Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-16, 13:23   #31
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Vilket år?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 13:38   #32
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Vilket år?
om det är steroider du funderar över så introducerades dom i USA mot slutet av 50-talet, via York barbell club:
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Bosley_Ziegler
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 14:35   #33
Krampus
Jag kan en rolig historia.....
 
Krampuss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Kwontario
Inlägg: 10 486
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu får ni tänka på att de här hade bara hantlar och skivstänger och på sin höjd en träningsbänk och ställning som sina arbetsredskap. Utifrån förutsättningar och den kunskap de hade om kost nådde många exceptionella resultat.

Your muscular potential
Kungsfjäder bro’! Do you even lift?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Jag gillar Krampus. Kraftfullt, men ändå lite halvbögigt.
Krampus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 17:38   #34
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
Kungsfjäder bro’! Do you even lift?
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 20:56   #35
Krampus
Jag kan en rolig historia.....
 
Krampuss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Kwontario
Inlägg: 10 486
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Jag gillar Krampus. Kraftfullt, men ändå lite halvbögigt.
Krampus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 23:34   #36
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
När man väl nått en grund som heter duga så är det ju lättare att upprätthålla nivån med färre pass än när man byggde den.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 07:28   #37
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Ska du bli en grym atlet och bli riktigt bra I någon idrott krävs det en oftast en massa träning så klart. Men pratar vi endast estetiskt/fitness/styrka så behövs det verkligen inte 12 pass/veckan. Styrketräning överlag är ju väldigt tacksamt med att det inte behövs så mycket träning för att ändå få väldigt mycket tillbaka. 3-4 pass I veckan är ju oftast det som räcker och blir över. Känner många personer som har tagit sig till SM eller tom EM/VM nivå I bänk eller styrkelyft som tränat 3-4 pass veckan. Och är du endast ute efter att få en estetisk tilltalande fysik så räcker det långt med 2-3 pass veckan och lägga mer tid på att äta bra mat.

Har för mig att Jason Blaha menar att det spelar ingen roll hur mycket/lite du tränar (inom rimlig gräns), du når förr eller senare fram till nära din genetiska gräns ändå. Skillnaden ligger endast I hur fort det går. Jag har lite svårt att tro på det påståendet, men 85-90% kan du nog nå med 2-3 hel-halvkropps pass I veckan.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 07:57   #38
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Har för mig att Jason Blaha menar att det spelar ingen roll hur mycket/lite du tränar (inom rimlig gräns), du når förr eller senare fram till nära din genetiska gräns ändå. Skillnaden ligger endast I hur fort det går. Jag har lite svårt att tro på det påståendet, men 85-90% kan du nog nå med 2-3 hel-halvkropps pass I veckan.
Blahapedia told by Jason Genova
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-07-17 klockan 08:00.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 08:21   #39
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Ska du bli en grym atlet och bli riktigt bra I någon idrott krävs det en oftast en massa träning så klart. Men pratar vi endast estetiskt/fitness/styrka så behövs det verkligen inte 12 pass/veckan. Styrketräning överlag är ju väldigt tacksamt med att det inte behövs så mycket träning för att ändå få väldigt mycket tillbaka. 3-4 pass I veckan är ju oftast det som räcker och blir över. Känner många personer som har tagit sig till SM eller tom EM/VM nivå I bänk eller styrkelyft som tränat 3-4 pass veckan. Och är du endast ute efter att få en estetisk tilltalande fysik så räcker det långt med 2-3 pass veckan och lägga mer tid på att äta bra mat.

Har för mig att Jason Blaha menar att det spelar ingen roll hur mycket/lite du tränar (inom rimlig gräns), du når förr eller senare fram till nära din genetiska gräns ändå. Skillnaden ligger endast I hur fort det går. Jag har lite svårt att tro på det påståendet, men 85-90% kan du nog nå med 2-3 hel-halvkropps pass I veckan.
Yey, precis vad jag vill höra
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 10:37   #40
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Blahapedia told by Jason Genova
Ja som jag även skrev så tror jag det är nonsens, men tränar du hårt och målmedvetet så krävs det inte speciellt mycket träning för att få riktigt bra resultat. Jag har själv tränat 12 pass veckan ner till 3. De upplägg som jag fått ut mest med är oftast de med hög intensitet, medel volym och medel/låg frekvens. Tex ett som funkade riktigt bra var.

dag 1: träna morgon och kväll (lätt (10-20 rep) överkropp på morgonen och tyngre (4-10 rep) ben på kvällen)
dag 2: vila och lättare cardio
dag 3: vila och lättare cardio
börja om men nu ben på morgonen och överkropp på kvällen.

Träningsdagar efter första passet och ett dygn efter sista passet - åt mycket av bra mat och mycket kolhydrater, överskott.

Vilodagar från ett dygn efter sista passet och fram till efter första passet på träningsdag - strax under balans, lågt på kolhydrater.

