Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-07-18, 21:25   #631
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Överkropp med marklyft

Hej alla glada amatörer! Och kanske nån världsmästare...
Kände mig lite trycklös i överkroppen efter jobbet så funderade på att dra lite extra mark istället i början av passet och köra överkroppen lättare. Såhär efteråt var det en dålig idé. Marken gick dåligt men däremot överkroppen kändes piggare. Så det var sista och sjunde gången jag gick på känslan inför passet. I övrigt var det lugnt på gymmet idag men rätt boys på plats gav rätt stämning.


Smalmark (ss1)

40, 60, 80 kg värmning
100 kg 1
110 kg 1
120 kg 2x1
100 kg 4x4

Ville mest testa att få in ett till markpass lite kortare tid efter det förra. Kände mig dock sliten så backade ganska tidigt.


Armhävningar (ss1)

+00 kg 6
+05 kg 6
+10 kg 6
+15 kg 2x6
+10 kg 10
+05 kg 12

Lyckades fippla upp mina viktplattor själv på ryggen.


Stångrodd med ryckfattning (ss2)

40 kg 2x8
60 kg 2x6

På huk i djupaste böjposition. Endast draculaturen rör sig. Rätt tungt med 60 kg. På 70 hade jag nog behövt jobba mer dynamiskt med hela kroppen.


Sned hantelbänk (ss2)

16 kg anpassning
20 kg 3x12


Facepulls (ss3)

30 kg anpassning
40 kg 3x15 (långsamt med stopp)


Kabelcurl med rakt handtag (ss3)

20, 30 kg anpassning
40 kg 2x15 (trefjärdedels-ROM, övre 3/4)
20 kg 20


Sittande inåt-och-snett-nedåt-press i maskin ("Wide Chest Press", vikt per sida)

15, 30, 40 kg anpassning
50 kg 6 (PB! +5 kg)
60 kg 6 (PB! +10 kg)
50 kg 8
40 kg 15

Wow! Kände mig ruggigt stark i den här maskinen helt plötsligt. Sista övningen. Antagligen för att mina pectoralis major inte hade hunnit bli så utmattade innan jag satte mig här. Fan, 60 kg på en sida är jag nöjd med.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-20, 15:57   #632
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Kroppsmått (omkrets):

Från topp till tå i centimeter. Midjan togs strax under naveln spänd. I övrigt gäller flexad och opumpad, samt höger sida av kroppen där två mått är möjliga. Är 177 cm lång.

Tidsperiod: maj 16 - sep 16 - dec 16 - jan 17 - apr 17 - jul 17
Viktförändring i kilo: 93-99-91-89-90-87

Axlar: 133-138-135-135-133-131
Bringa/Bröst: 114-120-118-117-114-111

Överarmar: 39,0-41,0-39,0-38,5-38,5-38,0
Underarmar: 32,0-32,5-32,0-32,0-33,0-31,0

Midja: xxx-xxx-xxx-xxx-97-95
Stuss/Röv: 108-109-106-103-102-103

Lår: 69,0-69,5-67,0-67,0-66,0-66
Vader: 41,5-42,0-41,5-41,0-40,0-40
5-6 veckor in i deffen är det dags för lite kroppsmätning igen. Jag är fortfarande fet kan jag lugnt konstatera. Säkert uppåt 20 % fetthalt.

Verkar mest vara överkroppen som försvinner än så länge. Midjan och framför allt röven händer det inte mycket med. Nästa mätning blir post-deff. Bara hoppas på en trevligare syn i spegeln då.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-20, 21:00   #633
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Underkropp med extra cardio

Plan: Testa lite mer highbar som jag verkar ha fått till nu. Hålla nere volymen efter gårdagens vilodag då jag kände mig hängig. Kanske nåt mer.

Blev ett helt okej pass. Böjen kändes rolig.


Knäböj (highbar med paus)

40, 60, 80 kg värmning
100 kg 3
110 kg 2
120 kg 2x2 @ 8,5 (1-2 sek paus i botten)
70 kg 2x8 (teknik)

Egentligen ligger stången mitt emellan high och low. Och där ligger den förvånansvärt skönt. Tekniken blir dock som highbar och jag kommer kalla det för highbar. Jag sitter bak i botten sådär som man ska göra. Tekniken kändes riktigt skön dessutom. Kommer ner snabbt och fint och djupt. Ska bli roligt att få köra såhär nu ett tag.


