Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-06-24, 12:47   #1
Litecore
Registered User
 
Litecores avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 130
Thumbs up HIFI-tråden för tvåkanal

det här är inte en "snela-jelp-tråd" om vad jag ska köpa eller inte utan mer
en frihamn skyddad från surroundhysterin där min tanke är att vi ska kunna
visa upp vår elektronik, hjälpa varandra med frågor och diskutera allmänt

personligen har jag för tillfället övergett tankarna på tvåkanal helt och hållet
eftersom jag inte har plats i lägenheten och prioriterar film framför musik men
på sikt (läs: när det blir en villa istället ) så SKA jag ha en fin anläggning !

jag tror att det finns en del entusiaster på forumet som uppskattar tråden
och kanske har lust att inviga den "på riktigt" med ett par bilder kanske ?
Litecore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 12:53   #2
Kryss
Fortfarande ofyndig
 
Krysss avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 504
Gyllene tråd då jag själv ska köpa mig ett par nya högtalare snart.

Lutar mest mot B&W DM685 och en lämplig förstärkare till dem, verkar passa mig bra då jag bor litet och kommer fortsätta göra så under en lång period, kommer kopplas till dator för musik och filmtittande.

Hoppas du inte ser det som en trådkapning för det var inte syftet
Kryss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 13:08   #3
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Jag sitter på DM685:orna som Kryss talar om. Tillsammans med en NAD 315. Låter jäkligt mysigt, och än bättre om man håller i åtanke att det sammanlagda priset ligger på under 8k (exklusive kablar och stativ). Hade väl dock mått bra av en starkare förstärkare. Angående högtalarna så stod jag och vägde mellan dem och DM683:orna (golvhögtalare). Men då ljudbilden var så gott som identisk (och jag egentligen föredrar stativhögtalare ur estetiskt prespektiv), så blev valet till slut ganska självklart.

Tanken var kanske att man skulle ha foton från sina egna rum, men det har jag inget, och min kamera är sedan länge sönder /=



Senast redigerad av PowPow den 2008-06-24 klockan 13:11.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 13:20   #4
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
powpow... för ditt eget bästa, så hoppas jag att du har ett par fina stativ till dem vackra högtalarna.. annars

har själv tittat en del på den modellen parallellt med B&W CM1 om du vet vilka dem är, jag vill då ha dem i svart men dem tillverkas inte i den färgen
och det är lite synd, för det blir nog svårt att få mer ljud per krona här

jag kom fram till att jag gillar utseendet på DM685, men föredrar ljudet i CM1

vill du bjuda på en självtagen bild?

edit: uuuh, såg nu att din kamera var sönder
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 13:31   #5
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Min nuvarande anläggning:








(In my dreams)
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 13:32   #6
Whistler
Registered User
 
Whistlers avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 1 808
Oh! Den här tråden gillar jag!

Jag fnyser alltid åt surround-system. Lägger hellre 20k på ett riktigt bra tvåkanals än 20k på ett halvbra surround.



Uppifrån och ned:

M-Audio Super DAC 2496 (extern digital/analog-konverterare)
XBOX
Pioneer DV-470
Denon DN-650F
Perception Audio Sansaar

Denon-spelaren gjordes specifikt för BBC Radio och har helt otrolig skärpa. Jag kör den med en Monster Cable koaxialt till DAC:en. Utseendemässigt är den kanske inte på topp... tills dagen då jag skaffar ett rackskåp!

Sansaar är en liten anekdot för sig själv. Jag fick den för 3000kr av en kille som sade att det var en schysst förstärkare bara. Det visade sig att den var trasig, och matade likspänning in absurdum i ena kanalen. Jag skickade ner den till en polare i Skåne som behöll den i 18 månader och jagade delar. När jag fick tillbaka den var det med kommentaren "Vet du vad det är du har här?". Det visade sig att det inte gjordes så himla många sådana här. Min har serienummer 25 (!). Den slutades tillverkas då den var för dyr, då bara produktionskostnaden uppgick till dryga 16000kr per enhet. Vad den kostade i handeln vill jag inte ens drömma om.

Jag har som synes den kopplad till hemmabion också, och det är mååånga som kryper runt och letar efter baslåda och bakre högtalare när vi kollar på film hemma. Jag älskar den här stereon, och det ska mycket till för att jag ska byta upp/ned/bort mig.

Högtalarna är hemmabygge. 24mm golvspån och Monacor-element. Insidan är dämpad med fårull och har en innervolym på dryga 100 liter. Helt underbar separation!



Jag spelar inte Mp3 på den här stereon. Det ska mycket till för att jag ens ska köra en bränd musik-CD. Annars så lirar den allt från Sarah Brightman till Dark Tranquillity. Bäst gör den sig dock för Danni Minouge. Jag sitter med öppen mun varenda gång jag lirar hennes singel "I Begin to Wonder", den är som gjord för den här stereon.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Moderatorerna bestämmer från fall till fall. Lev med det och sluta tjafsa.
REN IDROTT

