Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-07-09, 12:48   #16561
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Jag gör en färsk install från scratch på 10 minuter.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-09, 15:02   #16562
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag gör en färsk install från scratch på 10 minuter.
Jag kan berätta för dig att den just nu är på 60%. Det har alltså tagit 3 timmar att komma till 60%, på en vad borde vara helt färsk reset ändå. Jag har ju inte installerat ett enda program, bara uppdaterat win. Processorn är ju bra, ram bra, ssdn extremt bra, det borde gå jävligt mycket snabbare eller?

Senast redigerad av timoat den 2017-07-09 klockan 15:04.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-09, 15:46   #16563
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det borde det verkligen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-09, 16:33   #16564
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det borde det verkligen.
Det bådar ju inte gott! Jag körde ju lite tester här innan, bla passmark, och fick vettiga scores (ok, jag installerade pass mark!)

men tyckte inte den var speciellt rapp i att öppna mappar och filer. Finns det några andra tester jag kan göra för att se om allt står till som det ska?

Eller var det bara jag som vant mig vid en i7 4790k?
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-10, 07:08   #16565
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
En "factory reset", vad innebär det i ditt fall? Är det något Asus hittat på, eller är det Windows egna? Tänker att oavsett så är det inte säkert att det ska gå lika fort som att installera W10 från grunden, för det går verkligen nästan lite för fort
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-10, 08:34   #16566
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
En "factory reset", vad innebär det i ditt fall? Är det något Asus hittat på, eller är det Windows egna? Tänker att oavsett så är det inte säkert att det ska gå lika fort som att installera W10 från grunden, för det går verkligen nästan lite för fort


Nä hehe, det är den klassiska system restore från grunden jag gjorde, från recovery partitionerna. Blandade väl ihop det med motsvarigheten till android, men tänkte att det förstod man.

fö är hela inloggningsprocessen med cortana så fruktansvärt seg och irriterande att man blir förbannad. Är det samma med mac? Måste man sitta och lyssna på siri första gången man loggar in?
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-12, 11:06   #16567
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Tjenare, jag igen! Jag returnerade den zenbook en och köpte en asus rog gl702vm istället. (väl testad i hans butik!) nu vill jag clona den befintliga slöa 128 GB ssd till en ny Samsung evo 500 gb, men vad behöver jag? Jag gick in på Kjell och Co och de vill ha 600 kr för ett kloninhskitt. Det är ungefär 400 kr mer än jag hade tänkt mig. Hur gör jag på smidigast och billigast sätt? Jag torde bara det skulle vara en enkel kabel mellan...
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-12, 17:42   #16568
Albatross
Gamnacke & svällbuk
 
Albatrosss avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Svampbyn
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Tjenare, jag igen! Jag returnerade den zenbook en och köpte en asus rog gl702vm istället. (väl testad i hans butik!) nu vill jag clona den befintliga slöa 128 GB ssd till en ny Samsung evo 500 gb, men vad behöver jag? Jag gick in på Kjell och Co och de vill ha 600 kr för ett kloninhskitt. Det är ungefär 400 kr mer än jag hade tänkt mig. Hur gör jag på smidigast och billigast sätt? Jag torde bara det skulle vara en enkel kabel mellan...
Har du båda diskarna i samma maskin? I så fall kan du använda t.ex http://clonezilla.org/clonezilla-live.php för att bara klona. Inte rocket science.

Behöver du ansluta den ena disken till en laptop så kan du köpa ett SATA->USB-chassi, betydligt billigare än ett "kloningskit".
__________________
Bättre än dig.
Albatross är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-12, 23:28   #16569
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av Albatross Visa inlägg
Har du båda diskarna i samma maskin? I så fall kan du använda t.ex http://clonezilla.org/clonezilla-live.php för att bara klona. Inte rocket science.

Behöver du ansluta den ena disken till en laptop så kan du köpa ett SATA->USB-chassi, betydligt billigare än ett "kloningskit".
Yes, jag löste det, körde Easeus, först system clone från befintlig ssd till hdd, sen ut med ssd, in med nya ssd, clona system tillbaka igen, sen fick jag dra ut hddn så datorn förstod att den skulle boota från den nya ssdn, sen formateade jag hdd och nu jävlar rullar allt på som det ska! very happy!

Kan meddela att den zenbooken jag lämande tillbaka var det nog fel på, då den jag har nu är så in i helvetes mycket rappare.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-19, 20:29   #16570
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Nån som vet hur f-n man exporterar sina bookmakrs från opera? Enligt google ska man gå till settings>import and export men det finns ju för i helvete inte
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-20, 17:43   #16571
ScarR
Registered User
 
ScarRs avatar
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Close to Stockholm
Inlägg: 9
Behöver hjälp...

Skulle köra Sc2 med en polare häromdagen så tog fram min gamla datorn som han spelade på förut. När jag skulle logga in så hade jag såklart glömt lösenordet och testade lite olika men kom inte på det, fick starta om den några gånger då jag försökte komma in i felsäkert vilket inte verkade funka...
Iaf så står det nu att datorn ska repareras men det blir något fel när det försöker göra det.

Jag kan inte reparea "avancerat" för jag kan ju inte komma in på kontot.
Datorn hade från början windows vista men uppdragerade till windows 8.1.

Jag har försökt att sätta i den för att installera om datorn men det verkar inte funka, vad ska jag göra? Några tips?

Det finns inga filer etc som måste sparas och datorn fungerade perfekt förut.

När reparationen misslyckas står det "BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO" men hittar ingen riktigt bra lösning på det...


Hoppas någon kan hjälpa och hoppas det inte blev för luddigt att läsa!
ScarR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-20, 17:47   #16572
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det meddelandet brukar man få när RAM-minnet är trasigt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-20, 17:49   #16573
ScarR
Registered User
 
ScarRs avatar
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Close to Stockholm
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det meddelandet brukar man få när RAM-minnet är trasigt.
hmm, men datorn startade ju fint och så innan, kan RAM-minnet bara gå sönder av att man startar om den flera gånger bara?...
ScarR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-20, 19:39   #16574
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av ScarR Visa inlägg
hmm, men datorn startade ju fint och så innan, kan RAM-minnet bara gå sönder av att man startar om den flera gånger bara?...
Börjar glappa och fungera sämre. Ja de kan vara en förbrukningsvara i datorn. Dock är det billigt att ersätta.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-20, 19:51   #16575
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
RAM som börjar glappa har jag svårt att tänka mig. Dåligt RAM kan dock ge slumpmässiga krascher och vissa saker som vägrar att köra. Det är exempelvis inte säkert att det skrivs till de dåliga adresserna annat än sporadiskt, och kan datorn funka tills adresserna behövs.

Kör memtest:
http://www.memtest86.com/

Tyvärr är det inte säkert att minnet är bra bara för att memtest inte ger några fel, men det ger i varje fall en fingervisning.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)