Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-06, 23:38   #16
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Jag jobbar som ställningsbyggare.

Dom som har varit med i branschen ett tag går alla på någonting. Smärtstillande, amfetamin, anabola eller dricker alkohol.

...

Jag gillar att följa program.
Vikterna är numera sällan bestämda på förhand, jag autoreglerar efter dagsform. Kör ALLTID utförande framför vikt.

Jag antecknar vikten i dom övningarna jag prioriterar och försöker att gå framåt hela tiden.

Tunga pass och prio pass läggs på helgen. Då känner jag mig mest utvilad och inspererad.

Tidigare har jag följt program med fasta vikter och det har fungerat bra t.e.x sheiko. Men just nu har jag inte drivet till att jaga PB i alla tre moment.

Jag gillar att periodisera träningen.
Nu är jag inne i en fas med ren byggarträning och trivs hur bra som helst med de. Tappar inget nämnvärt i styrka. Är inte de minsta orolig.


Förutom att sköta kost och sömn är bastu, foam roller, linnex, massage är grymt för återhämtningen.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 14:10   #17
Building
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Sundsvall
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag försöker alltid träna under helgerna för då har man mer energi. När jag hade ett fysiskt jobb så åkte jag hem och åt, vilade 2-3 timmar och sedan till gymmet. Det handlar ju också om hurdant jobb man har.
Ok, ska testa att vila mera efter jobbet. Hinner man inte det får man väl köra nåt lätt pass då..men vill inte att det ska bli en vana
Building är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 14:13   #18
Building
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Sundsvall
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Skillnad på fysiskt jobb och fysiskt jobb, har ju alltid haft det i olika former och skiljer sig lite åt. Vissa räcker det med att dra ner till att träna varannan dag och äta mer mat, vissa (skogsröjning) får man helt enkelt inse att det blir ingen träning på vardagar. Realistiskt sett då, allt går ju men
Sant, jag gör olika nästan varje dag så att lägg upp ett träningsschema vissa veckor är tyvärr nästan omöjligt..
Building är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 14:30   #19
Building
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Sundsvall
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av eulalia Visa inlägg
Jag har periodvis haft problem att följa tänkta program slaviskt. Det funkade bra då jag satt i skolbänken men med oberäkneliga arbetsdagar då jag kanske har stått på knä och skruvat från morgon till kväll så har inte alltid kroppen varit i form för tex tunga marklyft. Jag har försökt att vara tillåtande för att göra schemaändringar efter dagsform, så har marklyft inte funkat kanske jag iaf har kunnat köra bänkpress och sparar resten till nästa dag. Viktiga och tunga pass har jag försökt att förlägga till dagar då jag haft mer ork, ofta på helgerna.

Jag har haft problem i flera år med ömmande underarmar och greppet höll inte efter jobbrelaterad överbelastning. Jag fick rådet att skippa remmar för att träna upp mig vilket gjorde mig ännu svagare. Antagligen var det mer återhämtning som mina underarmar/greppet behövde för jag ändrade kurs helt och började istället använda remmar till det mesta och from då kom min greppstyrka smygande tillbaka. Mitt tips här då är att ifall du är slutkörd i händer och underarmar pga jobbet så våga vila greppet mer.

Idag är min största utmaning skiftarbete med konstiga tider och sömn/mat rutiner. Jag försöker att anpassa min träning efter jobbet så gott det går. Tung träning funkar oftast bättre vissa dagar då man fått sova ordentligt och dagar då jag vet att jag brukar vara i sämre form så kör jag något simpelt alt inte alls. Jag försöker att lyssna på min kropp så gott jag kan och anpassar mig lite efter dagsformen.
Precis det jag menar, har det precis likadant. Jag har fått ändra i programmen och lyfta mindre men ändå fått slita, kändes att tag som om jag bara gick nedåt i vikter/reps. Jag kanske får börja lägga tunga pass som bänk & marklyft till helgerna med då..

Hade rejäla problem med underarmarna i höst med, domningar, stickningar (som jag nu fått hjälp med) och smärta nattetid som gjorde att jag vaknade 10-20 ggr/natt. Kunde vara ledig över Jul & nyår och det har blivit bättre, kan ha varit överansträngning. Domningar har jag också haft till och från i säkert 20-25 år men i höst blev det extremt ofta.
Ok, jag kör aldrig med remmar och fick rådet att inte börja heller, men du använder dom alltså..

Ok, måste vara svårt med skift. Jag har börjat med lite löpning dom gånger jag inte hinner eller är sliten bara för att röra på sig. Får upp endorfinhalten i kroppen iaf
Building är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 14:51   #20
Building
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Sundsvall
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Jag jobbar som ställningsbyggare.

Dom som har varit med i branschen ett tag går alla på någonting. Smärtstillande, amfetamin, anabola eller dricker alkohol.

...

Jag gillar att följa program.
Vikterna är numera sällan bestämda på förhand, jag autoreglerar efter dagsform. Kör ALLTID utförande framför vikt.

Jag antecknar vikten i dom övningarna jag prioriterar och försöker att gå framåt hela tiden.

Tunga pass och prio pass läggs på helgen. Då känner jag mig mest utvilad och inspererad.

Tidigare har jag följt program med fasta vikter och det har fungerat bra t.e.x sheiko. Men just nu har jag inte drivet till att jaga PB i alla tre moment.

Jag gillar att periodisera träningen.
Nu är jag inne i en fas med ren byggarträning och trivs hur bra som helst med de. Tappar inget nämnvärt i styrka. Är inte de minsta orolig.


Förutom att sköta kost och sömn är bastu, foam roller, linnex, massage är grymt för återhämtningen.
Ok, ja då jobbar vi nästan inom samma område. Jobbar själv inom byggbranchen och det förekommer där med. Därför jag vill träna, mycket för att just förhindra förslitningsskador.
Jag jobbar med en massa olika, träningen går bra då det inte är så tunga jobb men blir det tyngre jobb då blir träningen klart lidande..

Jag gillar också att följa program, har även vikten som jag ska lyfta men då man är sliten så känns det så frustrerande då man knappt orkar t ex uppvärmningsvikten som man vet att då man är pigg så är det inga problem..

Ja utförandet är viktigast. Ok då har jag fått ett till tips på att lägga tunga pass på helgen, får bli så här med

Vad betyder att periodisera träningen?

Linnex och foam roller finns men ingen bastu..får bygga en då man får tid då Massage, funkar det så bra?
Building är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)