Crunchmaskin

25, 40 kg anpassning
50 kg 8
60 kg 6 (hela magasinet)
50 kg 10
40 kg 2x10


Crosstrainer (högintensivt)

3 min anpassning.
3 intervaller på absolut maxintensitet på 10-15 sek vardera på motstånd 23-25 av 25 med tre min vila emellan. Vila på motstånd 12.
Maximal effektutveckling blev 872 watt. Ska se om jag kan komma upp i 1000 W nån gång.
3 min avrundning på motstånd 12 av 25 där jag körde med benen "90 grader" konstant, vilket gav sinnes smärta. Stimulerar kapillärerna vettu!
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2017-07-20 klockan 21:05.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-20, 21:12   #634
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Kollade upp effektutveckling lite:

Citat:
In lab experiments an average "in-shape" cyclist can produce about 3 watts/kg for more than an hour (e.g., around 200 watts for a 70 kg (154 lb) rider), with top amateurs producing 5 watts/kg and elite athletes achieving 6 watts/kg for similar lengths of time. Elite track sprint cyclists are able to attain an instantaneous maximum output of around 2,000 watts, or in excess of 25 watts/kg; elite road cyclists may produce 1,600 to 1,700 watts as an instantaneous maximum in their burst to the finish line at the end of a five-hour-long road race.
https://en.wikipedia.org/wiki/Human-powered_transport

2000 W för en spurtande elitvelodromcyklist alltså. Ja, då krävs det nog velodromlår också. 1000 W är mitt mål på crosstrainern.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-21, 07:24   #635
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Kollade upp effektutveckling lite:



https://en.wikipedia.org/wiki/Human-powered_transport

2000 W för en spurtande elitvelodromcyklist alltså. Ja, då krävs det nog velodromlår också. 1000 W är mitt mål på crosstrainern.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-21, 16:05   #636
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Som sagt!
Och som svar på frågan: en Robert nere i källaren istället för solceller på taket vore ju inte helt bortkastat faktiskt.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-21, 18:53   #637
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Som sagt!
Och som svar på frågan: en Robert nere i källaren istället för solceller på taket vore ju inte helt bortkastat faktiskt.
En Robert i källaren kanske inte går runt dock, gissar på att bränslet blir dyrt för att hålla igång motorn så att säga
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-22, 19:17   #638
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Överkropp med extra cardio

Ingen direkt plan. Fokus på axlar och triceps. Lättare för biceps. Nån dragövning. Avsluta med lite cardio idag och eventuellt ta ledigt imorgon istället.

Kände mig seg i början men lyckades aktivera styrkan och kände mig hyfsad. Ett helt okej pass.


Sittande skruvpress (ss1, ss2)

12, 14, 16, 18, 20 kg värmning
22 kg 6
24 kg 6
26 kg 6 (assisterat)
28 kg 6 (assisterat)
24 kg 6 (hela vägen ner)
Dropset: 20-16-12 kg 6 reps per vikt (hela vägen ner)

Valde att höja långsamt idag. Behövde det. Vände i hakhöjd ungefär och gick bara hela vägen ner på backoffen.


Stående french bakom huvudet med EZ (ss1)

10, 15, 17,5 kg anpassning
20 kg 3x10


Hammercurl (ss2)

14 kg anpassning
16 kg 3x10


Latsdrag, breda med överhandsgrepp

40, 60 kg anpassning
75 kg 6 (cheat)
90 kg 4 (mycket cheat)
Chins på 87 kg kv. 1x5
75 kg 6 (cheat)
55 kg 2x8

Testade ett set chins. Usel teknik. Kan konstatera att jag skarpt ogillar biomekaniken i att hålla brett med överhandsgrepp. Får svårt att dra mig upp och armbågarna tvingas inåt. Måste lära mig rätt gungrörelse.


Framåtlutande french i hiss (ss3)

30, 40 kg anpassning
45 kg 3x8


Stående hantellyft åt sidan (ss3)

5 kg anpassning
8 kg 3x12


Armhävningar

10, 10, 7, 7, 4, 4

Kort setvila. Aningen bredare grepp än normalt.


