Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-11-16, 18:15   #1
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Kriminolog

Någon som har insikt i kriminologutbildningen och tillhörande arbeten som civil utredare, underrättelseanalytiker eller annat? Alla kommentarer om yrket och ämnet välkomnas.

Har en bekant som arbetar som utredare inom polisen och en märklig sak hon berättade var att det inte är ett krav att vara utbildad för att få jobbet, men att det är en fördel. Blev skeptisk när jag hörde det, lät som att det var ett enkelt pappersvändarjobb. Läste också detta när jag sökte runt på civil utredare:

Citat:
En annan väg in i jobbet som civil utredare är via erfarenhet av utredningsarbete där man har kontakter med människor i svåra krisartade situationer, så som utredningsarbete inom Försäkringskassan, Socialtjänsten eller Migrationsverket. Man kan alltså först utbilda sig till Socionom eller skaffa sig vilken utbildning "som helst" bara det är minst 3 årsstudier på högskolenivå, och med den kan man få jobb som utredare på Försäkringskassan och efter några år i yrket utredare på FK, kan man söka jobb som civil utredare inom polisen. På så sätt kan man säga att vilken som helst akademisk utbildning (som är på minst 3 år, heltid) kan leda till anställning som civil utredare.
Wtf? Låter inte särskilt stimulerande. Vill ha ett jobb som verkligen utmanar intellektuellt på en hög nivå och där det finns mycket utrymme att expandera och klättra s.a.s, annars blir jag fett deprimerad.

Juridik är något jag också funderar på, så analys av information är en av mina starkaste intressen.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 19:06   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Läste typ en månad distans "kriminologi" på något universitet för typ 5 år sen eller nåt, kan ha varit SU. Minns inte exakt.
Ämnet är något som intresserar mig starkt, hur olika straff påverkar brottsligheten, historiska fall, brottsliga beteenden osv. Läste aldrig klart kursen, tyckte vår kursbok kändes lite vinklad (tittar jag på den i bokhyllan nu ser jag att Jerzy Sarnecki är författare, på gott och ont) och kursen var inte alls så "distans" som den utgav sig för att vara. Man var typ tvungen att typ vara aktiv i ett forum för diskussion X tillfällen i veckan vid en viss tidpunkt osv vilket omöjliggjorde deltagande för mig. Hade förväntat mig självstudier och en tenta bara, så jag lät det rinna ut i sanden.

Har ingen insikt i yrket i sig tyvärr dock, eftersom det var långt kvar tills det skulle bli aktuellt för mig.

Man kan förmodligen jobba på BRÅ som analytiker, kanske även på typ Tullverket? Det mesta inom det polisiära innehåller väl sin del av "paper pushing", så jag skulle inte döma ut civil utredare direkt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-11-16 klockan 19:08.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 19:12   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Nej, men jag tycker att det verkar sjukt kul! Har tänkt på det några gånger förut.

Förutsatt att kriminolog är vad jag tror det är: En som utreder brott? Typ Sherlock Holmes/Martin Beck/Vad-han-nu-heter-i-förnamn Wallander?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 19:28   #4
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Jag har i och för läst lite kriminologi men det var länge sedan. På den tiden fanns det bara "kriminologiutbildning", dvs kriminologi som ämne för C- och D-nivå, i Stockholm.

Men jag vågar mig påstå ha viss insikt i hur statliga myndigheter resonerar för rekrytering till utredare eller liknande (handläggare) generellt sett.

Typiskt sett sätter man ett kompetens krav på kandidatexamen i relevanta ämnen. Det blir ju rätt brett. Sen vill man ha erfarenhet i liknande arbeten, vilket för en myndighet betyder att man vill ha erfarenhet av ärendehandläggning och dokumentation, och sedan mer specifikt t.ex. utredningar, påverkansarbete, extern samverkan... vad nu myndigheten värderar.

Själva jobbet lär man sig, som för de flesta arbeten, på jobbet. Högskolestudier är inte specifikt yrkesförberedande, framför allt inte i samhällsvetenskap.

Juridik är en mycket, mycket bra grund som ger dig många öppna dörrar senare i allt från myndighetsarbete, domare, åklagare, advokat eller affärsjuridik. Plus att det är en utbildning man har nytta av privat också hela livet. Väljer du mellan det och kriminologi är juridik ett självklart bättre, men svårare, val.

