Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-18, 15:55   #61
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Stök på bibblan har jag klara minnen av från min skoltid. Vi pratade ibland så högt att bibliotekarien eller annan som var där fick väsa fram ett hyschande läte åt oss för att vi skulle vara tysta. Det fanns även en dator där, som man kunde söka i på böcker och författare för att se om dessa fanns på Biblioteket, och då använde vi könsord eller varianter av könsord att söka på för att se om någon författare eller bok hette så. Det fanns även schackbräde som folk spelade på, och jag misstänker att det någon gång förekommit fusk eller försök till fusk under partier där.

Så det har alltid varit såhär.
Vadå fusk, fairy chess är en grej...

Biblioteksstök är faktiskt en grej som jag stör mig på utomordentligt mycket. Såpass att jag har startat en tråd om det en gång i tiden, även om den inte överlevde.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu  
Gammal 2020-01-21, 07:36   #62
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Satan vad det sprängs nu för tiden, 2 till inatt. Har vi nått toppen snart eller kommer det eskalera ännu mer månntro?
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-21, 07:44   #63
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Satan vad det sprängs nu för tiden, 2 till inatt. Har vi nått toppen snart eller kommer det eskalera ännu mer månntro?
Så länge som hittills förda politik fortsätter så kommer sprängningar, skjutningar, överfallsvåldtäkter m.m. att fortsätta öka. Såvida du inte frågar Jerzy Sarnecki eller Henrik Schyffert för då är svaret att Sverige aldrig varit tryggare.
40plus är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-21, 09:08   #64
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Satan vad det sprängs nu för tiden, 2 till inatt. Har vi nått toppen snart eller kommer det eskalera ännu mer månntro?

Finns inga indikationer att det skulle minska, skulle snarare säga att mer sannolikt att det fortsätter öka.

Bara förundrad att så få skadats / dött av allt som hänt
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-21, 09:38   #65
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Mer förundrad över hur många som fortfarande låtsas som ingenting. Alt. Södermalmseliten som tycker det är så otroligt bra.
PureWhey är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-21, 14:24   #66
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Mer förundrad över hur många som fortfarande låtsas som ingenting. Alt. Södermalmseliten som tycker det är så otroligt bra.
Vad skall man då göra om inte låtsas som ingenting? Att föreslå en lösning är hets mot folkgrupp och att lösa det är brott mot mänskligheten.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-21, 14:54   #67
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Vad skall man då göra om inte låtsas som ingenting? Att föreslå en lösning är hets mot folkgrupp och att lösa det är brott mot mänskligheten.
Jag antar att du menar att detta problem hänger ihop med invandring? Själv ser jag ingen sådan klockren koppling. Jag bor å andra sidan i en byhåla och inte i nån förort till storstad.

Men om jag kommit till samma slutsats som du verkar ha gjort så har jag svårt att se att jag inte skulle kunna uttrycka detta utan att begå brott mot mänskligheten. Visst att det finns en jävla massa snöflingor som man inte ens kan titta på utan att de känner sig kränkta. Men det finns väl ändå andra man kan samtala med? Folk som lyssnar på vettiga argument.


Jag hittade dessa två länkar som jag skummade i som hastigast. De verkar säga emot bilden av att antalet överfallsvåldtäkter ökat lavinartat. De verkar också säga emot att det finns ett superenkelt samband om att det ingår i "invandrarnas kultur" att våldta. Synpunkter på dessa? Nåt som är uppåt väggarna fel i dessa?

https://kit.se/2018/02/09/101979/det...uppvaldtakter/

https://www.bra.se/statistik/statist...xualbrott.html
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-21, 16:07   #68
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag antar att du menar...]
Det finns inga vettiga argument eller åtgärder till detta som är lagliga eller forumlagliga att skriva ner eller sprida. Av samma anledning kan jag inte kommentera det du länkat. Om man inte är villig att sitta i fängelse, (det är inte jag) så kan man inte föreslå eller propagera för en fungerande lösning och allt som återstår är att ignorera problemet, eller försiktigt passivt-aggressivt vagt insinuera något. Men även det är på gränsen.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-21, 17:54   #69
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag antar att du menar att detta problem hänger ihop med invandring? Själv ser jag ingen sådan klockren koppling. Jag bor å andra sidan i en byhåla och inte i nån förort till storstad.

Men om jag kommit till samma slutsats som du verkar ha gjort så har jag svårt att se att jag inte skulle kunna uttrycka detta utan att begå brott mot mänskligheten. Visst att det finns en jävla massa snöflingor som man inte ens kan titta på utan att de känner sig kränkta. Men det finns väl ändå andra man kan samtala med? Folk som lyssnar på vettiga argument.


Jag hittade dessa två länkar som jag skummade i som hastigast. De verkar säga emot bilden av att antalet överfallsvåldtäkter ökat lavinartat. De verkar också säga emot att det finns ett superenkelt samband om att det ingår i "invandrarnas kultur" att våldta. Synpunkter på dessa? Nåt som är uppåt väggarna fel i dessa?

https://kit.se/2018/02/09/101979/det...uppvaldtakter/

https://www.bra.se/statistik/statist...xualbrott.html
KIT talar ju lite lite om den senaste åren (efter 2015) när SDiterna tror sig kunna skylla på de hjälpsökande.

