Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-16, 23:37   #1
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Bli extremt vältränad utan att träna - kommer det bli en möjlighet i framtiden?

Om vi utgår ifrån allt vi vet om människokroppen idag, finns det då något som indikerar på att vi någonsin kommer kunna hitta ett sätt för att kunna bli extremt vältränad på utan att behöva träna?

Tänker mig t.ex. genmanipulering eller kanske att man uppfinner dopningspreparat helt utan bieffekter. Den som kan komma på det lär ju bli multimiljardär, och så länge någon kan bli rik på något så är det bara en tidsfråga till det är en verklighet.

Tänk att kunna ta en tablett utan bieffekter, så som man tar en Alvedon, och det skulle motsvara t.ex ett tre timmars gympass. Jag hade då aldrig sett insidan av ett gym igen.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 01:19   #2
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Kan säkert vara en möjlighet inom en väldigt snar framtid men då måste det ju finnas ett enormt intresse från allmänheten för det så forskning kan finansieras.

Som det ser ut idag är de väl svårt att finansiera forskning om typ muskler och styrka i största allmänhet, det är för få som bryr sig på den nivån.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 08:50   #3
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Man ska ju vara medveten om att vara vältränad inte skulle vara ”speciellt” om alla var det, eller kunde bli det utan ansträngning. Det skulle inte säga något om den vältränades karaktär eller vanor. Vilket det gör nu och därmed anses attraktivt. Om det nu är attraktionskraften man är ute efter, den skulle helt försvinna. Ingen skulle bry sig.

Ur ett folkhälsoperspektiv vore det ju kanon om man kunde få träningens positiva effekter från ett piller, men jag tror inte det är möjligt till 100%. Och det var antagligen inte det TS var ute efter heller?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 09:00   #4
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Man ska ju vara medveten om att vara vältränad inte skulle vara ”speciellt” om alla var det, eller kunde bli det utan ansträngning. Det skulle inte säga något om den vältränades karaktär eller vanor. Vilket det gör nu och därmed anses attraktivt. Om det nu är attraktionskraften man är ute efter, den skulle helt försvinna. Ingen skulle bry sig.
Bra inlägg. Halva grejen med styrketräningen är ju att man har slitit för att komma dit man är idag. Ett sådant piller hade varit en rejäl downer
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 09:05   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Man ska ju vara medveten om att vara vältränad inte skulle vara ”speciellt” om alla var det, eller kunde bli det utan ansträngning. Det skulle inte säga något om den vältränades karaktär eller vanor. Vilket det gör nu och därmed anses attraktivt. Om det nu är attraktionskraften man är ute efter, den skulle helt försvinna. Ingen skulle bry sig.

Ur ett folkhälsoperspektiv vore det ju kanon om man kunde få träningens positiva effekter från ett piller, men jag tror inte det är möjligt till 100%. Och det var antagligen inte det TS var ute efter heller?
Det tror jag inte, vältränade skulle ju fortfarande vara snyggare än andra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 09:07   #6
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Alvedon har iof ganska stora bieffekter och steroider är ju standard bland skådespelare.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 09:18   #7
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det tror jag inte, vältränade skulle ju fortfarande vara snyggare än andra.
Är du helt säker på det? Jag tror man är snygg om man är snygg. Just det vältränade idealet är relativt nytt. Kolla på kvinnliga skönhetsideal, bara från 80-talet i jämförelse med nu.
Jag snackar inte om att det sägs ha varit attraktivt att vara fet historiskt sett, det tror jag inte på. Jag tror dock att det vältränade idealet till viss del är en trend just nu och det beror på att det säger något om individens karaktär och disciplin i dagens samhälle.
Om vem som helst kunde ta ett piller och bli vältränad så skulle det liksom inte gå att gå från en 6:a till en 7:a på attraktionsskalan genom att träna eller äta pillret. Man skulle fortfarande vara en 6:a. Om alla 6:or gick från 6 till 7 så skulle 7 vara det nya 6, eftersom 7:orna alla blivit 8:or, om du förstår vad jag menar?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 10:03   #8
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Jag hade nog hellre sett ett piller som innehåller en hel dags kcal och alla mikro och makronutrienter som behövs. Alternativt ett piller som helt eller delvis kan ersätta en god natts sömn.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 10:19   #9
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Det går redan att bli stor och stark utan att träna

