Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-14, 08:27   #36601
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Är resultaten på den här sidan realistiska? Ser kvinnor som inte är överdriver överviktiga gå ner 18kg på 10v och tycker det låter sjukt då jag *TROR* att kvinnor har sämre förbränning än men och generellt sett svårare att gå ner i vikt, no? Samma sak med vissa män som inte är jättestora men verkar rasa i vikt som om de vore 250kg tunga.

https://www.refitness.se/anmalan/#tidigareResultat (scrolla ner)
Känner Rickard personligen och det är inget lurendrejeri han jobbar med, du får tänka på utgångsläget också, 18kg på 10veckor för en "grovt" överviktig person är inga problem, allt beror på vad vi räknar för vikt.
En person som väger 120kg kan lätt droppa 7-8kg efter ett par veckor av diet då de oftast har levt otroligt kasst innan med mycket salt mat, mycket kolhydrater m.m som binder vätska, samt tarminnehållet som också det kan väga en hel del om man svullat på bra innan invägning.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 09:34   #36602
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Känner Rickard personligen och det är inget lurendrejeri han jobbar med, du får tänka på utgångsläget också, 18kg på 10veckor för en "grovt" överviktig person är inga problem, allt beror på vad vi räknar för vikt.
En person som väger 120kg kan lätt droppa 7-8kg efter ett par veckor av diet då de oftast har levt otroligt kasst innan med mycket salt mat, mycket kolhydrater m.m som binder vätska, samt tarminnehållet som också det kan väga en hel del om man svullat på bra innan invägning.
Jo, men det här är ju även de som inte är "grovt" överviktiga.



-14.8 kg på 10v är enormt mycket med tanke på att kvinnor har en lägre basal metabolism.

Det behövs ju åstakommas i runda slängar ett underskott om 12k kcal per vecka. ~1700kcal dag. Det betyder ju relativ svältkost i kombination med daglig konditionsträning under 10v. Det måste man vara sjukt motiverad för att klara.

Min erfarenhet av viktminskningspatienter är också att de inte svullar dagarna innan start, många har mer eller mindre "tjuvstartat" och börjat äta nyttigare någon dag innan första träffen.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 11:24   #36603
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Varför är jag tröttare de nätter jag sovit 8 timmar eller mer än 7 timmar? Kan känna mig som ett riktigt tågvrak de nätterna jag sovit uppemot 8,5 - 9 timmar.

Vet att det är omöjligt att svara på varför just jag känner såhär, men funderade på om det finns någon forskning eller liknande som tar upp det här.
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 11:30   #36604
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Varför är jag tröttare de nätter jag sovit 8 timmar eller mer än 7 timmar? Kan känna mig som ett riktigt tågvrak de nätterna jag sovit uppemot 8,5 - 9 timmar.

Vet att det är omöjligt att svara på varför just jag känner såhär, men funderade på om det finns någon forskning eller liknande som tar upp det här.
En förklaring kan vara att du vaknar upp ur "fel" sömncykel när du sover 1-2 timmar längre än dina normala (?) 7 timmar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 11:39   #36605
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jo, men det här är ju även de som inte är "grovt" överviktiga.



-14.8 kg på 10v är enormt mycket med tanke på att kvinnor har en lägre basal metabolism.

Det behövs ju åstakommas i runda slängar ett underskott om 12k kcal per vecka. ~1700kcal dag. Det betyder ju relativ svältkost i kombination med daglig konditionsträning under 10v. Det måste man vara sjukt motiverad för att klara.

Min erfarenhet av viktminskningspatienter är också att de inte svullar dagarna innan start, många har mer eller mindre "tjuvstartat" och börjat äta nyttigare någon dag innan första träffen.
Kunde inte sagt det bättre själv, är extremt få som klarar av en sådan här process, oberoende av hur bra upplägget är. Vill även tillägga att utöver att folk fuskstartar är det även vanligt att man svullar oerhört innan start och på så vis lägger på sig flera kg vätska/tarminnehåll och även viss övrig viktuppgång. Detta ger ett snabbt utslag på vågen givetvis och gör resultaten mindre representativa.

Vill också tillägga att flertalet bilder är om inte manipulerade så är ljussättning och solbränna faktorer som får slutresultatet att se bättre ut än vad vikten "motsvarar" så att säga.

EDIT:
Som exempel kan jag ta min egen nedgång, jag har nu gått ner cirka 15 kg på 9 veckor, gick ner 6kg (!) på 2 dagar när jag började då jag gick från att äta 5000-6000 kcal om dagen till 1500, givetvis består den absoluta majoriteten av dessa kilon av just vätska och tarminnehåll.