"Dödsknark och nakenchock" - Whistler svälter ihjäl sig (eller någon annan)
Whistler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 13:37   #7
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Whistler Visa inlägg
Sansaar är en liten anekdot för sig själv. Jag fick den för 3000kr av en kille som sade att det var en schysst förstärkare bara. Det visade sig att den var trasig, och matade likspänning in absurdum i ena kanalen. Jag skickade ner den till en polare i Skåne som behöll den i 18 månader och jagade delar. När jag fick tillbaka den var det med kommentaren "Vet du vad det är du har här?". Det visade sig att det inte gjordes så himla många sådana här. Min har serienummer 25 (!). Den slutades tillverkas då den var för dyr, då bara produktionskostnaden uppgick till dryga 16000kr per enhet. Vad den kostade i handeln vill jag inte ens drömma om.
Citat:
990908
Den senaste veckan har jag blivit mailbombad av diverse hifi-entusiaster med en och samma fråga: "Hur låter Perceptions nya Bladelius-förstärkare?". Bakgrunden är att High Fidelity i sitt senaste nummer publicerar en artikel med rubriken "Nytt svenskt hifi-märke" (s. 35) där man bl.a. kan läsa följande: "Företaget har under de senaste åren haft förmånen att kunna konsultera Bladelius Design Group för att skapa en ny typ av förstärkarkoppling - Bladelius-kopplingen." Detta har förlett många att tro att Perceptions integrerade förstärkare Sansaar (för introduktionspriset 6645:-) kan vara en "Budget-amplifix", något som i mina öron föreföll ytterst osannolikt. Därför ringde jag upp Mike för att höra vad han hade att säga om saken:
- Jag kan inte på något sätt stå för deras förstärkare. Jag fick ett givet uppdrag som jag slutförde och det är sannerligen inte första gången jag gjort ett sånt konsultjobb åt en tillverkare, det innebär dock inte att jag på något sätt vill skylta med mitt namn bakom dessa produkter.

Och på frågan om hur bra dessa förstärkare egentligen är, svarar Mike:

- Tja, deras för- och slutstegskombination (15.000:-) kommer definitivt inte ens i närheten av Amplifix - dom spelar absolut inte i samma division - och deras integrerade Sansaar är väl att betrakta som ganska bra för dom pengarna....

Det förefaller alltså som att Perception Audio försöker sola sig i glansen av Bladelius framgångar på ett synnerligen osympatiskt sätt. Det vore ju bättre att man lät produkterna tala för sig själva, istället för att - som nu - skapa orimliga förväntningar som aldrig kommer att infrias. Man kan kanske lura kunderna en gång, men sedan är det nog kört...
Var bara tvungen att googla lite.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 13:43   #8
Whistler
Registered User
 
Whistlers avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 1 808
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Var bara tvungen att googla lite.
Får du så gärna göra.

Jag kontaktade själv Bladelius runt 2004 och försökte få tag på reparationsschematik till Sansaar för att kunna felsöka lättare, och passade då på att fråga om det jag hört stämde, vilket de bekräftade. Att den såldes för så lite hade jag dock ingen aning om, och då är det verkligen inte konstigt att de slutade med den. Man kan ju inte gå plus på att sälja en förstärkare för mindre än den kostade att tillverka...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Moderatorerna bestämmer från fall till fall. Lev med det och sluta tjafsa.
REN IDROTT

"Dödsknark och nakenchock" - Whistler svälter ihjäl sig (eller någon annan)
Whistler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 13:48   #9
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av Whistler Visa inlägg
Jag har som synes den kopplad till hemmabion också, och det är mååånga som kryper runt och letar efter baslåda och bakre högtalare när vi kollar på film hemma.
Hur är det med deras hörsel om dom är såpass övertygade om att det finns surrar?


Jag håller på att byta ut mitt MA Bronze hemmabiopaket till 2-ch, hoppas kunna återkomma med bilder snart.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 13:57   #10
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Whistler Visa inlägg
Får du så gärna göra.

Jag kontaktade själv Bladelius runt 2004 och försökte få tag på reparationsschematik till Sansaar för att kunna felsöka lättare, och passade då på att fråga om det jag hört stämde, vilket de bekräftade. Att den såldes för så lite hade jag dock ingen aning om, och då är det verkligen inte konstigt att de slutade med den. Man kan ju inte gå plus på att sälja en förstärkare för mindre än den kostade att tillverka...
Var ju en introprodukt så de hade kanske målet att få igång företaget. Det är alltid kul när man kan fynda.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 14:25   #11
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Detta ska införskaffas denna vecka:





Låter äckligt bra även i stereo, med fina möjligheter att bi-ampa mina högtalare (och fortfarande ha 3 kanaler kvar till surround)

Effekt 8 ohm: 7 x 160 watt (kontinuerlig effekt, samtliga kanaler i drift, < 0,03 % förvrängning, 10–20 000 Hz)

Holmgren ringkärnetransformator på 1800VA

kondensatorbank på 100 000uF

Vikt: 43.7 kg
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 14:32   #12
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Jag har skänkt bort mitt hifirum till min dotter (eller rättare sagt, vi behövde rummet som ett sovrum). Så den utrustningen används inte längre, har kopplat min gamla cd-spelare sony xa20 es till onkyon i vardagsrummet fyskäms

förstärkaren (spark cayin transistorstärkare) samt högtalarna acoustic energy (säkert 15år gamla nu) står och samlar damm.

Tråkigt men det finns liksom inte riktigt plats med hifi och familj i samma hus....
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 14:32   #13
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Jag har ett par LTS S2 och 4st NHT1259 med aktiv delning. Ska vi ha bastävling?
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 14:37   #14
Whistler
Registered User
 
Whistlers avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 1 808
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Tråkigt men det finns liksom inte riktigt plats med hifi och familj i samma hus....
Nej, WAFen på ens hifi står ju i omvänd proportion till antalet år man varit gift.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Moderatorerna bestämmer från fall till fall. Lev med det och sluta tjafsa.
REN IDROTT

"Dödsknark och nakenchock" - Whistler svälter ihjäl sig (eller någon annan)
Whistler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 14:40   #15
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Citat:
Ursprungligen postat av Whistler Visa inlägg
Nej, WAFen på ens hifi står ju i omvänd proportion till antalet år man varit gift.
giftasåldern står som multiplikator till WAF? en språngbräda ut bland dom skrålande budget högtalarna prydligt upphängt på väggen.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)