Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-08, 15:20   #4876
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag går mer och mer åt hållet att resa utomlands för en långweekend med träning under påskhelgen. Fyra dagar ledigt i rad är lite för opti för att bortse ifrån. Det enda som håller tillbaka mig är det som jag aktivt har försökt att arbeta bort de senaste åren: att det känns lite mobbat att resa ensam. Jag har ju de senaste åren gett mig själv något sorts löfte att jag inte ska låta saker jag vill göra vara beroende av andra. Då blir inget av. Det är dock något som gör att det tar emot lite när det är en resa utan ett supertydligt syfte, så som ett lopp skulle vara. I praktiken vet jag dock att jag skulle ha det trevligt och trivas ensam, eller jag tror i alla fall det. När man har gjort dagens rejäla aktivitet och det återstår en ansenlig mängd timmar på dagen så kanske det blir aptrist. Men då vet jag i alla fall det till nästa gång. Jag är en social person men jag har också rätt tydliga drag av ensamvarg så det är ju värt att testa.

Det känns i alla fall som att det behöver vara ett någorlunda spännande resmål så att det finns mycket att göra. Om vi tar ett extremt exempel så hade det ju varit supertradigt att sitta i en fjällstuga själv efter ett tretimmarspass. Det var på gränsen till tråkigt även med en kompis i somras. Måste finnas något man verkligen vill se varje dag som man är där. Har ni förslag är det bara att langa upp dom.

Gör jag det så blir förvisso vintern tråkig vilket känns som ett litet slöseri(hade ju varit perfekt med varm resa typ i februari när man behöver det som mest) men sen skulle det börja hända saker. Först den ev. utlandsresan, sedan någon sorts fjällresa med familjen i maj och därefter kanske en repris av Sälen-resan tillsammans med Robin i juni eller så innan sommarsemestern anländer i juli. Efter den är det Ultravasan.

Jag har kollat på lopp i Sverige i februari och det finns två spännande men som känns lite väl tuffa. Ett 50-miles lopp(80,5 km) som nog bara helt enkelt är för långt för tidigt på året och ett sextimmarslopp som kanske inte nödvändigtvis är för långt men däremot på gränsen till uthärdligt. Man springer så många varv som möjligt på en 200 m-bana under sex timmar... Skulle vara ett nytt koncept och en grej att bocka av men även om jag må gå igång på tradiga grejer så är ju detta next level. Det hade varit en sak om banan var åtminstone en kilometer, 200 m är ju nästan löjligt. Springa i en konstant kurva i sex timmar.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 18:16   #4877
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
8/1

Löpband
10 km, 5:15-tempo

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 11:20   #4878
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Ni får leva med spammandet, listar lite lopp så jag har dom nedskrivna:

- 2:a maj - Aros Marathon, 50 km, rätt platt, sätta en tid på 50K.
- 6:e juni - Björnfrossa, 63 km, 1200 h.m, stig och natur.
- 13:e juni - Öland Ultra Trail, 50 km, gissningsvis platt, fin natur.

https://bjornfrossa.se/
http://arosmarathon.se/banan/
http://www.olandrunning.se/lopp/oland-ultra/
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 12:14   #4879
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ni får leva med spammandet, listar lite lopp så jag har dom nedskrivna:

- 2:a maj - Aros Marathon, 50 km, rätt platt, sätta en tid på 50K.
- 6:e juni - Björnfrossa, 63 km, 1200 h.m, stig och natur.
- 13:e juni - Öland Ultra Trail, 50 km, gissningsvis platt, fin natur.

https://bjornfrossa.se/
http://arosmarathon.se/banan/
http://www.olandrunning.se/lopp/oland-ultra/
Du ska inte springa Gbgvarvet? Har för mig jag läst att du ville putsa din "kassa" halvmara-tid. Men du kanske graviterat bort från det, mot Ultra-världen?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 13:14   #4880
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Du ska inte springa Gbgvarvet? Har för mig jag läst att du ville putsa din "kassa" halvmara-tid. Men du kanske graviterat bort från det, mot Ultra-världen?
Du har helt rätt! Jag har dock lärt mig av förra året och ska inte göra allt på en gång. Halvmara-perset får vänta tills nästa år. Jag "offrar mig" och kör lite fokus på snabb träning nu fram tills mars för att sedan släppa det, det är ändå en fjärdedel av året vilket jag tycker är mycket. Ska Gbg-varvet springas så måste snabbhetsfokuset fortsätta in i maj. Kan tänka mig att jag har samma upplägg även i framtiden