Crosstrainer - 15 min

3 min anpassning.
10 medel- till högintensiva intervaller på vardera 30 sek på motstånd 15 av 25 varje minut på minuten. Vila på motstånd 11.
3 min nedvarvning.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2017-07-22 klockan 19:20.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-22, 19:35   #639
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Tänkte köra lite refeed igår för övrigt. Botaniserade i affären men kände mig aldrig särskilt sugen på nåt. Jag verkar bli tvärtom när jag deffar, har svårt att frestas. Tillslut valde jag dock av nån outgrundlig anledning en klump blodpudding att försöka lyxa till det med. Kommer hem och ställer mig vid spisen och känner bara att: "Va fan? Dra ner en massa disk för det här? Börja kladda med stekfett? Jag? Palla!". Så jag gjorde det enkelt för mig. Klämde ur blodklumpen och tuggade i mig den rå, sköljde ner skiten med lite mjölk och - "Voila!" - mättnadskänsla accomplished. Case closed.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2017-07-22 klockan 19:36.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-22, 20:29   #640
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Tänkte köra lite refeed igår för övrigt. Botaniserade i affären men kände mig aldrig särskilt sugen på nåt. Jag verkar bli tvärtom när jag deffar, har svårt att frestas. Tillslut valde jag dock av nån outgrundlig anledning en klump blodpudding att försöka lyxa till det med. Kommer hem och ställer mig vid spisen och känner bara att: "Va fan? Dra ner en massa disk för det här? Börja kladda med stekfett? Jag? Palla!". Så jag gjorde det enkelt för mig. Klämde ur blodklumpen och tuggade i mig den rå, sköljde ner skiten med lite mjölk och - "Voila!" - mättnadskänsla accomplished. Case closed.
Vad i helvete
Blodpudding gick ju knappt att gå ner även om det utspäddes med 7 delar lingonsylt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-22, 21:44   #641
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Vad i helvete
Blodpudding gick ju knappt att gå ner även om det utspäddes med 7 delar lingonsylt
Nog för att jag kan äta blodpudding och rent av tycka om det. Men det är normalt ingen favoriträtt här heller. Blev märkligt sugen igår bara. Inte ätit det på ett par år. Får erkänna att jag ångrar att jag inte lagade till den. Höjden av slöhet verkligen. Men det är ju så fruktansvärt tråkigt att laga mat. Bland det värsta jag vet. Varenda moment ger mig ångest.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2017-07-22 klockan 21:45.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-23, 08:03   #642
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Blodpudding är typiskt cravinglivsmedel under deff! Blodpudding, kaviar, leverpastej, korv för mig. Princesstårta av sötsaker. Saker jag har svårt att inkludera i min kost i övrigt.
Fick värsta cravingen efter sådana köpe-pommes frites, frysta, som man värmer i ugnen. Var gott de första tuggorna sen tröttnade jag.

Du kan tillaga blodpuddingen i ugnen: Plåt med bakplåtspapper, skiva puddingen och kör ~10 min (beroende hur tjocka skivor) på maxvärme i ugnen.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-23, 08:35   #643
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Nog för att jag kan äta blodpudding och rent av tycka om det. Men det är normalt ingen favoriträtt här heller. Blev märkligt sugen igår bara. Inte ätit det på ett par år. Får erkänna att jag ångrar att jag inte lagade till den. Höjden av slöhet verkligen. Men det är ju så fruktansvärt tråkigt att laga mat. Bland det värsta jag vet. Varenda moment ger mig ångest.
Jag gillar iof att laga mat, det jag äter om jag verkligen inte pallar laga mat är typ pasta/ris med korv eller köttbullar. Eller typ pasta och tonfisk med pastasås, ris/pasta med en burk bönor osv. Halv/helfabrikat is the shit när man är lat

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Blodpudding är typiskt cravinglivsmedel under deff! Blodpudding, kaviar, leverpastej, korv för mig. Princesstårta av sötsaker. Saker jag har svårt att inkludera i min kost i övrigt.
Fick värsta cravingen efter sådana köpe-pommes frites, frysta, som man värmer i ugnen. Var gott de första tuggorna sen tröttnade jag.

