Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-18, 14:56   #16
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Pausbänk med SL-teknik har byggt mitt bröst bra, och då även hela bröstet. Kan vara genetiskt dock, har alltid fått höra att jag har ett arnold-bröst. Kan dock vara värt att tänka på, många kör inte med paus i bänken utan studsar stången vilket kan göra det mer till en tricepsövning
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 15:05   #17
ziggekatten
Registered User
 
ziggekattens avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Höllviken
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Pausbänk med SL-teknik har byggt mitt bröst bra, och då även hela bröstet. Kan vara genetiskt dock, har alltid fått höra att jag har ett arnold-bröst. Kan dock vara värt att tänka på, många kör inte med paus i bänken utan studsar stången vilket kan göra det mer till en tricepsövning
Håller med här. Med stopp får jag helt annan kontakt med pecsen och det är i dom det bränner i sista reppen. Utan stopp är det triceps som ger sig först.

Dessutom upplever jag att bänk med stopp är snällare mot axlarna. Nu har jag inga speciella pecs, aldrig haft, men bänken har iallafall ökat storleken på dom över tid. Flyes dödar mina axlar av någon anledning.
__________________
Mål innan jag fyller 50:
Bänk: 100kg, Böj: 150, Mark: 200, Press: 75
Just nu(49 år, 186cm@97kg): 107,5/152,5/202,5/60
ziggekatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 16:19   #18
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Normalt utförd bänkpress är troligen den sämsta bröstbyggaren oftast bra för front delta och triceps.
Bänkpress kan utföras på olika sätt. Rätt utförd bygger det bra. Annars är snedbänk i smith grymt bra och den övning är den jag utvecklsde brösten mest med.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 17:28   #19
Card
Registered User
 
Cards avatar
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Bänkpress kan utföras på olika sätt. Rätt utförd bygger det bra. Annars är snedbänk i smith grymt bra och den övning är den jag utvecklsde brösten mest med.
Menar du att snedbänk var mer effektivt för dig än rak bänk?
Undrar om det finns någon logik bakom detta eller om det är "placebo". Eftersom sned bänk = mer axlar och därmed mindre bröst än rak.
Card är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-18, 18:11   #20
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Card Visa inlägg
Menar du att snedbänk var mer effektivt för dig än rak bänk?
Undrar om det finns någon logik bakom detta eller om det är "placebo". Eftersom sned bänk = mer axlar och därmed mindre bröst än rak.
Läskeblask och Agitator har gett dig några bra tips på övningar som ger bra aktivering av bröstmuskeln.

Anpassade övningar som träffar rätt är bäst men det tar lite tid att experimentera fram hur just du ska köra övningen.


Länk till en kort artikel.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 08:53   #21
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Card Visa inlägg
Menar du att snedbänk var mer effektivt för dig än rak bänk?
Undrar om det finns någon logik bakom detta eller om det är "placebo". Eftersom sned bänk = mer axlar och därmed mindre bröst än rak.
Jag hade i åratal svårt att bygga bröst. Det var en kombination av viktkåthet och fel teknik. Började köra snedbänk i smith och fokuserade på tekniken och sen började det hända. Jag tycker smithen är perfekt för rörelsebanan går ej att justera under lyftet. Axlarna jobbar alltid när man pressar men genom att brösta uppsig och dra ihop skulderbladen så minimerar man det. Körde ett halvår flyes,pec-dec, cablecrossover när axlarna var dåliga med noll resultat. Enda medicinen är att lära sig pressa rätt helt enkelt och välja övningar som funkar
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 10:49   #22
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu tar bänkpress väldigt individuellt och ett fåtal får bra bröstmuskelutveckling av normal bänkpress
En av dem här... Bänkpress har gett mig oproportionerligt stora pecs jämfört med armar och axlar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 11:10   #23
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag hade i åratal svårt att bygga bröst. Det var en kombination av viktkåthet och fel teknik. Började köra snedbänk i smith och fokuserade på tekniken och sen började det hända. Jag tycker smithen är perfekt för rörelsebanan går ej att justera under lyftet. Axlarna jobbar alltid när man pressar men genom att brösta uppsig och dra ihop skulderbladen så minimerar man det. Körde ett halvår flyes,pec-dec, cablecrossover när axlarna var dåliga med noll resultat. Enda medicinen är att lära sig pressa rätt helt enkelt och välja övningar som funkar
Hur mycket lutning kör du då?
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 13:31   #24
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Hur mycket lutning kör du då?
Första hacket på bänken. Jag vet inte om jag vill kalla det för fel men många kör med för stor vinkel
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)