Med det sagt så borde jag ju springa. Böppa, Grunder, Wille, Tim, Ankan(haha), Ivar och Toker ska ned tillsammans och delta som jag har förstått det. Så jag borde men jag ser lite för mycket fram mot en lååång period utan tidshets
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 13:27   #4881
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Haha vilket jävla rövgäng Gründer lär ju prestera dock. Vi ska ner samma gäng som förra året då vi åkte ner totalt 11 st varav 5 sprang och resten "hejade", var riktigt kul. Vet inte riktigt vilken tid jag vågar sikta på, 1:30 är för snabbt men 1:35 känns som för tråkigt/för liten förbättring.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 13:32   #4882
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Haha vilket jävla rövgäng Gründer lär ju prestera dock. Vi ska ner samma gäng som förra året då vi åkte ner totalt 11 st varav 5 sprang och resten "hejade", var riktigt kul. Vet inte riktigt vilken tid jag vågar sikta på, 1:30 är för snabbt men 1:35 känns som för tråkigt/för liten förbättring.
Ja, han lär ligga kring 1:20 Monster. Det låter verkligen skitkul, det är ju det som gör att det är dumt av mig att avstå. Mer än en handfull polare drar till Göteborg för att springa ett långt och stort lopp - borde vara no-brainer att haka. Men jag skulle aldrig kunna åka dit om jag inte hade förberett mig hundraprocentigt och det orkar jag inte. Har tyvärr lite för mycket prestationsångest och skulle aldrig kunna löpa det bara p.g.a. kul.

Alltså, en tid så som t.ex. 1:32 skulle jag kunna gå igång på. Närmare 1:30 än 1:35 och 1:35 är väl för vissa motionärer ett tecken på att man är vass(4:30-tempo). Då har du bräckt den barriären med råge. Strax under 1:20 är 4:20-tempo.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 13:38   #4883
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, han lär ligga kring 1:20 Monster. Det låter verkligen skitkul, det är ju det som gör att det är dumt av mig att avstå. Mer än en handfull polare drar till Göteborg för att springa ett långt och stort lopp - borde vara no-brainer att haka. Men jag skulle aldrig kunna åka dit om jag inte hade förberett mig hundraprocentigt och det orkar jag inte. Har tyvärr lite för mycket prestationsångest och skulle aldrig kunna löpa det bara p.g.a. kul.

Alltså, en tid så som t.ex. 1:32 skulle jag kunna gå igång på. Närmare 1:30 än 1:35 och 1:35 är väl för vissa motionärer ett tecken på att man är vass(4:30-tempo). Då har du bräckt den barriären med råge. Strax under 1:20 är 4:20-tempo.
Antar att du menar 1:32 här, 1:20 är ju sub 4-tempo

Men ja, förstår dig. Jag springer inte heller ett lopp för att det är kul. Enav de som sprang förra året (tjej) sprang bara för att det är en härlig folkfest, sprang och log och klatschade ungar och brydde sig inte om sin tid. Väldigt långt ifrån en annans inställning till loppet
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 13:50   #4884
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Antar att du menar 1:32 här, 1:20 är ju sub 4-tempo

Men ja, förstår dig. Jag springer inte heller ett lopp för att det är kul. Enav de som sprang förra året (tjej) sprang bara för att det är en härlig folkfest, sprang och log och klatschade ungar och brydde sig inte om sin tid. Väldigt långt ifrån en annans inställning till loppet
Precis!