Senast redigerad av Mats J den 2018-07-17 klockan 10:38.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 10:38   #41
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Ska du bli en grym atlet och bli riktigt bra I någon idrott krävs det en oftast en massa träning så klart. Men pratar vi endast estetiskt/fitness/styrka så behövs det verkligen inte 12 pass/veckan. Styrketräning överlag är ju väldigt tacksamt med att det inte behövs så mycket träning för att ändå få väldigt mycket tillbaka. 3-4 pass I veckan är ju oftast det som räcker och blir över. Känner många personer som har tagit sig till SM eller tom EM/VM nivå I bänk eller styrkelyft som tränat 3-4 pass veckan. Och är du endast ute efter att få en estetisk tilltalande fysik så räcker det långt med 2-3 pass veckan och lägga mer tid på att äta bra mat.

Har för mig att Jason Blaha menar att det spelar ingen roll hur mycket/lite du tränar (inom rimlig gräns), du når förr eller senare fram till nära din genetiska gräns ändå. Skillnaden ligger endast I hur fort det går. Jag har lite svårt att tro på det påståendet, men 85-90% kan du nog nå med 2-3 hel-halvkropps pass I veckan.
Blaha är en jäkla mupp dock. Skulle inte lyssna så värst mycket på honom.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 10:38   #42
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Har för mig att Jason Blaha menar att det spelar ingen roll hur mycket/lite du tränar (inom rimlig gräns), du når förr eller senare fram till nära din genetiska gräns ändå. Skillnaden ligger endast I hur fort det går.
Detta säger Borge Fagerli också. Och han ser ut som han lyfter, i motsats till Blaha. Om det stämmer vet jag inte.

Citat:
So in one sense, "all roads lead to Rome" and the only difference between doing 2-3x the volume of something more conservative (i.e. 2-3 sets 2-3x/week vs 6-8 sets 2-3x/week) is that you will reach your genetic potential eventually, but it will take you slightly more time.

If you plan to lift weights for a few years, you should eventually get there anyway, and if it takes you 2-3 years or 4-5 years isn’t really *that* relevant. I just tend to think that being more conservative allows you to enjoy the process more, and lower the risk of hurting yourself.
https://www.facebook.com/coach.borge...5972921220047/

Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
men 85-90% kan du nog nå med 2-3 hel-halvkropps pass I veckan.
Det tror jag absolut man kan få 90% av sina potentiella gains med 2-3 entimmespass i veckan. Det verkar ju komma fram nu att mera träning ger mera resultat, upp till hutlösa volymer. Men det är ju ändå typ 2-3% mera gains du får genom att addera en timme träning. Förutsatt att du klarar av att balansera upp återhämtningen, vilket dom flesta inte gör. Så fördelen med mycket mera träning känns mest teoretisk.

Mera träning ställer stora krav på återhämtningen, så jag tror att man tjänar på att ligga i det lila området. Det gula området är teoteriskt möjliga gains, men som i praktiken är omöjliga eftersom man inte fixar återhämtningen. In och tjonga på 2-3 pass i veckan och gör sen annat med ditt liv.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg gainz.JPG (34.1 KB, 116 visningar)
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 10:56   #43
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Jag har aldrig förstått varför folk lyssnar på Blaha. Har han någon relevant utbildning eller erfarenhet som gör honom trovärdig. Han ser ju ut som vilken lönnfet gubbe som helst.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 14:08   #44
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Detta säger Borge Fagerli också. Och han ser ut som han lyfter, i motsats till Blaha. Om det stämmer vet jag inte.



https://www.facebook.com/coach.borge...5972921220047/



Det tror jag absolut man kan få 90% av sina potentiella gains med 2-3 entimmespass i veckan. Det verkar ju komma fram nu att mera träning ger mera resultat, upp till hutlösa volymer. Men det är ju ändå typ 2-3% mera gains du får genom att addera en timme träning. Förutsatt att du klarar av att balansera upp återhämtningen, vilket dom flesta inte gör. Så fördelen med mycket mera träning känns mest teoretisk.

Mera träning ställer stora krav på återhämtningen, så jag tror att man tjänar på att ligga i det lila området. Det gula området är teoteriskt möjliga gains, men som i praktiken är omöjliga eftersom man inte fixar återhämtningen. In och tjonga på 2-3 pass i veckan och gör sen annat med ditt liv.
Jo men precis, som att träna annat

Men jag försöker träna 2 pass i veckan ren styrketräning och tycker inte riktigt jag får den utveckling eller de resultat jag vill ha. Har väl kommit en bit på vägen, men utvecklas inte mer nu. Då kör jag iofs VÄLDIGT minimalistiskt för att orka med återhämtningen från 3-4 tuffare MMA-pass i veckan också. Det jag funderar på nu är om jag behöver mer volym eller om det finns annat som spökar/som jag kan optimera först.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 14:24   #45
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
hur tränar du nu då?
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)