Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-13, 18:26   #361
Danglaren
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 19
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Hinner inte skriva utförligt svar nu men denna sida är vettig:
https://www.reddit.com/r/bodyweightfitness/
Generellt: kör som du gör med vanlig styrketräning med vikter, det kluriga är att göra övningarna lite svårare hela tiden tex: från vanliga armhävningar ha progression mot enarmsarmhävningar, alternativt lägga på vikt med ryggsäck/viktväst osv.
Tack så mycket, ska ta mig en ordentlig titt där!
Ang. Extra vikt med tex ryggsäck eller viktväst. Räknas det som "okej" i en 'freeletics utövare's ögon? - Självklart är det väl individuellt men jag menar mer om det hör till freeletics? Oavsett så lär jag garanterat köra med extra vikter, bara intresserad av att veta hur de som tränar med enbart kroppsvikt tycker och tänker.
Danglaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 22:00   #362
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av Danglaren Visa inlägg
Tack så mycket, ska ta mig en ordentlig titt där!
Ang. Extra vikt med tex ryggsäck eller viktväst. Räknas det som "okej" i en 'freeletics utövare's ögon? - Självklart är det väl individuellt men jag menar mer om det hör till freeletics? Oavsett så lär jag garanterat köra med extra vikter, bara intresserad av att veta hur de som tränar med enbart kroppsvikt tycker och tänker.
Det är nog olika. Finns dom som bara kör med kroppsvikt och dom som kör med vikt. En av de bitigaste kör iaf "weighted calisthenics": https://www.instagram.com/iamstipke/
De flesta kan komma väldigt långt på oviktade iaf. (men tex vill du klara enarms chins så är det nog svårt att nå hela vägen utan att köra tex viktade chins).
Finns ingen anledning att av princip endast köra på ett sätt (tex som att gå till gymmet och bara köra hantlar, aldrig skivstång eller maskiner.)

Jag började med att endast köra kroppsvikt. Har haft perioder när jag bara kör vanlig gymträning och perioder när jag bara kör kroppsviktsträning.
tex så har jag en lägenhet i medelhavet där jag är ca 1 månad varje sommar. Där finns det ett utegym på stranden. Då blir det bara löpning och kroppsviktsträning. askul
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-20, 19:28   #363
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Nån som vet om det finns tillbehör till ringar med typ straps av något slag fästa till krokar, som man skulle kunna fästa på fasta stänger i taket och sedan fästa ringarna på krokarna? Alternativet, att trä ur remmen ur karbinhaken och sedan in igen är ett jäkla meck på de remmarna jag har.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 08:32   #364
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Intressant stretchvariant:


Den tog gött på skulder/bröstryggspartiet. Roye Goldschmidts instagram är ju för övrigt alltid inspirerande att kolla igenom (eller deprimerande, beroende på hur långt man själv har kommit).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 13:56   #365
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Nån som vet om det finns tillbehör till ringar med typ straps av något slag fästa till krokar, som man skulle kunna fästa på fasta stänger i taket och sedan fästa ringarna på krokarna? Alternativet, att trä ur remmen ur karbinhaken och sedan in igen är ett jäkla meck på de remmarna jag har.
Förslagsvis tar du ett tunt starkt rep och lägger en slinga genom ringarna och genom remmarna, stänger med en karbin.
Hoppas jag förstått dig rätt.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 14:55   #366
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Danglaren Visa inlägg
Tack så mycket, ska ta mig en ordentlig titt där!
Ang. Extra vikt med tex ryggsäck eller viktväst. Räknas det som "okej" i en 'freeletics utövare's ögon? - Självklart är det väl individuellt men jag menar mer om det hör till freeletics? Oavsett så lär jag garanterat köra med extra vikter, bara intresserad av att veta hur de som tränar med enbart kroppsvikt tycker och tänker.
Progression ligger för min del till 90% teknik skulle jag tro. Vilket blir mer motstånd. Det är otroligt hur mycket bara en enkel övning som armhävningar kan göras bättre så pass, utan att progressera till enarms, och en massa olika varianter med andra namn, om det är muskelträning man är ute efter.
Sedan tycker jag att trots alla youtube kanaler och studier så är nästan den egna utvecklingen och förståelsen viktigast. Många som ger tips har själva spenderat 10, 15 år för att komma fram dit. Själva resan är, för min del viktig. Sedan kanske jag inte kommer fram till exakt samma sak.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-12, 19:08   #367
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag har upptäckt varför Roye Goldschmidt är så sjukt grym. Kolla in the evil grin på hans ländrygg. Någon slags jävulsk demon inkapslad i hans muskler, som ser ond ut på uppåtvägen och hyfsat glad ut på nedåtvägen.



Några levels till så blir han som Yujiro i Grappler Baki (hoppas nån fattar referensen, annars blir jag ledsen):
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 07:49   #368
0rre
Registered User
 
0rres avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 185
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Några levels till så blir han som Yujiro i Grappler Baki (hoppas nån fattar referensen, annars blir jag ledsen):
Serie som du rekommenderar?
__________________
Inget jag säger är sanning. Lyssna inte på mig.
0rre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 18:05   #369
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Offtopic: Ja den är grym (dock ingen Hajime No Ippo, men bra ändå).

Ontopic: Grappler Baki kör calisthenics också!


För övrigt kommer ju Ido Portals film att ha premiär den 27 juli. Ingen susning om vad filmen kommer att innehålla, men antagligen lite av varje i hans träningsfilosofi. Vore ju kul med lite biografiska element också.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-04, 10:46   #370
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Tänkte bara droppa förbi för att säga att jag har hakat på tåget .

