studie som pekar på motsatsen till det du påstår. Du slänger ur dig saker utan att backa upp det. Det är inte ad hominem att kräva källor på det du påstår, det är allmänt vett.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 03:49   #40
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jag har länkat en studie som pekar på motsatsen till det du påstår. Du slänger ur dig saker utan att backa upp det. Det är inte ad hominem att kräva källor på det du påstår, det är allmänt vett.
Du kan ju börja med att bemöta en ståndpunkt jag faktiskt har istället för att bygga halmgubbar. Jag har ingenstans påstått att mjölk inte skulle ha miRNAs i sig. Vad det handlar om är huruvida miRNAs i komjölk främjar acne eller ej och eftersom opastöriserad mjölk inte främjar acne och har mer intakt miRNA i sig än pastöriserad mjölk så förefaller hypotesen vara felaktig eller i bästa fall begränsad till det kompromissade näringspaketet som utgörs av pastöriserad mjölk.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 04:04   #41
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Konradsson Visa inlägg
Jag hittade inga studier som undersöker opastöriserad mjölk på akne, så det påståendet verkar vara helt anekdotiskt.
Det är inte anekdotiskt. Det är en opublicerad vetenskaplig studie. Den enda som finns att tillgå vad det verkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Konradsson Visa inlägg
Angående prostatacancer borde opastöriserad mjölk rimligtvis vara värre, eftersom de skadliga miDNA-sekvenserna delvis förstörs vid upphettning (studien som blåvitt länkade). Jag hittade även detta:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3249408/
Intressant. Ska kolla upp det noggrannare när tid infinner sig. Det finns säkerligen en poäng i att äta fermenterade mejeriprodukter framför färska med utgångspunkt i att kalcium och fosfor skulle vara bovar i cancer-dramat.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 07:44   #42
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Du kan ju börja med att bemöta en ståndpunkt jag faktiskt har istället för att bygga halmgubbar.
Vad pratar du om? Kom med stöd för följande påstående:

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Opastöriserad mjölk ger ingen acne och antagligen ingen prostatacancer heller så där faller hela resonemanget.
Att hänvisa till en opublicerad studie som ingen annan har sett eller kan se är inte ett giltigt argument.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 08:30   #43
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Lyssna inte på Klein därför att because.

Det enda som intresserar mig är fakta. Opastöriserad mjölk ger inte mig acne och jag dricker litervis varje dag. Jag har extrem benägenhet att få acne och tål varken socker, proteinpulver, eller pastöriserad mjölk i några större mängder.
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Är du verkligen rätt person att försöka få det att handla om personen och inte informationen som delges?
Det enda som intresserar dig är den fakta som överenstämmer med dina på förhand dragna teorier. Det är ingen större idé att diskutera med dig eftersom du liksom andra fanatiker inte låter sin bild rubbas. Detta har återkommit i tråd efter tråd efter tråd i åratal.

Det enda jag vill få fram med mina inlägg är att det förhoppningsvis kan bidra till att färre personer och då framförallt nybörjare/oinsatta går på ditt bs.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 10:21   #44
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Vad pratar du om?
Du ljög när du hävdade att du postat en studie som motbevisar min position. Tröttsamt och töntigt beteende av dig.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 10:24   #45
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Det enda som intresserar dig är den fakta som överenstämmer med dina på förhand dragna teorier. Det är ingen större idé att diskutera med dig eftersom du liksom andra fanatiker inte låter sin bild rubbas. Detta har återkommit i tråd efter tråd efter tråd i åratal.

Det enda jag vill få fram med mina inlägg är att det förhoppningsvis kan bidra till att färre personer och då framförallt nybörjare/oinsatta går på ditt bs.
Så ditt bevis för att jag snackar skit är ett inlägg helt befriat från argument.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)