Senast redigerad av Anton Fräs den 2019-01-14 klockan 11:41.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 12:40   #36606
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
En förklaring kan vara att du vaknar upp ur "fel" sömncykel när du sover 1-2 timmar längre än dina normala (?) 7 timmar.
Håller med Bob90. Jag kan inget om sådant rent formellt, men erfarenheten säger att om jag sover markant längre än vanligt känner jag mig helt slagen halva dagen. Så sannolikt är det pga att uppvaknandet sker ”fel i sömnfasen”.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 13:00   #36607
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Håller med Bob90. Jag kan inget om sådant rent formellt, men erfarenheten säger att om jag sover markant längre än vanligt känner jag mig helt slagen halva dagen. Så sannolikt är det pga att uppvaknandet sker ”fel i sömnfasen”.
Jag kan vakna upp skitpigg efter typ 3-4 timmars sömn ibland, för att lägga mig och sova igen och vakna efter ytterligare typ 3-4 timmars sömn och vakna tröttare.

Kanske också har med att göra att man är "stillasittande" längre tid än vad som är "tänkt" också? Eller att man typ "fuckar upp" sin biologiska klocka på ren svenska, så att man typ förlänger produktionen av nåt hormon eller får sämre "värden" på något håll som gör att man känner sig segare än vanligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-18, 16:47   #36608
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 710
Alltså när man skriver ett DM på Instagram, går det att byta/hoppa ner en rad? Hittar ingen knapp där man byter rad för att påbörja en ny mening.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-18, 17:59   #36609
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Varför är jag tröttare de nätter jag sovit 8 timmar eller mer än 7 timmar? Kan känna mig som ett riktigt tågvrak de nätterna jag sovit uppemot 8,5 - 9 timmar.

Vet att det är omöjligt att svara på varför just jag känner såhär, men funderade på om det finns någon forskning eller liknande som tar upp det här.
Håller det i sig hela dagen eller enbart strax efter uppvaknande?

Som redan sagt så kan det nog vara så att man vaknar i fel sömnfas. Det är ju därför man lätt känner sig så himla mycket tröttare efter en tupplur som råkade bli 30-40min lång istället för 10-15min, just för att man hamnat i en djupare sömn.

Ett hett tips är ju att lyssna på Christian Benedict som nu gästat Tyngre Tränibgssnack 3 ggr tror jag. Han forskar inom sömn och hade väl visst väldigt nyligen även gett ut en bok.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-18, 22:50   #36610
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Alltså när man skriver ett DM på Instagram, går det att byta/hoppa ner en rad? Hittar ingen knapp där man byter rad för att påbörja en ny mening.


”Retur” på iPhone iaf.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-19, 04:45   #36611
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Sitter och kollar på en emellanåt våldsam serie på Netflix, och det slog mig: Jag har ingen aning om hur ett riktigt slagsmål ser ut. Jag har sett matcher i diverse kampsporter, men inte så mycket "slagsmål på stan", iallafall inte mellan folk som är bra på att slåss. Så min dumma småfråga är: Ser slagsmål ut ungefär som i våldsamma tv-serier? Eller är de ändrade för att se intressanta ut?
Inte helt relaterat men den här videon kan vara intressant att ha i åtanke när man ser folk på film avväpna knivbeväpnade angripare (eller div kurser i självförsvar)

F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-19, 08:14   #36612
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 710
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
”Retur” på iPhone iaf.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kör Android hittar verkligen ingen knapp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-19, 16:34   #36613
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Nu tjatar jag om min psykiska ohälsa igen. Ignorera mitt inlägg om jag är tröttsam, men kan inte låta bli.

Jag sitter ensam konstant. Varje kväll nu i ett och ett halvt år. På helger är jag helt själv lö, sö. Nu ännu mer ensam. Ska man som människa klara detta eller är jag svag? Jag vet inte om mitt pissiga mående beror på att ensamheten knäcker mig eller om jag som doktorn hävdar har ångestsyndrom.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-19, 17:02   #36614
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Nu tjatar jag om min psykiska ohälsa igen. Ignorera mitt inlägg om jag är tröttsam, men kan inte låta bli.

Jag sitter ensam konstant. Varje kväll nu i ett och ett halvt år. På helger är jag helt själv lö, sö. Nu ännu mer ensam. Ska man som människa klara detta eller är jag svag? Jag vet inte om mitt pissiga mående beror på att ensamheten knäcker mig eller om jag som doktorn hävdar har ångestsyndrom.
Det lutar åt att man inte som människa ska klara detta. Man blir galen av ensamhet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-19, 17:06   #36615
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Vet många som är väldigt mycket ensamma. Min situation känns dock rätt extrem. Men tack, nu känns det lite bättre iallafall, då kanske jag kan bli frisk lite lättare någon gång, svårare med svår ångestsyndrom.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)