Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-20, 05:31   #16
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Här ytterligare en tråd där du finner svaret på din fråga lite tydligare
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=55639
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 06:57   #17
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Det är ju precis det tråden handlar om (?????) Inlägget börjar med "Pånyttvärmda kolhydrater?
Paulun skrev något om att om man kokar potatis, låter den svalna och sedan värmer på den så blir GI lägre än om man äter den efter första gången.. rester är bättre alltså.

Någon som vet om det gäller fler kolhydratskällor? Och vad det beror på?"
Det finns två olika typer av stärkelse. Amylos som är långa raka kedjor av glukos. Det är amylosen som bildar resistent stärkelse och sänker GI på livsmedlet.
Den andra typen är amylopektin som är kraftigt förgrenad. Den bildar något som mest liknar ett spindelnät. Amylopektin bildar inte resistent stärkelse. Det är en snabbare kolhydrat än amylopektinet redan från början. Den är faktiskt mycket lik muskelglykogen i sin uppbyggnad.

Alla stärkelserika livsmedel innehåller både amylos och amylopektin i varierande grad. Potatis varierar mycket, mellan olika sorters potatis, men innehåller mest amylos och bildar alltså lättast resistent stärkelse när den kyls ner.
Vem behöver veta detta ? Främst de som tillverkar stärkelserika livsmedel i djupfrysta packet och hur livsmedlet förändras under nedkylningen, infrysningen och upptiningen.




Någon som är med på detta
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 19:50   #18
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Det är ju precis det tråden handlar om (?????) Inlägget börjar med "Pånyttvärmda kolhydrater?
Paulun skrev något om att om man kokar potatis, låter den svalna och sedan värmer på den så blir GI lägre än om man äter den efter första gången.. rester är bättre alltså.

Någon som vet om det gäller fler kolhydratskällor? Och vad det beror på?"
ja det gäller pasta potatis ris, alla är bättre att äta nerkylda.
men vad bra att paulin skrev detta, han borde veta!
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 16:00   #19
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Nu vet jag inte hur stor betydelse det har i praktiken, men om GI värdet blir ca dubbelt så bra så borde det ju ha betydelse om man äter ett sånt mål mat om dagen?
KG skrev
Stärkelserika kolhydratkällors GI sjunker vid nedkylning, då det bildas resistent stärkelse. Potatis sjunker från runt 85 till 35, t ex.
Nu vet jag inte vad värdet är för ris,pasta men om man som jag tar kreatin för att orka någon % mer så borde även detta vara väldigt intressant.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 18:33   #20
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
GI i potatis är inget man behöver oroa sig för om man har en frisk och fungerande kropp.

Sen är det så att GI gäller bara om du äter livsmedlet enskilt, som det är. Vem sitter och bara äter potatis? Bara Sunes bror Håkan. Äter man en komplett måltid pratar man istället om GL, glykemic load, det vill säga hur allting i måltiden tillsammans påverkar blodsockerkurvan. Äter du fett, grönsaker, fibrer m.m kommer nedbrytningen och upptaget ske långsammare och GI blir inte längre aktuellt.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-27, 11:49   #21
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
GI i potatis är inget man behöver oroa sig för om man har en frisk och fungerande kropp.

Sen är det så att GI gäller bara om du äter livsmedlet enskilt, som det är. Vem sitter och bara äter potatis? Bara Sunes bror Håkan. Äter man en komplett måltid pratar man istället om GL, glykemic load, det vill säga hur allting i måltiden tillsammans påverkar blodsockerkurvan. Äter du fett, grönsaker, fibrer m.m kommer nedbrytningen och upptaget ske långsammare och GI blir inte längre aktuellt.
Nu fattar jag inte?
Menar du att Pasta ihop med köttfärssås inte har dåligt GI värde?