Alltså, jag hade ju inte åkt ända till Göteborg för att inte prestera. Däremot hade jag absolut kunnat köra ett lopp p.g.a. bara kul/bra träning om jag inte hade saker ogjorda på den specifika distansen. Skulle jag ha sprungit varvet på 1:29:59 skulle jag absolut året efter kunna tänka mig att delta bara för deltagandets skull. Men det blir ju skevt att ha en tid som man inte är nöjd med och åka ned och inte gå för pb
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 22:31   #4885
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
8/1

Löpband
10 km, 5:15-tempo

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Ser ut som du blivit hyfsat bra kompis med löpbandet Distans funkar för mig men intervaller har jag mer eller mindre avskrivit
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 23:45   #4886
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Ser ut som du blivit hyfsat bra kompis med löpbandet Distans funkar för mig men intervaller har jag mer eller mindre avskrivit
Mja, jag överlever på det i alla fall. Föredrar fortfarande intervaller då det innebär att det händer saker hela tiden. En mil på löpband känns mentalt som typ två utomhus. Men jag är väldigt glad att jag kan ha det som ett skonsamt alternativ!

9/1

Löpband
10 km, 4:35-tempo

Har lovat mig själv att ta i mer när jag kör tempo så ska inte klassificera detta som ett tempopass även om det kändes som ett.

Har varit rätt duktig den här veckan. Typisk dag har varit soppa + bröd till lunch och pasta + något till middag och sedan inget mer. Har godisförbud månaden ut för att kickstarta nya året.

Nu är tanken att köra en femma på lunchen imorgon och tre mil på två lördag, då får vi nästan sju mil

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 01:29   #4887
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Jag är tvärtom, har t.o.m. lurat på att försöka dra av ett långpass på bandet. Nackdelen är väl att det blir så in i h*lvete varmt för mig som är värmekänslig Sen har ju bandet, som du nämnde, sina fördelar att det är skonsammare, blir mer typ lyfta på fötterna och mjukare underlag kontra utomhus upplever jag.

I ljuset av att du föredrar intervaller är det ju ändå riktigt imponerande att få ihop 10 km i 4:35 Du har inte funderat på att testa olika tempo på bandet för att motverka tristessen? Tänker mig nåt i stil med 5-6 km distansfart och sen växla till 5-6 km tröskelfart för att få in lite tempo.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 08:11   #4888
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Jag är tvärtom, har t.o.m. lurat på att försöka dra av ett långpass på bandet. Nackdelen är väl att det blir så in i h*lvete varmt för mig som är värmekänslig Sen har ju bandet, som du nämnde, sina fördelar att det är skonsammare, blir mer typ lyfta på fötterna och mjukare underlag kontra utomhus upplever jag.

I ljuset av att du föredrar intervaller är det ju ändå riktigt imponerande att få ihop 10 km i 4:35 Du har inte funderat på att testa olika tempo på bandet för att motverka tristessen? Tänker mig nåt i stil med 5-6 km distansfart och sen växla till 5-6 km tröskelfart för att få in lite tempo.
Okej. Värmen är ju nästan det värsta av allt. Inte bara ska du stirra ut på ingenting, du ska torska svett varannan minut och känna känslan av att du i princip kokar inombords. Det är fan vedervärdigt

Jag skrev fel Det var ett vanligt löppass utomhus. Hade aldrig mentalt fixat detta inomhus. Jag har mixtrat med tempon och jag kommer att göra det idag. Kanske t.ex. blir fem km där varannan km är i fem-tempo och varannan i snabbt tempo, typ. Det funkar absolut för att lura hjärnan. Än så länge måste det dock vara ett "ansträngningslöst" tempo om jag ska fixa så långt som en mil.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 13:14   #4889
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
10/1

Löpband, intervaller
4 km, 4:15-tempo(500 m@5:00, 2K@4:00, 500 m@5:00, 1K@4:00)

Med tanke på var jag är idag så är jag hyfsat nöjd med detta. Var inte all out effort men jobbigt. Kom på passet vartefter jag sprang och så vill jag göra framöver också. Enda kravet är att det ska vara ett lite bättre pass än det föregående. Lade även märke till att det gav lite pepp när det var mycket folk som körde löpband, det var lättare att inte ge upp.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2020-01-10 klockan 13:22.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 17:51   #4890
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
10/1 - Pass 2

Bänkpress
107,5x4x4

Knäböj ss med chins
135x2
135x2

Latsdrag
4 set

Lårcurl
3 set

Benspark
3 set

Plankan
60 sek
45 sek

Svag i allt förutom bänk.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)