Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-11-16, 05:36   #21106
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Jag gick också i de tankarna men har bytt åsikt. Han tog mig alltså inte i sidan utan hela bilen var i princip inne i hans körfält. Plastkåpan på dragkroken gick också sönder. Han borde verkligen ha sett mig om han var med i matchen. Det var dessutom kö och alla bilar från mitt fält var på väg in i hans fält så han borde ha förstått att någon ville in.



Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 09:33   #21107
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Vems fel?

Råkade ur för en liten kökrock idag. Två körfält skulle bli ett så jag letade efter en lucka. Det fanns ganska gott om plats framför lastbilen bredvid mig så jag blinkar för att jag ska svänga och upplever att han bromsar in för att ge mig ännu mer plats. Jag vinkar som tack och svänger in. När jag är halvvägs inne brakar han dock in i mig.
Det var kö och låg hastighet. Trasig baklykta och lite färgskav var allt som blev.
Min passagerare upplevde också att han bromsade in för att ge oss mer utrymme men enligt lastbilschauffören såg han oss inte alls. Jag har själv C-kort och vet att sikten är dålig i vissa vinklar men har väldigt svårt att tro att han inte skulle sett mig om han varit någorlunda uppmärksam.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Gränsfall. Om du låg i filen helt och hållet med bilen när krocken kom så är ju filbytet redan gjort och det blir snarare påkörning bakifrån. Normalt så torskar den som ska göra filbytet. Skulle det dock finnas ett vittne som såg att långtradarchaffisen t.ex. mobilsurfade eller annat, så lär det bli svårt för denne att klara sig undan. Var det typ gångfart påverkar det också, men var det köfart i lite högre hastighet så ligger det ännu mer ansvar på den som ska byta fil.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 10:46   #21108
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Själv har jag 2 gånger på kort tid varit oerhört nära att köra in i bilen som ligger framför mej när man precis ska köra in i en rondell.

Föraren framför har ställt sig på bromsen i sista stund fast det inte varit någon bil i närheten I rondellen.

Abs:en kittlar skönt under fotsulan

Sedan finns det en annan variant på rondellkörning. Många blåser på med hög hastighet in i rondellen så för att ha chans måste man själv köra fort. Farten trissas upp mer och mer
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 16:07   #21109
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Gränsfall. Om du låg i filen helt och hållet med bilen när krocken kom så är ju filbytet redan gjort och det blir snarare påkörning bakifrån. Normalt så torskar den som ska göra filbytet. Skulle det dock finnas ett vittne som såg att långtradarchaffisen t.ex. mobilsurfade eller annat, så lär det bli svårt för denne att klara sig undan. Var det typ gångfart påverkar det också, men var det köfart i lite högre hastighet så ligger det ännu mer ansvar på den som ska byta fil.
Pratade med lastbilschaffisen idag. Han sa att han inte kunde säga vems fel det var och undrade om vi skulle skita i att skriva något om det. Jag höll med till slut. Min bil är gammal och skruttig så lite färgskav kan jag leva med.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 21:39   #21110
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Nån som provkört MB x350?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 20:06   #21111
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 15:12   #21112
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Finns det någon bil man kan få för för 30-40k, som gått ~15.000 och som drar ~0.6l/mil vid längre körningar? Får ju gärna gå hyfsat tyst iallafall och inte varva sönder när man kör 110
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 15:55   #21113
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Jag skulle nog leta efter en avensis, v50, passat diesel eller liknande.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 16:09   #21114
saigon
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Södra Sverige
Inlägg: 85
Undvik V50 flexifuel bara, varvar riktigt mycket i motorvägsfart och går inte så jättebilligt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
saigon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 16:12   #21115
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
En avensis med 20k mil lär gå 20k mil till utan problem.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 16:13   #21116
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Jag skulle nog leta efter en avensis, v50, passat diesel eller liknande.
Bra tips! v50 gillar jag, speciellt diesel tycker jag går riktigt fint på längre sträckor.

