Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-13, 13:44   #16
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Men dåså, brisk walking gör man ju en timme till och från plugget varje dag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 00:09   #17
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Så det arbete som krävdes för att överleva täckte in minst 150 timmar i veckan av medelhård till hård fysisk aktivitet? Min fråga är vad denna aktivitet bestod av.
Det är ju bara 20 timmar per dag så är du uppe i 150 timmar i veckan 😛
Som någon skrev, moderate-intensity är gång. 30 minuters gång per dag känns löjligt lågt krav tycker jag. Styrketräning 2 ggr per vecka är det dock inte många på befolkningsnivå som får in troligtvis.
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 09:54   #18
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Givetvis har man täckt veckans rekommendationer redan när tisdagen är över.
Kanske en dum fråga, vet inte om du skämtade; kan man göra så? Eller är det lite motion varje dag som är ett måste?
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 09:55   #19
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det betyder inte att jag är inaktiv resten av veckan, bara att jag redan nått minuterna som nämns i artikeln.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 11:33   #20
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det betyder inte att jag är inaktiv resten av veckan, bara att jag redan nått minuterna som nämns i artikeln.
Haha, näe jag vet, jag har läst hur du tränar! Tänkte allmänt, är det antal minuter per vecka eller träning varje dag som är det avgörande? Dvs samma antal minuter uppdelat olika.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 11:46   #21
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Stillasittande är skadligt bara vi talar enstaka timmar, än mindre nära en hel vecka.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-14, 11:48   #22
Arnoldski
Registered User
 
Arnoldskis avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 963
Man ska minnas att "physical activity" är ett bredare begrepp än "exercise" (träning). Träning är en delmängd av fysisk aktivitet och ska vara schemalagd och repetitiv och utföras med ett syfte att förbättra (Alternativt upprätthålla) viss fysisk förmåga.
Fysisk aktivitet innefattar alltså promenaden till lunchen, dammsugning etc, och forskning visar att man tenderar att överskatta tiden man tränat, men däremot underskatta mängden vardaglig fysisk aktivitet. Bara nåt att ha med sig när man funderar på sin totala nivå.
Arnoldski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 12:37   #23
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Jag köpte häromveckan en Garmin Fenix 5 som håller koll på hur många aktiva minuter man kommer upp till per vecka.



Defaultläget är 150min moderat eller 75min intensiv ansträngning, likt rekommendetionerna i originalinlägget. Jag har loggat mina gympass där jag har medelpuls på mellan 100 slag (överkropp) och 110 slag (ben). Detta räknar klockan som moderat ansträngning, så det är följaktligen väldigt lätt att komma upp till den rekommenderade minimi-veckodosen bara genom gymträning 3 ggr per vecka.

Sen slänger jag på några rena konditionspass också
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.

Senast redigerad av Slartibartfast den 2019-06-20 klockan 12:39.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 12:59   #24
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Jag köpte häromveckan en Garmin Fenix 5 som håller koll på hur många aktiva minuter man kommer upp till per vecka.



Defaultläget är 150min moderat eller 75min intensiv ansträngning, likt rekommendetionerna i originalinlägget. Jag har loggat mina gympass där jag har medelpuls på mellan 100 slag (överkropp) och 110 slag (ben). Detta räknar klockan som moderat ansträngning, så det är följaktligen väldigt lätt att komma upp till den rekommenderade minimi-veckodosen bara genom gymträning 3 ggr per vecka.

Sen slänger jag på några rena konditionspass också
Hur pass tillförlitlig är den då? Går den bara på puls?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 13:20   #25
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Hur pass tillförlitlig är den då? Går den bara på puls?
Med pulsband är den ju extremt exakt. Endast wrist HR har fördröjning, men medelpulsen verkar vara ganska nära pulsbandet.

Sen beror det ju på hur den bakomliggande ekvationen och tröskelvärdena dom använder är "korrekta", men en bra fingervisning om var man ligger till är det iaf.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 13:33   #26
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Enligt min Garmin är jag uppe i 426 minuter den här veckan (den räknar intensiva minuter dubbelt).
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 09:41   #27
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Jag klockade in 540 minuter förra veckan, utan att anstränga mig destomer. Till allra största delen består minuterna av mina vanliga styrkepass plus ett par kortare cardiopass plus en del hundpromenader.

Det är följaktligen väldigt lätt att komma upp i 150-300min förutsatt att man inte sitter på röven hela dagarna.

En sak jag undrar över, vet kroppen vad det är som får upp pulsen? Tränar jag armar i 15 minuter har jag puls på 130. Lätt rodd i 15 min ger 130 i puls.

Vet kroppen skillnaden? Är samma pulshöjning (eller medelpuls) "värt" lika mycket oberoende på vad som orsakar den?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 11:35   #28
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Jag klockade in 540 minuter förra veckan, utan att anstränga mig destomer. Till allra största delen består minuterna av mina vanliga styrkepass plus ett par kortare cardiopass plus en del hundpromenader.

Det är följaktligen väldigt lätt att komma upp i 150-300min förutsatt att man inte sitter på röven hela dagarna.

En sak jag undrar över, vet kroppen vad det är som får upp pulsen? Tränar jag armar i 15 minuter har jag puls på 130. Lätt rodd i 15 min ger 130 i puls.

Vet kroppen skillnaden? Är samma pulshöjning (eller medelpuls) "värt" lika mycket oberoende på vad som orsakar den?
Det funkar i alla fall inte att träna kondition genom bicepscurl. Även om man får upp pulsen till samma nivå som då man joggar så kommer det inte att ge nån nämnvärd påverkan på konditionen.

Det som måste till för att det ska kunna bli konditionsträning är att man använder stora muskelgrupper, och att man gör det på ett repetitivt sätt så att det blir tusentals repetitioner.

EDIT: Det är nåt med att hjärtat får hjälp att pumpa runt blodet av musklernas rytmiska sammandragningar. Ifall man kör styrketräning får man inte denna effekt och hjärtat måste stå för pumpandet helt själv, och att detta på nåt sätt bidrar till att det inte ger samma effekt på konditionen.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-07-01 klockan 11:41.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 11:52   #29
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Hur effektivt är aktiva pauser då? Vid sittande jobb och studier? Och hur frekvent och hur lång tid, säg 5 min per timme? Om man då skulle jogga på stället tex.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 11:53   #30
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Så det är fusk att låta klockan logga ens styrkepass? Det räknas inte in i rörelserekommendationerna?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)