Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-14, 09:47   #1
Nication
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 6
Varva hög/låg kaloridagar, negativt för tillväxt?

Jag tycker om att äta, mycket och stora måltider, men skulle jag äta så mycket jag vill skulle jag bli fet.

Har senaste veckan testat äta ~50% av mitt dagsbehov ena dagen och 150% dagen efter. Vilket innebär ca 2.000 respektive 6000 kcal.

På lågdagen består dagen av eaa, Vassle, kvarg för ca 500kcal, och på kvällen 1 mål på ca 1500kcal, kött och grönsaker.

På högdagen, typ samma under dagen som ovan, men 1 mål på kvällen med ca 5.500kcal, kött med pasta, ris, potatis, bröd, havregryn osv.

Frågan är, finns det något negativt för muskeltillväxten med detta? Att man ligger lågt och högt varannan dag?
Nication är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 09:53   #2
Laksen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 531
Kan du ge ett exempel på ett mål på 5500kcal? Hur länge tar det att äta? Varför tar du kalorier från vassle och eaa? Om jag bara hade 2000kcal att äta på en hel dag hade jag nog ätit så mättande mat som möjligt.
Laksen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 10:13   #3
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Jag gör alltid så, de dagar jag tränar äter jag betydligt mer, vilodagar mindre, sedan har jag olika perioder jag varierar mellan på 5-10 dagar där jag kör mini bulk eller mini deff/balans. Har gjort så i ca 10 år. Håller mig alltid i bra form men aldrig seg eller energibrist.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 10:34   #4
Nication
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Laksen Visa inlägg
Kan du ge ett exempel på ett mål på 5500kcal? Hur länge tar det att äta? Varför tar du kalorier från vassle och eaa? Om jag bara hade 2000kcal att äta på en hel dag hade jag nog ätit så mättande mat som möjligt.
Tja, igår: 500g nötfärs med 500g nudlar. 500g havregryn blandat med 80g vassle rullat till chokladbollar. 200g bröd med skinka. Tar väl 30-45min.

Varför Vassle och eaa är för att ligga högt i protein och för att dela upp 2000 i flera måltider bara gör mig hungrigare.
Nication är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 10:37   #5
Nication
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Jag gör alltid så, de dagar jag tränar äter jag betydligt mer, vilodagar mindre, sedan har jag olika perioder jag varierar mellan på 5-10 dagar där jag kör mini bulk eller mini deff/balans. Har gjort så i ca 10 år. Håller mig alltid i bra form men aldrig seg eller energibrist.
Intressant! Jag brukar göra liknande fram emot en helg eller event där jag vet att jag kommer konsumera mer kalorier än vanligt. Ligga lågt 1-2 dagar innan och kompensera dem dagarna.
Nication är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 11:00   #6
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Personligen tror jag att det kan underlätta tillväxt om det är anpassning av muskelmassa och styrka som syftas.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 11:10   #7
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Jag gör liknande själv. Har ett snitt per vecka jag siktar på och om jag ligger "back" 1500-2000 på säg fredag äter jag igen det den dagen. Så brukar kunna äta mindre med flit några dagar så jag kan äta mer en annan dag. Sparar kalorierna, så att säga.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 11:20   #8
skattefusk
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 213
Citat:
Ursprungligen postat av Nication Visa inlägg
Tja, igår: 500g nötfärs med 500g nudlar. 500g havregryn blandat med 80g vassle rullat till chokladbollar. 200g bröd med skinka. Tar väl 30-45min.

Varför Vassle och eaa är för att ligga högt i protein och för att dela upp 2000 i flera måltider bara gör mig hungrigare.
Skulle vilja se en video när du trycker i dig ett kg mat och ett halvkilo negerbollar till det samt allt ditt bröd du äter på en halvtimme

Senast redigerad av skattefusk den 2017-08-14 klockan 11:21.
skattefusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 12:36   #9
Nication
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av skattefusk Visa inlägg
Skulle vilja se en video när du trycker i dig ett kg mat och ett halvkilo negerbollar till det samt allt ditt bröd du äter på en halvtimme
Hehe, finns många youtube kanaler av just den karaktären. Min favorit är "ErikTheElectric"

Aldrig tagit tiden dock, 30 min är kanske I underkant, brukar hoppa runt på Youtube eller kolla serie under tiden bara.
Nication är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 12:39   #10
Nication
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Personligen tror jag att det kan underlätta tillväxt om det är anpassning av muskelmassa och styrka som syftas.
Lust att utveckla? Jag förstår att eftersom kroppen inte går efter vår 24h klocka och kalorier bara är ett mått på energi, borde det inte ha någon negativ effekt förutsatt att man får i sig protein och klarar av prestera på gymmet, vilket jag gör.
Men vad kan det positiva vara?
Nication är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 12:47   #11
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Att variera sig en del ser jag inte som något problem men att variera sig så mycket tror jag inte är varken effektivt för träningen eller hälsosamt. Skriver jag det som att någon håller igen på "extremt nyttig mat" för att kunna hetsäta utan att komma över sitt i förväg bestämda kaloriintag så blir det kanske lite tydligare...
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-15, 09:25   #12
0rre
Registered User
 
0rres avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 185
Jag har svårt att äta mycket kalorier under veckodagarna på grund av arbetet. Jag orkar helt enkelt inte bry mig om mat då. På helgerna äter jag så mycket jag orkar.

Jag ligger nog på ett kaloriunderskott mellan måndag-torsdag (500-1500kcal). Sedan äter jag på ett kaloriöverskott fredag-söndag (500-3000kcal).
__________________
Inget jag säger är sanning. Lyssna inte på mig.
0rre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-15, 09:55   #13
Nication
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av 0rre Visa inlägg
Jag har svårt att äta mycket kalorier under veckodagarna på grund av arbetet. Jag orkar helt enkelt inte bry mig om mat då. På helgerna äter jag så mycket jag orkar.

Jag ligger nog på ett kaloriunderskott mellan måndag-torsdag (500-1500kcal). Sedan äter jag på ett kaloriöverskott fredag-söndag (500-3000kcal).
Och hur funkar det med träning osv?
Nication är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-15, 21:49   #14
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av 0rre Visa inlägg
Jag har svårt att äta mycket kalorier under veckodagarna på grund av arbetet. Jag orkar helt enkelt inte bry mig om mat då. På helgerna äter jag så mycket jag orkar.

Jag ligger nog på ett kaloriunderskott mellan måndag-torsdag (500-1500kcal). Sedan äter jag på ett kaloriöverskott fredag-söndag (500-3000kcal).
Citat:
Ursprungligen postat av Nication Visa inlägg
Och hur funkar det med träning osv?
Ligger nog på en liknande ekvation, och prestationsmässigt funkar det helt ok. Ett större energiintag efter träning känns bra, gärna med fokus på protein och kolhydrater.

Problemet ligger snarare i att hungern kan vara kraftig framåt kvällen, då man gått utan mat i cirka 6-7h, och där senaste intaget var ett mellanmål.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-15, 22:07   #15
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Personligen tror jag att det kan underlätta tillväxt om det är anpassning av muskelmassa och styrka som syftas.
På vilket sätt?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)