Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-16, 10:43   #1
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Irreterad hud av svett under vintern?

Har ett problem som jag väldigt ofta får under vinterhalvåret. Tränar jag väldigt länge, speciellt kondition där jag svettas mycket så får jag röda utslag i pannan och ansiktet väldigt ofta. Detta börjar svida efter ett tag och är väldigt störigt.

Misstänker att det har något med att luften är torrare osv men jag har inte lycakts hitta någon lösning. Har försökt använda återfuktande lotion både innan och efter träning utan att det hjälper.

Någon som har haft liknande problem som har lyckats lösa det på något sätt?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 19:08   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Har ett problem som jag väldigt ofta får under vinterhalvåret. Tränar jag väldigt länge, speciellt kondition där jag svettas mycket så får jag röda utslag i pannan och ansiktet väldigt ofta. Detta börjar svida efter ett tag och är väldigt störigt.

Misstänker att det har något med att luften är torrare osv men jag har inte lycakts hitta någon lösning. Har försökt använda återfuktande lotion både innan och efter träning utan att det hjälper.

Någon som har haft liknande problem som har lyckats lösa det på något sätt?
Det är inte bara att du svettas under lång tid och alltså svettas ut en massa salt som ackumuleras och kristalliserar och sedan skaver? Så blir det för mig (sommar eller vinter) då jag svettas mycket under lång tid. Detta i sig är dock inget problem, utan det är först när detta sker i samband med friktion som det blir en sandpapperseffekt och huden bli irriterad. Främst armhålor och ljumskar som brukar bli irriterade på mig (eftersom det skaver naturligt), men också pannan (eftersom jag tenderar att torka bort svetten och då skaver saltkristallerna).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 19:14   #3
Card
Registered User
 
Cards avatar
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 13
Har upplevt samma sak ibland tidigare, framför allt om jag väntat med att duscha efter träningen. Så för mig är lösningen att duscha så fort som möjligt efter träningen.
Card är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 22:41   #4
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är inte bara att du svettas under lång tid och alltså svettas ut en massa salt som ackumuleras och kristalliserar och sedan skaver? Så blir det för mig (sommar eller vinter) då jag svettas mycket under lång tid. Detta i sig är dock inget problem, utan det är först när detta sker i samband med friktion som det blir en sandpapperseffekt och huden bli irriterad. Främst armhålor och ljumskar som brukar bli irriterade på mig (eftersom det skaver naturligt), men också pannan (eftersom jag tenderar att torka bort svetten och då skaver saltkristallerna).
Kanske är när jag torkar bort det ofta i pannan under träning. Kör racketsporter och torkar ju ofta bort svetten med handduk eller arm/hand mellan poäng osv.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 23:04   #5
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Har säkert också med torrare hud att göra, som många får under vintern,
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)