Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-05, 14:26   #1
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Exclamation Hjälp med flexibelt träningsprogram

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med ett bra och flexibelt träningsprogram?

Min idé/önskan om ett flexibelt program är att det ska gå att rotera och inte behöva köra så strikt på dagar. Vissa veckor kan jag köra 3 dagar andra 5, ibland bara 1h och ibland 2h. Kan man rotera muskelgrupper? Alltså alltid samma ordning, men att det kan ta allt från 1-2v att hinna runt ett varv lite beroende på träningsvolym och ändå få vettiga resultat? Sjukt resultatdriven.

Jag har som primärt mål kommande 12v att bränna fett, sekundärt att öka i styrka och tertiärt att bygga volym (inser att bränna fett och bygga volym samtidigt inte är så lätt, men också därför det står som tredje, kan helt välja bort om det behövs, men skulle vilja få med det om det går, framförallt på armar).

Måste gå ner minst 12kg kommande 12v så kommer köra hårt på kost och cardio.

BMR: 2100 (186cm, 101kg)
__________________
Träningsjournal

Senast redigerad av Zeuligan den 2019-01-05 klockan 14:33.
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 14:50   #2
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Jag hade nog försökt hitta ett upplägg med träningsprogram där passen kan köras flera ggr/dag. T ex över/under eller ett ppl upplägg. Sen hade jag lagt de viktigaste övningarna först, där man använder stora delar av kroppen. Böj, bänk, mark, militärpress, chins osv. Sen lägga till "mindre" övningar, så många du vill/kan/hinner. Man kan ju även köra vartannat pass tungt/lätt. Om jag sist körde tunga 5:or i bänk så kör jag 10-12 reps nästa gång jag kör bänk. Oavsett om passet kommer en vecka senare eller två dagar senare.
Jag är dock ingen expert.
Tittat på styrkelabbets över/under schema?

Vet man redan innan att jag endast hinner köra ett pass nästa vecka kan man ju välja att köra ett helkroppspass den veckan.
Man behöver ju inte köra samma hela tiden.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 17:40   #3
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av david80 Visa inlägg
Jag hade nog försökt hitta ett upplägg med träningsprogram där passen kan köras flera ggr/dag. T ex över/under eller ett ppl upplägg. Sen hade jag lagt de viktigaste övningarna först, där man använder stora delar av kroppen. Böj, bänk, mark, militärpress, chins osv. Sen lägga till "mindre" övningar, så många du vill/kan/hinner. Man kan ju även köra vartannat pass tungt/lätt. Om jag sist körde tunga 5:or i bänk så kör jag 10-12 reps nästa gång jag kör bänk. Oavsett om passet kommer en vecka senare eller två dagar senare.
Jag är dock ingen expert.
Tittat på styrkelabbets över/under schema?

Vet man redan innan att jag endast hinner köra ett pass nästa vecka kan man ju välja att köra ett helkroppspass den veckan.
Man behöver ju inte köra samma hela tiden.

Det här är bra info, tack för det
Blir svårt att Googla själv, när man inte kan begrepp som över/under, tunga 5:or etc, men med ditt inlägg är jag närmare.

Första program jag körde (finns här på forumet) var väldigt tungt och omfattande, så har lite svårt att relatera till vad som är lagom och bra. Jobb och liv måste ha en större plats kommande 6mån, så behöver tänka om...och julmat
__________________
Träningsjournal
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 19:52   #4
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Här länk till styrkelabbers över/under. Det finns fler program på sidan. https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 19:15   #5
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Jag tränar oplanerat, kan gå in på gymmet utan att ha en aning om vad jag ska göra och så blir det vad jag känner för. Ganska smidigt när man inte vet riktigt hur dagarna kommer se ut.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-17, 18:10   #6
Crohnsfitswe
Registered User
 
Crohnsfitswes avatar
 
Reg.datum: Nov 2017
Ort: Gymmet och Dass
Inlägg: 21
Jag kör en rullande tresplitt som bas(push,pull, legs) med core i princip varje pass. Släng på lite cardio så borde väl det funka?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
__________________
Www.instagram.com/crohnsfitswe
Crohnsfitswe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-17, 18:20   #7
Laksen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 531
Kolla min journal, speciellt sista sidan, har väldigt svårt att hålla mig till något program så gör i princip vad fan jag känner för. Verkar fungera relativt bra bara man känner sin kropp.
Laksen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)