Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-07-02, 15:47   #556
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Hertzman,

Du är inne på helt rätt spår. Om det högsta målet är att uppnå OS-status så tror jag att man börjar i fel ände om man försöker efterlikna en annan OS-sport (OL) i proffesionalitet och "korrekthet". Det hade varit intressant att se publiksiffror på OL vs SL, och jag skulle inte bli helt förvånad om OL både är populärare i rent publikantal, samt uppfattas som en roligare publiksport.

Du nämner Norrlandsmästerskapen och döma utifrån de filmer man sett därifrån så var det ett mycket snyggt arrangemang, med bra tryck i hallen, bra ljus, musik, speaker osv. Under 2011 hade vi tre riktigt grymma arrangemang här i Sverige - U/J-SM i Luleå, SL-SM i Degerfors och Bänk-SM i Sundsvall. Dessa skulle lätt kunna stå som mall för kommande mästerskap.

Vidare tycker jag man gott kan snegla på MMA-galorna. Små MMA-galor i Sverige kan utan problem locka 500-750 pers, och det är mycket snygga arrangemang.
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 20:51   #557
Petter__Jonsson
Registered User
 
Petter__Jonssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 330
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
Du nämner Norrlandsmästerskapen och döma utifrån de filmer man sett därifrån så var det ett mycket snyggt arrangemang, med bra tryck i hallen, bra ljus, musik, speaker osv. Under 2011 hade vi tre riktigt grymma arrangemang här i Sverige - U/J-SM i Luleå, SL-SM i Degerfors och Bänk-SM i Sundsvall. Dessa skulle lätt kunna stå som mall för kommande mästerskap.
Gällande ljuset så tror jag att det handlar mycket av vad producenterna till websändningen önskar. Samma ljus som blir optimalt på plats blir troligen inte lika bra i sändninga (ett antagande från min sida men jag kan inget om ljussättning).

Sundsvall hade jag inte möjlighet att vara på plats i men både i Luleå och i Degerfors var jag på plats och dessa tävlingar var utmärkta men jag tycker att Lunds arrangemang förra sommaren var lika bra
Petter__Jonsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 21:11   #558
gunhamn
Maud Olofsson FTW!
 
gunhamns avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: kalmar ak
Inlägg: 2 252
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
Hertzman,

Du är inne på helt rätt spår. Om det högsta målet är att uppnå OS-status så tror jag att man börjar i fel ände om man försöker efterlikna en annan OS-sport (OL) i proffesionalitet och "korrekthet". Det hade varit intressant att se publiksiffror på OL vs SL, och jag skulle inte bli helt förvånad om OL både är populärare i rent publikantal, samt uppfattas som en roligare publiksport.

Du nämner Norrlandsmästerskapen och döma utifrån de filmer man sett därifrån så var det ett mycket snyggt arrangemang, med bra tryck i hallen, bra ljus, musik, speaker osv. Under 2011 hade vi tre riktigt grymma arrangemang här i Sverige - U/J-SM i Luleå, SL-SM i Degerfors och Bänk-SM i Sundsvall. Dessa skulle lätt kunna stå som mall för kommande mästerskap.

Vidare tycker jag man gott kan snegla på MMA-galorna. Små MMA-galor i Sverige kan utan problem locka 500-750 pers, och det är mycket snygga arrangemang.

lite pinsamt att glömma lunds fantastiska arrangemang...
gunhamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 21:49   #559
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Är det någon som vet hur mycket klassiskt styrkelyft är på uppgång? Om jag förstått det rätt var både SM och world cup förstagångsföreteelser.. hur ser det ut på kraftsportsklubbarna runt om i landet, är det många av utövarna som investerar i utrustning? Då tänker jag främst på ungdomar/juniorer och nytillkomna.
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 22:00   #560
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
På GKK är 100% av de nytillkomna klassiska lyftare.

Någon som har tillgång till databasen borde enkelt kunna kolla det genom att se vilken tävlingsform de med bara 1-4 tävlingar bakom sig varit med i.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 22:01   #561
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Det som inte syns i databasen är hur många som tävlade utan utrustning när det inte fanns klassiskt.
Mikael, alla har tillgång till databasen.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 22:05   #562
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Det som inte syns i databasen är hur många som tävlade utan utrustning när det inte fanns klassiskt.
Sant. Det var nog ett gäng också.

Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Mikael, alla har tillgång till databasen.
Direkt-tillgång för att köra en SQL-fråga mot databasen som ger resultaten direkt. Visst man kan göra det via webbtrynet, men riktigt så mycket ork tror jag inte någon har.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 23:04   #563
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Jag tror att klassiskt SL har större chans att växa som sport pga lättillgängligheten. Jag har aldrig provat lyft med utrustning och har inte heller planerat att någonsin göra det även fast det säkert har sin charm.. men för ett ovant öga ser det både konstigt och lite obehagligt ut med spec. stenhårt lindade knän och även bänktröjan, vilken medför en väldigt konstig hållning. Obs. att det är högst personliga åsikter.
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-24, 08:00   #564
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Ryskan i tungvikten torskade. Så Jenny Sellen kan numera se sig som silvermedaljös!

http://www.powerlifting-ipf.com/file...r_official.pdf
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-24, 09:38   #565
hertzman
Registered User
 
hertzmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 2 237
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Ryskan i tungvikten torskade. Så Jenny Sellen kan numera se sig som silvermedaljös!

http://www.powerlifting-ipf.com/file...r_official.pdf
Skönt att prepparna åker dit! Grattis Jenny!
hertzman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-24, 09:59   #566
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Ryskan i tungvikten torskade. Så Jenny Sellen kan numera se sig som silvermedaljös!

http://www.powerlifting-ipf.com/file...r_official.pdf
En seger för både Styrkelyft och Jenny! Grattis!
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-24, 11:23   #567
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Ryskan i tungvikten torskade. Så Jenny Sellen kan numera se sig som silvermedaljös!

http://www.powerlifting-ipf.com/file...r_official.pdf
Gött! Grattis, Jenny!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-29, 13:30   #568
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Se detta inlägg om Sonia Manaena


http://www.3news.co.nz/Robbed-by-a-d...4/Default.aspx
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 16:00   #569
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
Jag har tyvärr inte haft tid att läsa övriga inlägg i tråden, annat än att jag snabbt har skummat igenom några inlägg. Ska försöka ge mig tid vid tillfälle.

Det blir alltid en paus för uppvärmning i styrkelyft om man lyfter i en grupp. Denna paus borde enligt min åsikt fyllas med (publik)show av någon annan typ.

Det blir intressant att se hur den klassiska lyftningen utvecklas, nationellt och internationellt. Som någon skrev är klassisk lyftning mera tillgänglig, vilket åtminstone i teorin borde ge möjlighet för flera att tävla.

Problemet kan dock vara tävlingsmomentet överhuvudtaget. T.ex i Sverige finns ett stort antal människor som motionsstyrketränar, en stor del av dem är potentiella SL-tävlande. Men att tävla i styrkelyft, där resultaten kan mätas mycket exakt, kanske inte alltid är så roligt. För det första är det mycket lätt att mäta vad man verkligen klarar på tävling (kan vara deprimerande för endel), för det andra är det också mycket lätt att kolla hur långt ifrån medaljerna man ligger resultatmässigt.

Jag tror nog att antalet tävlingsdebutanter kan öka tack vare klassisk lyftning, frågan är hur stor del av dessa debutanter som blir regelbundet tävlande.
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 11:26   #570
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg Visa inlägg
Problemet kan dock vara tävlingsmomentet överhuvudtaget. T.ex i Sverige finns ett stort antal människor som motionsstyrketränar, en stor del av dem är potentiella SL-tävlande. Men att tävla i styrkelyft, där resultaten kan mätas mycket exakt, kanske inte alltid är så roligt. För det första är det mycket lätt att mäta vad man verkligen klarar på tävling (kan vara deprimerande för endel), för det andra är det också mycket lätt att kolla hur långt ifrån medaljerna man ligger resultatmässigt.
Där har Fitness5 och RepPower hittat en nisch. Som kanske borde varit "våran"?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)