Men jag plockade bort dessa( pasta,potatis,ris) för en vecka sedan och nu rasar även kg på vågen, jag har tillsatt ännu mer protein och massa grönt, eller grönt är typ kål, blomkålsris mm.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-27, 12:10   #22
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Pasta har lågt GI som den är, även nykokt. Inklusive snabbmakaroner.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-27, 12:13   #23
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
GI har heller ingenting med viktuppgång eller viktnedgång att göra.

Du har gått ner i vikt på grund av att du ersatt kaloririk föda med kalorifattig. Inget annat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-27, 19:48   #24
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
Nu fattar jag inte?
Menar du att Pasta ihop med köttfärssås inte har dåligt GI värde?

Men jag plockade bort dessa( pasta,potatis,ris) för en vecka sedan och nu rasar även kg på vågen, jag har tillsatt ännu mer protein och massa grönt, eller grönt är typ kål, blomkålsris mm.
Samma hos mig.
Jag märker att inte är mätt på samma sätt när jag äter kolhydrater. Blir hungrig snabbare och får en massa sug på det ena och det andra.

Utesluter jag kolhydrater kan jag äta mer vettig mat men måste fokusera mer för att kunna gå upp i vikt, typ äta extra stora portioner, extramåltid osv. Just nu går jag ner i vikt och det är skamligt enkelt. Äter som en kung och tappat 5kg sedan slutet av november.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-27, 21:50   #25
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
GI har heller ingenting med viktuppgång eller viktnedgång att göra.

Du har gått ner i vikt på grund av att du ersatt kaloririk föda med kalorifattig. Inget annat.
ja det stämmer säkert, men jag har mer ork nu.
och mer ork så tränar jag hårdare, så då går jag ner i vikt.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-27, 21:51   #26
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Samma hos mig.
Jag märker att inte är mätt på samma sätt när jag äter kolhydrater. Blir hungrig snabbare och får en massa sug på det ena och det andra.

Utesluter jag kolhydrater kan jag äta mer vettig mat men måste fokusera mer för att kunna gå upp i vikt, typ äta extra stora portioner, extramåltid osv. Just nu går jag ner i vikt och det är skamligt enkelt. Äter som en kung och tappat 5kg sedan slutet av november.
kör du lchf eller bara mindre kolhydrater?

jag har inte ökat fett intaget ännu.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-28, 10:15   #27
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
kör du lchf eller bara mindre kolhydrater?

jag har inte ökat fett intaget ännu.
Svarar inte för personen frågan var ställd till, men om du börjar ta bort kolhydrater gör du rätt klokt i att börja höja fettet. Att äta mycket protein och vara restriktiv med både kolhydrat och fett funkar säkert galant ett tag men, du kommer att må rätt miserabelt i det långa loppet.

Har många i min närhet som mår och presterar ypperligt på Keto, men även de som äter rätt generöst med kolhydrater och mår lika bra även de. Testa dig fram. Har du ingen tävling med ett estetiskt mål eller en viktklass så hade jag satsat på att hitta något som långsiktigt fungerar som en livsstil och som får dig att må bra. Om det är X eller Y som tar dig dit kan du bara själv testa.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 18:36   #28
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
kör du lchf eller bara mindre kolhydrater?

jag har inte ökat fett intaget ännu.
Äter kanske en blandning av carnivore och LCHF? Och paleo? Lagar all mat och äter inget processat socker eller vegetabiliska fetter.

Ungefär såhär. Kött (700-1000g/dag) och endel grönsaker ibland men rätt lite och mest blomkålsmos och broccolimos. Försöker hitta kött med mycket fett, tex Picanha men det blir mycket högrev, älg(jägare med jaktmark) och blandfärs.
4 ägg till frukost (6 om jag inte ska ner i vikt) och naturell kvarg med kokta hallon till kvällsmat för tillfället för jag gick ner för snabbt i vikt.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-31, 20:49   #29
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Jag hade möte med dietist idag, blandad information.
Hon tyckte jag var för noggrann.....
men jag har diabetes i släkten så jag kommer inte att slarva.

Hon hade fått nya uppgifter om detta med att kyla potatis mm och det var väldigt stor skillnad för diabetiker.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)