Jag har tränat bodybuildinginriktat i ca 8 år, och kännar att motivationen kan vara lite upp o ner senaste åren, detta har dock gett mig en otrolig glöd för träningen igen .

Jag har börjat med gymnastics bodies Foundation + Handstand 1. Har även lagt in 30min rörlighetsträning varje dag, vilket verkligen behövs för mig (kylskåp).


Några mål jag har satt upp för mig själv som jag vill uppnå i styrka/rörlighet är:
* Snygg rak handstand (inge banan). Men jag har riktigt pisspoor overhead rörlighet i armarna, så det är stort fokusområde.
* Side split, så jävla ballt var 60cm från marken med grenen när jag testade första gången dock.
* Human flag, oxå ballt som fan.
* Sen dom övriga momenten som beskrivs som grundmoves i gymnastic strength training. Front/back lever, planche, L-sit o lite såna grejer.
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-04, 11:13   #371
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Tänkte bara droppa förbi för att säga att jag har hakat på tåget .

Jag har tränat bodybuildinginriktat i ca 8 år, och kännar att motivationen kan vara lite upp o ner senaste åren, detta har dock gett mig en otrolig glöd för träningen igen .

Jag har börjat med gymnastics bodies Foundation + Handstand 1. Har även lagt in 30min rörlighetsträning varje dag, vilket verkligen behövs för mig (kylskåp).


Några mål jag har satt upp för mig själv som jag vill uppnå i styrka/rörlighet är:
* Snygg rak handstand (inge banan). Men jag har riktigt pisspoor overhead rörlighet i armarna, så det är stort fokusområde.
* Side split, så jävla ballt var 60cm från marken med grenen när jag testade första gången dock.
* Human flag, oxå ballt som fan.
* Sen dom övriga momenten som beskrivs som grundmoves i gymnastic strength training. Front/back lever, planche, L-sit o lite såna grejer.
Nice! Kör hårt Känner själv att ffa rörligheten har blivit otroligt mycket bättre i alla möjliga positioner sedan jag började lägga in mycket mobilitetsträning (från foundation, handstands samt lite inspiration från typ Ido Portal och Kit Laughlin). Dock lång väg att gå till front split och side split och sådant. Märker också en viss defekt i skulder/bröstryggsrörlighet för att komma in i en bra linje i handstående.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-06, 07:34   #372
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Är det någon som tränar planche? Och isåfall hur långt har ni kommit (och hur bra var ni från början?)

Har kollat lite youtube videos, och folk verkar lära sig rätt snabbt där att göra straddle planche iallafall. Det brukar mest vara spensliga tonåringar dock. Tänkte lite hur snabbt det går för en med lite mer massa .
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-06, 07:44   #373
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Är det någon som tränar planche? Och isåfall hur långt har ni kommit (och hur bra var ni från början?)

Har kollat lite youtube videos, och folk verkar lära sig rätt snabbt där att göra straddle planche iallafall. Det brukar mest vara spensliga tonåringar dock. Tänkte lite hur snabbt det går för en med lite mer massa .
Jag har tränat på det halvhjärtat i ungefär ett år.
klarar att hålla tucked planche i 10-12 sekunder (något längre om jag har "armhävningshandtag" som gör att jag kommer upp lite längre från golvet..
Jag väger mellan 80-85kg och är 182cm, så det kommer nog ta ett bra tag att fixa det (om jag någonsin kommer göra det)

En bekant som tidigare varit med i landslaget i gymnastik sa att utan tidigare gymnastisk träning så uppskattade han att det skulle ta 3-5 år att nå en full planche för mig. Givetvis bara en gissning, men det känns så här efter 1 år som om det känns väldigt rimligt.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-06, 10:58   #374
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Jag har tränat på det halvhjärtat i ungefär ett år.
klarar att hålla tucked planche i 10-12 sekunder (något längre om jag har "armhävningshandtag" som gör att jag kommer upp lite längre från golvet..
Jag väger mellan 80-85kg och är 182cm, så det kommer nog ta ett bra tag att fixa det (om jag någonsin kommer göra det)

En bekant som tidigare varit med i landslaget i gymnastik sa att utan tidigare gymnastisk träning så uppskattade han att det skulle ta 3-5 år att nå en full planche för mig. Givetvis bara en gissning, men det känns så här efter 1 år som om det känns väldigt rimligt.
Hur mkt är halvhjärtat? Minst en gång i veckan? Det lät som rätt långsam progress för 1 år
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-06, 11:06   #375
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Jag har tränat på det halvhjärtat i ungefär ett år.
klarar att hålla tucked planche i 10-12 sekunder (något längre om jag har "armhävningshandtag" som gör att jag kommer upp lite längre från golvet..
Jag väger mellan 80-85kg och är 182cm, så det kommer nog ta ett bra tag att fixa det (om jag någonsin kommer göra det)

En bekant som tidigare varit med i landslaget i gymnastik sa att utan tidigare gymnastisk träning så uppskattade han att det skulle ta 3-5 år att nå en full planche för mig. Givetvis bara en gissning, men det känns så här efter 1 år som om det känns väldigt rimligt.
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Hur mkt är halvhjärtat? Minst en gång i veckan? Det lät som rätt långsam progress för 1 år
Det går säkert att få åtminstone en version med särade ben (straddle planche) snabbare, men då måste man definitivt offra en del annan träning och gå in för gymnastiken. Särskilt assistansövningar och stegvis progression är någonting jag tror många tummar på, men det är oerhört viktigt för både hälsa och framgång i det här fallet.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)