Du kan tillaga blodpuddingen i ugnen: Plåt med bakplåtspapper, skiva puddingen och kör ~10 min (beroende hur tjocka skivor) på maxvärme i ugnen.
Jag har nog inga cravings eftersom jag aldrig deffat/bulkat, men jag tror nästan på fullaste allvar att om jag skulle bli strandad på en öde ö och det enda som fanns var en gigantisk kyl fylld med blodpudding så skulle jag svälta till döds
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-23, 16:33   #644
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Blodpudding är typiskt cravinglivsmedel under deff! Blodpudding, kaviar, leverpastej, korv för mig. Princesstårta av sötsaker. Saker jag har svårt att inkludera i min kost i övrigt.
Fick värsta cravingen efter sådana köpe-pommes frites, frysta, som man värmer i ugnen. Var gott de första tuggorna sen tröttnade jag.

Du kan tillaga blodpuddingen i ugnen: Plåt med bakplåtspapper, skiva puddingen och kör ~10 min (beroende hur tjocka skivor) på maxvärme i ugnen.
Precis så jag känner också. Sånt man sällan äter annars men får sug efter under deff. Fortfarande småsugen på blodpudding så tack för tipset om att använda ugnen. Kommer absolut göra så nästa gång.

Avgudar leverpastej. Går ner så fort bara och sen har man fått i sig för många kalorier på för kort tid. Så det köper jag också sällan.

Annars är jag mest sugen på ännu mer kyckling nu, som jag ändå redan äter 2-3 gånger om dagen. Problemet är väl att jag aldrig riktigt får äta mig mätt på det utan jag tar bara ett lår eller ben till varje måltid. Man kan ju inte käka sig däst när man deffar liksom.


Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag gillar iof att laga mat, det jag äter om jag verkligen inte pallar laga mat är typ pasta/ris med korv eller köttbullar. Eller typ pasta och tonfisk med pastasås, ris/pasta med en burk bönor osv. Halv/helfabrikat is the shit när man är lat

Jag har nog inga cravings eftersom jag aldrig deffat/bulkat, men jag tror nästan på fullaste allvar att om jag skulle bli strandad på en öde ö och det enda som fanns var en gigantisk kyl fylld med blodpudding så skulle jag svälta till döds
Halvfabrikat undviker jag in i det sista. Problemet för mig är inte att behöva vänta på att maten ska bli färdig. Det får gärna ligga i ugnen en timme. Men att stå och passa nåt vid en varm spis är rena pesten. Det har lett till att jag kör havregryn med mjölk istället för pasta eller ris (som man behöver hålla koll på när det kokar) till dagens flesta måltider.

Hahaha!
Jag skulle nog överleva om det så bara låg konserverade gäddhuvuden i den där kylen. Och det skulle nog du också. Faktum är att du skulle få sådan abstinens efter blodpudding när du väl blivit räddad, att du hade fortsatt äta det på daglig basis när du kom hem igen.

Eller ja. Hört att det kan finnas två extrema reaktioner på svält. En dam som överlevde förintelsen berättade i Skavlan att de som överlevde antingen har kylen proppad med godsaker jämt, eller tar tillvara på minsta brödsmula och har fortsatt att leva ur hand i mun. Undrar vilken sida man hade tillhört själv. Jag lutar nog åt att fortsätta semisvälta om jag känner mig rätt.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 20:24   #645
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Underkropp

Plan: Fortsätta comebacken i smalmark genom att helst öka lite till. Lite pausböj på det och avrunda med assistans som idag bestod av att aktivera ryggen i andra riktningar än bara raka lyft.

Gott resultat med 10 kg plus i marken. Starkare idag efter en vilodag. Haft lite ont under vänster knäskål (gamla schlatterbesvären) och är inte säker på vad som förvärrat mest. Tror på maxintervallerna på crosstrainern och taggar nog ner dessa tills vidare.


Smalmark

40, 60, 80, 100, 120 kg värmning
130 kg 3x2
110 kg 3x5


Pausböj (highbar)

60, 80, 100 kg anpassning
107,5 kg 2x2
100 kg 1x3

3 sek paus i botten.


Weighted side bends med hantel (reps per sida)

28, 34 kg anpassning
40 kg 2x8-10 (remmar)


Rotationsmark med hantel ("Russian hockey deadlift", reps per sida)

28, 40 kg anpassning
46 kg 2x6
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)