Underrättelseanalys är bra kurser, men det är typiskt sett tjänster som är säkerhetsklassade i nivå två, vilket formellt sett inte är så svårt att passera men du tar knappast in någon du inte litar på. Dvs du får börja någon annanstans först i myndigheten. Så skulle jag gjort, men hur polisen rekryterar till sin underrättelsetjänst vet jag inte.

Jag vågar påstå att de flesta statliga myndigheter erbjuder utvecklande och stimulerande arbeten där du kan klättra. Sen är det en del rutin också, det kommer man inte ifrån. Men de flesta karriärer börjar genom att man visar duglighet och effektivitet i att hantera rutinärenden och att man visar att man kan och vill mer än så.

Just analys av information är ju mer eller mindre vad underrättelsearbete går ut på, om det är specifikt det du vill arbeta med. Men jag vågar lova att det är rätt mycket rutinarbete i den sektorn med.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-16, 19:44   #5
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Som med de flesta yrken är det första steget inte särskilt intressant eller stimulerande. De utredare jag har träffat "privat" eller vad man ska kalla det, när jag själv inte har varit under utredning, har sagt att det är ganska trist. Som vilket jobb som helst. Samma är det nog för förundersökningsledare. Om du inte är någon inom polisen är det nog mest förhör med pundare och små skitungar från orten som tror att de är maffia.

Sen beror ju sådant helt och hållet på hur man är som person och om man överhuvudtaget bryr sig men från vad jag har hört så är det inte särskilt kul att vara civil inom polisen, inte ens på LKC tydligen. Snutar hänger för sig och civila för sig (och de senare är betydligt färre). Hade nog dock varit en annan jargong om fördelningen var jämnare, de flesta vill ju inte frivilligt vara kompis med en polis men på en arbetsplats är man nog hellre det än ensam.

Man har nog en intressantare arbetsdag om man jobbar på ex. ett försäkringsbolag eller på en bank inom penningtvätt/bedrägeri. Speciellt det sistnämnda kräver inte särskilt omfattande bakgrund beroende på vilken bank förstås. Har en bekant som pysslat med det.

Angående kriminologutbildning har jag bara hört att det går inflation på den. Att det inte direkt leder till någonting såvida du inte redan har fot i branschen med kontakter. Som statsvetenskap.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 17:37   #6
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Kunskapsmässigt är det en helt ointressant utbildning för att jobba som utredare. Om du ska läsa något som faktiskt ger relevanta kunskaper kan du plocka ett par kurser ekonomi, juridik och underrättelseanalys. Alltså, du har nytta av att förstå det ekonomiska samt juridiska, och att ha lite underrättelseanalys i ryggen lär hjälpa för lite tyngre tjänster.

För att ha en lätt väg in behöver du dock en examen, företrädesvis inom någon samhällsvetenskapligt. I många fall räcker 120hp men utan examen tenderar du ändå att mötas av stängda dörrar.

Försäkringskassan har utredartjänster men jag tror dessa bara går att söka internt. Det betyder att du först måste sälja din själ som personlig handläggare, eller något liknande, för att sedan söka internt. Kontrollverksamheten kan dock vara rolig att jobba på.

Ett annat problem med att gå den vägen är att kassan knappast befolkas av personer som är offensiva i sitt beslutsfattande, och en bra utredare behöver kunna vara offensiv.

Skatteverket har en del utredartjänster och du behöver inte söka dessa internt. De brukar dock kräva tidigare utredningsvana.

Tullverket har jag bara sett anställa revisorer till dylika tjänster, men jag har inte så bra koll på dem.

Polisen och EBM har utredartjänster men kräver också tidigare utredningsvana. Det här är vad jag själv skulle siktat på för kvalificerade utredningsjobb, där du sedan har möjlighet att avancera ytterligare. Exempelvis till SÄPO.

Kronofogden kan du söka till om du har de 120hp som krävs. Du kommer då få en viss utredningsvana och du kommer bli van att fatta tunga och offensiva beslut. Första 1-1,5 åren är du aspirant, under utbildning, och blir därefter inspektör. Efter några år som inspektör kan du bli tilltänkt att jobba med specialverkställighet. Där finns en del lite mer kvalificerade utredningar, exempelvis vid bolagshärvor eller jobb mot grov organiserad brottslighet (den delen är dock inte vardagsmat). De samverkar också en hel del med andra myndigheter.

Erfarenhet som kronoinspektör väger rätt tungt om du söker till polisen eller EBM.

Nämnas bör att förutsättningarna ändras titt som tätt. HR måste ju låtsas göra nytta så profilerna vid rekrytering ändras då och då.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)