https://bodyrecomposition.com/muscle...e-growth.html/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 10:27   #10
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Är du helt säker på det? Jag tror man är snygg om man är snygg. Just det vältränade idealet är relativt nytt. Kolla på kvinnliga skönhetsideal, bara från 80-talet i jämförelse med nu.
Jag snackar inte om att det sägs ha varit attraktivt att vara fet historiskt sett, det tror jag inte på. Jag tror dock att det vältränade idealet till viss del är en trend just nu och det beror på att det säger något om individens karaktär och disciplin i dagens samhälle.
Om vem som helst kunde ta ett piller och bli vältränad så skulle det liksom inte gå att gå från en 6:a till en 7:a på attraktionsskalan genom att träna eller äta pillret. Man skulle fortfarande vara en 6:a. Om alla 6:or gick från 6 till 7 så skulle 7 vara det nya 6, eftersom 7:orna alla blivit 8:or, om du förstår vad jag menar?
Jag tror det. Vältränad med bra bf% = man ser konturerna i ansiktet och på kroppen. Det tycker jag är snyggt, vilket såklart är högst personligt. Kollar man t.ex. på friidrottare tycker jag man kan se exempel på folk *jag* antagligen inte skulle tycka var särskilt snygga om de var lönnfeta. Dock när de är tränade blir det ändå relativt snyggt. Det skulle funnits fler som såg bra ut, men som du säger skulle den "subjektiva" graderingsskalan också skifta, men det behöver inte vara dåligt. Fortfarande fler snygga än innan, även om alla skulle se vältränade ut.

Jag skulle lätt tagit ett piller som gav mig alla fördelar invärtes och utvärtes om det fanns.

Senast redigerad av PureWhey den 2020-01-17 klockan 10:29.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 11:54   #11
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det tror jag inte, vältränade skulle ju fortfarande vara snyggare än andra.
Om alla är vältränade skulle de med vackra ansiktsdrag var de mest åtråvärda. Så fula men vältränade skulle hamna längst ner i hierarkien. De fula med dåliga social skills hamnar förstås allra längst ned.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 12:41   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Är du helt säker på det? Jag tror man är snygg om man är snygg. Just det vältränade idealet är relativt nytt. Kolla på kvinnliga skönhetsideal, bara från 80-talet i jämförelse med nu.
Jag snackar inte om att det sägs ha varit attraktivt att vara fet historiskt sett, det tror jag inte på. Jag tror dock att det vältränade idealet till viss del är en trend just nu och det beror på att det säger något om individens karaktär och disciplin i dagens samhälle.
Om vem som helst kunde ta ett piller och bli vältränad så skulle det liksom inte gå att gå från en 6:a till en 7:a på attraktionsskalan genom att träna eller äta pillret. Man skulle fortfarande vara en 6:a. Om alla 6:or gick från 6 till 7 så skulle 7 vara det nya 6, eftersom 7:orna alla blivit 8:or, om du förstår vad jag menar?
Är inte helt säker, men jag tror definitivt inte att det åtråvärda med en snygg kropp bara handlar om att det är kvitto på disciplin. Testa att vara ful, tjock och fattig och bygga ett jätteavancerat modellflygplan eller nåt. Visar på disciplin, men tror knappt det gör en attraktivare överhuvudtaget.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 13:08   #13
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Är inte helt säker, men jag tror definitivt inte att det åtråvärda med en snygg kropp bara handlar om att det är kvitto på disciplin. Testa att vara ful, tjock och fattig och bygga ett jätteavancerat modellflygplan eller nåt. Visar på disciplin, men tror knappt det gör en attraktivare överhuvudtaget.
Men att vara kuf är aldrig attraktivt, det har vi avhandlat i många trådar.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 13:17   #14
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Om alla är vältränade skulle de med vackra ansiktsdrag var de mest åtråvärda. Så fula men vältränade skulle hamna längst ner i hierarkien. De fula med dåliga social skills hamnar förstås allra längst ned.
Exakt. Det skulle alltså vara exakt som nu, bara det att man inte längre kan skilja sig från massan genom att bli vältränad.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 13:56   #15
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Exakt. Det skulle alltså vara exakt som nu, bara det att man inte längre kan skilja sig från massan genom att bli vältränad.

Precis, det som skulle skilja är ju att det inte skulle finnas några tjockisar. Alla skulle bli snyggare vilket ju vore positivt.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)