Citat:
Ursprungligen postat av saigon Visa inlägg
Undvik V50 flexifuel bara, varvar riktigt mycket i motorvägsfart och går inte så jättebilligt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Aa, den modellen är inte mycket att ha till det faktiskt :/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 17:21   #21117
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Tvättade bilen idag med Meguiars Ultimate Wash & Wax. Jäklar vilken glans det blev Dyrt var det men väl värt.

Men att torka efter med microduk var lite jobbigt. Fick gå flera rundor runt hela bilen. Måste finnas nåt bättre sätt?
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 20:03   #21118
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Snart 400 mil med kärran, men fyfan vad jag saknar fyrhjulsdriften. Nu när man har haft det några år. Helt sinnessjukt vilken skillnad. Vid ett tillfälle har jag nästan varit trafikfarlig för att jag inte hade fyrhjulsdrift nu. Skulle vända på en landsväg i rätt tät trafik, så backade in på en liten infart/grusväg och väntade på en lucka. Var alldeles för tät trafik, så jag insåg att jag måste försöka explodera ut med bilen och nypa en lucka för att inte bli ståendes där hela dagen. Så när det kom en tillräckligt stor lucka så tryckte jag på - och bilen slog direkt till med antispinnet pga att bakhjulen stod i grus. Alltså paniken när bilen börjar röra sig ut lite i vägen men typ halva gaspådraget slås bort.... bilisten bakom fick tyvärr bromsa och jag fick be om ursäkt. Sådant där tänkte jag inte ens på med fyrhjulsdrift, då var det bara att trycka på oavsett underlag.

Sedan trots att det är en liten motor ändå i denna (det är ju ingen sportbil), så är det ändå för mycket tryck på bakhjulen. Över 600nm får jag inte ner i backen, inte med dessa däck iaf. Skulle behöva bra mycket bredare sulor baktill.

Överlag nöjd med kärran än så länge. Ska iväg och tona sidorutorna fram med någon procent nu härnäst.

__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 07:50   #21119
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Snart 400 mil med kärran, men fyfan vad jag saknar fyrhjulsdriften. Nu när man har haft det några år. Helt sinnessjukt vilken skillnad. Vid ett tillfälle har jag nästan varit trafikfarlig för att jag inte hade fyrhjulsdrift nu. Skulle vända på en landsväg i rätt tät trafik, så backade in på en liten infart/grusväg och väntade på en lucka. Var alldeles för tät trafik, så jag insåg att jag måste försöka explodera ut med bilen och nypa en lucka för att inte bli ståendes där hela dagen. Så när det kom en tillräckligt stor lucka så tryckte jag på - och bilen slog direkt till med antispinnet pga att bakhjulen stod i grus. Alltså paniken när bilen börjar röra sig ut lite i vägen men typ halva gaspådraget slås bort.... bilisten bakom fick tyvärr bromsa och jag fick be om ursäkt. Sådant där tänkte jag inte ens på med fyrhjulsdrift, då var det bara att trycka på oavsett underlag.

Sedan trots att det är en liten motor ändå i denna (det är ju ingen sportbil), så är det ändå för mycket tryck på bakhjulen. Över 600nm får jag inte ner i backen, inte med dessa däck iaf. Skulle behöva bra mycket bredare sulor baktill.

Överlag nöjd med kärran än så länge. Ska iväg och tona sidorutorna fram med någon procent nu härnäst.

Störigt när effekten halveras sådär. Ibland trycker jag av antispinnet och kör mer på känsla istället. Greppet får du tillbaka när sommardäcken kommer på. Du har säkert Michelin PSS på den ? Då biter den ifrån ganska bra.

Bredare sulor hjälper knappast..
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 12:54   #21120
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Varning för en del riktigt otäcka olyckor, så klippet bör ses på egen risk... men visste inte att det small så jäkla ofta på ringen. En del helt brutala kvaddningar av "svenssons"

__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)