Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-20, 09:09   #1
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Handleds knaster

Körde tung Ez-curl förra veckan och när jag fastnade halvvägs upp i curlen så böjdes min handled bak och ett knaster uppstod. Typ som när man river av tyg öppnar kardborreband osv.

Video för bevis:




Sedan dess har jag gjort gummibandsövningar i alla riktningar och lite wristcurls. Wristcurls med skivstång var nog för tungt, tycker jag fick lite bakslag av det dagen efter så jag fortsätter med gummibands wristcurls full ROM och även lite radial/ulnar deviation med lätt/ingen vikt.

Finns det något annat kul man kan göra för att skynda på processen?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-20, 09:27   #2
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Edit* Det är ulnarsidan som gör ont ungefär vid knölen.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-20, 12:48   #3
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 868
Vid eventuell skada så är vila första 3-5 dagarna bra, därefter belastning men gärna inte i något ytterläge, men tror du har hyffsad koll på detta. Jag hade nog försökt jobba med att hålla handleden rak medan jag utsätter den för mer belastning mot typ dorsalflexion, palmarflexion, ulnardeviation och radialdeviation, typ hålla i ett eller flera gummiband, gå längre bort från fästpunkten, eller curla osv men fokus på att hålla handleden rak mot ökad belastning. Inte gå till fail.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-20, 12:54   #4
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Vid eventuell skada så är vila första 3-5 dagarna bra, därefter belastning men gärna inte i något ytterläge, men tror du har hyffsad koll på detta. Jag hade nog försökt jobba med att hålla handleden rak medan jag utsätter den för mer belastning mot typ dorsalflexion, palmarflexion, ulnardeviation och radialdeviation, typ hålla i ett eller flera gummiband, gå längre bort från fästpunkten, eller curla osv men fokus på att hålla handleden rak mot ökad belastning. Inte gå till fail.
Tack då fortsätter jag som jag gjorde minus ytterläge. Jag trodde att full rom mot lågt lågt motstånd kunde vara vettigt!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-20, 14:11   #5
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 868
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Tack då fortsätter jag som jag gjorde minus ytterläge. Jag trodde att full rom mot lågt lågt motstånd kunde vara vettigt!
Full rom utan motstånd tycker jag absolut, så länge det inte smärtar. Men såhär tidigt vet jag inte om jag lagt på motstånd alls vid ytterlägen, jag säger inte att det är fel, men risk för att man provocerar smärta och då får ta ett steg tillbaka.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)