Det viktigaste som Trådgårdsmöbel och andra belackare verkar missa är
Citat:
Borde vi säga gärnings-män?

Nja, men närapå.

Så här skriver BRÅ i en rapport från 2014 om brottslighet och kön:

”I misstankestatistiken är 98 procent män och 2 procent kvinnor av dem som är misstänkta för sexualbrott.”
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-21, 20:46   #70
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
https://edition.cnn.com/2020/01/21/h...-bn/index.html

"(CNN)The United States has its first confirmed case of a new virus that appeared in Wuhan, China, last month, the US Centers for Disease Control and Prevention announced Tuesday. The virus has already sickened hundreds and killed six people in Asia."


Blir intressant att följa hur stor och snabb spridningen blir, hoppas det stoppas snarast
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-21, 20:58   #71
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
https://edition.cnn.com/2020/01/21/h...-bn/index.html

"(CNN)The United States has its first confirmed case of a new virus that appeared in Wuhan, China, last month, the US Centers for Disease Control and Prevention announced Tuesday. The virus has already sickened hundreds and killed six people in Asia."


Blir intressant att följa hur stor och snabb spridningen blir, hoppas det stoppas snarast
1720: Pesten i Marseille: 100 000 döda.
1820: Kolera. 1,5 miljoner döda.
1920: Spanska sjukan. 100 miljoner döda.



2020:
KoloKille är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-21, 21:49   #72
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
På 1900 talet har man åtminståne lärt sig hur att hantera pandemier och smittor, genom isolation t ex.
Florence Nightingdale gjorde det klart att hygien är viktigt för länge sen, man borde kunna sätta stopp eller förhindra sådana spridningar lättare i dag.
Hemi är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-22, 07:26   #73
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
På 1900 talet har man åtminståne lärt sig hur att hantera pandemier och smittor, genom isolation t ex.
Florence Nightingdale gjorde det klart att hygien är viktigt för länge sen, man borde kunna sätta stopp eller förhindra sådana spridningar lättare i dag.
Men borde man förebygga spridning?
Jorden skulle må bra av drastisk minskning, låt säga ett par miljarder.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-22, 07:41   #74
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag antar att du menar att detta problem hänger ihop med invandring? Själv ser jag ingen sådan klockren koppling. Jag bor å andra sidan i en byhåla och inte i nån förort till storstad.

Men om jag kommit till samma slutsats som du verkar ha gjort så har jag svårt att se att jag inte skulle kunna uttrycka detta utan att begå brott mot mänskligheten. Visst att det finns en jävla massa snöflingor som man inte ens kan titta på utan att de känner sig kränkta. Men det finns väl ändå andra man kan samtala med? Folk som lyssnar på vettiga argument.


Jag hittade dessa två länkar som jag skummade i som hastigast. De verkar säga emot bilden av att antalet överfallsvåldtäkter ökat lavinartat. De verkar också säga emot att det finns ett superenkelt samband om att det ingår i "invandrarnas kultur" att våldta. Synpunkter på dessa? Nåt som är uppåt väggarna fel i dessa?

https://kit.se/2018/02/09/101979/det...uppvaldtakter/

https://www.bra.se/statistik/statist...xualbrott.html
Invandringen är den direkta kopplingen men inte den enda orsaken. Givetvis sitter kriminaliteten inte i hudfärgen, generna, kulturen eller religionen hos invandrarna.
Ökad otrygghet, sjukvård som går på knäna, värre och värre brist på bostäder m.m. är alla saker som förvärras av invandringen.

Men inte pga att invandrarna själva alla är dåliga. Lösningen är ganska enkel på papper. Hade alla fått ett ordnat mottagande, snabbt och enkelt fått jobb och bostad, så hade problemen sannolikt minskats rejält. Jämför med arbetsinvandringen främst från balkan på 60-70-talet.

Det som en nykter människa vid det här laget måste kunna konstatera utan att bli kallad rasist är att vi i Sverige bevisligen inte kan ordna ett ordnat mottagande och ordnad integration till alla dom som kommer. Vi har sagt att detta är lösningen i 20 år men inget förbättras på den fronten.

Då finns två val: Fortsätta som förr med samma resultat och ytterligare rasera tryggheten i vårt samhälle.

Eller inse att vi behöver bromsa för att just inte öka problemen ännu mer.

I dagens Sverige så är alla som väljer första valet goda människor och alla som väljer andra valet dödsrasister.
40plus är inte uppkopplad  
Gammal 2020-01-22, 08:53   #75
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Läste precis TS första post: Inget politiskt tjafs. Politik har jag inte direkt diskuterat ännu, mer samhällsproblem, men det börjar kanske bli lite väl nära politiken snart?
40plus är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)